Paardrijden met Scoliose

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FennyPower

Paardrijden met Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 23:00

Ik heb Scoliose in mijn onderrug , door paardrijden is het rechter gaan staan ! ( Die bochel is minder geworden )
Ik mag dus wel gewoon paardrijden !
En 's nachts moest ik eerst een brace om ! ( En ik kan zeggen !! dat loopt en licht niet lekker !!)
Toen werd mijn Brace te klein. we hebben een jaar geleden ( 2015 ) erheen gebeld , om te vragen wat we nu moesten doen ? en hoe verder !
Ze zeiden dat het zo goed ging dat ik pas over een jaar terug moest komen , vandaag 5-2-16 ben ik voor foto's heen gegaan ( en voor de zekerheid had ik mijn oude brace mee genomen.)
Eenmaal bij de dokter : ga maar onder de meetlat staan kijken of je gegroeid bent ( Nou ik was niet gegroeid ! 1,58 zo stond ik vorig jaar ook )
Hij zij ook wat over mijn rug ( Waar ik toch een beetje van schrok! )
Hij zij dat de bochel breder is gaan staan zonder een brace.. En een brace heeft geen zin meer omdat ik al uitgegroeid ben.
Hij zij kom over een jaartje weer terug dan kijken we of de bocht nog erger is geworden , en anders wordt het een operatie .
als het gewoon nog hetzelfde staat hoeven ze niks te doen.

Anders moet ik 2 keuzes maken.. 2 moeilijke keuzes !! ( Ik wil gwn niet kiezen..)
1. Zo blijven lopen , alleen kans op dat ik helemaal scheef ga lopen !
2. Geopereerd worden aan mijn rug alleen dat kan ook helemaal fout lopen ! ( En als het fout gaat kan ik nooit mee lopen.)

Ik ben gewoon zo bang

Ik heb al zoveel dingen waar ik aan geopereerd ben ! ( Al wel 17 x vraag me niet waaraan )
dit is de helft :
-Kaak verschoven
-Stukje heup weg
-Bot ankers ( Ik had echt hele dikke wangen ! dit was tot nu toe mijn zwaarste operatie !)
-Amandelen
-Buisjes ( 3 x )
* Ect... *
Er staan zobiezo nog 2 te wachten !
- Iets met mijn neus ( Want ze denken dat ik later slecht ga ademen door mijn neus ( een neusgat is kleiner dan de ander ))
- Bot ankers moeten er weer uit !

Ik ben bang
Wat als ik die operatie met mijn rug krijg en het gaat fout ?? het gaat wel om het recht zetten van mijn rugwervel Wat als het fout gaat ? Straks kan ik niet meer lopen ...

Nog meer ruiters met Scoliose die gewoon rijden ?? Hoe gaan jullie ermee om ?

Qwillion

Re: Paardrijden met Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:08

Hallo.

Ik snap heel goed waar jij mee zit. Ook ik heb voor de keuze gestaan. Jouw lijstje komt mij ook erg bekend voor, heb jij een bepaalde ziekte? Je mag mij via PB meer info geven als je wit en of vragen hebt?

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 23:12

Arjan1983 schreef:
Hallo.

Ik snap heel goed waar jij mee zit. Ook ik heb voor de keuze gestaan. Jouw lijstje komt mij ook erg bekend voor, heb jij een bepaalde ziekte? Je mag mij via PB meer info geven als je wit en of vragen hebt?

Nee ik heb verder geen bepaalde ziekte..

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 09:13

PipTweet schreef:
Arjan1983 schreef:
Hallo.

Nee ik heb verder geen bepaalde ziekte..

Zelf heb ik wel de keus gemaakt om de rug-operatie te doen, ooh wat ben ik blij dat ik t gedaan heb. mijn kwaliteit van leven is zoveel verbeterd. Mijn conditie is verbeterd en mijn rug pijn is verdwenen.

Het rijden was wel erg onwennig en alles weer opnieuw ondervinden op rij techniesch gebied. Ik kan niet meer op elk paard, afhankelijk van dee beweging van het paard! Op dit moment rijd ik op M1 niveau in de wedstrijden.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 09:52

Ik ben mei 2015 geopereerd aan scoliose ondanks ik ook bang was dat het verkeerd ging aflopen.
Heb heel veel zitten op te zoen over de arts die mij ging opereren, was tevens een chirurg die niets anders doe dan rugoperaties.

Operatie heeft 7 uur geduurd en 7 wervels zijn vastgezet en om eerlijk te zijn: ik voel mij beter dan ooit!

Natuurlijk is je beweging beperkter maar daar pas je je ook naar, revalidatie duurt wel lang en paardrijden erna gaat nog altijd, maar wel grotere risico's als je valt. Ik zit sinds een 3 tal weken weer op het paard, dit gaat goed maar ik kan niet zo maar op elk dier stappen ivm de gangen/schokken. Het rijden is volledig anders geworden en natuurlijk ook mijn dagelijks levens, mijn levenskwaliteit is zoveel beter geworden!