Pony word langzaam een "Stofzuiger"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanntje

Pony word langzaam een "Stofzuiger"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 20:18

Hallo,

Tijd geleden dat ik weer wat gepost heb.

Mijn pony en ik zijn al +/- 4,5 jaar bij elkaar <3 Hij is een quarab ruin van 12 jaar oud. In het verleden heeft hij wat lichte rugklachten gehad en hebben we veel dingen veranderd. Sinds enige tijd, rijden we boomloos. Overal. Vinden we heerlijk en stappen we denk ik ook niet meer vanaf! :) Want sinds we dit zadel erop hebben heeft hij vrijwel nooit meer last van ander/vervelend gedrag, zoals bokken etc.
Nu is hij in november wat aan het kwakkelen geweest met zijn gezondheid en heb ik eigenlijk veel medische aandacht gegeven. Sinds kort bouwen we zijn conditie weer op. En er valt mij iets op! Ik weet dat het vaak positief is. Omdat het voornamelijk ontspanning is, maar toch ben ik benieuwd of jullie ook zo'n grote verandering een keer meegemaakt hebben.
Sinds enige tijd loopt hij dus met zijn neus over de grond. Niet altijd , maar voornamelijk in de bak en naar mijn verbazing vandaag aan de fiets, in draf een heel eind door het bos.

Ik ben heel blij met deze verandering. En ik ben benieuwd of jullie ook iets vergelijkbaars merken bij veranderingen in het gedrag van jullie paard.

Bye
Laatst bijgewerkt door Vanntje op 24-01-16 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Re: Pony word langzaam een "Stofzuiger"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:25

Halsstrekken bedoel je? :)

Rijd je western met hem?

Nog veel plezier, en ja ik heb dat meegemaakt, leef er nog in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:29

Neus over de grond hoeft niet perse positief te zijn, het kan ook een manier zijn om onder pijn of ongemak uit te komen. Als het paard uit zichzelf met de neus over de grond loopt, hoeft dat niet te betekenen dat ie ook dat werkelijk in de juiste aanleuning loopt.
het kan bijv zijn dat hij op deze manier de rugwervels kan ontlasten, paarden met KS bijv moeten ook lang-laag gereden worden om de rugwervels meer uit elkaar te trekken als het ware.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 20:30

AlwaysH schreef:

Rijd je western met hem?

Jaa halsstrekken. Ik ken het echt van stofzuigen :')
Ja Hij Is western ingereden en we rijden altijd lang en los.

Ben benieuwd naar de verandering die op jouw pad is gekomen!

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 20:31

Joolien schreef:
Neus over de grond hoeft niet perse positief te zijn, het kan ook een manier zijn om onder pijn of ongemak uit te komen. Als het paard uit zichzelf met de neus over de grond loopt, hoeft dat niet te betekenen dat ie ook dat werkelijk in de juiste aanleuning loopt.
het kan bijv zijn dat hij op deze manier de rugwervels kan ontlasten, paarden met KS bijv moeten ook lang-laag gereden worden om de rugwervels meer uit elkaar te trekken als het ware.

Hij doet het niet elke keer hoor. Hmm. Maar dit neem ik wel even mee in me achterhoofd en zal weer eens zijn rug na laten kijken! Bedankt voor de reactie! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:33

Livanna schreef:
Joolien schreef:

Hij doet het niet elke keer hoor. Hmm. Maar dit neem ik wel even mee in me achterhoofd en zal weer eens zijn rug na laten kijken! Bedankt voor de reactie! :)

Als je zijn rug wil laten nakijken, laat dan anders eens foto's maken. OIk weet niet wat eerder de klachten waren? Maar als je paard altijd gevoelig is op de rug, zou ik eens wat dieper kijken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:34

Livanna schreef:
AlwaysH schreef:

Rijd je western met hem?

Jaa halsstrekken. Ik ken het echt van stofzuigen :')
Ja Hij Is western ingereden en we rijden altijd lang en los.

Ben benieuwd naar de verandering die op jouw pad is gekomen!

Omdat je zo benieuwd bent; mijn verandering:

Juli:
Afbeelding

Oktober:
Afbeelding

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 20:39

Joolien schreef:
Als je zijn rug wil laten nakijken, laat dan anders eens foto's maken. OIk weet niet wat eerder de klachten waren? Maar als je paard altijd gevoelig is op de rug, zou ik eens wat dieper kijken.

Dierenarts en dergelijke hebben al vele onderzoeken gedaan. Hij heeft behandelingen gehad van een osteopaat en daarna ging het stukken beter... Het lijkt op hypermobieliteit bij mensen. De wervel "verschuiven" en met trainen worden de spieren steviger en heeft hij geen last meer.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:41

Heh bah, HMS, dat heb ik zelf, als je paard de nodige beweging krijgt zal het wel goed zijn:)
Ik zou niet te gekke dingen doen, met zijn wervels, dus niet te vaak springen bijvoorbeeld.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 20:41

@AlwaysH wat een heerlijk verschil!!

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 20:43

AlwaysH schreef:
Heh bah, HMS, dat heb ik zelf, als je paard de nodige beweging krijgt zal het wel goed zijn:)
Ik zou niet te gekke dingen doen, met zijn wervels, dus niet te vaak springen bijvoorbeeld.

Haha ja ik heb het ook zelf! Ia niet tof en ik Herken zoveel "kwaaltjes" nee wij zijn bosruiters als we springen Is het uit eigen beweging. Voor de rest ben ik heel secuur met het opbouwen van spieren en conditie. Maar ik vond dit wel opvallend. Dus vandaar mijn post!!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:48

Livanna schreef:
@AlwaysH wat een heerlijk verschil!!

Dankjeel! We zijn er nog lang niet maar dit soort foto's geven me wel een boost!