Hoge schoudersplit: echt zo'n verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Hoge schoudersplit: echt zo'n verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 23:03

Vandaag was ik bij de Epplejeck en daar zag ik deze deken:

http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... blue-brown

De deken viel mij op vanwege de hoge splitten bij de schouder én splitten bij de voorbenen. Daarmee zou hij nog meer bewegingsvrijheid moeten hebben dan de Optimo van Rambo. Klopt dat? Is er iemand die deze deken gebruikt en die er wat meer over kan vertellen?
Laatst bijgewerkt door Koper op 10-02-16 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Hollyleaves

Re: Horsegear: Rambo Optimo look-alike bij Epplejeck?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:10

Ik denk persoonlijk dat er niet snel iets tegen de pasvorm van Horseware op kan. Dat heeft met veel meer als alleen splitten te maken. Als ik de informatie daaronder ook bekijk zou ik absoluut geen reden hebben om deze deken voorkeur te geven over de Rambo Optimo. Op stal heeft er 1 EJ dekens. Liggen constant scheef. Zelf heb ik een stuk of 15 Rambo/Rhino/Amigo dekens, waaronder de Optimo. Mijn oudste deken is nu 10 jaar en nog in zeer goede staat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 23:12

Aha, dat is precies wat ik dus al dacht. Ik heb zelf Amigo's gehad, en nu Rhino en Weatherbeeta. Allemaal is het het nét niet voor mijn ruin, de Weatherbeeta is dan nog de beste qua pasvorm. Hij kan z'n schouders er niet in kwijt. In de breedte wel maar niet qua beweging.

Dus ik zoek een deken waar hij dat wel in kan. Deze lijkt me met 600 denier te slap voor 'm maar ik ben echt benieuwd of hij met zoiets als dit beter uit de voeten zou kunnen.

Overigens ben ik dolblij met mijn Rhino, die is van mijn merrie. Mijn ruin zou ik er in kelen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 10-02-16 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:14

Hij lijkt meer op de BR versie met zijopening dan op de rambo vind ik.
Ik heb de BR gehad, met hoge split en zijopening dus. Beviel niet zo goed, mede omdat de deken scheef zakte vanwege de gespen aan die kant.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 23:17

Aha. De gespen aan één kant is inderdaad nogal opvallend, ik kan me ook voorstellen dat dat scheef gaat trekken.

Sorry als ik het verkeerd omschreven heb, ik heb geen ervaring met BR, HH en overige EJ-dekens. Van de modellen die ik wel nader bekeken heb of ervaring mee heb deed deze met het meeste aan de Optimo denken.

Laat ik mijn vraag dan anders stellen: deze deken viel mij op vanwege de hoge split. Ik heb het vermoeden dat zo'n soort deken goed zou passen. Zijn er mensen die deze deken (of voor mijn part iets vergelijkbaars qua schoudersplit) hebben en die kunnen vertellen of het nou echt zo veel verschil maakt met een lagere split? Als er namaaksels zoals dit bestaan van de Optimo dan moet het toch haast wel?

Edit: voor de duidelijkheid de titel aangepast.

IngridM

Re: Hoge schoudersplit: echt zo'n verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:25

Ik heb een shetlander deken met zo'n hoge split voor mijn pony.
Nou zit de deken super goed maar of hij nu zoveel voordeel heeft van deze split vind ik lastig om te zeggen...

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:53

Probeer eens een Rambo. Deze vallen groter en breder uit als Rhino en Amigo. Mijn Quarter kan zwemmen in de Rambo's. Mijn stevige Welsh Cob past 't perfect. Mijn Quarter past daarentegen de Rhino en Amigo weer als gegoten. Mijn Welsh keel ik daar ook al bijna mee. Als D pony's lopen ze beide in maat 185. Van Rambo een maat 175. De Welsh is in stokmaat al snel 4 cm kleiner.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 23:57

Dat hij groter valt had ik al begrepen. Mijn ruin heeft normaal gesproken dekenmaat 175, dan zou de kleinste Rambo hem dus te groot zijn. Met een liner eronder wordt dat misschien al een wat ander verhaal, maar dat is te warm voor 'm. Aan een ongevoerde deken heeft hij vooralsnog genoeg.

Er zou eigenlijk een dekenpasservice moeten bestaan, zoals je ook voor bitten hebt.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:58

Imperial riding Tornado heeft ook een hoge schoudersplit, vind ik ook een fijne deken :j Ooit goedkoop tweedehands gekocht, was absoluut niet in nieuwstaat, en ik heb 'm toch nog 4 seizoenen verder kunnen gebruiken, inmiddels ergens een naad los en heb ik inmiddels horseware dekens, maar hij ligt nog steeds hier als reserve, kan er nog geen afstand van doen :o
Nou heeft mijn paard ook geen moeite in haar horseware Amigo zonder loopsplitten, dus geen idee in hoeverre jouw ruin ermee uit de voeten kan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 00:04

Amigo zonder loopsplitten zit wat strak rond de schouders. Met zijn huidige deken, een Weatherbeeta Freestyle, gaat 't al beter. Daar past z'n hals ook in. Ik heb hier juist de Amigo nog liggen als reserve.

Ik vind die Rambo vreselijk duur voor alleen het proberen. Ik heb niet het makkelijkste model paard om een deken voor te vinden die goed zit, en als ze dan ook nog groot vallen ben ik zomaar bang dat de maat niet gaat kloppen. Los van het model dus.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 00:07

Ter illustratie: dit is 'm. Schofthoogte 1,34 meter. Ponymaat met paardenschouder (en -hoofd :+ ). Hopeloos.

Afbeelding

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:15

Mijn staleigenaresse heeft deze deken voor een dekensloper (trekt aan de voorkant aan de gespen), en deze deken blijft mooi heel en heeft een mooie pasvorm. Dat is wel een een kwpn'er. Ander type als jouw paard.

Deken trekt overigens niet scheef oid bij hem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 00:18

ilaan schreef:
Mijn staleigenaresse heeft deze deken voor een dekensloper (trekt aan de voorkant aan de gespen), en deze deken blijft mooi heel en heeft een mooie pasvorm. Dat is wel een een kwpn'er. Ander type als jouw paard.

Het modelpaard in de winkel was ook wel meer type kwpn :P Weet je of de deken van je staleigenaresse ook rol-, rag- en schuurproof is?

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:18

Lastig.. Zie wat je bedoelt, lage halsaanzet, waardoor dekens waarschijnlijk nog vrij ver naar beneden doorlopen en z'n voorbenen ook nog belemmerd worden zeker? En dan moeten die schouders en hals er ook nog eens inpassen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 00:21

fleur_yen schreef:
Lastig.. Zie wat je bedoelt, lage halsaanzet, waardoor dekens waarschijnlijk nog vrij ver naar beneden doorlopen en z'n voorbenen ook nog belemmerd worden zeker? En dan moeten die schouders en hals er ook nog eens inpassen..

Precies. De Amigo trekt strak om z'n schouders en schoft. Met de Amigo klappert hij ook met elke pas met z'n pootjes tegen de voorkant van de deken, 't lijkt net een jurkje. Met de Weatherbeeta is dat niet (wel ook model jurk maar dan klapperloos). Daarmee kan hij ook comfortabel van de vloer eten. En nu vroeg ik mij dus af of zo'n hoge split nog comfortabeler voor 'm zou zijn.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:31

Koper schreef:
ilaan schreef:

Het modelpaard in de winkel was ook wel meer type kwpn :P Weet je of de deken van je staleigenaresse ook rol-, rag- en schuurproof is?

Ja dat is het! Dat paard verscheurd het liefst dekens met zijn tanden door aan de voorkant te trekken :')

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:34

Koper schreef:
fleur_yen schreef:

Precies. De Amigo trekt strak om z'n schouders en schoft. Met de Amigo klappert hij ook met elke pas met z'n pootjes tegen de voorkant van de deken, 't lijkt net een jurkje. Met de Weatherbeeta is dat niet (wel ook model jurk maar dan klapperloos). Daarmee kan hij ook comfortabel van de vloer eten. En nu vroeg ik mij dus af of zo'n hoge split nog comfortabeler voor 'm zou zijn.

Mijne met hoge split is enorm de verkeerde maat (205), anders had je 'm gerust mogen proberen. Hopelijk vind je een fijne deken :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 00:35

Haha Ilaan :D

Dank je wel fleur_yen, jammer dat 't een veel grotere maat is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 02:44

Koper schreef:
Dat hij groter valt had ik al begrepen. Mijn ruin heeft normaal gesproken dekenmaat 175, dan zou de kleinste Rambo hem dus te groot zijn. Met een liner eronder wordt dat misschien al een wat ander verhaal, maar dat is te warm voor 'm. Aan een ongevoerde deken heeft hij vooralsnog genoeg.

Er zou eigenlijk een dekenpasservice moeten bestaan, zoals je ook voor bitten hebt.

Engelse maten zijn inch en niet cm's. Eigenlijk gaat het lijstje 175 - 5.9 (178) - 6.0 (183) - 185. Kleiner dan 175 zou dan een 5.6 worden en die zou dan op 170 nederlandse maat uit moeten komen, maar die bestaat niet en heet dan 165. Merk en dus gebruikte maattabel zijnde nederlands - engels - amerikaans (weer net andere maten) kan nogal wat verschil maken in passend samen met het gebruikte modelpaard. Modelpaard en dus op welke bouw paard de dekens het beste passen hangt af van het meest voorkomende ras in dat land. Amerikaanse dekens voor quarters en Nederlandse dekens voor KWPNers om een simpel voorbeeld te geven.

Oudje past 5.9 en ook wel 6.0 met wat meer spekjes, maar 185 is te groot en 175 te klein, terwijl vriendje zal of nog net 175 moeten of 5.6 (kleiner dus) en ze verschillen amper 5 cm qua stokmaat.

Het is niet echt ingewikkeld, maar je moet wel goed opletten welke maattabel gebruikt wordt en ook hoe de winkel die vertaald, want dat loopt niet altijd gelijk op en niet alleen omdat het ten opzichte van de nederlandse maten eigenlijk voornamelijk tussenmaten zijn. Het is dus niet echt valt groot of klein t.o.v. de nederlandse maten, maar een andere maattabel waarvan je de juiste maat moet weten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 02:51

Met de Amigo is 6.0 eigenlijk net te groot. Van de Weatherbeeta weet ik niet wat de Britse maten zijn, ik neem aan 5.9. Die zit goed. Zweetdeken (merk weet ik niet) heeft hij 185, die was een paar jaar geleden te ruim en nu zit hij als gegoten nadat ik de voorsluiting op een handige hoogte heb gezet.

Ga d'r maar an staan :+

Van verschillende kanten, en ook hier in het topic, hoor ik dat de Optimo een maat groter valt dan je zou verwachten. Daarom dat ik niet denk dat 5.9 de juiste maat zou zijn. Ik zie nu net dat Agradi ook nog wel een maat kleiner heeft. Uiteraard uitverkocht.

Zou het heel slecht zijn als ik een liner zou bestellen om te passen en daarna eventueel te retourneren? Ik vind het zo eng om maar te raden naar de maat, en naar of het wel past, met zo'n dure deken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 02:58

5.9 blijft gewoon 5.9, maar het hangt er maar net van af wat de winkel er als nederlandse maat aan plakt en vervolgens ook wie er aangeeft dat die groot valt, omdat dat nogal paard afhankelijk is. Paardendrogist heeft passervice dus met bv zweetdeken of een beddenlaken er onder tegen haren en vlekken, kan je 2 maten bestellen om te passen. Met wat jij aangeeft qua passen zou je met 5.9 inderdaad goed moeten zitten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 03:07

Oh zo, ik snap wat je bedoelt. Paardendrogist geeft juist aan dat ze groter vallen, dat doen ze vast niet voor niets. Qua bestellen/service/retourneren heb ik met Paardendrogist de beste ervaringen alleen hebben zij juist niet de maat die ze zelf aangeven dat ik nodig heb.

Ik denk dat ik 't maar een keer met een liner ga proberen. Stel dat er wat mee mis gaat (scheur er in, haren er op, noem maar op) waardoor hij niet retour kan dan ben ik handig genoeg om zo'n ding aan te passen. Waarna hij volgens mij ook best onder de Weatherbeeta zou moeten kunnen. Een 100 grams onderdingetje is nooit weg lijkt me. En als hij wel past weet ik meteen de maat.