Tips gevraagd! paard trapt in de trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Tips gevraagd! paard trapt in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 10:16

Goedemorgen!
Ik hoop dat er iemand is die me de gouden tip kan geven.

Mijn paard trapt in de trailer. Niet altijd, maar soms. De ene keer als we rijden en vaak als we stilstaan. Hij trapt of met zijn achterbenen tegen de achterklep aan of tegen het zijschot of tegen de zadelkamer voor. Hij is verder gewoon rustig, het is niet zo dat hij de hele trailer verbouwd en en het trailerladen is geen probleem. Hij mest 1 keer op de heenweg en gezien zijn kalme uitstraling heb ik niet het idee dat het angst is. Ik heb zelf het idee dat het wel met spanning te maken kan hebben of meneer is ongeduldig.

paard-omschrijving: het is een nu bijna 5-jarige KWPN ruin die eigenlijk heel makkelijk is. Het is zeker geen heethoofd en met alles heel koel in het hoofd. Hij raakt nooit in paniek, het is een beetje het type van 'wat vandaag niet komt, komt morgen wel'. Het is wel een dramkont.

Ik heb een tijdje gedacht het gewoon te negeren met de gedachte dat hij vanzelf ophoudt als hij merkt dat zijn gedrag geen effect heeft maar inmiddels is er toch aardig wat schade aan de trailer en daar baal ik van.

Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik mijn paard kan laten ophouden met dit gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:35

Paarden vinden het meestal heel erg vervelend om tegen los rubber aan te trappen. Dus misschien kan je wat oude stevige stukken aan de borst en bilstang hangen.

Maar misschien staat hij toch niet helemaal lekker. Heb je al eens gekeken wat hij doet als hij breder kan staan met een schuin schot of in een 1,5 paards?

_Anneruth

Re: Tips gevraagd! paard trapt in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 11:06

Dank je wel Gloa voor je reactie. Hele goeie tip, zeker die van het schot opzij / anderhalfpaards. Hij staat nu in een tweepaards en misschien vind hij het opgesloten staan niet fijn. Ik ga het uitproberen!

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:12

Is het een groot paard? Dan kan hij het opgesloten staan idd vervelend vinden.
Wij hebben het tussenschot uitnonze 2 paardstrailer gehaald ervaring is nu ook dat grote paarden veel rustiger staan

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 11:16

Het is inderdaad ook een groot paard (1.77) Relien.

Heb je het tussenschot er helemaal uit gehaald? Het lijkt me dat ze dan helemaal geen houvast meer hebben?

Ik heb intussen de trailerman al even gebeld of ik een lange stang mag lenen om uit te proberen dus dat gaan we even doen. Ik hoop zo dat dat het is.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:28

Tijdens het rijden even flink op de rem trappen (waar het kan, natuurlijk). Bij ons heeft het gewerkt :-).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:32

yarrah schreef:
Tijdens het rijden even flink op de rem trappen (waar het kan, natuurlijk). Bij ons heeft het gewerkt :-).

Hij doet het vooral als ze stilstaan.. dan heeft remmen geen zin meer.
Maar "flink op de rem trappen" ben ik geen voorstander van.
Je kan ook zorgen dat ze dan juist bang worden op de trailer en dat ze er moeilijker op willen.

TS:
Veel paarden willen graag wijdbeens gaan staan voor hun evenwicht en staan daarom liever in een 1 1/2 paards of een 2paards zonder tussenschot (wel met een lange stang voor/achter!).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:41

yarrah schreef:

Fantastische tip voor een paard dat vermoedelijk sowieso al een hekel aan de trailer heeft! +:)+ Als je blessures wil en een nog chagerijniger paard dan vooral doen. :n
Sommige paarden krijg je het nooit echt af geleerd. De ruin hier staat ook te "dansen" op de trailer. :) Tis een nerveus/drammerig gevalletje. :) Je kan de trailer met rubbermatten "beschermen" tegen venijnige hoefjes maar veel meer is er niet aan te doen denk ik.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:44

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:53

Haal je je paard er meestal gelijk uit of krijgt hij wat lekkers als de rit in de trailer voorbij is?

Want dan is de oplossing om hem gewoon te leren wachten.
Jezelf behersen ;-)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 12:29

Het op de rem trappen dat durf ik zelf niet zo goed. Ik ben inderdaad bang dat ik daarmee meer kwaad dan goed doe. Ik heb wel eens geprobeerd wat ruwer te rijden waardoor hij zou moeten gaan opletten. Ik heb ook geprobeerd extreem rustig te rijden om hem juist meer steun te geven maar geen van beide had het gewenste effect.

De tip om hem meer ruimte te geven klinkt me als muziek in de oren. Het past bij hem om zich te kunnen irriteren aan kleine ruimtes (hij heeft ook een pesthekel aan dekens bv). Ik haal vrijdag een lange stang op bij de trailerboer en zaterdag ga ik direct even testen. Ik hoop echt zo dat dat de oplossing is!

@Relien: goed te weten dat het dus ook helemaal zonder tussenschot kan (ook nog eens makkelijk met op en afzadelen op de trailer ;-)). Ik ga het artikel ook even lezen wat je hebt mee gestuurd.

@Sneeuwpop: ik heb hem nog nooit iets gegeven op de trailer of bij het op- en afladen. Vanaf het begin heb ik hem bewust ook wat langer op de trailer laten staan of hem er wel direct vanaf gehaald om hem te laten wennen aan het verschil. Dat hij zowel lang op de trailer moet kunnen staan en dat hij er ook soms direct af gaat. Ik heb ook geprobeerd de klep naar beneden te doen tijdens het wachten maar ook dan mept hij en kreeg hij met zijn gemep het ook nog voor elkaar om de stang er achter weg te krijgen (terwijl ik wel het haakje er voor had). Dus dat durf ik niet meer ;-).

De fase van wachten en hopen dat het over gaat ben ik een beetje voorbij zoveel schade heeft mijn trailer inmiddels.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 14:33

Relien schreef:
Is het een groot paard? Dan kan hij het opgesloten staan idd vervelend vinden.
Wij hebben het tussenschot uitnonze 2 paardstrailer gehaald ervaring is nu ook dat grote paarden veel rustiger staan

Ik heb nog een vraagje Relien: waar zet je je paard vast als je zonder tussenschot vervoert? Links of in het midden? en zet je je paard lang of kort vast?

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:18

In het midden en dan links en rechts met touw/kettingen net wat je hebt eigenlijk dus het zelfde als in een 1 / 1,5 paards trailer.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:40

Zuur.

Mijn instructrice had er 1 die alleen rustig stond op de vrachtwagen. Toen die weg moest, heeft het paard zich stuk geschopt in de trailer. Het is echt wel een serieus probleem helaas

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:44

Mijn instructeur en stalbaas doet met haar IJslanders die onrustig zijn in de trailer zigzaggen/slingeren. Paard raakt uit balans en gaat op 4 benen staan om te balanceren. Elke keer als hij dat doet slingeren, dan heeft ie t snel genoeg door dat als hij trapt, hij daarna moeite moet doen om te balanceren.

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:46

Ik volg even.
Hier helaas precies hetzelfde, onze doet het vooral als ze er met 2en in staan, staat echt te dansen..

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:59

Ik lees ook ff mee voor de gouden tip.
Paard van stalgenootje heeft laatst mijn trailer kapot getrapt en die van haar zelf nu nog veel erger.
Merrie bokt gewoon in de trailer. Heeft de hele klep ontwricht en achterstang was bij mijn trailer ook stuk.
Tot nu toe hebben we geen oplossing kunnen vinden links of rechts staan maakt niet uit, alleen of samen ook niet en 2 of anderhalf ook niet. We hebben niet het idee dat ze bang is.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 22:24

Ai, Alice13: dat klinkt nog een tandje erger dan die van mij. Heeft je stalgenootje het ook geprobeerd in een twee-paards met het schot opzij? Ik ga het van het weekend proberen en laat het jullie zeker even weten hoe het ging!

@Nachtlampje: ik snap je tip en de gedachte erachter maar vooralsnog gaat mijn voorkeur daar niet naar uit.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 11:22

Even een update. Ik was er van overtuigd dat het schot opzij zou helpen en dat leek de eerste trailerrit ook zo te zijn maar onlangs op de terugweg was het weer helemaal mis. Hij heeft toch een partij staan stampen en meppen. Weer een scheur in het beschermrubber van de klep :(.

Vraagje: zou het nog uit kunnen maken om het hele schot eruit te halen en hem tussen 2 touwen te zetten? Of heeft iemand anders nog een briljant idee? Dit kost me echt mijn trailer en het op pad gaan wordt er niet leuker op.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:55

Heb jij het zijl dicht? Mijn vriendin had het zelfde en nu ze het zijl los laat gaat het goed. (Of het daar door komt weet ik niet zeker, maar proberen waard)
Heeft je paard voer in de trailer?! En evt voedernijd?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:20

Bij mijn vorige paard kwamen wij er bij toeval achter dat hij onrustig werd door het raampje (en zeil..).
Had haar vervoerd in een andere trailer (zonder raam) en daar stond ze wel rustig op.

Het raam was het enige verschil, en toen heb ik van mijn trailer het raam afgeplakt en (met het zeil dicht) hadden we en heel ander paard op de trailer.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:22

Schot eruit voor en achter een lange stang.. kijken of dat werkt. Gevuld Hooi net al geprobeerd?

Vriendin had ook zon paard die alles sloopte die bad oud matras aan de achterwand gemaakt van vrachtwagen. Bij trailer is dat lastig.

cheyenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:42

yarrah schreef:

Dat klinkt gemeen, maar dat werkte bij de mijne ook echt.
Keertje net iets harder door de bocht
Zodat ze de aandacht erbij hebben

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:46

cheyenne93 schreef:
yarrah schreef:

En als je heel erg pech hebt krijg je een paard wat nooit meer de trailer op wilt...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 14:10

cheyenne93 schreef:
yarrah schreef:

Ik ken dit principe maar daar gaat mijn voorkeur niet naar uit. Het is wel zo dat hij onrustiger is op bv een 80 km weg of de snelweg dan als ik binnendoor rij dus misschien heeft het wel met verveling te maken. Ik kan allicht proberen of een andere rijstijl helpt.

Christiene schreef:
Schot eruit voor en achter een lange stang.. kijken of dat werkt. Gevuld Hooi net al geprobeerd?

Vriendin had ook zon paard die alles sloopte die bad oud matras aan de achterwand gemaakt van vrachtwagen. Bij trailer is dat lastig.

Geen stom idee hoor, een oud matras. Als je die kan bevestigen na het laden tenminste ;-)
Gevuld hooinet heb ik nog niet geprobeerd. Ik leg altijd een pluk hooi in de voorbak maar die is op de terugweg al op natuurlijk :Y). Goeie tip!

Brainless schreef:
Bij mijn vorige paard kwamen wij er bij toeval achter dat hij onrustig werd door het raampje (en zeil..).
Had haar vervoerd in een andere trailer (zonder raam) en daar stond ze wel rustig op.

Het raam was het enige verschil, en toen heb ik van mijn trailer het raam afgeplakt en (met het zeil dicht) hadden we en heel ander paard op de trailer.

Alice13 schreef:
Heb jij het zijl dicht? Mijn vriendin had het zelfde en nu ze het zijl los laat gaat het goed. (Of het daar door komt weet ik niet zeker, maar proberen waard)
Heeft je paard voer in de trailer?! En evt voedernijd?
Ik reis met het zeil open en twee raampjes waarvan de rechter schuin open. Ook een goede tip om uit te proberen. Dank!

Sowieso weer dank voor het meedenken :)