Wedstrijden zonder trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Wedstrijden zonder trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 20:12

Ik heb zelf geen trailer, maar heb wel de mogelijkheid om aan mensen te vragen te rijden voor mij (nog geen rijbewijs). Hoe doen jullie dat, wedstrijden zonder beschikking over een trailer? Ik zou voor de lol af en toe een wedstrijd mee willen doen, met name dressuur, sgw en endurance. Het zijn dromen natuurlijk, maar het lijkt me echt super. Wie rijd er nog regelmatig wedstrijden zonder eigen trailer, en degenen die huren - hoeveel betalen jullie gemiddeld? En voor welke afstand? Ik zit wel in België, dus prijzen kunnen verschillen.

Kar_lien

Re: Wedstrijden zonder trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:31

Hoi, ik rij zelf alleen wedstrijden op locaties waar ik onder het zadel heen kan maar dat is niet ideaal.. Misschien wil een stalgenootje met je mee of kan je de trailer van een stalgenootje lenen en iemand uit je kennissenkring laten rijden?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:36

als je geen vervoer hebt en daarvoor niet afhankelijk wilt zijn voor je wedstrijden zou ik een stalling zoeken waarvandaan ik onder de man naar het wedstrijdterrein kan gaan. Of op een stalling gaan staan waar regelmatig wedstrijden plaats vinden.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:37

Ik zou als ik jou was gewoon even maneges/pensionstallen bellen en vragen hoeveel het kost om een trailer te huren. Naar wat ik weet van mijn vorige manege, kostte het huren van een trailer zo'n 40 euro voor een dag. Maargoed dit was wel in de randstad dus dat is mogelijk duurder.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:41

Zit met net hetzelfde probleem. Daardoor kan ik helemaal geen wedstrijden rijden... Paarden op stalling zetten is geen optie, in de buurt heeft niemand een trailer en om eentje te gaan huren wordt het wel een heel kostelijk uitstapje. Spijtig maar ik moet er mij bij neerleggen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:43

Ik heb het ook is gedaan een dorp veder was toch even half uur stapvoets.
Maar merkte tijdens me laatste proef dat mijn paard moe was er was geen stalling in hem in te doen zodra de prijsuitreiking was dus moest wel melden of ik als eerste mocht omdat ik stapvoets kwam. Verenging hield er wel altijd heel erg rekening mee. Maar heb toch besloten ook zijn het kleine stukjes om toch met de trailer te gaan. Als de manege bij ons 7min stapvoets dan doe ik het niet met de trailer

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 12:44

Friesiszwart, ik sta niet op een stalling en als het aan mij ligt gebeurt dat ook nooit. Paardje staat fijn en blij op de weide! :j

Femm, dat is nog eens idee, dat ik daar nog niet aan heb gedacht! Wij betaalden een vriendin die voor ons reed voor die dag zo'n 40 euro ook, maar ook omdat we gewoon geen idee hadden van een prijs voor zoiets. :P

Hifive, snap de frustratie. Het blijft een dure grap... Niemand in de omgeving? Misschien zoals femm zei, een stalling met trailer? Hier echt zat mensen met trailers, dus daar geen tekort aan. Het zijn de chauffeurs die schaars zijn, want sommigen laat ik toch echt niet met mijn paard in de trailer rijden hoor :')

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:57

Skyefate, neen das geen optie. We hebben momenteel zoveel geïnvesteerd in en stalling aan huis dat mijn vriend mij vermoord als ik afkom dat ik ergens anders wil staan voor de trailer. En als je alles optelt aan die stalling heb je wellicht je trailer al gekocht.
Vorig jaar hebben we een auto gekocht die perfect zo een dingen kan trekken (Volvo XC90). Momenteel is de enige optie : sparen voor een trailer en voor een BE rijbewijs.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:02

Op mijn vorige stalling kon je een trailer huren voor €15,- per dag. Ging toen niet zo vaak met de trailer op pad.
Ben nu verhuisd en heb m'n eigen trailer gekocht. Vind het heerlijk!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:10

Hier in de omgeving is de max 25 euro om een trailer te huren.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:15

Mijn situatie is net iets anders, ik heb namelijk wel een trailer, maar ik men. Ik moet dus zowel wagen als paard vervoeren, want ik heb geen mentrailer. En om zonder koets op menwedstrijd te gaan is ook best lastig :P . Soms rij ik 2x, eerst kar brengen, dan paard halen, dan paard terugbrengen en dan weer kar halen. Maar dat is alleen leuk als de wedstrijd dichtbij is.
Mijn oplossing: samen op wedstrijd gaan. Ik vervoer dan de paarden en de ander de koets (of andersom). Is ook een stuk gezelliger en je kunt elkaar helpen +:)+

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:20

Het zijn ook een beetje de afwegingen die je maakt. Dressuurwedstrijden zijn er misschien nog wel in de buurt te vinden, maar voor endurance en sgw moet je goed ver rijden. En als je zelf geen trekauto hebt, moet je ook een chauffeur vinden die zijn dag opoffert voor jou.

Qua kosten kun je steeds een trailer huren (proffessioneel vaak 40-50 euro en onderling misschien 20 euro per keer). Maar kun je misschien ook wel overwegen een 2e hands trailer nu te kopen voor 1000 euro, die is over 2 jaar dan zeker nog wel 800 euro waard. Voor die 200 euro waardevermindering kun je er niet zo vaak een huren... Maar dat zijn allemaal keuzes en mogelijkheden die je moet overwegen ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:23

Toen ik nog geen trailer had reed ik ook geen wedstrijden. Voor bosritten etc. leende ik de trailer van m'n oom en ging mijn vader of vriend mee als chauffeur. Inmiddels zelf een eenpaard trailer waar ik mee kan rijden en hiermee ga ik gemiddeld 2 keer p/m op wedstrijd.

Geen optie om zelf een trailertje aan te schaffen? Als je daadwerkelijk 40 euro per keer aan het huren van een trailer kwijt bent kan dat toch wel gauw uit lijkt me. Tenzij je echt maar weinig weg gaat natuurlijk. Hier in de omgeving kost het huren van een 2-paards trailer overigens ca. 25 euro voor 'n dag.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:24

Ik heb een half jaar terug een 2e hands trailer waarvan alles nog goed is voor 750,- gekocht. Met goed zoeken kom je d'r ver mee :)

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:32

Aan de trailereigenaars; hoe doen jullie dat met de rijbewijzen?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:34

HiFive5 schreef:

Ik rijd met een combinatie onder de 3500 kg aan max. massa. Dus zonder E, met B :)
Overigens wel rijlessen gehad met aanhanger.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:36

Ik ben ook trailer eigenaar van een lichte trailer waardoor mijn vriend en andere mensen die mij rijden of waarvan ik de auto mag lenen onder de 3500 kg blijven en dus met B rijbewijs mogen rijden

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:36

HiFive5 schreef:

In Nederland heb je niet altijd je E nodig als je een trailer rijdt.

Ik zit met mijn maximale massa (auto+trailer) op 3475.
Mijn vorige trailer mocht meer laden en die heb ik terug laten zetten tot het maximale wat ik zonder E mocht trekken.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:06

Ik heb gewoon mijn B-E gehaald. Even een investering van 400 euro, maar dan kan ik tenminste met een gerust hart op pad zonder steeds te hoeven rekenen of alles wel 'mag'.
Uiteraard moet ik wel rekenen of de auto de trailer mag trekken, maar dat is simpelweg 2 getalletjes vergelijken :P

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:18

HiFive5 schreef:

Ik ben afhankelijk van me vader. Mag zonder E rijden maar durf zelf niet echt in een auto te rijden heb wel me rijbewijs laat staan dan nog met een paard d'r achter.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:21

Ik heb ook gewoon BE, gewoon voor het gemak. Rij met een auto die 3500 mag trekken dus met een trailer en max 2 paarden kan dat eigenlijk altijd wel.

Lenen doe ik eigenlijk niet. Zowel uitlenen als zelf lenen. Hooguit als er onverhoopt iets kapot is bij iemand, maar dan rij ik eigenlijk alsnog liever zelf voor diegene. Kan een hoop gezeur schelen en ik vind dat mensen zelf hun zaken maar moeten regelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:14

assie schreef:
Ik heb gewoon mijn B-E gehaald. Even een investering van 400 euro, maar dan kan ik tenminste met een gerust hart op pad zonder steeds te hoeven rekenen of alles wel 'mag'.
Uiteraard moet ik wel rekenen of de auto de trailer mag trekken, maar dat is simpelweg 2 getalletjes vergelijken :P

Wel als je in 1x slaagt |(
Ik was gezakt want van een vrouw verwachtte hij meer een afwachtende houding.
Als ik een man was geweest was ik geslaagd..

Kreeg complimenten dat ik goed oplette en dat ik in de woonwijk goed keek, mijn snelheid goed aanpaste en dat ik rekening hield met alles.
Bijzonder verrichting...in 1x bochtje achteruit en achteruit rijden naar het laadperron... allemaal super.
Maar ik deed dat toch met iets te veel overtuiging?!
Als ik een bouwvakker was geweest was ik geslaagd?

Daarna nooit meer gehaald en nu de regels zijn veranderd heb ik voorlopig er geen zin in.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:20

Aaaaw, arme jij. Maar troost je. Ik heb hem niet in één keer gehaald.
Ik had zo'n 2daagse cursus. Eerste dag ging superbriljant. Tweede dag was ik zó zenuwachtig dat ik niet eens meer wist hoe ik de trailer moest aankoppelen _O- Gezakt dus. -O-
Gelukkig de keer daarna in een half middagje alsnog wel geslaagd. En gelukkig voor mij nog voor de verandering in de regels, dus mijn maximum massa is niet 7000 kg

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:24

Brainless schreef:
HiFive5 schreef:

In Nederland heb je niet altijd je E nodig als je een trailer rijdt.

Ik zit met mijn maximale massa (auto+trailer) op 3475.
Mijn vorige trailer mocht meer laden en die heb ik terug laten zetten tot het maximale wat ik zonder E mocht trekken.

Ik zie je het in meerdere topics hebben over de maximale massa en terug laten keuren. Maar dat is oude wetgeving. Beetje verwarrend als je het hier steeds over hebt.
Met B mag je 3500 kg trekken. Punt. En het gaat om wat je op dat moment daadwerkelijk trekt. Als ik een trailer zou hebben die 2000 kg mag laden en ik zet er een mini pony van 50 kg in dan telt gewicht van de trailer + die van de pony. Als dat onder de 3500 kg blijft prima!
Ik heb overigens wel mijn E maar dat is gewoon handig zodat ik niet hoef uit te rekenen of ik wel onder de 3500 blijf en alleen maar hoef te kijken op kenteken of de auto het mag trekken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:25

Nee.
Het gaat echt om de totale (toegestane!!) massa.
Dat wat het max op papier mag wegen.
Dus auto met trailer mogen maximaal aan massa op papier 3500 zijn!
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ekken.aspx

Bij E geldt wel wat je werkelijk weegt en heb je niks met de maximale massa te maken (alleen dat je niet mag overbeladen natuurlijk).