Zo af en toe kom je zo'n paard tegen die in de wedstrijdring ergens heel erg bang voor is, bijvoorbeeld een bloemstuk of streepje zonlicht. Soms helpt het als de groom/begeleider even een stukje meeloopt met het paard. Mag dat voordat de proef begonnen is?
Volgens mij mag dit niet,weer niet zeker. Ik heb ook wel eens met een jonge in de ring gestaan die beslist niet verder wilde dan X,uiteindelijk is mijn voorlezer maar in de ring gegaan en is een stukje voorop gelopen,waardoor mn dame de ring door durfde. Voor mij was het heel simpel,uitgebeld worden omdat ik niet kon starten of door hulp van derden,rondgaan is belangrijker. de jury gaf mij gelijk en heeft deze hulp gewoon toegestaan
Hulp van derden mag niet, dat weet ik. Maar dit geldt dacht ik alleen tijdens de proef.
friendly
Geplaatst: 09-02-16 10:10
Als het om iets gaat wat naast de ring is en je kan buitenom meelopen dan zie ik geen probleem (bij buitenwedstrijden bijvoorbeeld). Maar echt IN de ring mag volgens mij niet nee. Bovendien vind ik dat persoonlijk onnodig. Je hoort toch zelf je paard erlangs te krijgen? Spannend vinden oké, maar als ik vraag of je erlangs wil gaan moet je dat doen-idee.
Artikel 116 – Hulp van derden 1. Iedere inmenging van een derde, gevraagd of ongevraagd, d.m.v. stem, gebaren etc., met uitzondering van het in toegestane gevallen letterlijk voorlezen van de proef, met het doel de deelnemer of zijn paard te helpen tussen het moment van binnenrijden en verlaten van de ring bij A, wordt - tenzij in dit reglement uitdrukkelijk anders wordt bepaald - als verboden hulp van derden beschouwd. Dat geldt ook voor het gebruik van (draadloze) communicatieapparatuur. 2. Iedere vorm van verboden hulp van derden inclusief het in orde brengen van het harnachement, ontvangen door een ruiter te paard tussen het Wedstrijdreglement Dressuur versie 2013, met wijzigingen 2014 verwerkt 18 – 50 moment van binnenrijden en verlaten van de ring bij A, wordt - ter beoordeling van de (voorzitter van de) jury - met uitsluiting van de combinatie bestraft.
Dus vóór het begin van de proef mag het nog wel als ik het goed begrijp.
JeDe
Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-16 10:16
friendly schreef:
Spannend vinden oké, maar als ik vraag of je erlangs wil gaan moet je dat doen-idee.
Mee eens, maar soms gaat het écht niet, maar met een beetje hulp lukt het dan wel.
friendly
Geplaatst: 09-02-16 10:17
Nou...dat kàn je zo lezen maar ik lees hier eigenlijk dat zodra je met je paard voet IN de ring zet deze regels al van toepassing zijn. Dat de proef nog niet is begonnen lijkt niet relevant. Maar ik kan het mis hebben.
anneliesdj
Geplaatst: 09-02-16 10:18
Hulp van derden mag idd niet en dat is echt vanaf het moment dat je de ring in gaat tot het moment dat je eruit gaat. Maar je kunt erop gokken, als je paard niet wil wordt je ook uitgebeld dus dan liever je paard laten zien dat het niet nodig is.
nathe
Geplaatst: 09-02-16 10:19
Mijn merrie heeft een heel seizoen gestaakt bij het rond de ring rijden. Vriendlief stapte standaard mee rond de ring en dat was geen enkel probleem. (Volgend seizoen liep ze wel gewoon rond)
Als je paard echt staakt in de ring dan zou ik afgroeten en dan iemand mee in de ring laten rond gaan zodat het toch een positieve ervaring word.
Daar zou je zeker in de beginfase van wedstrijdrijden gebruik van kunnen maken. Je mag toch gewoon de tweede proef wel starten als je de eerste afgegroet hebt? Dan kan je er nog op gokken dat de tweede proef beter gaat.
Ik heb een jonge hele rillerige merrie gehad. Die kreeg je met geen mogelijkheid door de ring in het begin, toen hebben we een paar keer gevraagd aan een jurylid of het oke is als de groom even een rondje mee liep omdat het 1 van de eerste wedstrijden is voor het paard, en dat ze nog jong is. Dat was eigenlijk altijd oke, en dan viel ze de rest vd proef ook gewoon goed te rijden. Na een paar wedstrijden dit zo gedaan te hebben was het helemaal niet meer nodig, en liep ze altijd braaf de ring door.
Maar of het officieel mag, dat denk ik niet. Denk dat ik gewoon geluk heb gehad met een paar toffe juryleden.
Soms moet je het ook treffen met juryleden hoor. Officieel had het niet gemogen te lezen aan het stukje reglement wat net aangehaald is maar soms zijn jury's best makkelijk.