tinker wel trailer in, nooit meer eruit! (niet lachen)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

violafan

tinker wel trailer in, nooit meer eruit! (niet lachen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 16:07

Wij hebben al 15 jaar een zeer lieve tinker die heel nederland is doorgeweest reizend in een vrachtwagentje. Daar kon ze met de neus naar voren weer eruit. Nu is de vrachtwagen wegens omstandigheden verkocht en gaat ze op de trailer. Maar ze durft maar niet achteruit eruit. Aan de hand gewoon kan ze prima achterwaarts. Ze bevriest helemaal. Iemand tips???

biggirl

Re: tinker wel trailer in, nooit meer eruit! (niet lachen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:09

veel oefenen , en als het lukt goed belonen .

ik weet niet hoe groot je tinker is , maar wij doen bij sommige ponys gewoon draaien in de trailer mits het past natuurlijk !

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:10

Een namaak trailer maken op de grond van staanders met doeken er overheen en een zeil op de grond en dan achteruit er doorheen. Daarna planken op de grond, en weer achteruit er doorheen. En blijven oefenen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:10

In stapjes oefenen. Dus laten stoppen op de klep en weer achteruit vragen, dan halverwege de trailer in en weer achteruit vragen, etc. Dan valt het kwartje snel genoeg. Het is het op een helling achteruit gaan dat eng is. Logisch, in de natuur betekent dat een afgrond.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:17

Ik heb toevallig afgelopen jaar hetzelfde meegemaakt, keren ging niet want de trailer was
te smal. Sta je toch echt even mooi te kijken.... Paard beheerste het achterwaarts prima maar durfde de klep niet op, ging op een kwartje staan. Ik denk dat het, zoals Ibbel zegt, 'm zit in de klep. Dus je zal het echt moeten oefenen in de situatie, zoiets simuleren gaat gewoon moeilijk.

Wij hebben uiteindelijk de complete klep afgezet met strobalen omdat het paard wilde keren en dit levensgevaarlijk werd natuurlijk, daarnaast vermoed ik dat het van de klep afglijden aan de zijkant ook geen goede ervaring was geweest.

Paard uiteindelijk fysiek van de klep afgeduwd, tot de laatste stappen. Hoe op te lossen? Ik vrees toch door dat te blijven doen met tussenpozen, een 'NH' manier is hier gewoon niet in....

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:22

Ibbel schreef:
In stapjes oefenen. Dus laten stoppen op de klep en weer achteruit vragen, dan halverwege de trailer in en weer achteruit vragen, etc. Dan valt het kwartje snel genoeg. Het is het op een helling achteruit gaan dat eng is. Logisch, in de natuur betekent dat een afgrond.

Mee eens. En dan met zoveel mogelijk tussenstapjes en heel veel herhaling, totdat het (zelf)vertrouwen erin zit. Dan pas de trailer in (en uit :D ).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:26

Overigens, zit je met een paard in de trailer dat er niet uit wil, dan wil het nog wel eens helpen de klep vlak te zetten (dus met stevige balken het uiteinde ophogen tot de klep vlak is). Dan kan je je paard als het eenmaal (grotendeels) buiten is een kwartslag laten draaien en dan de afstap naar beneden naar voren laten maken.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:30

Ik heb een shire met precies hetzelfde probleem. Ik ga niet vaak met de trailer weg, maar gewoon wachten was hier de oplossing. Hij wilde toch zelf uiteindelijk eruit, dus door hem bij elk stapje in de goede richting te belonen begreep hij wat de bedoeling was en kon hij in zn eigen tempo ontdekken en leren. Dit is wel een lastige manier als je ergens moet zijn ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:32

Zet hem er achterwaarts in!! Of een trailer met vooruitstap kopen.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:33

een i for williams aanschaffen of erg veel oefenen en belonen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:39

Ibbel schreef:
Overigens, zit je met een paard in de trailer dat er niet uit wil, dan wil het nog wel eens helpen de klep vlak te zetten (dus met stevige balken het uiteinde ophogen tot de klep vlak is). Dan kan je je paard als het eenmaal (grotendeels) buiten is een kwartslag laten draaien en dan de afstap naar beneden naar voren laten maken.

Dit wilde ik dus juist niet doen omdat je dan gedrag bevestigd wat je er juist uit wil halen :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:40

En daarna wel gaan trainen natuurlijk. Maar je kan je paard moeilijk laten staan in de trailer :=

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:47

Misschien een dom idee, maar is oogkleppen niet iets om te proberen? Je ziet als paard natuurlijk niet wat er allemaal buiten de trailer is. Maar je ziet wel het "licht en de ruimte" Kan me voorstellen dat dat ook best wat angst kan opleveren. Misschien op de grond oefenen met die oogkleppen, want paardlief moet jou uiteraard ook vertrouwen.

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 16:48

haha ja veel oefenen idd is een oplossing. Ze is helaas niet erg flexibel en wil idd wel omdraaien maar niet achteruit. Ifor Willams staat nog op verlanglijst....

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:52

dat had mijn pony, ook echt super vervelend ze is er zelfs een keer uit gesleept met de auto omdat ze er echt niet uit wou.
wij hebben dit opgelost door haar gewoon op de trailer zetten (liefst 1 of 1,5 paards) en dan gewoon maar laten staan..
de enige manier om er dan uit te komen is door achteruit (wel begeleiden als je eenmaal gaan natuurlijk) maar zo hebben wij het opgelost en na een paar keer herhalen ging ze er zo uit.
nu hebben we er eigenlijk nooit meer problemen mee.

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:56

Wat je ook zou kunnen proberen is er een paard naast zetten en die er eerst uit te laten lopen. Dat werkte bij mij wel!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:28

Wij hebben hetzelfde probleem! De pony loopt erg vlot de trailer (en vrachtwagen) op maar wil niet achterwaarts de trailer af alhoewel hij onder zadel en aan de hand heel makkelijk achteruit gaat. Hij gaat dan op de toppen van zijn hoeven staan en staat te trillen op de benen. Dus, nu schuiven we het middenschot opzij en keert hij in de trailer om. Niet ideaal maar voor een pony nog een oplossing. Zou hij daarentegen 20 cm (of meer) groter zijn ..... -O-

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:42

Mijn merrie wou ook de trailer niet uit. Erin is nooit een probleem geweest maar bij uitladen kreeg je geen contact met haar. Reageerde nergens op. Toen ik har kocht als 2 jarige heeft het bijna 2 uur geduurd voor ik haar uit de trailer had. Daarbij had ik ook nog een harde klap tegen mijn hoofd gehad van haar hoofd.

Ik heb met haar heel veel geoefend met achteruit in smalle ruimtes. Onze stallen lagen iets hoger en ik kon achteruit door het gangpad en dan het afstapje af naar buiten. Dit vond ze ook doodeng in het begin. Achteruit haar stal uit heb ik ook geoefend omdat het toch een smalle doorgang is.

Toen ik de trailer erbij heb gehaald heb ik haar rustig laten kijken en dagenlang uitgetrokken om haar te laten wennen. Ze vind het nu nog heel spannend maar loopt meteen achteruit bij een beetje druk. Heel veel geduld bewaren!

Ik heb mijn merrie nooit om laten draaien in de trailer. Dit was voor mij geen optie omdat ze in andermans trailer stond en hem helemaal uit verband drukte bij het draaien.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:24

NiFallor schreef:
Ibbel schreef:

Mee eens. En dan met zoveel mogelijk tussenstapjes en heel veel herhaling, totdat het (zelf)vertrouwen erin zit. Dan pas de trailer in (en uit :D ).

Beste oplossing!
Gewoon niet in een keer doorlopen maar in stukjes hakken. Iedere keer stapje erbij dan weer achteruit. Zou in 1 sessie goed moeten komen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:27

Wij hadden er ook eentje die niet achteruit wou. Die hebben we een tijd geleden met voor lader.

Toen werd ze zekerder op de trailer. En toen rustig naar oefenen in het achterwaarts gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:41

Check.. been there.. done that..
Kocht paard, was dag voordat ik kwam kijken van trailerklep gevallen bij het lossen (ijs op parkeerplaats), was nog wel te laden en lossen, maar lossen vond ie wel eng, dus ging bevend.
Omdat dat zo bevend en aarzelend ging en hij precies op een klimlat stuiterde brak klimlat toen hij van mij was en lag op zijn voor knieen op de klep.
Je raadt het al.. toen durfde hij er niet meer af en steeds slechter erop.
Bij eraf, kreeg hij het voor elkaar om met 4 voeten op stukje ter grote van een A4tje net voor de klep te blijven staan bibberen. En 1 x sprong hij terug naar voren, wat heel onhandig is als je daar staat.

Dus aan de slag.. achterwaarts op de grond gaan oefenen dat ging goed, probleem was als hij iets van een hobbeltje voelde, dus plank getimmerd met dwarslatten.
Daar overheen vooruit en achteruit gaan oefenen, tot dat ook goed ging.
Toen plank verhuisd naar container van mijn andere pony, zodat hij schuin kon liggen op het vlas, daar ook voor en achteruit geoefend.
Had me ondertussen op gegeven voor cursus theorie avond trailer laden bij 2moons, ben daar overigens ook nog geweest, maar had toen al geen probleem meer.
Zat ik nog met de klep, hij bleef het toch eng vinden ook al ging hij erop en eraf.
Het toen kokosmatten passend gesneden en tussen de klimlatten geplakt, en joehoee!! hij durfde eraf!
Tot op heden komt hij voorzichtig van de klep, maar niet meer angstig en laatste pasje naar de grond als hij afgrondje voelt gaat nog voorzichtiger.
Maar heb dus paard dat ik in mijn eentje mee kan nemen (en ondertussen nieuwe trailer waar ik speciaal bij heb gezegd, geen mat met klimlatten!!!).

Heb er met oefenen echt wel wat tijd in moeten steken voordat hij het echt niet meer eng vond, maar dat is het dubbel en dwars waard geweest, kan er nu overal mee naar toe in mijn eentje met 1 of 2 paarden etc. En de plant.. die is uiteindelijk in de openhaard beland.

Zal niet bij alle paarden zo werken, maar voor ons was dit de oplossing, trainen en klep iets aangepast.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:55

Ik heb geen tips voor je maar wilde even vertellen dat bij ons ook een tinker staat die toen ze eenmaal in de trailer stond er niet achteruit uit wilde. Ze hebben op den duur maar opgegeven en er maar bij gaan zitten wachten tot ze er zelf maar uit zou komen. Deze is toen op den duur gaan zitten volgens mij en is zo op d'r kont omgedraaid in de trailer en kon er toen dus vooruit uit. Schijnbaar zag je heel de wanden van de trailer uitzetten en weer inveren dus echt goed voor je trailer zal het ook niet zijn!!
Gelukkig hoeft deze dame eigenlijk nooit met de trailer weg en ik weet dus niet hoe ze t nu doet.
(Is niet mijn eigen tinker maar van stalgenoot)

We kunnen nu achteraf wel lachen om dit verhaal

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 00:03

Ik heb een bloedhekel aan (vooral houten) klimlatten op de klep, heb er al zoveel mee onderuit zien gaan of blijven hangen met ijzers. Mijn klep heeft rubbermat met extra kleine rubber klimlatten, helaas was er geen mat zonder..

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 03:54

cissy schreef:
Ik heb een bloedhekel aan (vooral houten) klimlatten op de klep, heb er al zoveel mee onderuit zien gaan of blijven hangen met ijzers. Mijn klep heeft rubbermat met extra kleine rubber klimlatten, helaas was er geen mat zonder..

Een stuk tapijt over de klep leggen kan hierbij helpen! Is stroef, glijdt dus niet. Makkelijk op te rollen en mee te nemen om bij het uitladen weer te gebruiken

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:46

Mijn allereerste trailer had klimlatten, was ook geen succes bij mijn toenmalige paard. Ik heb daar repen kokosmat (kun je op de rol in verschillende breedtes kopen) tussen geschroefd, en het probleem was opgelost. Lekker stroef, hoogteverschil werd erdoor weggenomen, en met een grove bezem kon je ze gewoon schoonvegen.
Nu heb ik alleen nog maar trailers gekocht die gewoon een rubberen (giet-)vloer op de klep hebben. Voor mij geen klimlatten meer.