Omgaan met groot verkeer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Willemina_L

Omgaan met groot verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 20:20

Beste Bokkers,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met goede tips en aanwijzingen. Ik heb een paard van zes jaar oud, keurig in de hand en niet te snel bang. Hij staat in een Paddock Paradise en is zeer gelukkig daar.

Nu is hij als veulen en jong paard best wel eens de weg op geweest en wij hebben ook al wat buitenritjes gemaakt. Het is hier enkel polderlandschap en smalle weggetjes waar veel tractoren en landbouwmachines rijden. Dit gaat aardig als ik de berm in kan draaien naar het verkeer toe op een afstandje. Toch zou het wenselijk zijn als hij er geheel vertrouwd mee zou kunnen geraken zodat we niet zodra de loonwerkers weer om de oren vliegen liever in de binnenpiste blijven.

Wat is nu de juiste aanpak zonder gevaar voor de omgeving en onszelf?

DinkyOmie

Re: Omgaan met groot verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:02

schriktrainig

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 22:39

En dat vervangt een grote tractor combinatie die langs je heen scheurt op een meter afstand?

Mijn paard kent veel dingen en is zeer goed opgeleid als jong paard. Ik vind het ook niet prettig die grote combinaties en zoek nuttige tips om samen op een veilige manier ermee om te gaan.
Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 10-02-16 22:44, in het totaal 2 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:42

Samen gaan rijden met iemand die jij vertrouwd op een paard waar jouw paard vertrouwen in heeft en die goed mak is. Daar leren ze het snelste van dat verkeer ongevaarlijk is .

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:45

Ik volg even hier precies hetzelfde verhaal

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:49

troi schreef:
Samen gaan rijden met iemand die jij vertrouwd op een paard waar jouw paard vertrouwen in heeft en die goed mak is. Daar leren ze het snelste van dat verkeer ongevaarlijk is .

Zo heb ik het ze allemaal geleerd en aan de hand en dan ga je gewoon op een dag alleen.
Als je het kan regelen, gewoon aantal keer ergens langs als iemand met zo'n wagen aan het rijden is.
En hier had ik mazzel ze parkeren ze ook wel eens allemaal op en langs het erf, lekker gebruik van gemaakt.

Hier zit groot bedrijf langs wegje waar we over moeten en zeker in de spits komen die allemaal terug, dus wennen ze snel aan, 10 minuten in de spits en we hebben er zeker stuk of 10 gehad.
Van vrachtwagen met pontons, tot tractoren met bakken, en vrachtwagens met kranen erop etc.
Die grote dingen vinden ze trouwens vaak niet heel eng, irritanter is het als iemand met losse kruiwagens of bv aluminium oprijplaten in zijn aanhanger vol gas over de drempels achter je aan komt scheuren. Dat rammelt ineens onverwachts heel hard (en ik ben meestal diegene die schrikt paard niet).

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 23:13

Dat zou een goede optie zijn, samen en het enge gewoon opzoeken.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:19

Mijn paard is ook helemaal bomproof.
Ik ben veel met haar gaan wandelen en ook op terrein bij boeren gevraagd of ze de tractor even aan wilden zetten.
Ik laat haar altijd overal aan ruiken en loop er expres heel dicht langs.

Nu kan al het grote landbouw verkeer op smalle weggetjes gewoon passeren. Paard kijkt niet op of om! :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:22

Gewoon de weg op gaan, eerst heen wandelen en terug in het zadel. Accepteer geen onzin, geef haar de tijd en de ruimte. Dit moeten ze eigenlijk leren voor er een zadel op gaat, maar ja dat is nu te laat...

Sjolvir daar leren ze van dat ze bij een ander paard veilig zijn. Dan kunnen ze wel tegen verkeer maar niet tegen alleen weg gaan.

Maybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:42

Denk ook dat het een kwestie is van vooral blijven doen en vaak herhalen. En veel geduld. :o

En wat Icecrystal al schreef overal aan laten ruiken, vlak langs laten lopen. Geef je paard de tijd en ruimte. Schreef mrie ook al. Blijf zelf ook rustig en ontspannend tijdens de oefeningen. Straal je ook door aan je paard. Onder het zadel of gewoon ernaast. Blijf natuurlijk wel corrigeren indien nodig.

En ook al vertrouw je je paard 1000 % het is nooit onzinnig om een schriktraining te doen.

En samen naar buitengaan met een meer ervaren paard is ook goed. Paarden blijven toch kuddedieren en spiegelen zich toch af aan mekaar.

En bovenal. Hou je eigen veiligheid in acht! :) Helaas spreek ik uit ervaring. ;(

Hoop dat je wat aan mijn ervaring erover hebt!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 12:44

Maybabe schreef:
Denk ook dat het een kwestie is van vooral blijven doen en vaak herhalen. En veel geduld. :o

En wat Icecrystal al schreef overal aan laten ruiken, vlak langs laten lopen. Geef je paard de tijd en ruimte. Schreef mrie ook al. Blijf zelf ook rustig en ontspannend tijdens de oefeningen. Straal je ook door aan je paard. Onder het zadel of gewoon ernaast. Blijf natuurlijk wel corrigeren indien nodig.

En ook al vertrouw je je paard 1000 % het is nooit onzinnig om een schriktraining te doen.

En samen naar buitengaan met een meer ervaren paard is ook goed. Paarden blijven toch kuddedieren en spiegelen zich toch af aan mekaar.

En bovenal. Hou je eigen veiligheid in acht! :) Helaas spreek ik uit ervaring. ;(

Hoop dat je wat aan mijn ervaring erover hebt!

Ik ga inderdaad op zoek naar goede begeleiding en wil ook zeker de schriktraining nog eens herhalen! Bedankt voor alle tips medebokkers!