Duidelijkheid medemens voor stampend paard.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessiicaa_x

Duidelijkheid medemens voor stampend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 02:03

Hallo iedereen !

Ik zit met een vraagje. Mijn bijna 13-jarige ruin stampt namelijk naar andere mensen wanneer hij aan de haak vast staat en ik niet zichtbaar ben. (Hij doet het niet als ik er bij sta of op een afstand sta waar hij mij kan zien). Iedereen van op onze manege weet dit normaal gezien en als er mensen vragen of ze mogen passeren vertel ik hun ook altijd dat ze bij hem niet langs achter mogen passeren want dat hij durft stampen. En dat ze best langs voor passeren of mij roepen en wachten tot ik daar ben. Hij doet het wel nooit naar mij !

Nu was ik vandaag mijn stal aan het uitmesten en stond hij zoals altijd aan de haak (deze is in mijn gang vlak naast de ingang van de piste waar de lessen gegeven worden). En roept iemand mij ineens. Het was een meisje dat daar les geeft (ik ken ze goed en kent mijn paard ook) en heeft blijkbaar dus een stamp gekregen van mijn paard. Ze begon tegen mij te roepen van dat ik hem daar niet moest zetten want dat da gevaarlijk was en dat ik hem ergens anders moest zetten. Nu was ik redelijk overstuur omdat ik niet verwacht had dat zij zo fel ging uithalen naar mij. De mede stalgenoten die er bij waren verdedigde mij en zeiden dat ik in mijn recht was. Want er is namelijk geen andere plaats waar ik hem zo goed mogelijk "zichtbaar" kon plaatsen voor mij. Want dan zou ik hem buiten aan een haak moeten zetten waar ook mensen kunnen lopen en ik al helemaal niets zie of in de manegegang. Wat ik al helemaal niet riskeer met al de kinderen. En het meisje wist ook zelf dat mijn paard durft stampen. Het meisje in kwestie riep ook nog dat ze hem opzij had geduwd en passeerde. Maar daar is blijkbaar niets van waar. Ze had hem niet opzij geduwd en is gewoon langs achter gepasseerd. :=

Nu vroeg ik mij dus af hoe ik toch nog mensen duidelijk kan maken dat hij stampt. Op wedstrijd weet ik dat ze een rode strik in de staart vlechten. Maar weet niet of iedereen dit wel gaat begrijpen op de manege, voornamelijk voor de niet-eigenaars. Hij heeft meestal zijn deken (winter/eczeemdeken) om als hij aan de haak staat. Soms zonder als ik hem gekuist heb of juist afgezadeld heb of dergelijke. Zou het nut hebben om hier een rode strik op te naaien ? Of zijn er nog andere mogelijkheden ? Wil het namelijk niet nog eens voor hebben zo'n ruzie. Want dit vind ik nooit leuk ;(

Alvast bedankt om mijn lang verhaal te lezen en mij te helpen ! :*

cissy

Re: Duidelijkheid medemens voor stampend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 02:12

Groot op zn stal een brief ophangen dat hij stampt/slaat. Als het een grote stal is waar veel mensen lopen moet je m dus niet in het gangpad gaan zetten. Of een andere stal vragen in een pad dat doodloopt of waar weinig mensen komen. Je hebt zelf ook een verantwoording om te zorgen dat je hem veilig vastzet. Niet iedereen weet wat een rood lint betekend.
Desnoods dan maar uitmesten en je paard in de stal laten staan. Vastzetten op de poetsplaats met zn bips richting muur of slaat hij ook met zn voorbenen?.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 02:12

Kun je hem niet tijdens het mesten in een lege stal zetten?
Dan hoef jij je geen zorgen e maken dat er wat gebeurd.

Jessiicaa_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 02:32

Het probleem is namelijk dat de gang waar ik sta enkel bedoeld is voor eigenaars die op halfpension staan en de hooizolders zijn ook in die gang. Dus weet niet of de eigenaar mij wel laat veranderen van stal/gang :/ . Deze gang heeft momenteel ook geen legen stallen staan. En kon hem ook niet buiten zetten op de paddock omdat deze te modderig is en mijn paard daar nu niet in wilt dan. Meestal zet ik hem ook in de paddock. Het andere probleem is ook dat hoe de manege gebouwd is dat er niet veel keus is van plaatsen om je paard vast te zetten. Deze zijn altijd in de ingang van de piste. En de manegegang is ook waar de paarden door lopen om naar de piste te gaan. Ik kan wel eens proberen om de stal te doen als hij er in staat. Maar deed dit nooit niet omdat me dat zo onhandig uitziet dan.

Jessiicaa_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 02:47

cissy schreef:
Groot op zn stal een brief ophangen dat hij stampt/slaat. Als het een grote stal is waar veel mensen lopen moet je m dus niet in het gangpad gaan zetten. Of een andere stal vragen in een pad dat doodloopt of waar weinig mensen komen. Je hebt zelf ook een verantwoording om te zorgen dat je hem veilig vastzet. Niet iedereen weet wat een rood lint betekend.
Desnoods dan maar uitmesten en je paard in de stal laten staan. Vastzetten op de poetsplaats met zn bips richting muur of slaat hij ook met zn voorbenen?.

Hij kan namelijk draaien waar hij staat. Het is altijd met zijn achterbenen. Maar ik zet hem altijd opzij tegen de muur als ik zie dat hij de ingang van de piste versperd. ik zal eens zien of ik een foto vind zodat het wat duidelijk word van hoe de plaats eruit ziet om je paard vast te zetten. Als iemand mij even zegt hoe je hier een foto kunt uploaden ook :p. Want normaal gezien als hij in de weg staat en je hem rustig van opzij hem uit de weg duwt en zo passeerd stampt hij ook niet. Maar deze keer stond hij half in de weg en passeerde het meisje gewoon. Als je snapt wat ik bedoel

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 02:49

Ik denk dat je paard voor dat half uurtje dat jij aan het mesten bent dan toch echt gewoon even pecht heeft en in de modderige paddock moet staan.

Het is jouw verantwoordelijkheid dat hij op zo'n manier buiten z'n stal staat dat hij geen gevaar op kan leveren voor omstanders. Dus of jij er bij of hij in de paddock.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 02:56

Dus als ik het goed begrijp komt je paard nooit los op een dag?
Want dat is de ideale tijd om te mesten.
Nou hup die paddock in voor een paar uur op zijn minst.
En eens flink gaan klagen met alle stalgenoten dat het een modderbende is.

Jessiicaa_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 03:02

Dan zal ik het dan toch nog maar is proberen of hij er in wilt. De paddock is altijd wel modderig maar nu was het wel nog erger :) en ja als ik geluk heb dan laat ik hem lopen in de piste. Sommige hebben een weide die ze nog extra er bij huren. Maar dat heb ik spijtig genoeg niet. En alle weides zijn ook al verhuurd. En ik weet niet of er nog mensen zijn die nog een extra weide maatje zoeken en of willen. Er zijn wel nog 2 andere paddocks waar bomen staan. Maar daar breekt hij altijd in uit. Zelfs als ik mijn stal aan het doen ben en ben nog maar aan mijn laatste kruiwagen bezig komen er meestal wel al mensen zeggen dat hij bijna ontsnapt. Daarom dat hij ook altijd in die 1 modderige paddock staat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 03:06

Waarom vraag je dat niet of mensen dat willen?
Kan hij wel goed met andere paarden overweg?
Zo ja zou ik dat zeker gaan proberen.
Niets fijner voor een paard dan zijn energie kwijt kunnen en spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 03:11

Als je paard 24/7 op stal staat en dus nooit samen met soortgenootje is, dan kan ik me voorstellen dat hij uit stress ook gestresst gaat reageren op zijn omgeving. :x

Qua veiligheid is de oplossing volgens mij vrij simpel: waarom klooien met rode touwtjes die niemand begrijpt als je paard toch altijd een zomereczeem- of winterdek opheeft? Verf gewoon met acrylverf op beide billen: PAS OP! TRAPT!
Het is niet leuk en het ziet er niet mooi uit, maar het is wel meteen duidelijk. Je zult het een paar keer moeten bijschilderen (hoewel, als je paard toch nooit buiten komt regent het er ook niet vanaf := ), maar zo ziet iedereen dat achterlangs passeren niet slim is, ook als jij niet in het zicht bent.

Jessiicaa_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 03:14

Met merries kan hij niet overweg. Maar met ruinen wel. En zal eens rondvragen dan of er iemand een weide wilt delen. Want niet iedereen wilt dit omdat ze ooit al problemen hebben gehad met de andere huurders enz :/ Wel zijn er geen stallen op deze weides. Hy komt wel buiten. In die ene paddock waar hij niet in uitbreekt. Maar daar wou hy eergistere dus niet meer in omdat deze te modderig is geworden. En heb dan de andere paddocks nog eens geprobeerd in de hoop dat hij niet zou uitbreken. Maar helaas... :(

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 03:14

Beter het paard vieze blubberpoten dan mensen met gebroken benen zou ik denken.... naar buiten met dat dier.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 05:54

Het lijkt een stal met weinig mogelijkheden ( geen goeie paddocks/ of te weinig iig, geen stapmolen/ en jij kan je paard niet veilig ( tussen 2 touwen op een was plaats waar niemand achter em langs hoeft ) ergens neerzetten..Een andere stal is in deze misschien nog niet zo'n gek idee..
Suc6!

Jessiicaa_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 06:24

Ik vraag me gewoon af aan wat het probleem ligt. Aan mij, de slechte accomodatie of gewoon aan de mensen die te nonchalante zijn en de moeite niet doen om mijn paard helemaal opzij te duwen en of langs voor willen passeren ? Ik sta namelijk al 11 jaar op deze manege en heb mijn paard al 10 jaar en dit is nu de 4e keer in al die tijd dat hy raak stampt. Want het is vantijd dat ik veel mensen zie passeren langs achter (en ik mijn hart dan vast hou) en hy gewoon niks doet. En de andere keer toch inneens weer wel na al die tijd...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 07:24

En dat is dus 4 keer te veel. Jij bent verantwoordlijk voor dat wat je paard doet.

En of hij die paddock in wil doet er helemaal niet toe. Als jij vind dat hij daar voor die korte of langere periode in moet dan gaat hij daar in.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:41

Ik zou serieus kijken of je iets op de deken kan zetten om mensen te waarschuwen. Als hij er dan een keer staat weten mensen het en zullen ze beter opletten. Gebruik hiervoor dan wel contrasterende kleuren zodat het meteen opvalt en gebruik LET OP! Dat vangt meestal de aandacht ;)

Als hij niks op heeft is een rood lint met daarop de waarschuwing nog geschreven misschien een idee. Op die manier hebben mensen die niet weten wat de strik betekend ook een mogelijkheid om dit te zien.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:47

Of koop een hele goedkope effen deken, waar je met verf of viltstift opschrijft: Pas op, niet achterlangs lopen. (of zoiets)
Die doe je alleen om als je paard aan de haak staat.
Iedereen die kan lezen, is dan meteen gewaarschuwd. :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:47

Ik zou een andere stal zoeken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:51

Barbet schreef:
Of koop een hele goedkope effen deken, waar je met verf of viltstift opschrijft: Pas op, niet achterlangs lopen. (of zoiets)

En toen liep er een kindje langs.... kabam...

Vind eigenlijk dat als je weet dat paard stampt je hem gewoon niet onbeheerd ergens kan parkeren.
Of je moet hem zo kunnen parkeren dat hij niemand een rotschop kan geven.
Ieder paard kan een keer een trap geven, maar een waarvan je het weet vind ik toch de eigenaar verantwoordelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:57

Probleem ligt in eerste instantie bij jou. Waarom?? Als ik uitspraken lees, hij wil die paddock niet in, dan zie ik meteen een eigenaar zonder overwicht voor me die bijna op z'n knieen smeekt dat paardje lief aub nog een stapje wil doen. Ben jijzelf consequent genoeg in omgang met je paard, lijkt me niet. Ga daar eerst eens over nadenken en misschien kun je dan met behulp van een goede instructeur het probleemgedrag aanpakken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:01

Paard mag gewoon nooit slaan, punt. Gezien de stalling kan ik hem niet geheel ongelijk geven, klinkt als een redelijk gefrustreerd paard, ik zou dus maar eens gaan kijken naar een stal waar hij meer buiten komt. Verder knap opvoeden, je kunt niet van iedereen verwachten dat ze zich in allerlei bochten wringen om veilig langs jouw paard te komen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:57

Sjolvir schreef:
Barbet schreef:

En toen liep er een kindje langs.... kabam...

Vind eigenlijk dat als je weet dat paard stampt je hem gewoon niet onbeheerd ergens kan parkeren.
Of je moet hem zo kunnen parkeren dat hij niemand een rotschop kan geven.
Ieder paard kan een keer een trap geven, maar een waarvan je het weet vind ik toch de eigenaar verantwoordelijk.

Hier ben ik het mee eens, en laat dat 'eigenlijk' maar weg.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:03

Ook eens met bovenstaande post. Er zal maar een kindje lopen...

Ik zou echt serieus overwegen om van stal te veranderen. Met als bijkomend voordeel dat hij lekker de hele dag naar buiten kan ipv opgesloten te zitten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:05

kohtje schreef:
Ik zou een andere stal zoeken.

Ík zou een ander paard zoeken.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:06

hyppolyte schreef:
Paard mag gewoon nooit slaan, punt. Gezien de stalling kan ik hem niet geheel ongelijk geven, klinkt als een redelijk gefrustreerd paard, je kunt niet van iedereen verwachten dat ze zich in allerlei bochten wringen om veilig langs jouw paard te komen.

Nou, dan kun je de meeste merries wel opdoeken. Van de 3 merries die er bij ons op een stal van 5 boxen stonden trapten er 2 als je er achterlangs wilde en helemaal met een ruin. Veel merries beschermen van nature hun edele delen vrij goed, behalve als ze hengstig zijn. :P :P

Het is niet veilig zoals je beschrijft. Je moet je paard wel dusdanig kunnen neerzetten dat anderen geen gevaar lopen. Dus wellicht is een andere stal een goede oplossing.