Paard kan niet met andere omgaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yavannaxx

Paard kan niet met andere omgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 22:02

Hoi

Ik heb een hele lieve merrie die over een maandje 3 jaar wordt maar met 1 ontzettend groot probleem.

Ze is als veulen geplaatst met 1 ander veulen en ze zijn samen eigenlijk opgegroeid maar is hierbij nooit in contact geweest met andere paarden.

Nu is ze heel erg dominant en erg onzeker over hoe ze zich moet gedragen tegenover andere paarden omdat ze het niet kent, ze valt ze letterlijk aan als ze iets te dichtbij lopen.

Van de week wouden we haar proberen te zetten bij een paard waar ze het opzich wel goed mee kon vinden. Ze was altijd heel lief bij de staldeur en groet hem altijd vriendelijk. Over het algemeen doet ze dan ook liever tegen ruinen. maar toen we haar samen zette wist ze niet wat ze moest doen, eerst stond ze heel sullig stil zonder te bewegen terwijl dat paard wat wou snuffelen maar opeens schoot ze in de aanval en dreef hem telkens in een hoekje en dus wel kreupel getrapt.
Ze wou het ook echt niet opgeven.

Ik zit hier best wel mee want ik ga het hier best lastig mee krijgen als ik er uiteindelijk op wil rijden in een bak met andere.

Heeft er iemand ervaringen of tips ?

Mvg. Yavanna

mnkortleve

Re: Paard kan niet met andere omgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:06

Bij een paard zetten die de duidelijke leider van de kudde is zodat haar verteld word wat ze moet doen en hoe ze zich moet gedragen.
Jij rijden met haar bij een ander paard er bij hoeft helemaal geen problemen te geven hoor zolang jij haar leider maar ben.

Yavannaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 22:56

Werd mij ook al verteld een beetje pech is dat niemand haar dus bij hun paard durft te zetten. In de wei ging het vorig jaar wel goed ookal was zei de leider met der 2 jaar maar dit jaar zit er toch een hele dominante merrie bij dus ben wel benieuwd hoop alleen niet dat ze ernstig kreupel wordt getrapt :=

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:58

Nog een jaartje in een groep buiten spelen lijkt me geen overbodige luxe hier.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:20

Deze winter gebruiken om hoofdstel en zadelmak te maken.
Vervolgens in april/mei in een grote gemengde opfok kudde inscharen (na de winter zijn ze allemaal nieuw voor elkaar dus geen integratie probleem) en dan in het najaar verder beleren.
Ik denk dat je dan een heel ander paard terug krijgt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:04

MD >> OPG

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:11

Op de wei is vaak al een andere situatie omdat ze dan over het algemeen wel wat beters te doen hebben dan constant ruzie zoeken, namelijk eten. In een paddock zonder hooi slaat de verveling vaak toe dus ga je los op je soortgenoten. Maar manieren moet ze nog wel leren, dus of in de opfok zetten of in een grotere gemengde groep waar de oudere paarden haar op haar plek zetten.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:25

Idd, inscharen in een kudde waar het liefst al gevestigde leiders aanwezig zijn. Inscharen met een nieuwe groep jonge paarden kan ervoor zorgen dat zij weer de dominantste is, maar bij gebrek aan gemengde groep is dat nog altijd beter dan met maar 1 ander paard. Verder is ze nog zo jong, ik zou er zelf nog niet aan denken om te beginnen met zadelmak maken. Idd nog lekker een jaartje buitenspelen!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:37

Ik zou zeggen breng haar maar hierheen. Een paar maanden in onze kudde en mevrouw weet precies wat en en niet getolereerd word. Zo'n kudde zal je dus naar op zoek moeten. En dan wel eentje met een voldoende grote wei zodat ze niet verplicht op elkaars lip staan.

Yavannaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 13:32

bedankt voor de reacties ik denk dat ik al een oplossing heb gevonden

ik ga der pas op als ze bijna 4 is en niet eerder en daarnaast ga ik er alleen op niet doorrijden dit jaar.
in het voorjaar gaat ze lekker een paar maanden de wei op dus ben benieuwd hoe ze zich gaat gedragen. maar ik denk dat ze wel even op der plek wordt gezet ze gaat in een kudde met jonge maar ook wat oudere merries. verder staat ze nu elke dag ook de hele ochtend en middag in een grote paddock met haar vriendinnetje en een andere friese merrie.
pff toch lastig paarden die persee de baas moeten zijn en gewoon geen andere paarden accepteren :n

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:40

Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat inscharen in een bestaande kudde geen garanties geeft.. Mijn ruin ging gewoon in gevecht met de bestaande bazen (tot bloedens van het andere paard aan toe) en mijn paard bleef het opzoeken.. Mijn paard staat nu alleen en ik ga het van de zomer in een ruinenkudde opnieuw proberen..

Yavannaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 14:21

die van mij is ook een beetje zo maar ik blijf er gewoon bij voor het geval dat het echt fout gaat wil niet dat ze dalijk der benen breekt ofzo :n hoop dat het dit keer wel lukt met die van jou !@Glitfaxi

Liliann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:26

Als je paarden voor het eerst bij elkaar zet; of je zet een paard nieuw in de kudde is het vanzelfsprekend dat ze de rangorde gaan bepalen! Ik zou zeggen gewoon bij elkaar inzetten en ze 'vechten' het zelf wel uit hoor. Na een paar dagen merk je dan vast wel dat het beter gaat.

Zo niet vind ik het wat @Glitfaxi vertelt ook een optie! Succes!