Paard en ruiter uitgegleden op heuvel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariska1811

Paard en ruiter uitgegleden op heuvel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 23:40

Hallo ik heb een probleem met mijn paard.

Ruim 7 maanden geleden ben ik met mijn paard uitgegleden van een heuvel.

Paard heeft lange tijd op rust gestaan en bekeerd verder niks.

Maar nu het volgende ik moet een heel stuk omhoog om bij het bos te komen en daar zit nu het probleem, omhoog gaat nog wel als ik er naast loop maar er op is eigenlijk al moeilijk, met meerdere paarden loopt meneer ook goed mee als ik er op zit. Maar naar beneden is gewoon onmogelijk ik snap dat het paard een trauma heeft opgelopen door die val maar ik moet gewoon elke keer zowat 6 km omrijden voordat ik weer thuis ben.
En daar hebben mijn mede ruiters vaak niet zin in omdat de weg terug langs een zeer drukke weg is met meerdere keren oversteken.
Dus dan rijd ik vaak niet mee of in mijn uppie dat gevaarlijke stuk alleen terug. En het mooiste is mijn paard kijkt niet op of om naar een toeterde vrachtauto maar een stuk naar beneden word ie een wild paard.
Heb al meerdere mensen ingeschakeld om hem te helpen maar het heeft geen zin dus wie o wie wil mij en mijn paard helpen? Of ik moet hem verkopen van mijn ouders.
Nu kunnen jullie zeggen ga dan niet naar het bos, maar dan blijven er niet veel keuzes over dan alleen in de bak en rond het park en ik wil ook graag mee met de andere ruiters. Verder is mijn paard een geweldige lieverd die verder niks uithaalt alleen dus dat stuk. Een paar weken geleden had ik een ruiter er op die internationaal ook wedstrijden rijd en die zeer goed kan rijden, bij hem lukte het het met moeite omdat hij hem de helle tijd sloeg en met sporen bereed. Ik was er niet bij omdat ik nog op school zat, maar een mede ruiter en maatje zei het tegen mij dat mijn paard helemaal bezweet was en vreselijk gek deed om die man van zijn rug te krijgen. Ik was natuurlijk vreselijk boos op mijn vader die dat had geregeld, ik wil niet dat mijn paard mishandeld word. Maar nu heeft mijn vader me dus 2 maanden gegeven, doet mijn paard niet normaal bij dat stuk dan moet hij weg. Dus wie wil mij helpen? ik zou je voor eeuwig dankbaar zijn en mijn paard ook. Mijn paard is 1.65 groot en een Engelse volbloed.

suggie

Re: Paard en ruiter uitgegleden op heuvel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:43

Ik zou de hulp van John Erb inschakelen. Als het hem niet lukt, dan lukt het niemand.

lois_e_mooii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:43

ga eens aan de hand oefenen met snoepjes en andere leuke dingen, beloon hem voor elke stap die hij braaf zet... misschien is dat een idee?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:46

Wat doet je paard dan precies als je de heuvel op en afgaat? Gaat ie bokken, steigeren, omdraaien?

mariska1811

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 23:58

Vroeger was er niks aan de hand, nu briest hij begin te draaien als hij dat pad al ziet in de verte. In het beste geval gaat hij steigeren naar achter lopen, neemt het bit tussen zijn tanden en spring omhoog. In het slechtste geval gooit hij me er gewoon af en gaat in ren galop er vandoor. Nu doe ik het zo een paard voor hem en een achter hem, bij de brede stukken loopt er ook nog een naast (dus dat hij geen kant op kan, oog kleppen heb ik ook al aan gedaan, laatste keer ook nog een trui om zijn hooft gebonden zodat hij niks kon zien, dat ging dan wel maar stap voor stap. Het kost mij en mijn vrienden gewoon teveel tijd en ik merk dat ze me niet meer mee vragen enz. (vind ik ook niet gek) Als hij er van door gaat wacht hij wel een stuk verder op mij, het is niet zo dat ik dan uren moet zoeken gelukkig. Was laast al aangehouden door de boswachter dat mijn paard levens gevaarlijk was en als hij nog een keer ziet dat mijn paard zo wild is krijg ik een toegangs- verbod met mijn paard. (oke die keer dat de boswachter er bij was leek het wel een rodeo paard) ik snap het gewoon niet dit felle gedrag word steeds erger. Toen ik eerste keren naar het ongeluk naar het bos ging was hij wel drukker maar het word steeds erger

mariska1811

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 00:01

ik heb het trouwens ook al geprobeerd om het te proberen met zijn shetland maatje, maar daar gaf meneer ook niks om, bleef enkel alleen maar hinniken en beleef stokstijf staan. was erg gezellig trouwens om met een shet en mijn paard stapvoets dat helle lange stuk terug te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 00:02

Wat ik me afvraag: als bergoprijden wel lukt en bergaf niet, waarom wacht je dan pas tot je de héle berg op bent voordat je weer het omlaag gaan probeert? Je kunt niet zelf 10x hetzelfde doen en verwachten dat je paard wél anders gaat doen.

Het belangrijkste is om kleine stappen te nemen en als doel te nemen: ontspanning bij je paard. Dat is namelijk je doel voor bergaf, dus wordt ontspanning ook je doel tijdens elke fase van de training. Eerst aan de hand: ga 10 meter de berg op, 10 meter de berg af en onderaan de berg rijkelijk belonen (desnoods door iemand die daar staat en wat voer in een voerbak doet). Net zolang tot je paard ontspant. Als dat goed gaat, dan 20 meter de berg op en 20 meter omlaag. Vervolgens 30 meter enz. enz. enz.
Als hij het aan de hand helemaal ontspannen kan, dan ga je het hele traject opnieuw doorlopen maar dan terwijl je erop zit, waarbij Beneden altijd de beloning en rust wacht.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 00:16

Gaat hij bij andere vergelijkbare heuvels wel gewoon omhoog en omlaag? Zou het geen lichamelijk dingetje kunnen zijn, last van z rug of bilspieren?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 04:14

Beste ts,
Je paard is duidelijk bang geworden ( niet vreemd na een val) dit is zeker "af" te leren, alles draait om vertrouwen. Dit zou ik doen: neem je paard mee naar de helling ( doe hoofstel met daaraan een longeerlijn) neem voldoende lekkers mee en desnoods iemand die je wat kan assisteren..ga stapje voor stapje oefenen en hou je doelen klein voor elke traning mbt de helling elke stap in de goeie richting is je paard de hemel inprijzen! ! Ga eerst 5 meter op en weer terug..herhaal dit een keer of 5..Dan weer terug naar huis, ga dit opbouwen, vertrouwen heb je niet zomaar..Je moet je paard ervan te zien te overtuigen dat jij 110% te vertrouwen bent..Dat kost tijd!
Stop op t juiste moment, wil niet te snel gaan en associeer elke stap in de goeie richting van je paard met iets leuks voor t paard.
Het vergt van jou inzet en tijd maar dat is het je vast waard!!
Suc6!

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 08:29

is het psychisch of lichamelijk of een combi ??
Je hebt het al veel psychisch geprobeerd, dus denk dat je daar niet veel verder mee komt dan moet je een ander vragen om te helpen.
Dat is de vraag, naar beneden gaan vereist een forse verzameling op de achterhand kan je paard dat doen. Dat is trouwens echt ondertreden.
Succes !

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:46

Ik zou het aanpakken zoals bij een paard wat de trailer niet op durft.
Aan de hand, stapje voor stapje en neem de tijd. Niet in 1 dag heel die heuvel bedwingen maar echt de tijd nemen.
Als je een angstig paard gaat leren trailer laden ga je ook niet meteen m erop zetten en weg rijden. Dan neem je ook de tijd.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:54

Is het ook de heuvel waar hij toen is gevallen?
Anders is het erg apart, want bij omdraaien moet hij toch vervolgens ook naar beneden? (Als jij boven aan een heuvel staat lijkt me dat iig).

Als het dezelfde heuvel is en dus dat ene pad naar beneden eng is, kijk dan eens wat er gebeurd als je op de heenweg wel omrijdt en terug gaat over die heuvel. Dan kan je kijken of het aan dat pad ligt, aan het naar beneden gaan of een combinatie van beide.

Verder vind ik de tips van xyzutu2 erg nuttig.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:45

Wil hij andere heuvels wel gewoon af? Een paard dat een helling afloopt belast zijn achterhand flink. Het kan dan idd ook iets lichamelijks zijn. Als dat niet het geval is zou ik hem ook elke keer een heel klein stukje de heuvel op laten lopen en terug voordat hij er maar aan denkt in verzet te komen. Dit elke keer een klein stukje uitbreiden.
Nu is het een "puntje" geworden. Jij maakt je druk, vriendinnen ergeren zich, paard voelt de druk en de combi van dit alles maakt het steeds erger. Probeer het ontspannen en nochalant aan te pakken. Neem de tijd.
Maar het is natuurlijk altijd makkelijk te zeggen achter de computer. Succes ermee en ik hoop dat je dit patroon kunt doorbreken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:59

Dit ga je er niet uitkrijgen met forceren en ook niet binnen 2 maanden.

Eerst fysiek rug en bekken laten nakijken (osteopaat bvb) en dan beginnen oefenen met heuveltjes.
Aan de hand, kleine heuveltjes, maar 1 stap naar boven en beneden en zo uitbreiden. Andere heuvels dan degene waar hij op blokkeert. De heuvel waar hij moeilijk doet in omgekeerde richting nemen.
De moeilijke heuvel maar half op gaan en via andere weg naar beneden, indien mogelijk.
Etc.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:03

Waar staat het paard?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:15

mariska1811 schreef:
Vroeger was er niks aan de hand, nu briest hij begin te draaien als hij dat pad al ziet in de verte. In het beste geval gaat hij steigeren naar achter lopen, neemt het bit tussen zijn tanden en spring omhoog. In het slechtste geval gooit hij me er gewoon af en gaat in ren galop er vandoor. Nu doe ik het zo een paard voor hem en een achter hem, bij de brede stukken loopt er ook nog een naast................. Was laast al aangehouden door de boswachter dat mijn paard levens gevaarlijk was en als hij nog een keer ziet dat mijn paard zo wild is krijg ik een toegangs- verbod met mijn paard. (oke die keer dat de boswachter er bij was leek het wel een rodeo paard) ik snap het gewoon niet .........Toen ik eerste keren naar het ongeluk naar het bos ging was hij wel drukker maar het word steeds erger

Je paard is daar inmiddels alle vertrouwen verloren. Niet zo gek ook als hij erop gemept wordt door een vreemde ruiter...

Citaat:
(dus dat hij geen kant op kan, oog kleppen heb ik ook al aan gedaan, laatste keer ook nog een trui om zijn hooft gebonden zodat hij niks kon zien, dat ging dan wel maar stap voor stap.

Je paard heeft geen vertrouwen in die heuvel, en je gaat hem dan ook nog blinddoeken? Hij weet dondersgoed waar hij is, heeft er al geen vertrouwen in en dan zulke maatregelen nemen? Denk je eens in hoe jij het zou vinden om geblinddoekt in een kamer met enge dingen gezet te worden? Zo voelt je paard het ook.

Citaat:
Het kost mij en mijn vrienden gewoon teveel tijd en ik merk dat ze me niet meer mee vragen enz. (vind ik ook niet gek)
Begrijpelijk ja, maar je hebt een vertrouwensprobleem op te lossen met je paard, en dan komt dit vanzelf weer goed.

Citaat:
Als hij er van door gaat wacht hij wel een stuk verder op mij, het is niet zo dat ik dan uren moet zoeken gelukkig.
Braaf paard heb je.

Citaat:
dit felle gedrag word steeds erger.
Het is geen fel gedrag, het is angst. Hij is zó bang geworden, en door alle druk die erop gelegd wordt om tóch die heuvel op te moeten gaan, zal hij steeds heviger verzet tonen. Door het slaan wordt bevestigd dat het daar gevaarlijk is...
In zijn belevingswereld is het daar niet pluis want daar is hij gevallen en is zich kapot geschrokken. Een paard heeft een uitstekend geheugen, daarop moet hij immers overleven, en vergeet die plek niet weer.

Aan jou de taak om je paard weer vertrouwen in zichzelf, in jou en op die heuvel terug te geven.
Dat doe je niet met slaan, druk, en dwang, maar met rust, kleine stapjes en beloning.

Hoe zou ik het aanpakken? Ik zou naar de heuvel rijden en onderaan stoppen. Desnoods afzadelen en een wat langer halstertouw (kaptoom?) gebruiken zodat je beiden ruimte hebt.
Dan rustig, als het paard ontspannen is, naar boven lopen, en zolang hij ontspannen naast je blijft af en toe belonen. Ook al is het maar 15 meter, belonen, omdraaien en naar beneden lopen. Dan weer omhoog lopen, een stuk verder, belonen, omdraaien en terug.
En zo verder. Per dag/keer opbouwen en niet ineens. Trek er maar een paar weken voor uit.
Zodra je merkt dat het spannend wordt rustig blijven staan tot hij ontspant, belonen en teruglopen.
Als hij aan de hand rustig blijft dan kun je het ook al rijdend proberen. Maar weer stapje voor stapje.
Op die manier krijgt hij weer vertrouwen terug.
Ook vanaf de andere kant de heuvel opgaan. Ook weer rustig aan, stapje voor stapje.
Kan best een tijd duren, maar misschien is het ook klaar na een paar keer. Ik kan niet inschatten hoe snel je paard oppikt dat het niet meer eng is.
Dit is in elk geval hoe ik het zou doen. Er zijn vast wel andere methodes, maar die kunnen anderen je vast wel geven.

mariska1811

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 15:30

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik heb deze site van iemand gekregen heeft iemand ervaring met deze persoon? personen? http://www.equusuniversalis.com/benelux ... ervaringen. Mijn paard staat in de buurt van het 4 landen punt nl. Mijn paard heeft alleen problemen met dat pad waar ik het over heb, ik zal als we weer gaan een filmpje maken dan kunnen jullie zien waar ik het over heb. Ik weet ook niet meer wat ik moet doen, ik wil geen ander paard, dit paard is alles voor mij en mijn ideeen zijn op. Ik denk ook dat mijn paard misschien mijn spanning voelt, omdat ik ook gewond ben geraakt. En dat overbreng naar hem. Er bij weg blijven is ook geen optie want dat steun ik hem in zijn angst. En hem met een trui bedekken was niet mijn idee maar het idee van de veearts. Paard is meerde malen behandeld, op de foto geweest enz heeft een tijdje kreupel gelopen maar dat is al weer tijden voorbij, we hebben zelfs zwem therapie gevolgd. Mijn moeder rijd ook op hem maar niet veel buiten en het is dat mijn moeder gek op hem is, anders had mijn vader hem al lang weg gedaan. Maar ook mijn moeder zegt nu dat ik maar een stukje terug moet doen en maar een paard, pony moet komen met minder bloed in zijn lijn. Ik ben trouwens 14 en rijd al sinds mijn 4 de en ben vele paarden gewend. Als er iemand is die bij mij kan komen voor een paar dagen is dat ook goed. kosten voor verblijf enz word vergoed. Ik wil zo graag dat mijn paard zich goed voelt.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 15:36

Equus universalis is heel goed en betrouwbaar. Heel veel respect voor paard en ruiter, hen kun je met een gerust hart met je paard laten werken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:01

MD >> OPG

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:11

Ik zou trouwens tot dat je goede hulp hebt gevonden even niet die heuvel doen. Je brengt jezelf, je paard en anderen in gevaar dus vermijd het maar even. De spanning bouwt alleen maar meer op als het steeds verkeerd gaat. Ga eerst werken aan het vertrouwen en ga samen met je moeder opzoek naar instructeur die je goed kan helpen. Je paard heeft kennelijk veel angst ontwikkeld door de val en doordat het niet meteen met rust is opgelost en jij ook angst opbouwt voor de heuvel gaat paard in paniekmodus en is er niks meer normaal mee aan te vangen.
Het is wel even lastig om dit goed op te lossen. Heb je echt tijd en rust voor nodig. Heel veel succes ermee.

mariska1811

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 20:52

Ik heb nu een aantal mensen gemaild ik hoop spoedig wat terug te horen en tot die tijd ga ik er maar niet meer naar toe, voordat ik de juiste hulp heb gevonden. Bedankt iedereen. ps wat betekend MD >> OPG?

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:01

Dat betekent dat je topic verplaatst is van " medisch" naar "omgang en paardengedrag".

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:04

heeft hij niet gewoon nog pijn?

mariska1811

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 22:44

Hij is helemaal op de foto geweest en dan zou hij toch ook pijn moeten hebben bij andere dingen? hij doet alles wat een paard zou moeten doen. Alleen die heuvel dus af is een probleem omdat we daar zijn gevallen. Mijn paard denkt gewoon aan angst en pijn bij dat pad denk ik. Het was een heel gedoe toen we vielen, ik niet in staat om op te staan, paard kon geen stap verzetten. Wachten op de veearts, dokter voor mij. ik was idioot aan het doen, enz. Vriendinnetjes in paniek en aan het huilen, schreeuwend dat ik en mijn paard zouden dood bloeden. Ik en mijn paard vielen en rolden een stuk naar beneden, waarbij hij gedeeltelijk op mij viel. Ik had daardoor uitval verschijningen in mijn linker been en gebroken ribben en een hersen schudding/ hoofdwond en gebroken pols. Mijn paard een grote snee in zijn boven been en bil en was natuurlijk ook helemaal van de kaart. Ik hoop dat nooit meer mee te maken. Hoe het gebeurde is dat het was een prachtige dag en ik ging samen met 2 vriendinnen naar het bos om lekker te genieten van een picknick. We hadden die middag de grootse lol. Tegen een uur of 7 begon het ineens het weer te veranderen, zware regen en onweer en harde wind. In het bos met onweer is gevaarlijk dus wij snel ervan door om ergens te kunnen schuilen. We gingen schuilen bij de speeltuin we zaten in zo'n speelhuisje. Maar het klaarde niet op en toen belde de moeder van Iris dat ze naar huis moest komen omdat diens moeder moest werken en ze moest oppassen op haar broertje. Iris en ik zeiden toen dat we maar moesten gaan omdat het ook steeds donkerder werd. Anniek zei nog dat we maar om moesten rijden maar dat wilde Iris niet.
Dus wij voorzichtig naar beneden, We waren net halverwege toen het paard van Iris schrok, Die raakte mijn paard die van schrik wat verkeerde passen deed en toen gebeurde het. Maar goed ik hoop dat mijn paard er over heen groeit. Het was een hele nare gebeurtenis maar god zei dank had mijn paard niks gebroken.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:44

Ach gossie wat een heftig verhaal. Laat je goed en rustig begeleiden door de professionals die je hebt aangeschreven. Ga het ondertussen niet zelf meer zelf proberen, alleen met een deskundige. Vraag aan je vader om er geen deadline aan te hangen, dat levert alleen maar stress op. Probeer andere leuke dingen met je paardje te doen. Sterkte!