Rijbroek met siliconengrip

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardje1m

Rijbroek met siliconengrip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 19:25

Haii,
Ik ben van m'n paard gevallen en ik mag nu een tijdje niet lichtrijden, dus ik moet doorzitten!
En m'n vraag aan jullie is ofdat een rijbroek met siliconen (grip) mij helpt met doorzitten dat ik niet stuiter (is natuurlijk ook niet goed voor m'n paard)
Helpt zo'n broek met grip met doorzitten? En moet ik dan alleen op kniestukken of ook op zitvlak?

Xx alvast bedankt x

Imker

Re: Rijbroek met siliconengrip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:27

Doorzitten heeft niets te maken met leren/siliconen kont, maar met je houding en zit.
Als je niet gebalanceerd kan zitten, moet je zeker niet gaan doorzitten, want dan hots je alleen maar meer door elkaar.
Dus: ff wachten met rijden tot je hersteld bent.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:48

Ik heb ook een rijbroek met siliconen (kniestukken) en dat geeft mij zeker meer grip als mijn pony weer eens gek in d'r kop wordt en flink gaat bokken. Echter denk ik niet dat het meer grip geeft met doorzitten.. Tevens is lichtrijden tijdens het losrijden wel essentieel, dus misschien is het slim om te wachten met rijden totdat je weer bent hersteld.

Paardje1m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 19:51

Imker schreef:
Doorzitten heeft niets te maken met leren/siliconen kont, maar met je houding en zit.
Als je niet gebalanceerd kan zitten, moet je zeker niet gaan doorzitten, want dan hots je alleen maar meer door elkaar.

Ik ga niet wachten met rijden sorry hoor!
Dan maar door zitten en ik hots niet alle kanten op ik zeg dat ik een beetje stuiter! En miss zou het kunnen helpen, was alleen een vraag! Maar ik stop niet met rijden /3

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:52

Imker schreef:

Mee eens.

Paardje1m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 19:53

Mexx93 schreef:
Ik heb ook een rijbroek met siliconen (kniestukken) en dat geeft mij zeker meer grip als mijn pony weer eens gek in d'r kop wordt en flink gaat bokken. Echter denk ik niet dat het meer grip geeft met doorzitten.. Tevens is lichtrijden tijdens het losrijden wel essentieel, dus misschien is het slim om te wachten met rijden totdat je weer bent hersteld.

Ja alleen voor de grip! En mijn vraag was ofdat het fijn zit enzo!
Weet je toenvallig van welke site je hem hebt, of winkel en hoe duur hij was? Bedankt voor de tip xxx

Paardje1m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 19:57

coldsummers schreef:
Imker schreef:

Mee eens.

Ff wachten totdat je hersteld bent! Dat is just het probleem!
Want m'n enkel band is door gescheurd en kan nog 3 jaar duren! Snap je!?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:59

Dan ben je ook niet erg slim bezig om met een gescheurde enkelband op je paard te gaan zitten. Onverantwoord....
Ik ga eens even spieken hoe oud je bent.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:00

dan raad ik je aan om gewoon 1 secondelijm te gebruiken, omdat 'beetje stuiteren' niet afhankelijk is van de grip van je broek, maar de manier waarop je rijd en het nageven van je rijdier..

als je dier niet behoorlijk is losgereden kan hij niet behoorlijk zijn rug loslaten en kun je als ruiter niet behoorlijk doorzitten, zeker niet als je daar al moeite mee hebt. daarnaast is het ook nog eens slecht
voor het paard wanneer hij nog niet goed over zijn rug loopt om dan te gaan doorzitten.

verstandiger daarom voor mens en dier om te wachten tot je hersteld bent.

jezelf 'vastplakken' in het zadel met siliconengrip all over the place is sowieso niet handig omdat je de beweging van je paard moet laten afvloeien via je eigen lichaam en benen. Daarnaast geef je met minimale beweging van je achterste, bekken en benen ook nog eens commando's aan je paard, wanneer je jezelf vastzet in het zadel met extra grip, dan moet je dus al meer 'kracht' zetten en grotere bewegingen maken om een commando door te laten komen.

als je met die enkel geen druk kunt uitoefenen door een gescheurde enkelband, kun je ook met goed fatsoen je hak niet goed uitdrukken en dat is essensieel voor goed doorzitten, omdat via je enkel de beweging van je paard af moet vloeien.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 16-01-16 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:01

Op je profiel staat dat je 16 jaar bent. Nu kan ik begrijpen dat je heel erg gefrustreerd bent omdat je met gescheurde enkelbanden zit (of 1 gescheurde enkelband). Maar dat duurt toch geen 3 jaar? Misschien moet je het dan gewoon rustig aan doen. En heb je een eigen paard? Dan zijn er nog genoeg andere activiteiten die je met hem of haar kan doen. Je moet eerder aan jezelf denken, dalijk vererger je je blessure en dan mag je dalijk helemaal niet meer rijden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:04

Een gescheurde enkelband is ontzettend pijnlijk.. toen ik mijn enkelbanden had verrekt kwam ik niet eens óp mijn paard, laat staan rijden. Heb 2 weken op krukken gelopen en na 8 weken kon ik met wat pijn weer paardrijden. Denk dat het met gescheurde enkelbanden iets langer duurt, maar zeker geen 3 jaar!
Met doorzitten veer je ook in je enkels, dus lijkt me erg pijnlijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:08

inclusief herstel kan het in zeer erntige gevallen, waarbij de band compleet door is geweest tot wat meer dan een jaar kosten om weer volledig hersteld te zijn. Maar drie jaar kom ik ook nergens tegen..

de fysiotherapie na genezing om weer te herstellen, houd juist in om de enkelband te belasten door er bijvoorbeeld eenzijdig op te staan.. zou betekenen dat lichtrijden juist beter is om tijdens die periode te doen..

met een enkelband die nog moet genezen zou ik verder niet op een paard stappen, veel te link, omdat je blijkbaar geen druk op die enkelband kunt verdragen (en dus je hak niet uit kunt drukken)

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:11

Niet mogen lichtrijden is een heel bijzonder advies. Ik lees dat je enkelbanden gescheurd zijn, dat herstel duurt geen 3 jaar. Doorzitten is ook geen optie, je voet/enkel 'schud' dan ook, wat niet bevorderlijk is voor herstel. Ook kan je niet voorkomen dat je nog een keertje van je paard valt, dat is al helemaal niet gunstig voor het herstel. Een siliconenrijbroek gaat dit probleem niet oplossen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:13

1,5 jaar geleden mijn enkelband gescheurd en dusdanig lomp dat ik ook een fractuur had waar de enkelband normaal aangehecht zou zitten (enkelband was volledig afgescheurd en dat was juist ook te zien door die fractuur). Heb bijna 1 week drukverband gehad om de zwelling te minderen, toen nog een week niets, en 2 keer 2 weken "soft" gips. Kon er gewoon mee lopen (moest zelfs ook!) en heb ook aangespannen wedstrijden met die gipspoot gereden. Het was dat ik op dat moment sowieso niet met mijn eigen paard onder het zadel reed, maar dat zou ook prima gegaan zijn. Ook met lichtrijden.
Die gescheurde enkelband met botbreuk erbij was dus 6 weken totaal. Enkel is een jaar lang af en toe gevoelig geweest, maar was wel volledig hersteld. Hoe je bij 3 jaar komt vraag ik me af.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:23

Paardje1m schreef:
Mexx93 schreef:

Ja alleen voor de grip! En mijn vraag was ofdat het fijn zit enzo!
Weet je toenvallig van welke site je hem hebt, of winkel en hoe duur hij was? Bedankt voor de tip xxx

Mijn rijbroek heb ik gekocht bij de Epplejeck, de rijbroek is van het merk Easy Rider, maar je hebt ze ook van andere merken zoals Horka. Easy Rider is wel wat "duurder", maar echt van super kwaliteit. Ik vind de rijbroeken zelf heel fijn zitten, maar een ander vindt dat juist weer niet!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 02:02

Sorry, maar ik moet met bovenstaande reacties meegaan. Als je enkelband gescheurd is moet je niet gaan rijden. Als je het wel doet, kan de door jou voorspelde 3 jaar inderdaad wel eens uit gaan komen. Maar eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat je ook echt zin hebt om op bewegend paard te zitten met zo'n pijnlijke blessure.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 02:03

Misschien moeten jullie allemaal niet te veel op ts in gaan. Klik anders even bij haar profiel op berichten van ts. Opent een topic om allerlei dingen, om t half uur.

Fosje1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:42

kusvoorjou schreef:
Misschien moeten jullie allemaal niet te veel op ts in gaan. Klik anders even bij haar profiel op berichten van ts. Opent een topic om allerlei dingen, om t half uur.

Ja Indd!
Niet teveel op ingaan!
Allemaal wel een beetje raar ;)

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:49

Ik heb er 1 gehad van montar net een volledig silicone zitvlak. 3 keer rijden en het was al deels kapot. Ik had er niet extra grip mee dat ik beter stil kon zitten want ja daar is een rijbroek niet voor.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:57

Ik zou gewoon wachten met rijden omdat een paard eerst 'lichtrijdend' losgereden moet worden, voordat je gaat doorzitten.
Je kan beter in het belang van je paard denken dan in het belang van jezelf.

Fosje1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:02

Esaqar schreef:
Ik zou gewoon wachten met rijden omdat een paard eerst 'lichtrijdend' losgereden moet worden, voordat je gaat doorzitten.
Je kan beter in het belang van je paard denken dan in het belang van jezelf.

Indd dacht ik ik ook al aan!
Dan maar ff wachten x

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:03

Met doorzitten gebruik je je enkelbanden net zo hard als met lichtrijden, dan moet je zonder zadel gaan rijden dan kun je je enkel ontzien. Of je even heel stoer gedragen en een maandje of 2 vanaf de grond trainen ipv erop.

Fosje1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:09

smurffie schreef:
Met doorzitten gebruik je je enkelbanden net zo hard als met lichtrijden, dan moet je zonder zadel gaan rijden dan kun je je enkel ontzien. Of je even heel stoer gedragen en een maandje of 2 vanaf de grond trainen ipv erop.

Ja Indd!, bijvoorbeeld longeren en gewoon in de molen zetten als jullie dat hebben!
Dan blijft je paardje ook goed fit!
En anders heb je vast wel iemand die hem een tijdje voor je wilt berijden x

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:59

Fosje1999 schreef:
kusvoorjou schreef:

Ja Indd!
Niet teveel op ingaan!
Allemaal wel een beetje raar ;)

sluit mij hierbij aan en verlaat gewoon het topic.

als ik het zo lees, dan wil ze sowieso ts dus sowieso op andermans paard zonder voldoende ontspanning en losrijden gaan doorzitten.

of is ze van haar paard afgevallen binnen een paar minuten na aanschaf, want ze is ook zoekende naar een eigen paard las ik.

romeejonkerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:29

de animo rijbroeken zijn super!! de rijbroeken van harry s horse (lijken op animo) vindt ik zelf echt fijn zitten. En die negatieve reacties heeft ze niks aan ze vraagt niet of ze moet rijden ja of nee... ze vraagt of de broeken fijn zitten. En ja meid die broeken zitten heerlijk! ik vindt ze zelf wel versteviging geven tijdens het rijden en je zit iets relaxer door vindt ik zelf. Niks van die negatieve reacties aantrekken want ieder paardenmeisje snapt dat je niet 3 jaar kan stoppen met rijden!