Wanneer is je piste echt 'te hard' / bevroren.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kaat_x

Wanneer is je piste echt 'te hard' / bevroren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 13:22

Hallo allemaal! :wave:

Sinds de zomer staat mijn paardje thuis aan huis en hebben we een eigen piste ter beschikking.

Ik zit midden in de blok en dat in combinatie met nog wat ongelukkige voorvallen en zieke vriend heb ik helaas vorige week niet kunnen rijden en is mijn paard alleen gelongeerd. Dus ik super uitgekeken naar het weekend want yess eindelijk rijden :)) ... vriest het toch niet zeker _O- ;( Nu gaat het welzijn van mijn paard natuurlijk voor alles en heb ik niet kunnen rijden. Vandaag eindelijk mijn eerste examen achter de rug en heb ik deze week weer even tussendoor perfect de tijd om te rijden, maarja vandaag wordt het hier dus al niet boven de 0 graden. Dus de piste gaat vandaag ook niet kunnen ontdooien. Maar is nu mijn piste daarom echt te 'hard?

Nu was dus mijn vraag: Vanaf wanneer stoppen jullie met het rijden in een piste wegens de vriestemperaturen? hoe weet je nu of je piste echt 'te hard is' en je beter niet rijd?

Natuurlijk ga ik niet in mijn piste rijden als er ijs in mijn piste ligt of als deze onregelmatig erbij ligt en gewoonweg bikkelhard gevroren is, maar soms is dit niet het geval. Dan is de bovenste laag bijvoorbeeld nog wel vrij 'zacht' of een beetje 'indrukbaar'.

Onze piste is gedraineerd en mijn paard heeft vooraan hoefijzers.

Alvast bedankt!

Relien

Re: Wanneer is je piste echt 'te hard' / bevroren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:25

Zodra er geen vering meer in het zand ligt en je de kluitje zand bv niet meer los kan schoppen rij ik er niet meer in

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:26

Als de baan niet helemaal jofel is, maar wel mooi gelijkmatig en niet glad, zou ik alleen wat stapwerk doen. En verder merk je het wel aan je paard..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:28

Bij een gelijkmatige baan kun je inderdaad prima stapwerk doen, ook als het hard is.
Is de baan niet gelijk, zou je ook nog wel stapwerk kunnen doen, maar voorzichtig.
Is alleen de toplaag hard, maar eronder los, kun je wel wat basiswerk doen. Kijken even hoe je paard dit oppakt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:35

Bij zulke temperaturen stap ik hooguit nog als de bak wat gedooid is. Vind het risico op blessures veel te groot. Ik ga vandaag dus met de trailer naar een binnenbak en hij gaat niet op de paddock

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:39

Als de bak gelijkmatig is dan kun je ook wel draven hoor. Op de weg draaf je immers ook.
Maar alleen grote lijnen en niet gaan oppaken voor verzameling.
Gewoon wat simpele lijnen, overgangen, hals strekken, beetje wijken. Dat gaat meestal wel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:44

Sizzle schreef:
Als de bak gelijkmatig is dan kun je ook wel draven hoor. Op de weg draaf je immers ook.
Gewoon wat simpele lijnen, overgangen, hals strekken, beetje wijken. Dat gaat meestal wel.

Ja inderdaad, dat kun je op de weg immers ook.
Maar wel alleen als het echt vlak is en je niet gaat glijden.
Heeft je paard ijzers? Kijk dan ook uit dat los bevroren zand niet gaat klonteren en ijsklonten gaat vormen tussen de ijzers.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:45

Sizzle schreef:

Scheelt me type werk. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:04

ik sluit aan bij bovenstaande, bij ons is 'ie gevlakt, alleen het stuk was een grote plas lag kunnen we niet op, de rest is voor stappen en wat draven wel te doen.
Beter dan niks, ik heb vandaag een half uurtje wat rustig langeteugelwerk gedaan, toch nog even bewogen!

Bij erg ongelijke opgevroren bodem zou ik het niet doen.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 09:47

Dank jullie wel! Heb mijn paard gisteren ook opgezadeld en heb wat stapwerk met hem gedaan. De piste is 'redelijk' vlak , hier en daar niet doordat er voor het vriezen nog in gereden was. Die plaatsen vermijd ik dan.
Draven heb ik toch niet gedurfd, er lag wat ijs in de piste en alles was superhard. :p

Hopelijk ontdooit het snel !