Chaps + Jodphurs - ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SisiLover1

Chaps + Jodphurs - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 20:49

Hoi! Ik rijd nog niet zolang paard en ik heb nog gewoon rubberen paardrijlaarzen. Nu zie ik veel meisjes met chaps en Jodphurs, en ik vraag me af wat de voor- en nadelen zijn? En ik heb vrij smalle kuiten, zijn dan chaps geschikt? Graag meningen :) *\o/*

sauffi

Re: Chaps + Jodphurs - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:53

Ik heb een paar jophurs voor in de stal gwn van die rubberen zijn niet zo duur thuis rijd ik ook gwn met jophurs, chaps heb ik wel maar vind het onhandig deze gebruik alleen als mijn laarzen kapot zijn of ergens anders staan oid. Verder heb ik leren laarzen voor les en voor wedstrijden omdat ik dat makkelijker vind om aan te trekken, lekkerder vind zitten en vind het ook mooier.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:56

Jodhpurs zijn gemakkelijk wanneer je zowel op stal als op het paard bezig bent; met name wanneer je verschillende paarden te rijden hebt.

SisiLover1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 20:59

sauffi schreef:
Ik heb een paar jophurs voor in de stal gwn van die rubberen zijn niet zo duur thuis rijd ik ook gwn met jophurs, chaps heb ik wel maar vind het onhandig deze gebruik alleen als mijn laarzen kapot zijn of ergens anders staan oid. Verder heb ik leren laarzen voor les en voor wedstrijden omdat ik dat makkelijker vind om aan te trekken, lekkerder vind zitten en vind het ook mooier.

Oh oke, bedankt voor je mening :)

SisiLover1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 20:59

khirshanta schreef:
Jodhpurs zijn gemakkelijk wanneer je zowel op stal als op het paard bezig bent; met name wanneer je verschillende paarden te rijden hebt.

Oke, maar kun je er ook gewoon fijn mee rijden? Thanks :)

amyblub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:02

Ik gebruik ook chaps en jodphurs en ik vind het echt ideaal! Vooral in de zomer als het wat warmer is, dan kan je zo je chaps afdoen en dat kan dus met gewone laarzen niet. Ik vind ze ook lekker rijden omdat ik naar mn gevoel mn voeten wat vrijer kan bewegen
Laatst bijgewerkt door amyblub op 26-01-16 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:02

Ik vond ze geweldig voor ponykampen! Fijn voor als je de hele dag op stal en met het paard bezig bent. als je dan wilt rijden doe je snel je chaps op en wanneer je klaar bent doe je ze weer af. IK had nooit problemen met het rijden ermee, maar waarschijnlijk verschilt dat per model.

SisiLover1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:04

amyblub schreef:
Ik gebruik ook chaps en jodphurs en ik vind het echt ideaal! Vooral in de zomer als het wat warmer is, dan kan je zo je chaps afdoen en dat kan dus met gewone laarzen niet. Ik vind ze ook lekker rijden omdat ik naar mn gevoel mn voeten wat vrijer kan bewegen

Oke fijn! Dankjewel.

SisiLover1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:04

maava schreef:
Ik vond ze geweldig voor ponykampen! Fijn voor als je de hele dag op stal en met het paard bezig bent. als je dan wilt rijden doe je snel je chaps op en wanneer je klaar bent doe je ze weer af. IK had nooit problemen met het rijden ermee, maar waarschijnlijk verschilt dat per model.

Mooi! Thanks. :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:06

SisiLover1 schreef:
khirshanta schreef:

yep :)

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:06

Ik gebruik zelf ook eigenlijk altijd jodphurs met chaps. Alleen jodphurs voor met het poetsen en grondwerken en dergelijke, de chaps doe ik dan pas aan wanneer (als) ik werkelijk ga rijden. Ik vind het veel prettiger zitten dan laarzen.

laraxXxemmaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:08

Vind het zelf veel fijner rijden dan met laarzen :j Voeten zitten een stuk minder vast aangezien je eigenlijk schoenen en beenbescherming aan hebt en niet hoge laarzen. Heb je veel meer bewegingsvrijheid in.
Echt nette laarzen zijn leuk maar ik ben geen wedstrijd ruiter dus die heb ik eigenlijk ook nergens voor nodig, worden ze alleen maar vies en lelijk, zonde van het geld. Stel nette chaps zou kunnen, maar eigenlijk dus niet nodig. Vind de combi erg handig, chaps vlak voor het rijden om en na het rijden weer af.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:09

Ik heb leren en rubberen jodphurs en chaps (stof en leer). De rubberen gebruik ik voor op stal en de leren voor het rijden. Ideaal! Ik vind ze heerlijk zitten en het is erg fijn als je na het rijden de chaps af kunt doen :). Ik vind leren rijlaarzen eigenlijk alleen voor op wedstrijd mooi/handig :o

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:12

SisiLover1 schreef:
khirshanta schreef:

Ik vind het juist met rijden ook veel fijner dan laarzen. Als ik zonder zadel met laarzen rijd, dan moet ik ook continu opletten dat ik mijn laarzen niet kwijt raak :') Ik heb dus nooit echt goed passende laarzen gevonden (brede voorvoet, smal bij de hak, vrij dikke kuit) terwijl mijn jodphurs en chaps wel gewoon goed aansluiten.

laraxXxemmaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:15

Dat is inderdaad ook het mooie aan jodhpurs en chaps. Je kan echt goed met twee maten meten, voetmaat en kuitmaat. Zeer handig als je nog groeit, als je voet snel groeit maar je kuit eigenlijk niet hoef je alleen nieuwe schoentjes te kopen, en andersom ook.
Met laarzen heb je ook wel twee maten, maar als de schoen ervan van een bepaald merk niet goed zit kan je soms het hele merk opzij schuiven, terwijl de kuit misschien wel goed zit.
Zo heb ik kleine en een beetje smalle voeten, maar erg brede kuiten. Geen merk die bij mijn schoenmaat ook de juiste kuitmaat heeft (tenzij je op maat laat maken, maar dat is het me niet waard)

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:37

Ik heb vrij brede kuiten en wil graag jodhpurs kopen, maar ze moeten wel lekker warm zijn in de winter.
Iemand ideeën welke er lekker gevoerd zijn van binnen en waar je de winter mee door kan?
Ik vind het lastig om op internet goede te vinden.
Tips met winkels warme jodhpurs hebben zijn ook welkom! :D

Willemijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:04

opzich zijn jodphurs vooral handig als je de hele dag op stal bent en dan vooral
met stalbezigheden bezig bent. met rijden vind ik ze niet prettig dan kies ik toch
liever voor mijn leren laarzen, natuurlijk als je net begint met rijden is het nogal
een uitgaven.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:08

Ik heb ook jophurs en chaps, vind het beter zitten dan laarzen. Ik vind het wel fijn dat ik iets meer vrijheid heb in de enkels ipv stijve laarzen. Het is maar net wat je zelf prettiger vind. :j

Ik weet niet zeker of er wel jophurs zijn met wintervoering, er zijn wel stalschoenen met bont die je ook voor het rijden kunt gebruiken. Hebben de meeste winkels wel zoals divoza, epplejeck etc.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:46

Ik rijd thuis altijd met chaps. hoef ik niet zo zuinig mee te doen, en niet steeds mn laarzen te ontdoen van de blubber.
Ik vind zelf chaps prima zitten, maar is net wat je zelf gewend bent.
Ik heb wel altijd de 'dure' versie van ariat schoenen en chaps, maar je zou het ook met een goedkoper stel afkunnen.. ik ben gewoon een beetje verwend denk ik en vind deze het beste zitten :+
voor wedstrijd heb ik 2 paar leren laarzen, die zijn ook erg soepel en vooral het paar van Derby zit heerlijk <3
vind het trouwens ook gewoon mooier staan :p

SisiLover1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 18:05

Thanks iedereen voor de adviezen! Ik heb inmiddels chaps en jodphurs, en yup, ze zitten prima Zeker een aanrader.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:22

Ik heb voor her rijden ook altijd chaps+ jophurs want ik wou eigenlijk terug naar rubbere laarzen, geen idee waarom maar gewoon een paar rubberen laarzen voor erbij leken me wel fijn. Alleen alle laarzen waren te groot. Ik heb maat 36/37 maar best wel dunne benen dus alle laarzen waren aan de bovenkant veels te groot, nu heb ik laarzen gevonden die ik wel pas ( geen rubbere maar leren)
Er is wel 1nadel aan jophurs ( met chaps) , ik moet regelmatig stallen en paddocks uitmesten, maar soms heeft het zoo erg geregend dat de paddock helemaal modderig en dat je er heel ver inzakt met je voeten. En als je dan jophurs met chaps aan hebt :o

Charlottewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:27

Ik heb leren jodphurs en chaps, dat rijd heel fijn. Ik vind ze een stuk soepeler dan laarzen.

kelly_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 08:45

Ik heb met chaps gereden. Het reed erg fijn maar ze waren bij mij heel snel stuk. Daarom heb ik nu laarzen gekocht, die gaan toch wat langer mee.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:19

Ik lees dat je ze al gekocht heb en dat ze bevallen, goed! Heb er zelf ook alleen maar fijne ervaringen mee, inderdaad soepel en bij mij gaan ze eigenlijk wel lang mee!

Dat probleem van Maxime_Dokus ken ik haha, met jodphus een verregende paddock/wei in is wel weer minder :P

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:25

vond jodphurs altijd erg fijn, ooit suede gehad, daarna overgestapt door enkel problemen. de gladleren voelen om je enkel als een hand die het vasthoud. is erg fijn met zwakke enkels, zeker als je meerdere paarden rijd. Heb nu wel leren rijlaarzen, wil niet anders meer (moet soms wel een enkel sokje om :) )