nieuwe rijlaarzen doen super veel pijn...

Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xSelina

nieuwe rijlaarzen doen super veel pijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 08:32

Hallo allemaal!
Ik heb sinds zondag nieuwe cavallo op maat gemaakte rijlaarzen, lopen ermee ging wel oke zonder dat het heel veel pijn doet. Maar gister ging ik er mee rijden en net onder mn enkel waren allemaal vouwen in het leer die mn voet 'afknelden'... Maar gewoon doorgebeten en verder gereden, nu kan ik (zonder rijlaarzen) mn enkel bijna niet draaien zonder dat het pijn doet. Mn instructrice zei al dat die vouwen best 'groot' zijn voor het feit dat ik ze nog maar net heb.
Wat zouden jullie doen? Is die pijn normaal?

mamajolijn

Re: nieuwe rijlaarzen doen super veel pijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:36

Meestal moet je nieuwe leren laarzen even inlopen.

Succes!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:44

Mee terug gaan en het probleem voorleggen. Ze zullen je zeer waarschijnlijk vertellen dat je ermee moet gaan rijden, en dat is logisch omdat het leer stug is. Het enige wat je er wel mee bereikt is dat je er melding van gemaakt hebt de winkel ervan op de hoogte is en je dus sterker in je laarzen staat als je ze wilt terugbrengen ;)

Overigens, zoals mijn Duitse laarzen maker zei:
'paardrijdlaarzen zijn niet om mee te lopen maar om mee te rijden'

Loop er dus zo min mogelijk mee en trek ze zo snel en veel mogelijk aan op het paard. Anders krijg je namelijk loop vouwen ipv rijvouwen.

Miss_Potter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:55

idd heel veel mee proberen te rijden. doet zeer maar je moet door het punt heen. ook zonde om ze niet te gaan dragen omdat het zeer doet. idd ff doorbijten en daarna ga je er wss heel veel plezier van hebben. (ik had dat tenminste wel na 1-2 weken inrijden met mn nieuwe laarzen)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:50

Rijlaarzen die op maat zijn gemaakt horen geen pijn te doen. Rijlaarzen welke standaard zijn horen geenszins pijn te doen.

leer moet zich wel is waar even vormen en zetten, maar het mag geen pijn doen.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:06

Je kan ook even naar een schoenmaker en vragen of ze de laars wat kunnen oprekken. Weet niet of dit mogelijk is met paardrijlaarzen maar misschien helpt het.

Overigens had een instructrice van mij ook Cavallo laarzen en daar was ze ook niet tevreden over, zelfde verhaal, stijf en alles. Als niks helpt dan gewoon terug gaan!
Succes!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:18

WinBinChes schreef:
Rijlaarzen die op maat zijn gemaakt horen geen pijn te doen. Rijlaarzen welke standaard zijn horen geenszins pijn te doen.

leer moet zich wel is waar even vormen en zetten, maar het mag geen pijn doen.

Volledig mee eens.
Snap nooit echt die verhalen van mensen die verrekken van de pijn bij het inlopen van schoenen of laarzen. Ik wil altijd eens rondwandelen met laarzen voor ik ze koop. Ookal zitten ze perfect, als ze pijn doen hoef ik ze niet...

Week of 3 geleden Ariats gekocht, geen seconde pijn mee gehad.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 10:54

dankjullie wel allemaal voor de tips! Ik heb er nu een paar keer mee gereden zonder sporen (omdat ik die nogal vaak strak aansnoer) en heb er steeds minder last van

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 10:57

Ik heb ooit mijn petries vervloekt en gezworen nooit meer van die %#$^% laarzen te kopen, elke keer hele stukken vel van mijn benen af, dan enkels, dan achillus pees, dan weer daar.
Koop alleen nog soepele laarzen, dan maar iets minder chique, maar ik was er na 1 paar klaar mee, koop nu allen nog maar laarzen die meteen lekker zitten.
En ken heleboel mensen die met hun nieuwe laarzen altijd lopen te vloeken, dus je bent niet alleen!
Zeker niet met die plooien, die dan gewoon je vel van je benen af schuren.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:05

Ik zou inderdaad ook een melding maken bij de winkel!

Mijn Petrie laarzen (model Coventry, niet op maat gemaakt) hebben nooit echt pijn gedaan. Eerste paar keer ietsje geschaafd in mijn knieholtes, maar nu ze ietsje ingezakt zijn (maar zeker geen grote vouwen!) zitten ze heerlijk!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:08

Imo mogen leren laarzen best de eerste paar keer niet lekker zitten, maar dat ze zo'n pijn doen dat je naderhand je enkels nauwelijks kan bewegen vind ik te ver gaan, ik was terug naar de winkel gegaan.

Wen1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 08:56

Ik zou er toch even mee terug gaan. Ze horen echt niet zoveel pijn te doen en zeker geen grote vouwen te krijgen. Veel succes!

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 08:59

lucifertje schreef:
Overigens, zoals mijn Duitse laarzen maker zei:
'paardrijdlaarzen zijn niet om mee te lopen maar om mee te rijden'

Loop er dus zo min mogelijk mee en trek ze zo snel en veel mogelijk aan op het paard. Anders krijg je namelijk loop vouwen ipv rijvouwen.

Jaaaaren zulke laarzen gehad, aantrekken vlak voor het rijden en direct weer uit. Wat heb ik een hekel gekregen aan die laarzen :-( dus zeker proberen of je ze beter passen nd krijgt :-)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:03

Nieuwe laarzen mogen in het begin best wat raar zitten maar echt zoveel pijn doen zodat je een dag later niet meer kunt lopen hoort niet!
Zeker ook niet inlopen maar inrijden, anders gaan ze verkeerd plooien.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:14

Waar je ook op moet letten is dat er goede steunen in de laarzen zitten als je ze niet aanhebt, met name bij de voet en de enkel. Dat voorkomt dat ze te snel en op de verkeerde manier inzakken. Ook trekken de goede houten steunen het vocht uit het leer en zo slijten ze veel minder snel.Vooral bij de enkels willen er anders nog wel eens gemene vouwen ontstaan. Pas echter ook op dat er niet té strakke spanners in zitten. Dat kan weer ten koste gaan van de pasvorm.

M_V_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:01

In het begin kunnen sommige rijlaarzen best wel eens zeer doen. Ik had dat met mijn Petrie's ook. Maar na een paar keer gebruik zou het al wel wat minder moeten worden. Ik zou het denk ik nog even afwachten, kijken of het beter wordt. En inderdaad gewoon mee gaan rijden. Als het na een paar keer goed rijden nog niet veel beter is geworden, zou ik er wel mee terug gaan (zeker aangezien het op maat gemaakte laarzen zijn) ;)

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:46

Mijn Petrie laarzen hebben ook verschrikkelijk zeer gedaan maar gingen uiteindelijk wel goed zitten maar dat is echt 25 jaar geleden toen het nog van die stugge kachelpijpen waren. Ik heb nu De Niro laarzen en ook een paar Ariat laarzen en daar heb ik helemaal geen last van gehad dat was aantrekken en rijden ook lopen is geen probleem. Ik zou er iig even mee terug gaan.