hengst gedrag... tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lexieplexie

hengst gedrag... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 20:13

Hallo iedereen! *\o/*

Ik had eens een vraagje. Ik heb nu een nieuw paardje aangekocht. Een Friese hengst van 6jaar ( in mei 7 ). Hij is nu gestalt op een pensionstal en hij staat in een stal met zicht op alle andere stallen in de binnencour. Hij staat er wel nog maar enkele dagen.

Nu onder het zadel is hij vrij braaf maar het is vooral als ik hem uit zijn stal haal. Hij begint te trippelen en heel de tijd te hinniken. Nu dat vind ik niet zo erg maar gaat het altijd zo zijn dat hij zo draaft? Soms heb ik hem moeilijk bij de hand te houden. Ook het longeren kent hij niet zo goed. als ik hem longeer komt hij steeds naar mijn richting. of hij komt dichter bij draven. Hij kende de piste nog niet zo goed dus heb hem ook nog losgelaten om de piste zelf te verkennen. (Er staan ook spiegels dat hij nooit kende en hij heeft nog niet echt door dat hij het is :P ) Ookal zwaai ik wat met mijn longe of zweep (niet slagen natuurlijk) voor hem verder te houden, hij trekt zich daar niets van aan. En als hij te ver gaat of naar een andere richting wilt trek ik even aan de long maar dan stopt hij of komt hij naar mij toe al dravend..

Mijn moeder denkt hem misschien te castreren voor de veiligheid en we gaan hem niet laten dekken. Maar ik vind het momenteel niet echt nodig als hij braaf blijft. Heeft iemand ervaring met hengsten? Het is mijn eerste hengst dus heb er niet zo veel ervaring mee.. :D

Alle tips zijn welkom _/-\o_

Annem84

Re: hengst gedrag... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:15

Vanaf het begin meteen duidelijk en consequent zijn.
Geen vinger geven en de leiding nemen.

De stal uitdribbelen is al not done. Hierbij mag je echt streng zijn. Daar heb je later alleen maar profijt van.

Niets zo gevaarlijk als een onopgevoede hengst.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:16

Morgen nog castreren. Zo te zien heb jij veel te weinig ervaring voor een hengst.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:19

Ik zou hem ook castreren. Als je geen dekdoelen hebt zou ik zijn mannelijkheid voor een deel weghalen. Zo kan hij later ook met andere paarden buiten staan.

Hengsten hebben daarnaast ook last van hormonen. Zeker als straks de blaadjes weer komen en de merries weer op gang komen kan het zijn dat hij nog heftiger reageert. Jij moet dan sterk in je schoenen staan en hulp zoeken bij iemand met verstand van hengsten.
Hoe braaf ook, hormonen kunnen de overhand nemen.

Dribbelend de stal uit is gewoon not done. Hij moet wachten op jou, jij mag niet achter hem aan hobbelen.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:19

heel erg consequent zijn heel belangrijk, je grenzen stellen en duidelijk zijn wat je wel wilt of niet wilt... doe dit wel op een eerlijke manier :j
als hij draaft als je hem de stal uit gaat halen wees duidelijk dat je dat niet wilt zet hem stil net zo lang dat hij wat rustig is en loop je weer aan en zo herhaal je het.

dat met longeren is gewoon denk ik beetje onbegrip, maar hierbij ook gewoon duidelijk blijven dan moet het goed komen denk ik.... misschien iemand op stal die iets meer ervaring erin heeft je laten mee helpen?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:21

Met een hengst moet je zo wie zo er concequent zijn en ook blijven.je hebt brave hengsten en minder brave hengsten.denk dat je hem ook wat tijd moet geven,en een paard dat nooit gelongeerd is snapt het vaak niet in een keer.denk zo wie zo dat jullie aan elkaar moeten wennen,je hebt hem pas.als je hem hengst laat vind ik wel dat hij ook recht heeft op een paard waardig bestaan en dus ook lekker naar buiten de weide of paddock op kan,en eventueel naast of samen met een ruin staat mits dit gat anders er naast zodat hij wel contakt kan maken.heel bokt gaat zeggen castereren,maar daar zijn ook risico,s aan omdat hij al 7jr is en ook na castereren kan het zijn dat hij merrie,s blijft dekken en vechten gaat met ruinen als ze samen staan. Dus je moet voor het paard en jou bekijken wat bij jullie beste past. Succes

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:22

vind het wel een beetje kort door de bocht om te zeggen om te zeggen dat ze hem meteen moet castreren... iedereen is toch ergens begonnen met ervaring?
als ze hem hengst wilt houden dat is dan haar keuze :j

ik persoonlijk zou gewoon even iemand mee laten helpen de eerste tijd die daar wat meer kijk in heeft.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:23

Ess_Ramona schreef:
Ik zou hem ook castreren. Als je geen dekdoelen hebt zou ik zijn mannelijkheid voor een deel weghalen. Zo kan hij later ook met andere paarden buiten staan.

Hengsten hebben daarnaast ook last van hormonen. Zeker als straks de blaadjes weer komen en de merries weer op gang komen kan het zijn dat hij nog heftiger reageert. Jij moet dan sterk in je schoenen staan en hulp zoeken bij iemand met verstand van hengsten.
Hoe braaf ook, hormonen kunnen de overhand nemen.

Dribbelend de stal uit is gewoon not done. Hij moet wachten op jou, jij mag niet achter hem aan hobbelen.

Dit hoeft dus niet,want hij is 7jr weet dat hij man is casteren hoeft niet meteen tezeggen dat hij samen kan,en anders om ook mischien kan hij nu ook met een ruin samen staan

Lexieplexie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 20:26

Danku voor jullie snelle reacties al :)

Nu ik hou mij er volop mee bezig want ik ben school gestopt en heb veel tijd momenteel. Ik ben zelf nog aan het twijfelen voor te castreren vermits hij al bijna 7 is en heeft meer kans op infecties enzo... Sommigen hebben me ook gezegd dat hij zelf nog moet wennen aan de manege ook. En ik moet hem zelf nog leren kennen natuurlijk

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:27

Als hij niet dekt en jij er niet mee om kan gaan dan gewoon castreren. :j

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:28

Staat hij wel buiten? Of 24/7 op stal? Dan is dribbelen en andere onhebbelijkheden wel verklaarbaar, hengst of niet.
Consequent zijn is belangrijk, maar een paard paard laten zijn ook. Daar hoort ook sociaal contact bij met andere paarden en dat gaat met een ruin vaak makkelijker.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:29

Met elk paard moet je zeer consequent zijn en met een hengst nog een ietsiepietsie meer.

Dat dribbelen en hinniken is wel hengst eigen maar dat dribbelen moet je direct corrigeren, dat mag hij niet. Punt uit. Hinniken kan je wel verbieden maar echt nodig is dat niet als het bij gehinnik blijft.

De ene hengst is de andere niet. Wij hebben er ook één en die is super braaf maar wel ook zo opgevoed. Die kan achter een hengstige merrie aan stappen onder het zadel zonder dat hij een kik geeft. Staat nu op een pensionstal waar ook zat merrie's staan en hij geeft nooit problemen. De meeste mensen zijn verbaas als ze horen dat zijn ballen er nog onder hangen. Omdat hij met onze ruin samen kan staat hij ook nooit alleen.

Kan jij je hengst dit niet bieden dan is castratie zeer beslist een goede overweging want een paard moet wel gewoon paard kunnen zijn.

Overigens is castreren met zeven jaar geen probleem. Hormonen weg, hengstengedrag weg. Zal nog even door sudderen maar dan is het over.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:30

Vind het echt zonde voor t beest. Als je niet genoeg ervaring hebt waarom koop je dan een hengst? Niet bij na gedacht wat het verschil was tussen ruin en hengst? En dan maar castreren.... Het beest betaald dus voor jouw domheid met zijn ballen. En bedankt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:31

De beste remedie tegen hengstengedrag is castratie. Zeker als je deze vragen moet stellen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:32

iedere hengst wil zich tonen als hij de kans en gelegenheid krijgt.
jij als baas hoort hem op z'n plek te houden..

en als je een hormonenbom gekocht hebt, dan zul je duidelijker moeten zijn om door te dringen omdat hij een dikke hormonenplaat voor zijn kop zal hebben.

'je moet toch ergens beginnen' las ik net.. persoonlijk, als ik persee een hengst had willen hebben, dan had ik eerst dagen meegelopen bij een bedrijf dat hengsten houdt, zodat ik eerst zoveel mogelijk omgang heb met hengsten om te zien welk type en welke drift ik nog handelbaar vind of prettig vind.. maar ook om precies uit te vogelen wat en hoe je nu het beste kunt ingrijpen als een hengst hengstengedrag vertoont.. persoonlijk zou ik er out of the blue dus niet aan beginnen, dan zou ik mij een vreselijke penny voelen en met mijn handen in het haar komen te zitten.

dat je niet weet wat het trippelen en draven is of hoe je er op moet reageren, is in mijn ogen echt een teken dat je veel te weinig ervaring met hengsten hebt om een hengst aan te schaffen.

heb hier met hengsten te maken gehad, en was maar wat blij dat ik daar wat heb mogen leren.. moet er niet aan denken dat ik er een gewoon in handen had gekregen en zoek t maar uit.

---

als je niet wilt dekken, laat hem dan lekker castreren..
want de hormonen blijven anders maar rondgieren en leiden hem af van wat jij wilt..

getrippel, gedraf, gehinnek.. klinkt dat alsof hij lekker ontspannen door de gang loopt met je?
zou toch veel fijner voor hem zijn als hij gewoon lekker met je mee kon lopen zonder opgefokt te zijn door zijn omgeving door zijn hormonen?

tenzij het nut heeft om de negatieve dingen voor hem in stand te houden..
er zijn hengsten die ruin zouden kunnen zijn, kwa gedrag.. maar zo klinkt jouw paard totaal niet..

je kunt hem trainen zodat hij oplet waar hij zijn benen neerplant als hij opgefokt raakt, maar het opgefokte krijg je er niet zomaar uit.. dat is geen 'gedrag' maar vooral hormonen.

beste wat je nu kunt doen is resuluut zijn.. flink doorlopen zodat hij minder tijd heeft om zich druk te maken over wat er allemaal om hem heen gaande is, en van a naar b verplaatsen zonder ronddralen of weifelen.

wat het longeren betreft... het kan zijn dat hij het niet weet, of dat je er zelf nog niet handig in bent..
of dat hij gewoon te veel aan zijn hoofd heeft om goed te luisteren naar je.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:33

Dit is niet serieus, toch?
Snap werkelijk niet dat mensen een hengst kopen en zich vervolgens gaan afvragen hoe ze om moeten gaan met hengsten gedrag.

En dat dan op een reguliere pensionstalling.......( straks hengstige merries).
Laat ik zeggen dat ik het misschien niet zo verstandig vind dat jullie een hengst hebben gekocht... En nu je er toch een gekocht hebt, misschien inderdaad maar moet denken aan castratie.

Want als uit de box halen al een probleem is, dan zie ik dat eerlijk gezegd niet goed komen............

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:34

Percy schreef:
Met elk paard moet je zeer consequent zijn en met een hengst nog een ietsiepietsie meer.

Dat dribbelen en hinniken is wel hengst eigen maar dat dribbelen moet je direct corrigeren, dat mag hij niet. Punt uit. Hinniken kan je wel verbieden maar echt nodig is dat niet als het bij gehinnik blijft.

De ene hengst is de andere niet. Wij hebben er ook één en die is super braaf maar wel ook zo opgevoed. Die kan achter een hengstige merrie aan stappen onder het zadel zonder dat hij een kik geeft. Staat nu op een pensionstal waar ook zat merrie's staan en hij geeft nooit problemen. De meeste mensen zijn verbaas als ze horen dat zijn ballen er nog onder hangen. Omdat hij met onze ruin samen kan staat hij ook nooit alleen.

Kan jij je hengst dit niet bieden dan is castratie zeer beslist een goede overweging want een paard moet wel gewoon paard kunnen zijn.

Overigens is castreren met zeven jaar geen probleem. Hormonen weg, hengstengedrag weg. Zal nog even door sudderen maar dan is het over.

Een hengst van 7 kan echt niet zo thuis effe gecastereerd worden.de bloedvaten zijn goed ontwikkeld en hier door kunnen problemen komen.je kunt hem castereren maar wel in de kliniek om complicaties tegen te gaan.en gecastereerd hengsten gedrag weg ben ik niet mee eens,ken genoeg ruinen die dekken en in een gemengde kudde achter andere ruinen jagen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:35

keona schreef:
Percy schreef:

Een hengst van 7 kan echt niet zo thuis effe gecastereerd worden.de bloedvaten zijn goed ontwikkeld en hier door kunnen problemen komen.je kunt hem castereren maar wel in de kliniek om complicaties tegen te gaan.en gecastereerd hengsten gedrag weg ben ik niet mee eens,ken genoeg ruinen die dekken en in een gemengde kudde achter andere ruinen jagen.

Ik heb anders afgelopen jaar gewoon een 7 jarige hengst in het weiland laten castreren, dat is niet per se leeftijd gebonden

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:36

Daancha schreef:
Staat hij wel buiten? Of 24/7 op stal? Dan is dribbelen en andere onhebbelijkheden wel verklaarbaar, hengst of niet.
Consequent zijn is belangrijk, maar een paard paard laten zijn ook. Daar hoort ook sociaal contact bij met andere paarden en dat gaat met een ruin vaak makkelijker.

Vraag ik me ook af.
Verder als het geen goedgekeurde dekhengst is lekker ruinen, scheelt veel frustratie voor je paard en is ook veel makkelijker op een reguliere pensionstal.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:37

Wat een stress kippen hier boh hij echt nederland.taboe voor hengsten.
Wat is portugal toch mooi kinderen die hengsten rijden hengsten die naast elkaar stan rustig zonder stress.kom op mensen ken meer merries met poedersuiker gedrag dan hengsten.dat ts consequent moet zijn dat weet ze,maar meteen casteren want oe een hengst.nee,wel vind ik dat hij paard waardig leven moet hebben,maar dat moeten alle paarden.ken ook genoeg ruinen en merries die maar 2u buiten komen en dan alleen staan.want dadelijk hebben ze blessures.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:38

[/quote]
Een hengst van 7 kan echt niet zo thuis effe gecastereerd worden.de bloedvaten zijn goed ontwikkeld en hier door kunnen problemen komen.je kunt hem castereren maar wel in de kliniek om complicaties tegen te gaan.en gecastereerd hengsten gedrag weg ben ik niet mee eens,ken genoeg ruinen die dekken en in een gemengde kudde achter andere ruinen jagen.[/quote]

Ik heb anders afgelopen jaar gewoon een 7 jarige hengst in het weiland laten castreren, dat is niet per se leeftijd gebonden[/quote]oke,ja ik zelf zou risico niet nemen.maar het kan dus wel want jullie deden het.wel fijn om te weten voor ts is stuk goedkoper

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:41

keona,

dan heb je het dus duidelijk over hengsten die geen last hebben van hun hormonen en een land waar paarden meer leefruimte hebben..

helaas is de ruimte hier beperkter en worden hengsten met hun hormoonhuishouding minder makkelijk op gewone stallingen opgenomen puur omdat ze op de merries gepropt staan.

daarnaast is dit een hengst die klaarblijkelijk wel met zijn hormonen in de knoop zit en is TS geen kind dat van jongs af aan gewend is met hengsten om te gaan en erop reed toen ze kind was..

En wat is het probleem met castreren als je er niet mee wilt fokken? waarom dan een beest met zijn eigen hormoonhuishouding in de knoop laten zitten?

Janinevv

mrie schreef:
Vind het echt zonde voor t beest. Als je niet genoeg ervaring hebt waarom koop je dan een hengst? Niet bij na gedacht wat het verschil was tussen ruin en hengst? En dan maar castreren.... Het beest betaald dus voor jouw domheid met zijn ballen. En bedankt.

Vind dit wel erg bod gezegd..
Iedereen moet toch ervaring op doen? En er zijn zat andere hengsten gecastreerd.

geerke

hij staat er nog pas enkele dagen?Geef hem even de tijd om te wennen.
Ik heb drie hengsten,waaronder ook een fries...niets aan de hand,zijn gewoon braaf.Maar er zijn hier geen merries,dat scheelt natuurlijk.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:44

Bot Janine Bot, niet bod