Pony boos als je dichterbij komt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiertje22

Pony boos als je dichterbij komt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 22:08

Hai bokt,

Ik heb nu zo'n 1,5 jaar een pony (kende hem al langer), en ik zit even met de handen in het haar.
Sinds een half jaar ongeveer begint hij, als je bij hem komt staan, met z'n oren plat in z'n nek naar je te kijken. Dit doet hij bij mij, mijn ouders en vriendinnen (met zelf ook pony's).

Ook in de wei naar andere paarden doet hij altijd boos en gelijk z'n oren in zijn nek. Ik dacht eerst dat dat gewoon dominantie was, maar iedere keer dat hij op de wei komt jaagt hij de andere paarden op en bijt. (Vooral een Shetlander merrie van 2,5).

In de wei is volgens mij gewoon dominantie maar is dat bij mensen ook zo?

Wat info over de pony:
- Welsh a
- ruin
- 6 jaar
- komt 7 dagen per week op de wei (6 dagen daarvan samen met een Shetlander, naast 2 tinkers. En 1 dag zonder de shet maar naast 1 tinker) (van 7:30 tot 17:00)
- hij staat in een uitloopster met onbeperkt hooi

Ik hoop dat bokt kan helpen.

Groetjes

Sunflower0

Re: Pony boos als je dichterbij komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:30

Ik volg even. Doet de mijne ook soms, vooral als ik hem corrigeer of geen eten geef.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:35

Wat is de reactie van mensen als je pony zo boos doet? Blijven ze staan, geven ze juist aandacht of doen ze een stapje opzij?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:39

De vraag is vooral wat wil je met dit topic bereiken?
Zijn gedrag in de wei tegen andere paarden zal niet zomaar veranderen, maar dat hoeft ook niet. Zoals ik het lees immers vallen er geen gewonden door zijn gedrag dus regelt het zichzelf wel.

Zijn gedrag tegenover mensen... Wat doe jij zelf als hij zo reageert? Wanneer doet hij dat? Als jij op hem afkomt of komt hij zelf naar je toe?

Kun je hem gewoon pakken of vertoont hij dan vlucht of aanvalsgedrag etc?

kiertje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 23:01

Zelf blijf ik staan en blijf wel contact zoeken, maar zodra je dichter bij komt heeft hij de neiging om te happen, waarna hij van mij een corrigerende 'uh!' Krijgt en probeert hij het nog eens dat een tik

kiertje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 23:03

Mijn vraag is vooral: hoe kan ik ervoor zorgen dat hij niet meer zo doet tegen mensen? Tegen andere paarden maakt niet zo gek veel uit, dat is nou eenmaal de rangorde van de kudde

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 23:03

En de andere mensen bij wie hij het doet? Grote kans dat die wel opzij gaan, en dan heeft hij ze goed afgericht :D

kiertje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 23:08

Mijn ouders zetten inderdaad een stapje terug (vooral mijn moeder) maar ik ben er wel altijd bij, en probeer hem dus met mijn stem te corrigeren, mijn vriendin blijft ook gewoon staan en de andere zetten ook een stapje terug. Nu ik er zo over nadenk klinkt het best wel logisch

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 23:11

Wegjagen als je paard dat doet! Laat hem terugkomen als hij zich vriendelijk opsteld en hup weer weg als die oren plat gaan. Hij moet leren dat hij aandacht krijgt op jullie voorwaarden en anders niet. Maar dat moet je wel consequent doen en volhouden! Zeker de eerste paar keren moet je er echt de tijd voor nemen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 23:16

Kan het zijn dat hij ergens pijn heeft?

SethDark

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:53

ga hierin mee met @Troi wegjagen, geen aandacht geven als hij kwaad doet naar je, pas aandacht geven als hij "normaal" doet, kan je dan ook belonen.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:12

Ik weet niet of ik ze zou wegjagen. Mijn pony deed/doet dit ook maar dat was omdat hij heel heel heel bang was. ik ben dus ook gaan wegjagen de eerste week, als resultaat dat ik mijn pony een tijd lang niet heb kunnen vangen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:07

Krijgt hij wel eens snoepjes? Kan zijn dat hij zn oren in zn nek doet omdat zn snoepje niet snel genoeg komt naar zn zin. Zeker als hij vaker van verschillende mensen wat lekkers krijgt kunnen ze daar heel vervelend van worden. Ook naar andere paarden want hij wil dan het snoepje voor zichzelf en jaagt dan de anderen bij je weg.

blotevoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:37

Als het niet uit angst is, gewoon wegjagen tot hij zich weer rustig en normaal gedraagt.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:32

Voor het gedrag naar mensen toe kan ik join up aanraden. Naar de andere paarden is waarschijnlijk lastiger. Mijn merrie kon ook heel vervelend doen naar andere paarden. Nu staat ze in een kudde met 12 paarden. Als een paard zich zo opstelt heeft het paard een probleem. Meestal mag hij dan de komende 2 dagen niet bij de kudde komen. Ik kan je zeggen mijn merrie heeft snel geleerd. Heerlijk om naar het kudde gedrag te kijken {:}

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:53

Je pony is zomaar zuur geworden. Dit komt zoals jij het bechrijft voor bij maag problemen, last van maagzuur (paard kan niet overgeven dus het zuur niet kwijt als dat terug gelopen is in de slokdarm) of er kan sprake zijn van een maagzweertje. Ik adviseer je om je paard solidago te geven. Dat hoeft niet zo heel lang en kan incombinatie met ruwvoer of appart gegeven worden in de plaats van het ruwvoer. Het is o.a. te krijgen bij de paardendrogist en niet zo heel duur. Het geeft na ongeveer een week al zichtbare resultaten, zo niet kun je altijd nog gaan dokteren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:55

Kan inderdaad zijn wat mrie beschrijft.

Maar sowieso zijn de welshjes die ik ken, met name de merries, gewoon van die geen polonaise aan mijn lijf types.

Kimmie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:12

Gewoon wegjagen. En corrigeren. Ik denk dat dat het meeste gaat uithalen

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:58

Negatieve aandacht is ook aandacht. Ik zou negeren. Ik heb er ook zo eentje, maar zodra ik zijn halster om doe en hij wat mag gaan doen is het over!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:07

Je mag best rekening met je pony houden- je moet ermee kunnen doen zonder problemen, maar als hij/zij niet van gefrutsel houdt- dwing dat ook niet teveel af. Ik weet echter niet goed hoe de situatie is :)

Als het alleen het zuur kijken is, negeer ik het en ga ik door met wat ik aan het doen was. Wanneer het dreigen wordt; wegwezen, mijn 'kudde' uit, mijn gebiedje af. Pas als dan vriendelijk gevraagd wordt of ze weer terug mogen, of wanneer ik aangeef dat het weer ok is, dan pas mogen zij bij mij komen.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:14

Oeh.. Wanneer is de tandarts voor het laats geweest.?
K ken een merrie die iedereen uit zijn stal trapte en bijten.. Letterlijk. Bleek een hele pijnlijke kies tr hebben..!

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:09

Hoe gaat het nu?

kiertje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 11:20

De osteopaat is geweest en dat heeft een stuk geholpen, voor de rest zijn we veel bezig geweest met grondwerk wat nu ook steeds beter gaat. Naar mijn idee was het een stuk dominantie wat nu steeds beter gaat. Alleen heeft hij het nog steeds niet op mannen, daar blijven de oren in de nek.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:05

Dit is geen dominantie, dit is een paard zijn manier om duidelijk te maken dat jouw aanwezigheid in zijn persoonlijke ruimte niet gewenst is. Hetzelfde met andere paarden.
Beeld je in dat iemand tegen je gaat praten en veel te dichtbij je staat. Jij voelt je dan ook oncomfortabel en doet wellicht een stapje achteruit om wat meer ruimte te creeren.
Ik las laatst in een boek dat als je paard kenbaar maakt dit niet prettig te vinden dat je in de bak kunt gaan oefenen door achter je paard aan te gaan lopen. Gewoon los zodat paard weg kan als het weg wil. Maar loop achter het paard aan. Als ze stil staat even stilstaan en langzaam een stapje dichterbij. Kijk gewoon naar iets anders. Je meot er gewoon 'zijn'. Niet doelgericht bezig zijn met dichterbij komen maar kijk bv naar de lucht of maak een praatje met iemand buiten de bak. Ondertussen kom je dichterbij. Of vraag je het paard bij je en beloon je met iets lekkers. Jij nodigt haar dan uit in jouw ruimte.

ylse007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:45

Mijn D pony heeft dat heel erg! Het liefst vliegt ie je gewoon aan! Je moet geen aandacht eraan besteden en ook je ouders of vriendinnen niet. Is het in het land beter zonder je shettje er bij?