Talent identificatie in paardensport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MacavityL

Talent identificatie in paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 14:43

Momenteel ben ik bezig met een cursus sportpsychologie, super interessant, maar voorbeelden komen voornamelijk uit voetbal, hockey, basketbal of cricket. Echter ben ik natuurlijk meer geïnteresseerd in de link naar de paardensport. Dit is dan ook geen ‘huiswerkopdracht’, maar ik ben eerder benieuwd hoe anderen ernaar kijken binnen de paardensport.

Eén zo’n onderwerp dat naar voren komt is talent; identificatie en ontwikkeling om het hoogste topsport niveau te bereiken. Uit andere sporten (bijvoorbeeld NBA basketbal) wordt er (al tijdens de tienerjaren) geselecteerd op lichaamskenmerken (lengte), technische skills (vangen/gooien), tactische skills (inzicht in eigen en andere team) en psychologische kenmerken (omgaan met verlies/succes, inzicht in eigen sterke/zwakke punten, etc). Op basis hiervan komen jongeren in talententeams.

Nu ben ik benieuwd hoe dit zit bij de paardensport (met name binnen de dressuur), op de website van de KNHS staat het Rabo Talentenplan als het talentherkenning- en ontwikkelingsprogramma voor de paardensport. Hierin wordt er onderscheid gemaakt tussen:

(Inter)nationale talenten: geselecteerd op basis van kaderwedstrijden (kan iedereen die juiste leeftijd en niveau heeft aan deze wedstrijden meedoen? En waar wordt op gelet tijdens kaderwedstrijden? Alleen scores of meer?)
Nationale beloften: geselecteerd via nationale selectiedagen en vervolgens Rabo talentendag, of aanvraag indienen als je drie paarden in de wedstrijdring uitbrengt waaronder 1 op ZZL niveau en dan geselecteerd worden tijdens Rabo talentendag.

Waar ik nu benieuwd naar ben is hoe wordt talent in de dressuursport geselecteerd?
1) Waar wordt op gelet tijdens deze nationale selectiedagen en rabo talentendagen? (wie heeft er wel eens meegedaan en wil zijn/haar ervaring delen?) is het alleen hoe je je rondje rijdt of ook andere (bijv technische of psychologische?) kenmerken?
2) Vind je dat dit voldoende is, en zo nee waarom niet waar zou de selectie voor ‘dressuur talent’ dan op moeten berusten?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en meningen!

MacavityL

Re: Talent identificatie in paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 19:21

Iemand al eens meegedaan aan rabo talentendagen en zou mij er iets meer over kunnen vertellen?

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:04

Ik denk dat talentherkenning in de paardensport niet zo makkelijk te herkennen is omdat je ook het talent van een ander wezen mee moet rekenen als variabele namelijk het paard.
Als je een goed zeer getalenteerd paard hebt en je geeft de juiste hulpen, zal het snel lijken of de ruiter/ amazone ook talent heeft, terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn.
Misschien alleen als het paard zelf ( en alleen, dus niet ook gereden door een ander) opgeleid is door het talent.
Of wat denk je van een wissel van paarden , om te kijken of ze elkaars paarden kunnen hanteren.
Ook lijkt het mij belangrijk, of de zogenaamde talenten de hele dag met de paarden bezig zijn of dat er een andere bijvoorbeeld kantoorbaan naast gehouden moet worden om aan geld te komen.
Als je nu naar het Rabotalenten plan kijkt, zie je dat de meeste " talenten" uit families komen waar de paardensport al in hun bloed zit of het geld om goede paarden te kopen geen probleem is.
Dat is ook wat je al jaren hoort over het raboplan .....

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:32

Dat is ook mijn frustratie over dit Rabo 'Sponsoring'plan.
Het heeft m.i. helemaal niks met talentscouting te maken.
Talenten moet je er al in het prille begin uithalen.Want wie heeft er meer talent?
Dat meiske met haar top pony, alleen trainend onder begeleiding en die van meet af aan topinsructie gehad heeft (en wiens pony geregeld door een professional wordt bijgereden)?
Of dat hele handige B ruitertje, dat het voor elkaar krijgt om een minder voor de sport geschikt (ik bedoel kwa bouw en gangen) en dwars geval helemaal op eigen kracht redelijk rond te sturen?

Redelijke kans dat het de laatste is, maar die zal hoogst waarschijnlijk nooit in een talententeam komen.
Zolang 'talenten' pas in het Z gescout gaan worden bestaat er binnen de hippische sport geen echte talentenscouting en is deze ondersteuning hoofdzakelijk voor degenen die het niet echt nodig hebben.
Uitzonderingen daargelaten.

Die paardenwissel lijkt me een goede.
En ik ben ook van mening dat scouts bij de lagere proeven aan de kant moeten gaan staan.
En nee.....
Haal er dan niet weer degene uit die 'er al bijna is' op dat talentvolle paard van die professionele stal, (makkelijk genoeg)
maar kijk eens echt naar die ruiters die minder bedeeld zijn, maar wel stikken van het ruitergevoel.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:25

De frustratie m.b.t. het talentplan is logisch. Maar heeft te maken met subsidie-regels van de overheid voor talentontwikkeling. Er kan alleen nog subsidie worden aangevraagd/ontvangen voor talenten die binnen afzienbare termijn kunnen doorbreken naar de top. En ja, dan zit je dus al gauw bij de “kinderen van” of “de stalruiter van”.

proudmama schreef:
Als je een goed zeer getalenteerd paard hebt en je geeft de juiste hulpen, zal het snel lijken of de ruiter/ amazone ook talent heeft, terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn.

Ik denk dat je je daarop verkijkt. Het vergt ook de nodige bekwaamheid van de ruiter om al dat talent te bedienen. Maar of je dan gewoon “goed” bent of “extra” is wel lastiger in te schatten inderdaad.
En je bent als ruiter niet beter dan je paard. En het paard is niet beter dan de ruiter. We hebben niets aan het ontwikkelen van een supertalent op een bolle knol die het L-niveau al uit de punten van de hoeven moet halen. (Om het even aan te dikken.) Of aan iemand die misschien wel heel veel talent heeft, maar geen roeping om zijn/haar leven in de paardenwereld door te brengen.

Ik heb in mijn jongere jaren mogen meerijden in de voorloper van het Rabo talentenplan. De opzet toen was een beetje vergelijkbaar met de huidige regiotrainingen. Je kwam daarvoor in aanmerking als je voor een bepaalde leeftijd het Z-niveau met een paard had bereikt.
Bij de selectie voor die trainingen werd sterk gekeken naar je trainbaarheid. Maar ook hoe je omging met een onverwachte situatie. Zo schoot bij de selectie’s mijn paard er bokkend vandoor, als reactie op een ander paard die aan de haal ging. Ik kon (in tegenstelling tot de andere deelnemer) mijn paard wel snel weer controleren en in de hand stellen. Ik mocht wel door, de andere deelnemer niet.

@MacavityL: als je nou eens de selectie-kenmerken van de NBA probeert te vertalen naar paardensport/dressuur. Waar zou je dan op uitkomen?

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:28

Er is een onderzoek geweest naar de effectiviteit van het Rabobank talenten plan door Sanne Beijerman, dit heeft in de Paard en Sport gestaan en vast ook wel op de KNHS website.
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 30-01-16 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Puntjes uit de namen gehaald

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:07

Talent is te koop in de paardensport. Koop een goed paard, koop een goede trainer, koop een goede instructeur en voila, je komt een heel eind. En zeg niet dat dat niet waar is, dit hebben ze al onderzocht. Iemand met centen zat kan in 2 jaar GP dressuur rijden. Zelf een paard trainen lukt natuurlijk niet, maar meeliften op het paard gedurende een proef ja, dat lukt.
Met springen is het anders, daar komt lef en afstanden schatten bij kijken.

De talentvolle manegeruiter die geen mogelijkheden krijgt omdat bijvoorbeeld ouders het niet willen zal er nooit komen.

Wil je talent opzoeken, dan moet je ruiters op diverse paarden beoordelen, luie paarden, hete paarden, fjorden, haffies, tinkers, arabieren en warmbloeden. Wie rijdt dan werkelijk het beste?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:42

Een aardige manier om dat te doen zie je bij de international studentriders.
Die krijgen 5 minuten om aan een (voor hun onbekend) paard te wennen en dan hup de ring in.
Per 3 ruiters 1 paard en de beste per paard gaat een ronde verder.
De eerste ronde is plusminus L1 niveau, de finale ronde is ongeveer prix st George niveau.
(En dan elke ronde weer op een ander paard).
Springen gaat van 1 m tot 1m40 in de finale, alleen heeft men daar maar 3 minuten en 2 oefensprongetjes de tijd om te wennen.
Iedereen rijdt en dressuur en springen.
Klassementen worden opgemaakt in beide diciplines en ook in een gecombineerd klassement.
Er zijn er bij die met hun eigen paard internationaal uitkomen in dressuur of springen en hierbij niet of moeizaam door de eerste ronde komen en andere, die in het 'normale' ruiterleven die mogelijkheid niet hebben, maar bij deze wedstrijden steeds hoog eindigen in een of meerdere van de klassementen.
Dat zijn ruiters met talent, die bijna elk paard kunnen rijden.
Prima test.