Ik was er voor het eerst achter gekomen in 2013 toen mijn AV nog hengst was. Kon altijd goed met andere ruinen van stal en had nooit problemen de meeste vonden het juist heel fijn met hem. Merkte wel dat hij er niet van hield opgejaagd te worden met een ander paard want dan werd hij een beetje boos bij inhalen. Toch de baas.
Op een dag bij een nieuwe stal stond hij samen met mijn andere paard zoals vaker en stond ik in de bak om alles in de gaten te houden en ze een beetje te laten wennen in de nieuwe omgeving. Niet rennen maar mijn andere paard ging toch aan de haal in de nieuwe bak en dit keer zette mijn AV het op een kloppen jacht, met ingezakte knieën en een mond wijd open ging hij achter mijn paard aan en ondanks dat meerdere mensen kwamen helpen stopte het niet hij was echt heel kwaad. Het was echt een nachtmerrie, uiteindelijk is mijn andere paard het hek in gesprongen uit angst met alle gevolgen en konden we mijn AV pakken.
Toen ik dit aan de vorige eigenaresse vertelde zei ze mij ook dat dit ooit 1 keer bij haar is gebeurd met een paard waar hij altijd mee samen stond.
Inmiddels is hij gecastreerd op 9 jarige leeftijd wegens verhuizen naar een stal waar geen hengsten mochten. Daarna heb ik omdat ze altijd het naar hun zin hadden met spelen rustig opgebouwd met losgooien na het rijden als ze moe waren, en ook op het land in de groep stonden ze er gewoon tussen.
Nu is het jaren niet meer gebeurd maar vorige week gingen ze los in de binnenbak na een keer niet getraind te zijn om met een bal te spelen aangezien ik het wel weer toevertrouwde, naïef misschien, hij is ook zo een sul geworden na de castratie, maar waarschijnlijk omdat hij toch teveel energie had werd hij toch boos met spelen en gaf hij weer een gemene hap.
Nu laat ik ze apart los en mag hij alleen van de zomer in de groepsweide. Merk ook dat mijn andere paard hem niet meer leuk vind nu en gelijk al omdraaid om bijten te voorkomen. Jammer maar ik ga niks opzoeken natuurlijk!
Laatste keer filmde ik het toevallig tijdens het filmen van spelen en daar heb ik een paar screenshots van. Kennen jullie dit? Toch een dominantie probleem denk ik dan? Word toch een bepaald gevoel getriggerd bij hem? Na gaan dat het ook jaren zonder problemen 2 keer per dag kon.