Happen ? verwend ? niet stil staan bij opstappen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisabx

Happen ? verwend ? niet stil staan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 17:51

hallo iedereen,

ik ben sinds kort eigenaar van een draver ( ruin van 9 jaar )..
zijn vorige eigenaar liep altijd met snoepjes, en hij kreeg ook altijd wat, ook als hij niks had gedaan.
nu is hij dus wat happerig en zoekerig na snoepjes na mijn idee, maar ik wil dat absoluut afleren maar weet niet goed hoe ik dat aan moet pakken, iemand ideetjes en tips?

en met opstappen loopt hij steeds weg in de buitenbak,
in de binnenbak of bij stal is het geen probleem en staat hij netjes stil..
ideetjes en tips?
wil vanaf morgen beginnen met de basis van grondwerk..
dus ben veel aan het googlen maar kan niet iets goeds en duidelijks erover vinden

Groetties Lisa.

Ambertjeluna

Re: Happen ? verwend ? niet stil staan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:12

Als mijn paard naar snoepjes zoekt ofzo toon ik altijd dat ik geen interesse heb en negeer haar tot ze het stopt :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:15

Clicker training misschien leuk om dat happen af te leren?

Stap je op met een krukje?Misschien stapt hij weg omdat je hem uit balans trekt perongeluk en anders eens met de neus in de hoek van de bak zetten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:17

Grondwerk is idd goed zodat hij respect voor jou krijgt. Dat heeft hij zo te horen niet.

Lisabx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 20:56

belle_boef schreef:
Grondwerk is idd goed zodat hij respect voor jou krijgt. Dat heeft hij zo te horen niet.

Ja precies, heb hem ook nog maar met maar volgens mij is ie ook erg verwend geweest

Lisabx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 20:57

Gillbo schreef:

Stap je op met een krukje?Misschien stapt hij weg omdat je hem uit balans trekt perongeluk en anders eens met de neus in de hoek van de bak zetten

Ja met krukje.. Ja en hij doet het alleen buiten het weglopen heel vreemd

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:06

happerig is een kwestie van (her)opvoeden.. tanden wapperen is gewoon niet ok, of het nu is om te bijten of om je zakken na te zoeken op zoek naar wat lekkers..

beste om het te doorbreken.. Geen snoepjes in je zakken steken (ever), zodat er ook geen lucht van snoepjes rondom je hangt.. Gewoon ook zo mogelijk het hele principe van snoepgoed overboord gooien..

die van mij krijgt een half handje muesli met een appeltje in 4 stukken.. in een emmer waar hij van mag eten als ik sta te poetsen.. heeft hij even wat te doen en speekselt vast een beetje.. En hij heeft wat lekkers..

na het rijden krijgt hij of een klein schepje voer, of wat slobber. Het idee van paardensnoepjes is iets wat wij zelf bedacht hebben.. een paard kan net zo goed genieten van een banaan of appeltje in een emmer, dan een snoepje of suikerklontje uit de hand.

als hij eenmaal gewend is aan dat lekkers in een emmer komt, dan kun je wel weer eens een appel in je zak steken.. maar dan opnieuw, corrigeren als hij zelf gaat zoeken.

---

het opstappen.. daar kunnen zo veel redenen voor zijn.

- niet geleerd te wachten (opvoeding)
- problemen met de rug (gevoelig bij het opstappen)
- werklustig (zichzelf geen tijd gunnen en gelijk willen werken.. leren dat hij wacht)..
en zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken

blotevoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:07

Dat happen is denk ik het makkelijkst af te leren v.d. 2. Misschien kun je iemand hem even laten vasthouden bij het opstappen, een paar keer, en dan dat diegene steeds iets verder weg gaat staan en dus uiteindelijk loslaat? (vage uitleg :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:09

Ons paard was in het begin ok happerig naar eten, gewoon helemaal niks meer uit de hand geven. Dus ook niet na het rijden, ook geen worteltjes of weet ik het, noppes.
Verder het opstappen, ben jij onzekerder als je buiten gaat rijden?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:10

Gillbo schreef:

Dit wou ik ook zeggen, ideaal om beleefdheid aan te leren en zoveel meer met de clicker.
Je kan er zoveel positieve dingen uit halen.