Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DeepSilence schreef:ik ben van principe om geen dekens te gebruike omdat paarden die gewoon niet nodig hebben in het bijzonder.
ZPCT schreef:Shirley schreef:Hij kan zelf zijn stal inlopen, staat in de openingspost
Haha wat erg.. Eerste stuk gewoon voorbij gegaan. Bizar. Maar goed mischien ook sws wat extra (ruw)voer neerleggen in stal zodat hij zich ook warm kan eten en het fijner vind op stal.
ZPCT schreef:Als die het echt koud heeft kan je toch een gevoerde deken opleggen? Een beetje helpen? Mijn paarden staan ook meer zonder dekens en ze lossen het bijna altijd goed op met hun vachtstand maar met bepaalde koude dagen help ik ze wel. Alleen nooit met zo een dunne regendeken, dan leg ik wel gelijk een goed gevoerde smartex deken op aangezien je anders de vachtstanden in de weg zit met zo een dun dekentje. Ken het net zo goed afblijven naar mijn idee..
Shirley schreef:Als hij het koud heeft, vind ik het zeker geen verwennerij om hem een deken te geven!
Maar neem dan wel een lichtgevulde deken, bijvoorbeeld een 150 grams.
Een ongevoerde regendeken zal zijn haren platdrukken, waardoor hij het alsnog koud zal krijgen!
xyzutu2 schreef:DeepSilence schreef:ik ben van principe om geen dekens te gebruike omdat paarden die gewoon niet nodig hebben in het bijzonder.
Vaak is het niet zo zinvol om het over paarden in het algemeen te hebben als het gaat om een individu.
Paarden die een goede wintervacht hebben die is aangepast aan het weer hebben niets extra's aan bescherming nodig. Een paard dat staat te rillen van de kou heeft wel extra bescherming nodig: of door hem binnen te zetten of door hem een dek op te doen.
(Natuurlijk, als je gelooft in De Natuur, en Paarden in het Wild/Algemeen, dan hoef je hem geen dek op te doen, want dan is het gewoon survival of the fittest en dan is jouw paard stomweg een van de paarden die de winter niet overleeft, net zoals in de Oostvaarderseplassen)
Ook ik heb niets met dekken (lompe, gevaarlijke, onhandige stinkdingen) maar in augustus kocht ik Rio; een paard dat 200 kilo te licht was, en zich qua vacht dus ook niet goed heeft kunnen voorbereiden op de winter. Die dus als het hard regent en waait weer heel snel afvalt omdat het zoveel energie kost om warm te blijven. Hij heeft het ook niet zichtbaar koud, maar hij vreet zichzelf op en dus krijgt hij met snertweer een 0-grams CoolHeat deken op. Dat is een soort draagbare schuilstal:
hij moet zelf nog steeds de haartjes rechtop zetten en gladstrijken om het warmer of kouder te krijgen, maar het dek houdt de wind en regen buiten. Dat is volgens mij de meest natuurlijk oplossing voor een buitenpaard met wintervacht, als je niet het risico wilt lopen op oververhitting of een verminderd vermogen om zichzelf warm te houden door haren op te richten.
Shirley schreef:Als hij het koud heeft, vind ik het zeker geen verwennerij om hem een deken te geven!
Maar neem dan wel een lichtgevulde deken, bijvoorbeeld een 150 grams.
Een ongevoerde regendeken zal zijn haren platdrukken, waardoor hij het alsnog koud zal krijgen!
Shirley schreef:Raar beest![]()
En z'n kameraden, gaan die wel gewoon naar binnen?
Als hij samen staat met van die bikkels, vindt hij het wellicht naar om alleen binnen te gaan staan?