Hoe introduceer je een nieuwe pony in een bestaande kudde?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shetjeIris

Hoe introduceer je een nieuwe pony in een bestaande kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 18:57

Er zijn vast eerdere draadjes over, maar die kon ik niet vinden.

Wat is een veilige, zo stressloos mogelijke manier van een nieuwe pony toevoegen aan een kudde?

Iemand tips?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:00

Wij hebben de paddock met 2 draadjes opgedeeld, de bestaande kudde in het grote gedeelte en mijn pony in het kleine gedeelte. Ze konden elkaar net wel/net niet aanraken. Zo hebben we ze enkele dagen laten staan en daarna 1 draadje weggehaald. Dat ging allemaal goed en dus hebben we het laatste draadje weggehaald. Er is welgeteld 5 seconden ruzie geweest :P Nu staan ze allemaal lekker bij elkaar.

Michellette

Re: Hoe introduceer je een nieuwe pony in een bestaande kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:06

Zorgen dat er voldoende ruimte is, dus het liefste in een groot weiland en als het te regelen valt dat ze "honger" hebben en dus eerst liever gaan grazen in plaats van bezig met de nieuweling.
Ja, er zal worden gegild en opgejaagd maar de ervaringen hier zijn dat dit tijdelijk is en vaak meer geschreeuw dan daadwerkelijk aanvallen.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:37

wij laten ze aan de hand snuffelen en als dat goed gaat gewoon samen zetten, het pikorde spelletje krijg je hoe dan ook

neem wel een ruimte met voldoende eten en ruimte , zodat er iig geen ruzie komt over hooi of persoonlijke ruimte

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:41

Je kunt proberen om een paard van je kudde, wat makkelijk om kan gaan met vreemde paarden, af te zonderen met je nieuwe pony. Zo kan je nieuwe pony wennen aan zijn 'maatje' en kan zijn nieuwe maatje hem 'introduceren' in de kudde als je ze allemaal samen zet.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:45

wij gooien ze gewoon bij elkaar , even kijken wie de baas is en alles is daarna ok altijdgedaan , tot nu toe ging alles gewoon goed

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:52

Ik heb ook gewoon alles bij elkaar gegooid.
Ben in oktober verhuisd en paardjes aan huis.
Ik moest voor mijn rijpaard dus een maatje hebben.
Zijn uiteindelijk 2 mini's geworden.
Mini's 23 oktober opgehaald (deze stonden al samen bij vorige eigenaar ) week later mijn paard opgehaald en er bij in gezet.
Mijn paard heeft een half uur achter de ukkies aangerend en toen was het klaar.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:53

Eerst even apart zetten een paar dagen/week. Wel zo dat de paarden met elkaar kunnen snuffelen.. en daarna gewoon inscharen :D zorg inderdaad dat er genoeg ruimte is en geen gekke plekken waar er paarden klem kunnen komen te zitten. Succes +:)+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:54

Ik heb 1 mega dominante merrie. Laat meestal wennen dmv scheiding met draadjes voor 2 weken en zet ze erna bij elkaar. Kleine pony staat er al vanaf dag 1 bij, dat gaat prima.

Zo bij elkaar gooien zou ik alleen doen als er echt veel ruimte is

Willemijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:08

Wij deden het eerst meestal door er gewoon een draadje er tussen te spannen, en ze
zo voor een dagje laten staan en dan de volgende dag bij elkaar zetten maar er wel
bij blijven en op het moment dat je weg gaat weer even apart zetten en meestal dit
een paar keer herhalen als het uiteindelijk goed gaat gewoon lekker bij elkaar laten staan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:10

Hangt een beetje van het betreffende paard af, maar tot nu toe alles gewoon bij elkaar gegooid (evt met bescherming) en nooit problemen gehad. Wel even blijven kijken of het goed gaat :)

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:15

even een paar dagen in een wei of iets dergelijks naast elkaar laten wennen. Na een aantal dagen samen in een grote!!! wei. Gaat meestal goed, zo niet dan is het meestal geen match.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:17

Ligt ook aan de grootte van de kudde. Bij een kleine kudde en genoeg ruimte (en geen sociaal lastige dieren) de pony er gewoon bij zetten en even toezicht houden.

Maar bij een hele grote groep (20+) pakte we altijd een groepje van vijf eruit van verschillende rangorde en zetten we een nieuwe eerst daarbij, zodat hij een maatje kan vinden. Daarna na een week of twee bij de rest.