Luchtzuigen...hoe groot is de kans op kopieergedrag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Luchtzuigen...hoe groot is de kans op kopieergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 19:42

Ik kan mijn paard eventueel stallen tegenover een luchtzuigende merrie. Hij staat nu naast haar, maar kan niet zien wat ze doet. Hoe groot is de kans dat hij dit gedrag gaat overnemen als hij het niet alleen kan horen, maar ook kan zien? Ik heb het een en ander erover gelezen, maar ik ben zeer benieuwd naar ervaringen van Bokkers die hun paard tegenover een luchtzuiger hebben of hadden staan.

Mariett
Blogger

Re: Luchtzuigen...hoe groot is de kans op kopieergedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:48

Ik heb altijd geleerd dat paarden luchtzuigen niet 'over nemen' zoals jij het beschrijft. Wel gebeurt het heel erg vaak dat er meerdere paarden van een stalling gaan luchtzuigen. Dit komt dan alleen doordat de omgeving, beweging en weidegang in een stal vaak bij alle paarden hetzelfde zijn. Dus als een hele hoop paarden de hele dag in hun stalletje staan te verpieteren, dan ontwikkelen ook een hele hoop paarden een stalondeugd.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:49

Kopiëren heb ik nog nooit gezien... alle paarden die naast mijn luchtzuiger stonden hadden hun eigen tics maar zijn niet gaan luchtzuigen omdat die van mij dat deed. Mijn luchtzuiger wordt dit jaar 24 en heeft behoorlijk wat verschillende stalgenootjes gehad.
Als er meerdere luchtzuigers in een stal zijn is het eerder zo dat het stalmanagement niet in orde is (teveel krachtvoer, te weinig ruwvoer) maar het nadoen van gedrag is niet de reden.
In het luchtzuig topic heb ik weleens gelezen van een luchtzuigende merrie die op haar veulens luchtzoog maar geen enkel van de veulens zijn zelf gaan luchtzuigen.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 23-01-16 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:49

Ip niet zo groot. Mijn ruin heeft dik 10 jaar samen gestaan met een luchtzuiger. Mijn huidige merrie staat inmiddels ruim een jaar naast een luchtzuiger. Gedrag is nooit gekopieerd. Kans is, mits leefomstandigheden oke zijn voor het paard, nagenoeg nihil dat het overgenomen wordt.
Het zou voor mij geen enkele belemmering zijn. :)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 19:55

En konden ze zien wat hun buurman of -vrouw aan het doen was? Die van mij staat er nu naast, maar kan dus niet zien (maar wel horen) wat z'n buuf doet. Bij een eventuele verhuizing hoort én ziet hij het...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:56

Jup zicht op de eerste rang. 8-)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:00

Ik ga mee met mijn voorgangers, vaak als er op stallen meerdere luchtzuigers zijn, heeft dit vaak te maken met gewoon skecht stal management.
Ik heb ook een luchtzuiger op stal gehad, die had gewoon vol contact met de buren. En werkelijk nog nooit een ander dier gehad die het is gaan nadoen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:03

Ik heb ook een luchtzuiger die sinds september in de wei met mijn shetten staat. Hij zoog voor die tijd al. 24/7 in de wei doet hij het niet zoveel meer, maar het blijft een tic dus hij doet het nog altijd. Meestal na het biks eten (heeft maagzweer gehad dus kan daar nog altijd gevoelig op reageren) Tot nu toe hebben mijn shetten zich er niet aan gestoord, en het ook niet zelf geprobeerd. Ik vind het jammer dat hij luchtzuigt, maar het heeft mij er niet van weerhouden hem te kopen en gezamelijk met mijn andere pony's in de wei te zetten. Ik geloof niet zo in het luchtzuigen als voorbeeld voor andere paarden om over te nemen. Ik denk meer dat zoals hier al eerder gezegd is, de oorzaak waarom ze ermee beginnen een reden kan zijn waarom meerdere paarden op 1 locatie het gaan doen. Verkeerd stalklimaat/omgeving/voeding/pijn/omgang/blootstellen aan verveling en of juist teveel stress zijn vaak een oorzaak. En heb je dan net meerdere paarden staan die daar gevoelig voor zijn, kunnen er meerdere paarden beginnen met luchtzuigen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:16

De stalgenoten en weidegenoten van mijn paard hebben ook duidelijk kunnen zien hoe hij het deed... hij doet het namelijk ook aan weidepalen als hij de behoefte heeft. En de stallen waar hij stond waren vaak ook zeer op (eentje zelfs zonder tralies er tussen)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:18

Waarom zou een paard het gedrag kopieeren? Er moet een behoefte zijn die het dier zelf voelt anders heeft het geen doel. Dus als jij zorgt dat je paard die behoefte niet krijgt (genoeg beweging, uitdaging, weinig stress, goed rantsoen) dan gaat hij niet luchtzuigen hoor

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:23

sinds drie jaar staan mijn paarden aan huis. Een paard zuigt lucht, de andere niet.
Nu, na drie jaar, heb ik nog altijd een paard dat lucht zuigt en de andere niet.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 20:25

Het is de enige luchtzuiger op stal, denk dus niet dat het aan het stal-management ligt, en ze deed het al voordat ze bij ons op stal kwam.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 20:26

Maar alleen maar positieve ervaringen dus +:)+

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:27

Luchtzuigen en andere stalondeugden kunnen paarden niet kopieëren. Paarden gaan dit doen door teveel stress, een slecht rantsoen o.i.d

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:30

Ik heb een merrie die luchtzuigt als een gek. Ik heb haar nu bijna 10 jaar bij mij op stal en dat luchtzuigen deed ze al toen ik haar kocht, en weven erbij. Ik heb andere paarden erbij gehad, en paarden die er nog steeds bij staan, waaronder haar dochter die dit jaar 6 wordt. Geen van de andere paarden heeft ooit haar gedrag over genomen. Het weven heeft ze bij mij nooit meer gedaan maar aan het luchtzuigen is ze verslaafd geraakt helaas. Mijn paarden kunnen de hele dag zelf kiezen of ze binnen of buiten kunnen staan. In de winter staan ze ´snachts binnen, maar in de zomer helemaal niet. Verder hebben ze onbeperkt toegang tot ruwvoer.
Ik ken daarentegen een andere stal, waar paarden nooit in de wei komen en 1x per dag eruit komen om getraind te worden en 1x om in de tredmolen te lopen. In het weekend komen ze niet uit stal, tenzij ze wedstrijd hebben. Daar staan er altijd wel een paar te luchtzuigen. Maar dat kan niet zijn omdat ze dat van elkaar overnemen. Ze kunnen elkaar namelijk niet zien. Dat ook al niet… En ze krijgen onvoldoende ruwvoer, slechts 2x daags.

Ik ben er daarom van overtuigd dat stalmanagement bepalend is om te beginnen met luchtzuigen, en niet de aanwezigheid van een ander luchtzuigend paard.

Luchtzuigen doen paarden omdat ze last hebben van hun maag. Oorzaak ligt bij onvoldoende ruwvoer, frustratie omdat niet voldaan wordt aan bepaalde behoeftes, met daarbij opgeteld stress. Daar krijgen ze maagzweren van. En paarden zijn toch al zo gevoelig voor maagzweren.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 23-01-16 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:32

dorothea schreef:
Het is de enige luchtzuiger op stal, denk dus niet dat het aan het stal-management ligt, en ze deed het al voordat ze bij ons op stal kwam.

Dan zou het me er dus niet van weerhouden je paard daar te stallen, aangezien het paard die het doet het ergens anders ontwikkeld heeft. Eens een zuiger, vaak altijd een zuiger helaas, maar in dit geval zou het dus voor jouw paard helemaal niet van invloed moeten zijn

janiekhm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:40

ik denk het niet. Luchtzuigen ontstaat vaak door verveling en word daarna een verslaving van het paard.. Maar je kan misschien ook vragen of er een ander plekje is waar je je paard kan stallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:49

Die van mij staat nu 2,5 jaar tegenover een (flinke) luchtzuiger waarmee hij ook in de wei staat. Heb ik totaal geen problemen mee.

Ik geloof niet in kopieergedrag, wel in slecht stalmanagement waardoor meerdere paarden stalondeugden ontwikkelen.

lovesky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:50

Ze nemen het volgens mij niet over

janiekhm schreef:
ik denk het niet. Luchtzuigen ontstaat vaak door verveling en word daarna een verslaving van het paard.. Maar je kan misschien ook vragen of er een ander plekje is waar je je paard kan stallen

klopt

kan ook zijn dat er iets ontstoken is , dat had mijn pony vroeger
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 24-01-16 00:46, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: 3 berichten in paar minuten geplaatst samen gevoegd

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:22

Ik heb 7 jaar lang een luchtzuiger gehad samen met twee of drie andere eigen paarden. Dus die waren er de hele dag bij, op stal en in de wei. Er is er nooit een geweest die het gedrag overnam. Dat is onzin. Ze nemen het niet over. Het is wel zo dat er op bepaalde stallen meerdere paarden gaan luchtzuigen omdat de huisvesting dat in de hand werkt.

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:32

Mijn pony's staan samen in 1 grote stal. De ene heb ik al jaren en heeft nooit luchtgezogen. Toen de andere er bij kwam is hij het ook niet over gaan nemen. Als meerdere paarden op 1 stal luchtzuigen komt dat meestal door het stalbeleid.

Mijn luchtzuiger is trouwens ook 99% gestopt met luchtzuigen nu hij onbeperkt ruwvoer krijgt.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:56

Je hebt zo te lezen al antwoord op je vraag en bij mij heb ik eigenlijk precies dezelfde ervaring. Merrie bij ons zuigt al heel haar leven lucht door slecht stal management in het begin. Ze staat inmiddels hele dagen buiten met haar nu 4,5-jarige dochter en die zuigt geen lucht. Ook mijn 10jarige merrie (helaas overleden) stond dus al 10 jaar naast een luchtzuiger maar is het zelf nooit gaan doen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:58

Zelden een topic gezien waarin zo unaniem geantwoord wordt. Het moet nu wel duidelijk zijn.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 19:41

:j

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:16

Lowara schreef:
Ik ga mee met mijn voorgangers, vaak als er op stallen meerdere luchtzuigers zijn, heeft dit vaak te maken met gewoon skecht stal management.
Ik heb ook een luchtzuiger op stal gehad, die had gewoon vol contact met de buren. En werkelijk nog nooit een ander dier gehad die het is gaan nadoen.

Dit,