Afgelopen januari is mijn paard voor inenten geweest (jaarlijkse routine) en omdat mijn paard eerder bij een veehouderij gestald stond heb ik ook haar dierenarts weer gebeld die elk jaar de entingen doet. Normaal kwam de dierenarts eens in de zoveel tijd op het bedrijf, en als ik dan aangaf dat ik de enting wilde namen ze die mee vanaf de kliniek. Vaak was ik er dan ook niet bij, liet ik het paspoort achter bij de stalbaas enz. ging prima dus. Ik ben in november verhuist naar een nieuwe stal, dus ik dacht, laat ik de zelfde dierenarts weer bellen.
Omdat het paard rechtsom haar hoofd soms kantelt wilde ik graag dat de dierenarts dit jaar ook haar tanden erbij deed. Puur uitsluiten: komt dat kantelen daarvan. Dus zo gezegd zo gedaan en voor de verandering, en omdat ik verhuisd ben, was ik er nu ook zelf bij.
Mijn paard heb ik op de poetsplaats gezet, meest verlichte deel van de stal. En gelijk gaf ze het paard ook de verdoving. Ik dacht, oke, naja ik weet dat dit paard niet makkelijk is bij de tandarts. Ze had een stagiaire bij zich en die stond ook met handen in de zakken erbij van, we zien wel.
Teneerste was het voor haar drama om de gebitsklem erop te krijgen (door haar onkunde, ze kreeg hem niet open), eenmaal erop na veel gestuntel zat die daar eindelijk. In de mond van mijn paard: even voelen en oja, er zat een haakje aan de kant van haar wangen en tong. Deze had ze keurig weggeveild en ik mocht voelen en inderdaad hij was netjes geslepen. Toen vroeg ik nog nadrukkelijk: komt het kantelen hierdoor? Dat leek haar onwaarschijnlijk en mogelijk kwam het vanuit de rug. Ze is een dierenarts, dus wie ben ik dan om te zeggen dat het niet zo is? Nou klaar is kees, eenmaal op stal de inenting nog en thats it. Me stalgenoot wilde haar paard ook ingeënt hebben dus die heeft ze erbij in meegenomen.
Krijg ik de factuur: € 203 eurootjes. Ik dacht zozo....
even een opsomming:
Visite lopen: € 45 euro
Ampul domosedan € 28
Intening 2x : € 20.85
Kiezen raspen + co : € 55.65
En dit alles ex. BTW
Maar wat denk je dan... als je paard het maar goed heeft. Het kantelen is overigens nog wel aanwezig op bepaalde punten.
Nu het mooiste.... er kwam een gecertificeerd paardentandarts bij ons op stal om het paard van een stalgenoot te doen. Ik stond alleen al te kijken naar al het gereedschap wat hij uit de bus trok en speciale halsters etc. De manier waarop de gebitsbehandeling werd uitgevoerd etc. Leuke vent, spontaan en vriendelijk. Hij zei, dames voel maar even. Dus ik voelen en inderdaad wat een verschil. Toen vroeg ik hem wat brutaal: meneer ik heb afgelopen maand mijn paard zijn tanden bij de DA laten doen, wilt u misschien eens een second opinion uitvoeren? Natuurlijk zei hij.
Wat blijkt? Mijn paard heeft rechts hoog opstaande kiezen en links een flinke wolfstand zitten. De voortanden waren aardig goed, maar konden ook onderhoud gebruiken. Er zat nog wat scherpe randjes, paard had nog proppen in zijn mond. Toen zei ik ; kan het kantelen hiervan komen? Jazeker zegt hij. Als jij rechtsom rijd, dan zal je paard waarschijnlijk heel sterk op je buitenteugel zijn, omdat jij tegendruk geeft kantelt het paard zijn hoofd.
Ik sloeg zowat achterover, ik denk whaaat!
Ik heb de factuur nog niet betaald van de dierenarts , en niet over de kosten , wat moet dat moet, maar dit vind ik echt belachelijk...
Is het raar om naar de kliniek te gaan en mijn verhaal te doen?? Wat kan ik eisen?
* die gecertificeerd paardentandarts komt overigens in maart weer langs en zal mijn paard dan behandelen, hij gaat dan ook die wolfstand weghalen.
Dank voor lezen! sorry lang verhaal maar het moet wel duidelijk zijn

Groeten,