Mijn paard is ontzettend onrustig in stal. Hij staat in een gang met nog 3 andere paarden, als hij alleen of met 1 ander paard achter blijft word hij ontzettend onrustig. Hij blijft maar rondjes draaien in zijn stal.. Hij toont dit gedrag zelfs soms als ze alle 4 gewoon in stal staan. Haal ik hem uit stal, niks meer aan de hand.
Wat moet ik doen aan dit gedrag? Iemand die hetzelfde probleem heeft?
Dit paard vind het spannend om zonder soortgenoten of zonder zijn vertrouwde mens te zijn. Dat geeft onrust... Hij voelt zich niet zo veilig. Staat hij al lang in deze stal?
Dan is het dus meer zijn karakter, dan de situatie...
Merell123
Geplaatst: 12-02-16 00:44
Ik denk dat je paard zich niet op zijn gemak voelt in stal of zich erg verveelt. Komt hij overdag wel lang buiten met soortgenoten of staat hij dag en nacht op stal?
Staat je paard opgesloten? Dus echt in een stalbox? Sommige paarden vinden het niet prettig om opgesloten te staan. De beste oplossing is vaak een stal waar het paard zelf kan beslissen of hij in stal of buiten kan staan. Een inloopstal of een schuilstal, natuurlijk met soortgenoten.
Tja sommige paarden zijn gewoon niet zo geschikt als stalpaard. De ellende is dat het draaien hartstikke slecht is voor de gewrichten en botten. Ik zou een stal gaan zoeken waar het dier minstens overdag (maar het liefste altijd) heel lang naar buiten kan. Zo houd je je paard wat langer gezond,
Blackberry28
Geplaatst: 12-02-16 17:27
En buiten in de paddock of wei staat hij daar wel rustig? En hoeveel ruwvoer krijgen ze op stal of maak dat ook niet uit en wil hij er gewoon uit?
En nog een vraag...doet hij het ook als jij niet op stal bent dat je weet van anderen of alleen als hij jou heeft gezien?
Hij doet het ook als ik er niet ben, vooral dan zelfs. Hij komt per dag ongeveer 6 uur buiten, verder staat hij in een stal. Na de zomer heb ik de mogelijkheid hem in een uitloopstal te laten lopem. Ik denk dat ik dat maar moet doen dan, ondanks dat de uitloop stal niet heel groot is.
ellepel
Geplaatst: 13-02-16 13:05
Heb je al geprobeerd om hem in een andere stal te zetten? Dus wisselen met een ander paard daar,soms kan dat ook al verschil maken. Heeft hij genoeg te eten als afleiding in de stal?
Heeft je paard voldoende te knabbelen, heeft hij uitzicht op iets, kan hij de andere paarden zien vanuit zijn box? Ik keneen paard diedit ook deed op stal, terwijl buiten niks aan de hand was. Het is voor paarden gewoon ook saai om veel op stal te staan.en somige laten dat meer blijken dan anderen. Als je de kans hebt om hem op een uitloopstal te plaatsen zou ik dat zeker doen.
Moonlightje
Geplaatst: 02-03-16 13:06
Ik heb het zelfde probleem met mijn merrie. Ze zijn met zn 4e,2 om 2 gescheiden, wegens het vechten, maar ze blijft maar reageren als die andere merrie hinnikt. Dit gedrag op stal is sinds 2 maanden, we staan hier nu 5 jaar op dezelfde stal. Ik kan niet eens normaal gaan rijden of ze zijn aan t hinniken. Ze staan normaal hele dagen buiten in de wei, sinds 2 maanden moeten ze om beurten in een mini bakje van 4x4
Dit geeft veel stress, in stal blijft ze maar achtjes draaien. Ze luisterd niet eens meer na mij.
Te gek voor woorden, zodra dat beest wat haar elke keer mishandeld gilt dan reageerd ze.
Heb vanalles geprobeerd. Bach bloesems, kruiden, supplementen. Nu gebruik ik momenteel calmer voor de stress. Ze heeft nu al diverse keren gaar hoofdwond open gehaald of weer een nieuwe.
Weet niet meer wat ik er tegen moet doen. Ze krijgt veel aandacht en als ik haar uit stal haal is alles weer goed. Zodra alles op stal staat is t ook goed. Dan gaat ze weer eten.
Ben ook al op zoek na andere stalling, tips zijn welkom
ik heb ook hetzelfde probleem. ze staan hier met 3 paarden, en als er 1 weg gaat is ze helemaal dol... heel rottig om te zien. Als we ze buiten in het land hebben en er gaat er een weg is het hetzelfde verhaal, ze klit dus heel erg aan de andere paarden ook al staat ze nooit helemaal alleen. het maakt niet uit welke er weg is. een oplossing voor dit probleem is welkom! Ze heeft zelfs al te koop gestaan om deze reden, maar ik wil dit eigenlijk ook iemand anders niet aandoen. misschien dat ze op een heel grote pensionstalling waar altijd veel meer paarden staan wel beter zal gaan, alleen is dat hier niet te realiseren. Ik probeer het maar te negeren./ vastbinden als een van de andere paarden weg is helpt wel iets, maar is natuurlijk ook geen definitieve oplossing sterkte/succes!