Paard likt en knabbelt aan mij en mijn kleren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KaylOdi

Paard likt en knabbelt aan mij en mijn kleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 15:41

Hoi bokkers,

Ik heb sinds kort een leuke nieuwe verzorgpony, een Connemara :D
Nu was ik vandaag bezig met wat natural horsemanship oefeningen.
De oefeningen gingen eigenlijk wel goed.
Hij maakt alleen op een aparte manier contact met me. En ik wil graag weten of ik dit gedrag mag accepteren, of hij het doet om mij te domineren of om te spelen? Of om mij uit te dagen.
Wat hij doet is:
- zijn hoofd tegen mijn gezicht aanhouden.
- mijn gezicht likken.
- aan mijn handen likken en proberen te knabbelen.
- aan mijn knoopjes en muts knabbelen en een beetje trekken, maar absoluut niet hard.

Ik vind het zelf niet erg als hij het doet, vind het eigenlijk wel schattig!
Waarom zou hij het doen?

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:46

Mijn verzorgpaardje deed dat ook ;) vond het vooral heerlijk om aan mijn handen te likken en probeerde soms zachtjes mijn duim te pakken. Ik zelf vind het goed zolang het zachtjes gaat. Aan mijn jas knabbelen mocht ze dan weer niet, ze mocht niet mijn spullen slopen.

Met je gezicht moet je wel voorzichtig zijn, zolang het zachtjes gaat zal het vooral lief bedoelt zijn, maar ze kunnen soms een beetje onvoorzichtig zijn of schrikken en dan "slaan" met hun hoofd. Dat is niet fijn als je dat tegen je hoofd aan krijgt (letterlijk een blauw oog gehad toen ik 13 was toen ik het paard wilde knuffelen en zij net haar hoofd opzij deed).

Dus zelf kijken wat je wel en niet accepteerd en grenzen stellen en vooral blijven opletten zou ik als tip willen geven ;)

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 18:31

maliejane schreef:
Mijn verzorgpaardje deed dat ook ;) vond het vooral heerlijk om aan mijn handen te likken en probeerde soms zachtjes mijn duim te pakken. Ik zelf vind het goed zolang het zachtjes gaat. Aan mijn jas knabbelen mocht ze dan weer niet, ze mocht niet mijn spullen slopen.

Met je gezicht moet je wel voorzichtig zijn, zolang het zachtjes gaat zal het vooral lief bedoelt zijn, maar ze kunnen soms een beetje onvoorzichtig zijn of schrikken en dan "slaan" met hun hoofd. Dat is niet fijn als je dat tegen je hoofd aan krijgt (letterlijk een blauw oog gehad toen ik 13 was toen ik het paard wilde knuffelen en zij net haar hoofd opzij deed).

Dus zelf kijken wat je wel en niet accepteerd en grenzen stellen en vooral blijven opletten zou ik als tip willen geven ;)

Misschien een ruinen dingetje... hiervoor een merrie verzorgd en die deed dat absoluut niet!
Ja mijn hoofd is indd wel gevaarlijk, heb ook wel eens n kopstoot gehad! Maar dat komt wel goed :)

Huppel12

Re: Paard likt en knabbelt aan mij en mijn kleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:48

Wat ik merkte aan mijn zus haar paard was dat dat gelik minder werd zodra ze zo'n likblok in haar stal had hangen waar het paard aan kon likken :) Misschien werkt dat eventueel?

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:50

Ja Huppel12, dat had een pony van mijn vriendin ook.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:58

KaylOdi schreef:
maliejane schreef:

Misschien een ruinen dingetje... hiervoor een merrie verzorgd en die deed dat absoluut niet!
Ja mijn hoofd is indd wel gevaarlijk, heb ook wel eens n kopstoot gehad! Maar dat komt wel goed :)

Mijne was een merrie en had een liksteen xD dus helpt niet altijd

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 22:24

Hij heeft een liksteen! Hij vind me gewoon lief hihi

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:29

Het friemelen aan je kleding kan een uitnodiging zijn tot 'poetsen'/ elkaar schuren.

Degene die de baas is, hoort meestal hiermee te beginnen. Het is dan netjes dat hij het vraagt, maar ben voorzichtig dat hij het niet gaat interpreteren als dat hij het bepaalt

MerlijnxRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:01

mijn ruin doet het ook, heb laatst een liksteen gekocht en nu is het alleen nog mijn handen die hij aflikt, maar als ik hem wil meenemen om te poetsen loopt hij niet mee? heb alles geprobeerd (met snoepjes, met appels met een zweepje) op een gegeven moment loopt hij wel mee na 10/15 min klooien. iemand tips?

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:25

Mijn veulen doet dat ook, ik laat dit nooit toe
Ik wil niet dat hij later zou bijten

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:33

Ik zou het niet toelaten. Doe ik ook niet bij mijn paarden.
Ze moeten mij niet gaan zien als " one of the guys " maar als hun baas.
Dat knabbelen, schuren en plukken aan jas en/of kleding is dan ook echt uit den boze.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:42

MerlijnxRomy schreef:
mijn ruin doet het ook, heb laatst een liksteen gekocht en nu is het alleen nog mijn handen die hij aflikt, maar als ik hem wil meenemen om te poetsen loopt hij niet mee? heb alles geprobeerd (met snoepjes, met appels met een zweepje) op een gegeven moment loopt hij wel mee na 10/15 min klooien. iemand tips?

Ik denk dat je wat consequenter naar je paard moet zijn. Hij heeft namelijk allang door dat er eerst een snoepje volgt, vervolgens een lekker appeltje voorbij komt en dan kom je met een zweepje die je volgens mij niet echt gebruikt ( ik lees dat je een heel lief en zachtaardig maar ook heel erg gevoelig voor die toch wel hele lieve paardenogen bent :) )
Jou paard weet dat je er niks van meent om de strenge baas uit te hangen ;)
Ik zou als ik jou was stoppen met appels snoepjes en alle andere omkoop waren en hem gelijk meenemen.
En als hij dan op de poetsplaats staat... Wie weet krijgt hij dan wel een appeltje;) maar echt niet meer omkopen hoor! Als jij ECHT wilt dat hij gelijk meegaat, dan gaat hij echt wel met jou mee! Maar dan moet je het wel menen!
Zet m op!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:12

MerlijnxRomy schreef:

Je paard ziet jou niet als iemand waar hij naar moet luisteren. Mijn tip zou zijn om te werken aan jouw 'de baas zijn'; om daar verder op in te gaan zou echter niet eerlijk zijn ten op zichte van de TS en haar vraag

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:51

Mijn paard bijt nogal eens zachtjes in mijn nek. Vindt hij leuk.... Gelukkig is hij heel voorzichtig

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:18

KaylOdi schreef:
Hoi bokkers,

Ik heb sinds kort een leuke nieuwe verzorgpony, een Connemara :D
Nu was ik vandaag bezig met wat natural horsemanship oefeningen.
De oefeningen gingen eigenlijk wel goed.
Hij maakt alleen op een aparte manier contact met me. En ik wil graag weten of ik dit gedrag mag accepteren, of hij het doet om mij te domineren of om te spelen? Of om mij uit te dagen.
Wat hij doet is:
- zijn hoofd tegen mijn gezicht aanhouden.
- mijn gezicht likken.
- aan mijn handen likken en proberen te knabbelen.
- aan mijn knoopjes en muts knabbelen en een beetje trekken, maar absoluut niet hard.

Ik vind het zelf niet erg als hij het doet, vind het eigenlijk wel schattig!
Waarom zou hij het doen?

Met name jonge jongens diersoort paard willen nog wel eens "mondig" zijn, dus dat is een overweging. (Het is/wordt dan al snel een uitnodiging om te stoeien - en dat wil je niet, 'op zijn paard stoeien met een jonge knul'.)
En dat mondige gedrag gaat al heel snel over: wie van ons twee is het beste met roofdieren verjagen. - En daarmee:wie van ons staat, zoals mensen dat uitdrukken, dus hoger in rang.

Bij het poetsen wil mijn merrie nog wel eens beginnen mij te krauwen - "alleen lippen" zeg ik dan. (Ik vind het grappig omdat ze mij verkocht is als 'ze houdt niet van poetsen en moet niets hebben van geknuffel' - gelukkig vindt ze allebei heerlijk.) Maar laat het wel duidelijk zijn dat ik liever niet als paard gekrauwd wil worden, mijn "vacht" kan dat niet hebben.
(En zou het werkelijk zo zijn "dat de 'leider' begint" - ik begin met poetsen. Zij volgt.)

Kleren van mij in de mond nemen, voor mij is dat over de grens. In het kader van stoeien trekken paarden (vooral de jonge jongens) regelmatig elkaars halsters en dekens stuk. (Oefenen om roofdieren aan stukken te scheuren.)
Laat hij dat dus maar met zijn vriendje oefenen, ik speel liever de leidende merrie.

...en voor de dingen zonder tanden: volg vooral je gevoel en merk ook op, hoe hij op jou reageert.
(Wel likken, maar vervolgens niet mee willen lopen - dat is niet de bedoeling. Even lekker kroelen en daarna verder met wat jij vindt wat er zoal gedaan moet worden - fijn! Daar krijg je vooral een loyaal paard van.)

MerlijnxRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:10

Ianrowan2009 schreef:
MerlijnxRomy schreef:

Ik denk dat je wat consequenter naar je paard moet zijn. Hij heeft namelijk allang door dat er eerst een snoepje volgt, vervolgens een lekker appeltje voorbij komt en dan kom je met een zweepje die je volgens mij niet echt gebruikt ( ik lees dat je een heel lief en zachtaardig maar ook heel erg gevoelig voor die toch wel hele lieve paardenogen bent :) )
Jou paard weet dat je er niks van meent om de strenge baas uit te hangen ;)
Ik zou als ik jou was stoppen met appels snoepjes en alle andere omkoop waren en hem gelijk meenemen.
En als hij dan op de poetsplaats staat... Wie weet krijgt hij dan wel een appeltje;) maar echt niet meer omkopen hoor! Als jij ECHT wilt dat hij gelijk meegaat, dan gaat hij echt wel met jou mee! Maar dan moet je het wel menen!
Zet m op!

geef het appeltje ook pas als hij de wei uit is en op de poetsplaats staat maar probeer hem ermee te lokken maar dan wil hij niet, dankje iig! +:)+

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 13:55

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik denk dat het een beetje persoonlijk is wat je hier van vindt en tot hoe ver je dit gedrag accepteert. Hij weet dat ik de baas ben gelukkig!
Ik wil mensen die zelf vragen hebben zoals;MerlijnxRomy even verzoeken om een eigen topic aan te maken. Ik heb namelijk niks met jouw probleem van doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:15

Je hebt nou eenmaal paarden die de wereld om hun heen graag verkennen met hun mond. Net zoals dat er ook paarden zijn die dingen met hun voeten onderzoeken. Let er maar eens op met een buitenrit. Als je ergens rijdt en de ondergrond wordt anders, bij voorbeeld als je van asfalt de straatstenen op rijdt en je paard is er nooit geweest heb je paarden die de stenen met hun gezicht/neus in dit geval onderzoeken en je hebt er die dat met hun voeten doen.

TS het is je verzorgpaard. Ik zou als ik jou was niet aan wildvreemde bokkers vragen waarom het paard zo doet en hoe jij er op moet reageren maar gewoon even aan de eigenaar.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 18:08

Al gedaan.. zei zegt ja dat doet ie altijd! Is normaal, hij wilt dan gewoon een beetje spelen xP

mikafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:55

Mischien ben je interssant
Ik heb zelf geen paarden maar ik heb een cavia gehad die doet het ook niet likken meer plukken aan me kleren

Kusdeemx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:12

Zolang die niet gaat bijten is het geen probleem lijkt mij

SethDark

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:48

mijn hengstje doet dit ook vooral aan de broek, jas of sjaal, snuffelen, zachtjes lippen, met de neus zo heel licht duwtje geven. Allemaal goed bedoelt maar toch moedig ik het niet aan, wil niet dat hij gaat bijten later of dergelijke, trouwens als hij eens verschiet of dergelijke en kan hij goed iets stuk trekken, zelf ga ik altijd in "slechte kleding" maar toch :)

Lekken aan men hand doet hij ook, maar dat is gewoon prachtig en vind ik dan weer enorm lief. (en ja hoor hij heeft een zoutsteen)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:09

Voor jezelf een grens stellen: wat mag wel en wat niet.
En daar consequent naar handelen en corrigeren. Mijn hengst mag wel likken, maar niet happen of bijten. Voor gericht bijten krijgt hij een flinke tik. en voor het happen met zijn lippen tik ik tegen zijn lippen aan. Likken mag, maar dan zeg ik dat hij zachtjes moet doen. en meestal doet hij dat.

drKlavierus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:55

Ik zou proberen er ruimte aan te bieden maar zelf het initiatief te nemen. Bijvoorbeeld na het rijden hem even de gelegenheid bieden te sabbelen op je hand. Als hij steeds dat initiatief zomaar ongevraagd neemt is dat eigenlijk niet goed, je paard moet je wel zien als een autoriteit dan luistert hij beter, en dan zijn de rollen ook meteen helemaal duidelijk, dat is ook prettig voor je paard.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:03

khirshanta schreef:
Het friemelen aan je kleding kan een uitnodiging zijn tot 'poetsen'/ elkaar schuren.

Degene die de baas is, hoort meestal hiermee te beginnen. Het is dan netjes dat hij het vraagt, maar ben voorzichtig dat hij het niet gaat interpreteren als dat hij het bepaalt

Onzin! Ieder paard wat jeuk heeft of behoefte aan lichamelijk contact kan een kuddegenoot vragen on te helpen. Niet altijd gaat het gekozen paard er op in, dat is wat anders. Dus gewoon paardentaal (en jij doet dat ook: je borstelt hem bijvoorbeeld)en of jij er op ingaat, mag je ook zelf weten