Paard rent stal in...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silver_oud

Paard rent stal in...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 08:23

Hoi, een pony van de manege waar ik heel vaak op rijd, is nogal groot
In de les kan ik em makkelijk houden, maar als ik eraf ben niet.
Hij rent dus heel vaak (altijd) de stal in.
Soms vraag ik om hulp, maar ik wil het ook zelf kunnen,
Ik vind het echt heel vervelend, want ik word echt omver getrokken
Ik heb al heel veel dingen geprobeerd, maar het werkt allemaal niet..
Iemand tips?

Soof_Roos

Re: Paard rent stal in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 08:26

Vraag het ook aan iemand op stal hoe je het dan kunt doen, ik kan namelijk niet inschatten waaromhij het doet ofzo.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 09:38

Op afstand tips geven is inderdaad wat lastig, zeker omdat we niet weten wat je al geprobeert hebt.

Wat je in ieder geval wel kan proberen is het paard nooit verder dan het hoofd naast je schouder te laten komen, af en toe laten stoppen op jou commando (dus voordat je bij de stal bent) en als hij dreigt te ver te gaan of niet te willen stoppen als jij stopt een korte ruk aan touw/teugels geven zodat hij even denkt "oh, ze meent het echt" (niet te hard natuurlijk :o , maar genoeg om even zijn aandacht terug bij jou te krijgen). Verder is het ook verstandig dat als hij de stal in rent je hem meteen er weer uit haalt, rondje loopt en hem er weer in zet. Dit doe je dan net zolang tot hij het normaal doet en dan kan je hem laten staan. Op een gegeven moment leggen ze de link dan met rustig stal op is sneller uitrusten.

En inderdaad kijken of er mensen zijn op stal die hem wel normaal op stal kunnen zetten en die om tips vragen of vragen mee te kijken. Hoop dat je er wat mee kan ;)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 09:49

Mijn Fjord deed dit op haar oude stal toen ik haar net had. En ook bij 'vreemden' probeerde ze dit kunstje uit.
Toen ben ik een keer boos geworden en heb ik haar een keer de hele weg weer achteruit laten lopen! Daarna is het nooit meer voor gekomen. Maargoed; dan moet je ze wel net 1 stap voor zijn, als je op tijd wilt ingrijpen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:06

Mijn paard deed dit ook. Dan gingen we dus de stal weer uit en weer opnieuw erin tot het normaal kon. Dan duurde in het begin iets van 7 keer ofzo.
Bij mij loopt ie nu gewoon de stal in. Bij anderen volgens mij niet

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:59

Heropvoeden moet door 1 zeer consequent iemand gebeuren en dat lukt je met een manegepony niet als lesklant. Hulp vragen en hoe moeilijk ook dat elke keer doen. Zolang pony met enige regelmaat succes heeft, krijg je die gewoonte er niet uit en is een miniem foutje genoeg om het weer te doen.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:35

Wat inderdaad al gezegd wordt, als het hem lukt, zal het niet zo snel eruit gaan. Blijf hulp vragen of vraag of er iemand mee loopt die je tips kan geven.

Staat de staldeur open? Misschien kan je die dicht doen, hij moet nu sowieso wachten voor hij zijn stal in kan en eigenlijk moet dit ook op jouw manier, dus rustig en wanneer jij dat wilt. Ik weet niet of de stalgang breed is, maar als je door hebt dat hij al wilt gaan rennen, kan je stil staan of omdraaien. Dit doe je elke keer als hij harder gaat dan jij wilt. Maar als je hem echt niet goed kan houden raad ik toch aan het iemand anders laten doen, en het ook aangeven. Je bent vast niet de enige bij wie hij dit trucje probeert.