Hoe met klimaatsverandering en dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DeepSilence

Hoe met klimaatsverandering en dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 02:16

Hey mensen,
Ik heb een vraagje ik ben van principe om geen dekens te gebruike omdat paarden die gewoon niet nodig hebbe. Mijn pony staat al heel zen leven dag in dag uit op de weide en hij kan zelf kiezen wanneer hij zen stal met schavelingen in gaat hij creëert een vol winter vacht maar.... dit jaar liggen de seizoenen wel erg overhoop... Zo ook mijn pony... ik leg enkel een deken op als hij Door en Door en doorloop nat is tot op zen huid en als hij droog is neem ik het weer af. Maar nu liet zen wintervacht al los... guess what vandaag sneeuwde het... en meneer wou niet binnen maar stond zielig te trillen in de kou.... ik weiger hem verplicht binnen te houden hij is het niet gewent en ik wil hem niet ongelukkig hebben... heb ik er goed aan gedaan om hem een simpem regendeken op te leggen zodat hij toch niet "te" nat word of was dit overbodig ? Liefst geen haat.. en een serieuze reactie vind het erg moeilijk om het in te schatten nu

Alvast super hard bedankt !!!! Dikke kus van mijn pony !!

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 02:22

Als die het echt koud heeft kan je toch een gevoerde deken opleggen? Een beetje helpen? Mijn paarden staan ook meer zonder dekens en ze lossen het bijna altijd goed op met hun vachtstand maar met bepaalde koude dagen help ik ze wel. Alleen nooit met zo een dunne regendeken, dan leg ik wel gelijk een goed gevoerde smartex deken op aangezien je anders de vachtstanden in de weg zit met zo een dun dekentje. Ken het net zo goed afblijven naar mijn idee..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 02:24

Als hij het koud heeft, vind ik het zeker geen verwennerij om hem een deken te geven!
Maar neem dan wel een lichtgevulde deken, bijvoorbeeld een 150 grams.
Een ongevoerde regendeken zal zijn haren platdrukken, waardoor hij het alsnog koud zal krijgen!

ZPCT

Re: Hoe met klimaatsverandering en dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 02:28

Oja en heeft je paard plek om te schuilen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 02:30

Hij kan zelf zijn stal inlopen, staat in de openingspost ;)

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 02:36

Shirley schreef:

Haha wat erg.. Eerste stuk gewoon voorbij gegaan. Bizar. Maar goed mischien ook sws wat extra (ruw)voer neerleggen in stal zodat hij zich ook warm kan eten en het fijner vind op stal.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 02:38

Kan gebeuren, 't is al laat ook :(:)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 03:21

Ik was altijd erg pro in z'n blootje en van mening dat een paard zich prima zonder kan redden.. Totdat meneer in oktober al een dikke vacht had gemaakt, het abnormaal warm werd voor de tijd van het jaar plus non stop regen. Mijn poownie kreeg erge regenschurft. Sindsdien staat 'ie noodgedwongen geschoren onder dekens maar weet nu wel dat ik niet meer zo diehard natuurlijk (dus zonder dekens) ga zijn.

Mijn advies: luister naar je paard! Als jij het idee hebt dat hij het koud krijgt gewoon lekker een deken op doen. Met dit vreemde klimaat moeten we ze soms een beetje helpen en beschermen! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 03:45

DeepSilence schreef:
ik ben van principe om geen dekens te gebruike omdat paarden die gewoon niet nodig hebben in het bijzonder.

Vaak is het niet zo zinvol om het over paarden in het algemeen te hebben als het gaat om een individu. ;)
Paarden die een goede wintervacht hebben die is aangepast aan het weer hebben niets extra's aan bescherming nodig. Een paard dat staat te rillen van de kou heeft wel extra bescherming nodig: of door hem binnen te zetten of door hem een dek op te doen.
(Natuurlijk, als je gelooft in De Natuur, en Paarden in het Wild/Algemeen, dan hoef je hem geen dek op te doen, want dan is het gewoon survival of the fittest en dan is jouw paard stomweg een van de paarden die de winter niet overleeft, net zoals in de Oostvaarderseplassen 8-) )

Ook ik heb niets met dekken (lompe, gevaarlijke, onhandige stinkdingen 8-)) maar in augustus kocht ik [***]; een paard dat 200 kilo te licht was, en zich qua vacht dus ook niet goed heeft kunnen voorbereiden op de winter. Die dus als het hard regent en waait weer heel snel afvalt omdat het zoveel energie kost om warm te blijven. Hij heeft het ook niet zichtbaar koud, maar hij vreet zichzelf op en dus krijgt hij met snertweer een 0-grams CoolHeat deken op. Dat is een soort draagbare schuilstal: ;) hij moet zelf nog steeds de haartjes rechtop zetten en gladstrijken om het warmer of kouder te krijgen, maar het dek houdt de wind en regen buiten. Dat is volgens mij de meest natuurlijk oplossing voor een buitenpaard met wintervacht, als je niet het risico wilt lopen op oververhitting of een verminderd vermogen om zichzelf warm te houden door haren op te richten.

DeepSilence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 03:53

ZPCT schreef:
Shirley schreef:

Haha wat erg.. Eerste stuk gewoon voorbij gegaan. Bizar. Maar goed mischien ook sws wat extra (ruw)voer neerleggen in stal zodat hij zich ook warm kan eten en het fijner vind op stal.

Hij stond tot ongeveer twee maand terug volop gras buikje goed rond nu kan hij onbeperkt hooi eten dus dat komt hij zeker niet te kort hy staat nooit zonder hooi + hij krijgt nog krachtvoer bij omdat hij nog erg jong is hij is nog maar drie en een half xd

DeepSilence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 03:55

ZPCT schreef:
Als die het echt koud heeft kan je toch een gevoerde deken opleggen? Een beetje helpen? Mijn paarden staan ook meer zonder dekens en ze lossen het bijna altijd goed op met hun vachtstand maar met bepaalde koude dagen help ik ze wel. Alleen nooit met zo een dunne regendeken, dan leg ik wel gelijk een goed gevoerde smartex deken op aangezien je anders de vachtstanden in de weg zit met zo een dun dekentje. Ken het net zo goed afblijven naar mijn idee..

Hij heeft een gevuld regendeken te xd was het er vergeten bij zetten soms zit er nog een extra fleece onder als het echt TE is zoals vandaag nonstop regen overdag sneeuw en ijzige wind en kou snachts XD

DeepSilence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 03:57

Shirley schreef:
Als hij het koud heeft, vind ik het zeker geen verwennerij om hem een deken te geven!
Een ongevoerde regendeken zal zijn haren platdrukken, waardoor hij het alsnog koud zal krijgen!

Dekentje is wel gevoerd hihi xd was het er vergeten bij zetten maar ik bedoelde dat het geen extra dik met wille vulling was xd soms fleece onder als het egt TE is zoals vandaag daag en snachts

DeepSilence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 04:01

xyzutu2 schreef:
DeepSilence schreef:
ik ben van principe om geen dekens te gebruike omdat paarden die gewoon niet nodig hebben in het bijzonder.

Vaak is het niet zo zinvol om het over paarden in het algemeen te hebben als het gaat om een individu. ;)
Paarden die een goede wintervacht hebben die is aangepast aan het weer hebben niets extra's aan bescherming nodig. Een paard dat staat te rillen van de kou heeft wel extra bescherming nodig: of door hem binnen te zetten of door hem een dek op te doen.
(Natuurlijk, als je gelooft in De Natuur, en Paarden in het Wild/Algemeen, dan hoef je hem geen dek op te doen, want dan is het gewoon survival of the fittest en dan is jouw paard stomweg een van de paarden die de winter niet overleeft, net zoals in de Oostvaarderseplassen 8-) )

Ook ik heb niets met dekken (lompe, gevaarlijke, onhandige stinkdingen 8-)) maar in augustus kocht ik Rio; een paard dat 200 kilo te licht was, en zich qua vacht dus ook niet goed heeft kunnen voorbereiden op de winter. Die dus als het hard regent en waait weer heel snel afvalt omdat het zoveel energie kost om warm te blijven. Hij heeft het ook niet zichtbaar koud, maar hij vreet zichzelf op en dus krijgt hij met snertweer een 0-grams CoolHeat deken op. Dat is een soort draagbare schuilstal: ;) hij moet zelf nog steeds de haartjes rechtop zetten en gladstrijken om het warmer of kouder te krijgen, maar het dek houdt de wind en regen buiten. Dat is volgens mij de meest natuurlijk oplossing voor een buitenpaard met wintervacht, als je niet het risico wilt lopen op oververhitting of een verminderd vermogen om zichzelf warm te houden door haren op te richten.

dankje voor de super tip als hij uit zen oud deken is gegroeid of aan vernieuwing toe is ga ik eens naar zo een dekentje uitkijken voor nu red hij zich wel maar ik twijfelde gewoon wat met de omstandigheden vroeger trok hij alles aan flarden ook nu bokt hij der een rondje mee omdat het een riempje onder zen staart heeft en dat toch net zen enige gevoelige plekje is, gelukkig blijft het bij wat springen en eens flik rollen verder trekt hij zich niets van aan hij was dolblij dat ik er mee aan kwam want ik kon het rustig aandoen moest geen halster nemen of niets dus denk dat hij wel Door heeft waar het nu eindelijk voor dient ^^

DeepSilence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 04:05

Shirley schreef:

het is licht gevoerd was het vergeten schrijven :D maar vind het zo stom dat hij niet binnen gaat hij us niet bang fso in zen stal en hij ligt er soms te slapen zelfs soms gaat hij wel binnen maar de momenten waarop ik denk van ok nu zal hij vast wel binne gaan.... Nee hoor staat een uur of 5 in de regen... trekt zelfs zen hooi vanonder zen afdak om in de regen op te eten.... domme pony eigenlijk opdat vlak hahah miss dat hij het nog leert hij is nog jong xd

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 04:12

Raar beest :+

En z'n kameraden, gaan die wel gewoon naar binnen?
Als hij samen staat met van die bikkels, vindt hij het wellicht naar om alleen binnen te gaan staan?

DeepSilence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 04:20

Shirley schreef:
Raar beest :+

En z'n kameraden, gaan die wel gewoon naar binnen?
Als hij samen staat met van die bikkels, vindt hij het wellicht naar om alleen binnen te gaan staan?

Hij staat alleen op de weide daar ligt het dus niet aan... miss klinkt dat zielig maar hij staat letterlijk in de tuin die een zeeeeer respectievelijke grote heeft en zodat ik elke dag bij hem ben vroeger stonden de paarden van de buren aan de andere kant van een gewone omheining maar de paardjes zijn weg dus staat hij wel wat alleen :/ gelukkig vermaakt hij zich vaak met zen speelbal en zen hooi en toertjes renne en ik werk ook drie dagen in de week dus beetje verwend nestje ook wel... speciaal geoogst hooi voor meneer twee soorten vier wortels en appels sochtens en savond hooi naar eigen lust xd en hij krijgt elke dag nog knuffel van iedereen die hij ziet dus hij is best wel rotverwent vind ik nu al ahahah xd hij had ooit een nieuw halster en ik had nog drie andere en die zat goed niet e vast niet te los maar egt enkel het nieuwe mocht ik hem niet aandoen eens die het aan had was het geen probleem maar gwn aandoen wou hij niet alle andere geen probleem twas ook geen felle kleur en had het in de stal laten hangen zodat het zen eigen geur kreeg maar hij wou het niet dus jah kreeg hij zen zin en nam ik men oude halsters maar xd rotverwent dus .... xd

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 04:26

Dat klinkt niet zielig, dat IS zielig...

Hij heeft meer aan een shetlander erbij dan aan allerlei hapjes en halsters.

Echt hoor!
Een paard hoort gewoonweg niet alleen te staan :n

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 07:56

Ik ben het met Shirley eens.
En paard hoort met soortgenoten te staan.
Wortels de zijn lekker, en wat aandacht van jullie is leuk. Maar je paard is eenzaam.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 08:12