Help? nieuwe cap vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sara_4027

Help? nieuwe cap vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 17:45

Hallo,
Ik wil een nieuwe cap kopen aangezien de mijne niet meer veilig is.
Maar ik kan het niet echt vinden. Ik wil een gladde dus niet met dat fluweel/viltachtige stof erop.
En het liefst ook een beetje sportief, dus zeg maar niet zo'n grof plastic geval :+
En het liefst ook nog onder de 100 euro
iemand een idee?

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:53

Saaams

Re: Help? nieuwe cap vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:54

Let op dat je een cap neemt met het nieuwe VG1 keurmerk.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:55

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:55

gewoon naar ene ruitershop gaan en passen. Iedereen heeft een ander hoofd, wat bij bokkar A lekker zit zit vreselijk bij bokker B en omgekeerd.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:09

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:14

Ik heb zelf een cap van Harry's Horse, vind hem ideaal. Heb hem zelfs in twee uitvoeringen gekocht. Een zwarte met bling voor de wedstrijden en een donkerblauwe voor de gewone dagen. Ze verkopen dat model overal wel, zit volgens mij ergens rond de €80,-

Willemijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:16

ik heb zelf de Br Zenith, is volgensmij onder de 100 euro en zit ook lekker,
plus punt is ook dat je hem kan verstellen.

edit: bedoel harry's horse challange

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:26

VG1 is inderdaad een tijdelijke norm, maar toch moeten producenten zich hier aan houden. Harry's Horse produceert alle nieuwe caps al met deze norm, Uvex al bij de meeste modellen. BR is geloof ik nog niet over op de tussennorm, en mag dus sinds november (vervallen van de CE-1384 norm) geen caps meer produceren.

In de tussennorm, en ook de nieuwe norm, zullen de aanpassingen vooral op 1 punt te zien zijn. De zijkanten van de schaal moeten met de tussennorm niet een kracht van 60kg (oude norm) kunnen weerstaan, maar tenminste 80kg. Om dit te kunnen bewerkstelligen zijn de zijkanten van de nieuwe caps dus wat dikker. Er zijn meer aanpassingen, maar deze is voor de consument dus het meest zichtbaar.

KEP Italia en Charles Owen zijn een ander verhaal; die voldoen namelijk aan een hogere norm dan VG1 en zelfs de toekomstige nieuwe norm (namelijk Pass Kitemark), en die merken mogen dus gewoon onveranderd doorgaan met produceren.

Wellicht niet helemaal interessant voor jou TS vanwege je budget, maar voor de andere bokkers kan het waarschijnlijk geen kwaad om nog beter op de hoogte te zijn van de veranderingen.

Dawn1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:45

Wat een fijne tips hier zeg, daar heb ik ook wat aan.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:51

Ik zou wel opletten met verstelbare caps, zo één mrt een draaiknop die duidelijk naar beneden uitsteekt. Ik heb vele ongelukken hiermee zien gebeuren. Vooral omdat de ruiters voorover vielen met het gezicht naar beneden. De cap zou normaal gezien met de klep omhoog schuiven, maar doordat er zo'n draaiknop op zat kon dat niet. Gevolg: klep schoof naar beneden in gezicht. Buiten een ongelofelijk bloedbad ook nog eens een gebroken neus en operaties..

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 01:05

Een Uvex Exxential valt ook nog net binnen je budget:
http://www.divoza.com/nl/uvex-exxential-basic

Ik heb zelf de oudere versie en dat blijft een prettig ding (enorm veel luchtiger dan mijn oude Harry's Horse en ook lekker licht :) ).

Hoe het momenteel zit qua normen weet ik alleen niet, dus dat zou je zelf nog even moeten controleren O:)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 01:08

Die zou ik inderdaad ook zeggen, die heb ik en ik beter heel tevreden over!

Dawn1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:42

Ik had nog een vraagje en hoop dat ik hem hier mag stellen.
Ik heb nu al 4 caps gehad en ondanks dat ze goed zitten niet te strak en niet te los krijg ik er toch een soort drukpijn van. Weten jullie misschien hoe dit kan komen?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:44

ik heb zelf een BR viper, heel tevreden mee en mij dochter heeft een uvexx exxential, die pak ik de volgende keer ook want die zit erg fijn :)

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 14:36

thnx allemaal voor de suggesties +:)+ , ik zit momenteel te twijfelen tussen de uvex exxential en C700 FOUGANZA cap, ook moet ik nog kijken hoe het precies allemaal zit met de veiligheidsnormen.

Charlottewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:20

ruitershopon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:23

annloess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:33

Inderdaad naar een winkel gaan om een cap te passen! De meeste caps die nu in de winkel liggen zullen ook het nieuwe keurmerk hebben.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:02

_Roxanne schreef:
VG1 is inderdaad een tijdelijke norm, maar toch moeten producenten zich hier aan houden. Harry's Horse produceert alle nieuwe caps al met deze norm, Uvex al bij de meeste modellen. BR is geloof ik nog niet over op de tussennorm, en mag dus sinds november (vervallen van de CE-1384 norm) geen caps meer produceren.

In de tussennorm, en ook de nieuwe norm, zullen de aanpassingen vooral op 1 punt te zien zijn. De zijkanten van de schaal moeten met de tussennorm niet een kracht van 60kg (oude norm) kunnen weerstaan, maar tenminste 80kg. Om dit te kunnen bewerkstelligen zijn de zijkanten van de nieuwe caps dus wat dikker. Er zijn meer aanpassingen, maar deze is voor de consument dus het meest zichtbaar.

.

Is het ook bekend wanneer de nieuwe norm komt?

kelly_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:12

Ik zou ook in ieder geval de cap gaan passen in de winkel. Er zit vast wel een ruitersportzaak in de buurt. Ik heb op Internet ook meerdere besteld en elke keer paste het net niet. In de winkel kunnen ze je goed advies geven

Jasmijn620

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:34

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:26

De Casco Mistral. Glad, luchtig, zit lekker en niet lomp. En in mooie kleurtjes te krijgen.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:36

Tinkertje89 schreef:
_Roxanne schreef:

.

Is het ook bekend wanneer de nieuwe norm komt?

Sorry voor de late reactie: zit nu pas weer op bokt.
Op dit moment is het nog niet helemaal duidelijk wanneer de nieuwe norm beschikbaar is; de algemene verwachting was ergens in februari 2015. Ik sprak laatst met een vertegenwoordiger van Uvex en die had het over mei/april/juni. Maar let op! Als dan de nieuwe norm komt moeten alle fabrikanten waarschijnlijk hun productie weer aanpassen (als de nieuwe norm tenminste anders wordt dan VG-1). De caps moeten dan vervolgens weer gekeurd worden om ook daadwerkelijk te testen of ze aan de nieuwe norm voldoen. Voordat er caps met de nieuwe norm in de winkel liggen zijn we dus wel weer een tijdje verder.

Caps met EN-1384 en VG-1 mogen gewoon gebruikt blijven worden dan, dus er is weinig reden om geen nieuwe cap te kopen. Wat veiligheid betreft is het verschil, mijns inziens, behoorlijk klein. Het grootste verschil tussen EN1384 en VG1 is de druk die de caps aan de zijkanten kunnen verdragen. Bij EN1384 was dit 60 kg, bij VG1 80 kg. Echter, als er een paard van 600kg op de zijkant van je cap gaat staan waar jouw hoofd in zit, heb je met allebei de normen toch echt een probleem.