AFlaadprobleem, vertrouwen verloren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

AFlaadprobleem, vertrouwen verloren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 20:53

Het betreft mijn merrie. Ze is al regelmatig mee op de trailer geweest zonder problemen. Het opladen en reizen gaat nog steeds zonder probleem, alleen het afladen wil niet meer.

We zijn recent weggeweest en ze ging braaf achteruit, zette een voet op de klep, door de losse ondergrond (grint) veerde die even licht mee en daarvan is ze zo geschrokken dat ze geen voet meer naar achteren wilde zetten. Dus daar stond ik met een trailer met een paard erin dat er niet afwilde. Uiteindelijk hebben we haar (groot massaal paard op een anderhalfpaardstrailertje :x ) omgedraaid in de trailer, waarbij ze ook nog eens op de klep gevallen is in haar draai, want ja, ze moest er toch uit.

Mijn vraag is: hoe pak ik het nu het beste aan om haar terug makkelijk op- en af te laden? (opladen gaat geen probleem zijn, maar ja, dan sta je daar met zo'n kasteel wat geen voet meer verzet). Mijn idee was om de stang erin te zetten en haar eerst op de klep voorwaarts en achterwaarts te laten gaan en misschien in de bak over bijvoorbeeld landbouwfolie achteruit laten stappen. Maar misschien heeft iemand verder nog suggesties. En ook wat ik kan doen op het moment dat ze er instaat en toch niet meer achterwaarts wil omdat dat laatste een brug te ver is.

cobiie

Re: AFlaadprobleem, vertrouwen verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:59

Als je haar op de klep stilzet en dan achterwaarts vraagt, doet ze dat dan wel braaf? Dat langzaam uitbouwen, door dan 2 benen in de trailer en dan weer achterwaarts enz.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:17

Was recent ook al een ander topic over. Jo-jo-en op de klep (dus stapje vooruit, achteruit, etc) werkt idd goed.

En van links naar rechts over de klep laten lopen - dus niet naar de trailer toe maar parallel aan de trailer. Alleen maar die opstap op en af oefenen dus. Vooruit en achteruit.

Als paard er in staat en er alsnog niet uit durft kun je de klep met een paar stevige balken horizontaal zetten - dat wil ook nogal eens helpen om de 'drempel' weer te durven nemen. Dan wel eenmaal uit de trailer op de klep een kwartslag laten draaien en vooruit de afstap laten nemen. Anders wordt de angst vermoedelijk alleen maar groter.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:20

Of achteruit de trailer op, of een losse klep op de grond, dat ze in ieder geval weer even vertrouwen krijgt met het gevoel en het geluid

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:23

Eerst een stap op de klep en dan weer terug. Daarna 2 stappen en weer terug etc. En dan als een paar stappen goed gaan gewoon stoppen en belonen met rust. Dus dan niet gaan rijden oid.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:59

Dat is best vervelend, ik hoop dat het weer goed komt.
In ieder geval nooit meer om laten draaien in je trailer.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:04

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:21

Wij doen oefenen met een zeiltje en dan achterwaarts over een balkje laten stappen. Weet niet of het in jouw geval gaat helpen maar je kan het altijd proberen

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:31

Zorg ervoor dat je altijd 2 lijnen bij je hebt. Deze kruislings aan het halster, zo kun je net wat meer druk zetten bij het achterwaarts vragen. Dit kan net dat zetje zijn dat ze nodig heeft.

Op en af de laadklep klinkt leuk, maar je kunt hier ook mee bereiken dat paardlief dan maar besluit niet meer op de laadklep te gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:16

Dat laatste heb ik nog nooit meegemaakt Utixo en ik heb er toch al veel geladen.
Het 'trucje' met stapje op en af heb ik echter ook al veel gedaan en dat werkt prima.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:51

Zolang je consequent blijft en jij in de hand hebt wat er gebeurd (dus jij beslist wanneer naar voren en wanneer naar achteren) werkt het gewoon hoor. (:

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:57

Koop een Ifor Williams met voorklep :+

Ik heb er ooit eentje mennend eruit gekregen, dus voortuig om en gewoon achterwaarts gevraagd alsof hij ingespannen stond en dat net zolang herhaald tot hij weer normaal achterwaarts wilde.
En nee, paard was geen menpaard, kende alleen longeren met dubbele lijnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 20:12

Esaqar schreef:
Lees mijn topic even, denk ook dat Ibbel mijn topic bedoelt trouwens.

[TAO] Probleem trailerladen.

Dank je maar dat was een heel ander probleem en ook een heel ander karakter paard als ik het zo lees. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 20:14

Utixo schreef:
Zorg ervoor dat je altijd 2 lijnen bij je hebt. Deze kruislings aan het halster, zo kun je net wat meer druk zetten bij het achterwaarts vragen. Dit kan net dat zetje zijn dat ze nodig heeft.

Op en af de laadklep klinkt leuk, maar je kunt hier ook mee bereiken dat paardlief dan maar besluit niet meer op de laadklep te gaan.

Twee lijnen ook geprobeerd maar ze verzet geen pas.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 20:15

silversomali schreef:
Wij doen oefenen met een zeiltje en dan achterwaarts over een balkje laten stappen. Weet niet of het in jouw geval gaat helpen maar je kan het altijd proberen

Dat wil ik inderdaad gaan doen als het wat droger is, net als de klep via de zijkant benaderen en kijken of ze er achterwaarts op wil stappen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:17

spatter schreef:

Zelfde wat ik dacht, misschien iemand in de omgeving die er een te leen heeft voor korte periode om te oefenen dat de trailer zelf niet meer eng is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 20:18

karijn schreef:
Dat is best vervelend, ik hoop dat het weer goed komt.
In ieder geval nooit meer om laten draaien in je trailer.

Tja, je kunt ze er ook niet voor de rest van haar leven op laten. We hebben zelfs een voerbeurt gehad waar ze duidelijk aangaf eraf te willen (achterom kijken en heel hard hinniken, maar achteruit ho maar)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 20:19

jorika1986 schreef:
spatter schreef:

Zelfde wat ik dacht, misschien iemand in de omgeving die er een te leen heeft voor korte periode om te oefenen dat de trailer zelf niet meer eng is.

Ze vindt de trailer zelf niet eng, het opladen ook niet, alleen achteruit eraf.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:51

Hier ook eens lang geleden gehad met een merrie, import Tinker en drachtig. Kwam met de trailer aan en moest dus omdraaien om eruit te kunnen. Paste toen nog net!
Die eigenaar had zijn paarden destijds nog op stand staan, dus ze moesten toch echt achteruit om uit de stand te komen (want ze stonden in de winter wel gewoon 10-12 uur buiten).
Die hebben we toen echt met een zweep een keer naar achter geholpen. Daarna was het probleem geheel over.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:08

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 08:22

Ibbel schreef:
Was recent ook al een ander topic over. Jo-jo-en op de klep (dus stapje vooruit, achteruit, etc) werkt idd goed.

En van links naar rechts over de klep laten lopen - dus niet naar de trailer toe maar parallel aan de trailer. Alleen maar die opstap op en af oefenen dus. Vooruit en achteruit.

Dit zijn de beste oefeningen die je kunt doet. Stapje op de klep, er weer af. Gaat het goed? 2 stapjes op de klep en weer terug, enz.
En inderdaad ook parallel. Klepwijs maken.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:54

Urielle schreef:
Esaqar schreef:
Lees mijn topic even, denk ook dat Ibbel mijn topic bedoelt trouwens.

[TAO] Probleem trailerladen.

Dank je maar dat was een heel ander probleem en ook een heel ander karakter paard als ik het zo lees. :)

Ik denk dat elk paard op deze manier de trailer in te krijgen is. John vertelde mij Sterre eigenlijk een 'makkie' was. Steigerde niet, bokte niet, rende niet weg.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 15:25

Trailer in is juist het probleem niet. Trailer af ;)
Ik ga dat andere topic eens lezen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 15:26

Leonoor schreef:
Hier ook eens lang geleden gehad met een merrie, import Tinker en drachtig. Kwam met de trailer aan en moest dus omdraaien om eruit te kunnen. Paste toen nog net!
Die eigenaar had zijn paarden destijds nog op stand staan, dus ze moesten toch echt achteruit om uit de stand te komen (want ze stonden in de winter wel gewoon 10-12 uur buiten).
Die hebben we toen echt met een zweep een keer naar achter geholpen. Daarna was het probleem geheel over.

Ook geprobeerd, ze blijft staan.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:45

Er staan meerdere filmpjes op YouTube over trailerladen. Zelf doe ik het met een Monty Robberts halster.
Eerst op de grond oefenen met wijken voor de druk, zodra het paard reageert, druk loslaten. Zodra het paard dit vooruit, achteruit en zijwaarts onder de knie heeft pas verder gaan.
Eerst één stap op de trailer, één stap terug. Dit bouw je steeds verder uit.
De beloning is in dit geval dat de druk weg gaat. Eventueel kan je ook extra belonen met voedsel oid.