Paarden onafscheidelijk - paniek zonder elkaar

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Paarden onafscheidelijk - paniek zonder elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 14:27

Vorige maand verhuisd naar nieuwe stal. Kleine boerderij dus kippen, koeien, geiten, schapen etc en dus ook 2 paarden. Nu is het zo dat mijn jonkie (5 jaar) helemaal aanhankelijk is geworden.

Van het eerste moment samen, komen ze enorm goed overeen. Beide opslag verliefd! Allemaal heel leuk tot je ze wil scheiden..

Mijn paard wordt paniekerig zodra zijn vriendje er niet is. In zijn stal begint hij gevaarlijk rond te draaien/steigeren/schrapen/hinniken tot zijn vriendje terug is. Ik kan hem dus niet opzadelen indien zijn vriendje niet naast hem op stal staat.

Vandaag opgezadeld (vriendje nog op stal, naast hem) maar zodra mijn paard doorhad dat we vandaag alleen naar het bos gingen, werd hij opnieuw paniekerig. Echt gevaarlijk. Afgesprongen en gelongeerd. Volledig in paniek, minste beweging schoot hij omhoog. Na een 20tal minuten galop is hij gekalmeerd en hebben we dan toch een rustig buitenritje gemaakt.

Help, wat kunnen we doen? Zodat mijn paard wat zelfzekerder wordt en niet in paniek slaat zodra hij alleen is?

We doen al veel grondwerk en in 'normale omstandigheden' is hij volledig op mij gericht. 5km aan halster wandelen of 2u buitenrit, is geen probleem. Het is bij paniek dat hij volledig doorslaat. Zo is 3tal weken de tandarts terug naar huis moeten gaan zonder behandeling want hij paniekeerde volledig. Waarbij we hetzelfde scenario krijgen.

lissisanne

Re: Paarden onafscheidelijk - paniek zonder elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:31

Ik denk dat dit een kwestie is van gewenning, paardje staat daar pas een maand en heeft veel nieuwe indrukken te verwerken. Zeker jonge dieren hangen dan snel aan hun paarden vriendje.
Als je gewoon doorgaat met dezelfde routine zal het waarschijnlijk prima goedkomen, maar dat doe je volgens mij al door niet toe te geven aan zijn paniek. (alsnog op buitenrit gaan).

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:35

Ik herken dit helemaal, onze shet was precies zo.
Ik weet niet precies wat toen de doorslag gaf, dat wij niet meer zoveel met andere mensen gingen mennen, of dat hij alleen in de paddock moest staan, of dat ik mijn rijpaard erbij heb gezet en helemaal geen fan is van dat 'aanhankelijke' gedoe.
Dus wat ik zou doen, is een van de pony's tijdelijk weg doen en hem leren alleen te zijn. Ik weet dat veel bokkers het hier niet mee eens zullen zijn, maar in mijn ogen is dit de beste oplossing.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:41

lissisanne schreef:
Ik denk dat dit een kwestie is van gewenning, paardje staat daar pas een maand en heeft veel nieuwe indrukken te verwerken. Zeker jonge dieren hangen dan snel aan hun paarden vriendje.
Als je gewoon doorgaat met dezelfde routine zal het waarschijnlijk prima goedkomen...

Dat dus. Een maand is nog heel erg kort, en paarden zijn enorme gewoontedieren. Laat ze rustig wennen, doe je ding met ze op een rustig tempo en bouw het op wat tijd betreft. Het kan wel een maand of 3 duren voordat je merkt dat ze helemaal gewend zijn. Het ene paard is wat makkelijker, en de andere heeft meer tijd nodig.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:44

Aedema schreef:
Dus wat ik zou doen, is een van de pony's tijdelijk weg doen en hem leren alleen te zijn. Ik weet dat veel bokkers het hier niet mee eens zullen zijn, maar in mijn ogen is dit de beste oplossing.

Idd niet mee eens. Het laatste wat je moet doen is zo'n jonkie blootstellen aan nog meer veranderingen. Stabiliteit en routine, daar heeft dit paard behoefte aan. Gewoon lekker doorgaan met waar je mee bezig bent en het zeker een half jaar aankijken. Paard moet nog vertrouwen krijgen in zijn nieuwe baas en in zichzelf en dat heb je niet binnen een paar weken/maanden voor elkaar meestal. Over je heen lopen etc. mag natuurlijk niet, maar probeer het voor de rest te negeren en te doen alsof er niks aan de hand is. Zodra hij wel het goede gedrag vertoont prijs je hem de hemel in (meteen, dus binnen 3 seconden ofzo). Positieve bevestiging geven is heel belangrijk, straf zal bijdragen aan de stress en dus de behoefte naar zijn maatje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:49

Aedema schreef:
Ik herken dit helemaal, onze shet was precies zo.
Ik weet niet precies wat toen de doorslag gaf, dat wij niet meer zoveel met andere mensen gingen mennen, of dat hij alleen in de paddock moest staan, of dat ik mijn rijpaard erbij heb gezet en helemaal geen fan is van dat 'aanhankelijke' gedoe.

Heb ik gedaan (Fjord mee op vakantie), paard is helemaal over de zeik geweest.
Toen de Fjord terug kwam is het daarna juist nog erger geworden.

Normaal kon ze wel achter het draad blijven (ondanks dat ze de hele wei omploegde en bleef rennen), komt ze er nu gewoon doorheen als ik de Fjord mee het erf af neem.
En ja er staat nu nog een paardje bij, maar die negeert ze dan volledig.

Wel kan ik mijn paardje rustig overal mee naar toe nemen en ergens in de wei/paddock zetten (niet bij andere in!), maar "alleen" thuisblijven is nog steeds geen favoriet van haar.

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:57

Ik heb precies hetzelfde probleem, maar dan met mijn ouwe maatje van 24.
Sinds acht (!) jaar al heb ik hem een vriendinnetje gekocht, en dat gaat prima, maar sinds een tijdje is hij ook zo panisch als ze uit het zicht is....Hij begint dan zo erg te zweten (staat met winterdeken) dat ik hem met een fleeceje moet zetten en fleeceje wisselen tot ie droog is... Het lijkt wel alsof hij een beetje autistisch wordt met zijn ouwe dag....Ik maak me écht zorgen....Ik wil hem nog niet kwijt.....
De merrie daarentegen is op dit gebied supermakkelijk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:59

Mijn pony heeft bijna precies hetzelfde als wat jij hier omschrijft.

Pony gekocht en naast een Haflinger op stal gezet, twee buitenboxen naast elkaar dus ze zien de hele dag elkaar. Samen in de paddock en stonden na 2 minuten al te kriebelen. Zodra Fabion (haflinger) uit de stal wordt gehaald raakt mijn pony helemaal van streek. Ook enorm veel hinniken en gevaarlijk ronddraaien.

Laatst reden we samen in de bak, niks aan de hand op een paar bokken na als ze op een volte van Fabion weg moest. Heb al met al best fijn gereden. Totdat Fabion de bak uit ging en ik mijn pony nog even wilde uitstappen. Toen ging het mis. Pony draaide helemaal door en begon te bokken tot ik eraf lag. Ben sirieus hard gevallen. Na 1,5 nog steeds niet gewerkt en nog dagelijks veel last..

Ook heeft ze mijn verzorgster op de grond getrokken toen ze buiten aan het wandelen waren. Mevrouw zag een haflinger in de verte en werd gek!

Nu staat ze op een manege en heb ik overleg gehad en nu staat ze sinds zaterdag in een andere box naast een ander paard, en in een rij waar ze de hele dag dus meerdere paarden ziet!

Ik merk tot op de dag van vandaag al enorm verschil. Ik kan nu rustig met haar buiten wandelen zonder dat ze om de twee minuten mega hard hinnikt..

Ik kan nog niet rijden dus weet niet in welk opzicht dit verschil maakt, maar ik vind het tot nu toe erg fijn hoe ze reageert op het gescheiden zijn. Ze is wel enorm tekeer gegaan in haar stal toen ze er van weg moest aangezien haar stal een grote zooi was. Dat is normaal niet haha.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 16:01

Dat leer ik hem inderdaad al aan, dat zelfs in stress situaties hij mijn ruimte moet respecteren. Ik neem altijd mijn dressuurzweep mee. Niet om te straffen, wel om hem bij te sturen waarbij een veilig afstand kan worden behouden. Zeker omdat ik heb gemerkt dat hij steigert wanneer hij iets niet begrijpt.

Ik merk bij hem dat routine de stress laat wegvallen. Hem dus mentaal aan het werk zetten. Daarnet ook, hij liep me omver om uit de stal te gaan en zo snel mogelijk zijn weidevriendje op te zoeken. Dus vroeg ik hem 5tal x 2passen achteruit en 2 voorruit (deze oefening kent hij goed) en pas daarna zijn we de stal rustig uitgestapt. Ondertussen weet hij ook dat 1 stap te snel gecorrigeerd wordt en dus zodra we de stal uitgingen, stapte hij rustig tot aan de weide.

Dan zijn we toch goed bezig. Dus zeker niet (langdurig) uit elkaar halen.

I love my puppypaard maar soms |o :? 8)7 <3

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:11

Zo herkenbaar, en alleen maar bij de hengsten en ruinen.. Vorige ruin had het zelfs met mensen, die het erf af liepen en de poort dicht lieten vallen, zodra hij dat hoorde flipte hij volledig.. Nu weer een jonge hengst terug uit de opfok en die begint het ook te doen, stalgenootjes zeggen als ie moeilijk doet, oh zet zn vriendinnetje even op stal joh dan is ie weer rustig met poetsen, nou nooit dat ik daar aan toegeef, hij moet ten eerste netjes stilstaan en doorhebben dat ik ook ruimte nodig heb, en wil niet weer zo'n afhankelijk paard...

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:53

Excuus, ik dacht dat het al een tijdje speelde, had beter moeten lezen.
Met de wisseling van stal zullen ze inderdaad wat meer naar elkaar toe trekken. In dat geval zou ik ze ook niet uit elkaar halen maar wel zoals met merries en hun veulens zo nu en dan eventjes bij elkaar weg. Eerst bijvoorbeeld tien minuutjes (dat ze elkaar wel kunnen zien) en dit zo uitbreiden tot ze gemakkelijk een paar uur bij elkaar weg kunnen zijn. Ik zou hier niet te lang mee wachten, het moet natuurlijk niet een gewoonte worden. Hoe langer dit duurt, hoe moeilijker het is om het af te leren.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:32

Heel herkenbaar! helaas... onze paarden staan altijd los (stallen staan open) En uit elkaar halen is geen optie. Wat wij nu doen is af en toe de paarden helemaal alleen opsluiten in de stal met een flinke bult hooi (half uurtje). De eerste x was het blinde paniek, niks gegeten, alles onder gescheten, brullen, rondjes lopen en omhoog gaan. Nu na een paar x gaat het al een stuk beter.
Er word nog wel wat geroepen maar het is echt een verbetering ten opzichte van de eerste x.
We blijven oefenen, want ik zou graag met de trailer weg gaan met 1 paard. En ik wil geen paniek in de trailer... Oefenen oefenen oefenen! Hopelijk komt het goed! Ben benieuwd naar tips.

grts

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 13:26

Vandaag ging tot mijn grote verbazing al veel beter!

Opgezadeld met vriendje naast hem op stal. Erna in piste gereden, er werd wat heen en weer gehinnikt maar ik heb hem aan het werk gezet. Toen ik terug naar stal ging, werd vriendje naar weide gebracht. Toen hij dat door had, weer wat gehinnik. Aangezien het "aan het werk zetten" blijkbaar enorm helpt bij stressmomenten, heb ik dat ook gedaan toen we opnieuw (en alleen) op stal kwamen. Meteen oefeningen gevraagd waarbij hij moet wijken voor druk (achterwaarts, zijwaarts etc). En dat hielp :) Hij was geconcentreerd op wat ik vroeg waardoor het vriendje minder werd gemist.

*\o/* *\o/* *\o/*

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:04

Ik ga binnenkort ook met een paard aan de slag die helemaal doorslaat als hij zijn vriendje niet bij zich heeft.. Wel jammer want een paar km verderop is er een mooi oefenparcours en ik zou daar heel graag naartoe willen gaan met de trailer zonder hij deze afbreekt (en alle gevolgen vandien). Ik wil even dit topic volgen en vragen stellen indien nodig van zodra ik ermee aan de slag ga! Ik denk dat ik ga beginnen met kleine stukjes naar buiten gaan aan de hand, maar langs de andere kant denk ik, nee dat gaat te gevaarlijk zijn.. hij is al eens naast mij beginnen steigeren en weglopen (gelukkig is dat in de bak gebeurd..).

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:58

Ik ben benieuwd naar je ervaringen, mag je altijd met ons delen :).
Wellicht kunnen wij wat tips gebruiken.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 12:52

Vandaag ze we alleen gaan wandelen! *\o/*

Ze hinneken af en toe naar elkaar, wanneer ze appart staan (bv: stal-weide of stal-piste) maar zijn wel rustig.
Bij mijn paard helpt het om hem mentaal aan het werk te zetten. Gemakkelijke oefeningen, die ook op stal kunnen zoals achterwaarts. Zo werk je ook aan jouw leiderschap tgo hem (ook in stress momenten) en is hij mentaal bezig met jou en niet met zijn vriendje.

Kleine stapjes zetten. Eventueel eerst energie kwijtraken door eerst te longeren. Als ze fris staan, zijn ze extra prikkelbaar.