occasion ALU trailer: waar let je op + onderhoud

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alice1970

occasion ALU trailer: waar let je op + onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 03:34

Ik heb lang zitten zoeken in de trailertopics maar hierover kon ik weinig vinden.
Als je gaat kijken bij een tweedehands aluminium trailer (wanden en bodem alu) gaat het dan net als houten trailers ook om controleren van de kitranden binnen en buiten, afwerking kit bodem etc of is dat bij een aluminium trailer niet aan de orde?
Zijn er andere dingen waar je specifiek op let bij ALU trailer (dus qua opbouw, tecnisch is natuurlijk niet anders dan bij hout) Of vragen die je moet stellen? Zijn er verschillen in kwaliteit / dikte van aluminium wanden?.Hoe zie je dat? Misschien iets over de kwaliteit/dikte alu vloer ? En ook onder de trailer gaan liggen? Die truc van tikken op bodem en wanden van aluminium trailer gaat ook op of niet? (controleren op rotting). Andere dingen?
En dan onderhoud: er wordt altijd gezegd dat alu trailers weinig / minder onderhoud nodig hebben, maar wat ? Ook hier weer: gaat het dan ook weer om het bijhouden/controleren/vernieuwen van kitnaden of is dat niet van toepassing op alu trailers?? (Misschien domme vraag maar ik vraag me dat echt af en weet het dus echt niet)
Hoe erg zijn roestplekjes, komen die sneller bij alu trailer die altijd buiten staat en kun je daar wat tegen doen? Moet dat?
De trailer die ik op het oog heb is een geheel alu böckmann, bj 2005.
Graag ervaringen van (tweedehands) alu trailers bezitters. Dank je wel.
Alice

frankiej

Re: occasion ALU trailer: waar let je op + onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:57

aluminium roest niet, het kan oxideren. Let vooral op de bevestigingspunten waar rvs bouten etc. zitten. De combinatie van aluminium en rvs geeft vaak extra oxidatie, zelfs zo erg dat er op die plaatsen gaten in het aluminium kunnen vallen. Ik weet niet waaruit het chassis van zo'n Bockmann uit bestaat, neem aan staal? Als dat goed gegalvaniseerd is, kan er weinig aan kapot; als het gelakt is, goed letten op roest.

alice1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 17:25

Bedankt!
Nog meer tips over alu wanden? Zijn daar verschillende diktes in? Of enkelwandig/dubbelwandig?

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:42

Elke fabrikant gebruikt zijn eigen profielen/diktes maar over het algemeen komt dit allemaal erg overeen qua maat. Kitnaden zijn niet zo belangrijk aangezien een aluminium vloer en zijwanden niet kunnen rotten.

Voor 100% zekerheid laat je een aankoopkeuring doen, dan weet je precies waar je aan toe bent. Op mijn site heb ik omschreven waar dan allemaal op gelet wordt: http://steur-aanhangwagens.nl/keuring/