Ik zit met een vraagje. Mijn bijna 13-jarige ruin stampt namelijk naar andere mensen wanneer hij aan de haak vast staat en ik niet zichtbaar ben. (Hij doet het niet als ik er bij sta of op een afstand sta waar hij mij kan zien). Iedereen van op onze manege weet dit normaal gezien en als er mensen vragen of ze mogen passeren vertel ik hun ook altijd dat ze bij hem niet langs achter mogen passeren want dat hij durft stampen. En dat ze best langs voor passeren of mij roepen en wachten tot ik daar ben. Hij doet het wel nooit naar mij !
Nu was ik vandaag mijn stal aan het uitmesten en stond hij zoals altijd aan de haak (deze is in mijn gang vlak naast de ingang van de piste waar de lessen gegeven worden). En roept iemand mij ineens. Het was een meisje dat daar les geeft (ik ken ze goed en kent mijn paard ook) en heeft blijkbaar dus een stamp gekregen van mijn paard. Ze begon tegen mij te roepen van dat ik hem daar niet moest zetten want dat da gevaarlijk was en dat ik hem ergens anders moest zetten. Nu was ik redelijk overstuur omdat ik niet verwacht had dat zij zo fel ging uithalen naar mij. De mede stalgenoten die er bij waren verdedigde mij en zeiden dat ik in mijn recht was. Want er is namelijk geen andere plaats waar ik hem zo goed mogelijk "zichtbaar" kon plaatsen voor mij. Want dan zou ik hem buiten aan een haak moeten zetten waar ook mensen kunnen lopen en ik al helemaal niets zie of in de manegegang. Wat ik al helemaal niet riskeer met al de kinderen. En het meisje wist ook zelf dat mijn paard durft stampen. Het meisje in kwestie riep ook nog dat ze hem opzij had geduwd en passeerde. Maar daar is blijkbaar niets van waar. Ze had hem niet opzij geduwd en is gewoon langs achter gepasseerd.
Nu vroeg ik mij dus af hoe ik toch nog mensen duidelijk kan maken dat hij stampt. Op wedstrijd weet ik dat ze een rode strik in de staart vlechten. Maar weet niet of iedereen dit wel gaat begrijpen op de manege, voornamelijk voor de niet-eigenaars. Hij heeft meestal zijn deken (winter/eczeemdeken) om als hij aan de haak staat. Soms zonder als ik hem gekuist heb of juist afgezadeld heb of dergelijke. Zou het nut hebben om hier een rode strik op te naaien ? Of zijn er nog andere mogelijkheden ? Wil het namelijk niet nog eens voor hebben zo'n ruzie. Want dit vind ik nooit leuk
Alvast bedankt om mijn lang verhaal te lezen en mij te helpen !
en ja als ik geluk heb dan laat ik hem lopen in de piste. Sommige hebben een weide die ze nog extra er bij huren. Maar dat heb ik spijtig genoeg niet. En alle weides zijn ook al verhuurd. En ik weet niet of er nog mensen zijn die nog een extra weide maatje zoeken en of willen. Er zijn wel nog 2 andere paddocks waar bomen staan. Maar daar breekt hij altijd in uit. Zelfs als ik mijn stal aan het doen ben en ben nog maar aan mijn laatste kruiwagen bezig komen er meestal wel al mensen zeggen dat hij bijna ontsnapt. Daarom dat hij ook altijd in die 1 modderige paddock staat.