Wat is nu mijn recht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Wat is nu mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 12:54

:wave:

Paar weken terug een ontzettend leuk paard gekocht. Helemaal laten keuren en goed bevonden. Na gevraagd of hij stalondeugden had oid en dat was niet het geval.
Echter na een paar dagen bij mij op stal begon die heel af en toe wat op de stal te 'likken'. Later kwamen wij erachter dat hij heel af en toe aan het luchtzuigen was..

Nu schrok ik daar best van, omdat ik niet een paard had gekocht die zou luchtzuigen. Ik heb 2 a 3 weken na de koop contact opgenomen met de eigenaren en die vertellen dat ze dit in al die jaren bij hun nog nooit heeft gedaan en dat zij het dus ook nooit gezien hebben.

Nu kan ik begrijpen dat een paard kan gaan luchtzuigen als die in een andere stress volle omgeving komt. Echter is dit paard al sinds week 1 heel erg op z'n gemak en staat altijd relaxt in zijn stal. Het is absoluut geen drukte maker of stresser oid.

Ik heb aardig wat betaald voor dit paard, maar nu die luchtzuigt is dat het geld misschien wel helemaal niet waard. Het paard gaat sowieso niet weg en in hoef hem ook niet te verkopen. Wel wil ik er graag de sport mee in en dat kan natuurlijk nog steeds.

Wat is mijn recht nu wat betreft geld etc?

Brainless

Re: Wat is nu mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:00

Je kan (als je bewijs genoeg hebt) of de koop ongedaan maken en je geld terug krijgen of je paard houden zoals hij is.
Je kan evt in overleg dat je het paard evt wel wilt houden met wat geld terug.
Maar wettelijk gezien hoeven ze daar niet op in te gaan.

Let wel op wat de antidatering is van luchtzuigen (dat is nl heel kort) en zorg dat je een bewijs van een DA hebt.

ElineRocco22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:01

lastig idd...
ik volg even.
er staat bij ons ook een paard op stal wat heel erg lucht zuigt maar de eigenaresse maakt zich er
helemaal niet druk om.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:03

Ja dit is heel moeilijk.
Het kan inderdaad bij jou begonnen zijn.
Door de veranderingen, minder buiten staan, minder of geen vriendjes of minder ruwvoer als voorbeeld.

Ja bewijs het maar eens daar zit het probleem.

Jullie hebben geen proeftijd afgesproken?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:06

ik denk dat je hier vrij weinig mee kunt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:07

Citaat:
Antedateren (proberen aan te geven of de afwijking al bestond voor de koop) van luchtzuigen is lastig.
Over het algemeen zijn deskundigen van mening dat dit nooit veel langer kan dan een aantal dagen.
Wanneer u dus bij een pas gekocht paard een stalondeugd meent te zien, is het zaak contact op te nemen met uw dierenarts en met de verkoper.
Bij een kribbebijter met duidelijke afslijting aan de tanden is de antedateringstermijn natuurlijk langer, maar ook hier blijft directe melding verstandig.

Antedateren is nu alleen nog mogelijk als hij duidelijk afgesleten tanden heeft.
Als dit niet het geval is, kun je helaas niet meer bewijzen dat het paard het al zou moeten hebben voor de koop.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:07

Als hij al langer luchtzuigt kan je dat (mogelijk) zien aan de tanden, al ligt dat er denk ik ook aan hoe lang en hoe veelvuldig hij dat doet. Dan zou je denk ik wel iets hebben als bewijs, anders wordt het een hele lastige zaak zoals Linnie050 ook zegt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:08

Luchthappen gaan ze inderdaad meestal pas doen na 3 weken op de nieuwe stal. Dit is zeker een reden om een paard terug te moeten nemen wanneer dit verzwegen is. Toen je het paard kocht heb je het ooit op stal zien staan? Je kan ook makkelijk aan de tanden zien of hij regelmatig luchthapt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:09

Je recht weet ik niet, maar als hij het echt niet deed bij de vorige eigenaren, zou ik jouw stal - en voerbeleid eens vergelijken met dat van de vorige eigenaren.

Dat het paard kalm toont wil niet altijd wat zeggen. Zeker als het binnenvetters zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:10

Je kunt m alleen maar terug brengen als je kunt aantonen dat hij dit eerder deed.

Maar, ik zou mijn energie daar niet in stoppen, maar even een onderzoekje voor maagzweer of direct beginnen met gastroguard. En dat een paard ogenschijnlijk rustig is, zegt nog niks. Binnenvetters heb je genoeg, die uiten hun gedrag op een andere manier.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:12

Dit is een lastig verhaal. Het kan inderdaad zo zijn dat het luchtzuigen bij jou als eigenaar is begonnen. Dat kan komen door bijvoorbeeld het voerbeleid, maar ook door de veranderingen in de omgeving. Zijn er gezette tijdstippen waarop je paard dit doet? Wat is zijn gedrag (geweest) voor het moment dat hij luchtzuigt? Als je dit allemaal een beetje in kaart kan brengen, kan je wellicht een patroon vinden en zo achter de oorzaak van het luchtzuigen komen.

Wat je recht is hierin, heb ik geen idee van. Zie maar eens te bewijzen dat het paard het ook bij zijn vorige eigenaars deed. Het is jouw woord tegen die van hun. Ik denk dat er uiteindelijk geroepen gaat worden dat jij niet voldoende research hebt gedaan. En je ziet het vaak gebeuren dat een paard ineens gaat luchtzuigen na een verhuizing. Puur door de veranderingen. Het paard kan er nog zo happy uitzien, hij kan het wel als stress ervaren. Net als bij mensen zie je stress niet altijd bij een paard.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 13:25

linnie050 schreef:
Ja dit is heel moeilijk.
Het kan inderdaad bij jou begonnen zijn.
Door de veranderingen, minder buiten staan, minder of geen vriendjes of minder ruwvoer als voorbeeld.

Ja bewijs het maar eens daar zit het probleem.

Jullie hebben geen proeftijd afgesproken?

Nee geen proeftijd afgesproken.

Dinopino schreef:
Luchthappen gaan ze inderdaad meestal pas doen na 3 weken op de nieuwe stal. Dit is zeker een reden om een paard terug te moeten nemen wanneer dit verzwegen is. Toen je het paard kocht heb je het ooit op stal zien staan? Je kan ook makkelijk aan de tanden zien of hij regelmatig luchthapt

Heb het paard daar ook op stal gezien, en stond er toen net zo bij als dat hij er bij mij nu bij staat.

Joolien schreef:
Je kunt m alleen maar terug brengen als je kunt aantonen dat hij dit eerder deed.

Maar, ik zou mijn energie daar niet in stoppen, maar even een onderzoekje voor maagzweer of direct beginnen met gastroguard. En dat een paard ogenschijnlijk rustig is, zegt nog niks. Binnenvetters heb je genoeg, die uiten hun gedrag op een andere manier.

Terug brengen is overigens niet de bedoeling. Ze blijft sowieso bij mij en mag hier oud worden. En we gaan de sport in dat ook.
Echter dacht ik dat ik misschien nog wat geld kon terug eisen, maar dan zou ik het dus moeten aantonen op een bewijs van DA?

Ik zou eventueel een DA langs kunnen laten komen om te kijken of hij dit al langere tijd doet doormiddel van slijtage oid. Alleen begrijp ik dat de vorige eigenaren dus niks verplicht zijn om dan een deel van de prijs terug de geven?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:35

OPG --> TAO

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:36

Geld terug kun je wettelijk niet eisen.
Al je gelijk krijgt (wat nu heel moeilijk wordt) dan kun je de koop ongedaan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:40

Ja dat moet je kunnen aantonen, en dat is gewoon heel lastig. En als ik jou zo hoor, denk ik niet dat ie het daar ook deed, dan zou hij het direct vanaf het begin moeten doen.

Wat je kunt doen, is de da laten langskomen en het bespreken. Maar ik denk gewoon dat je geen kans hebt, ook al heeft een paard slijtage aan de tanden, dan nog kan dat van iets anders zijn. Gaat je veel tijd en gedoe kosten om daar wat van te maken denk ik zo. Dus dan kun je beter je energie stoppen in het proberen te voorkomen dat het een echte stalondeugd wordt. Want hoe eerder je erbij bent, hoe beter kun je het nog terugdraaien.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:46

Ik denk dat het erg moeilijk is om vast te laten stellen dat hij dit bij de vorige eigenaar ook deed. Ik denk dat je nog het meeste bereikt met een DA de tanden na te laten kijken op slijtage, al hoeft er niet altijd slijtage te zijn. En als er slijtage is, bewijs maar eens dat dat echt van langdurig luchtzuigen is.
En dan nog zal je het aan moeten gaan vechten, wat je het nodige zal kosten.
Ik denk inderdaad dat de koop ongedaan maken nog makkelijker gaat zijn, maar dat is iets dat je niet wilt.

Kan het geen verveling zijn? Hoe stond het paard eerst bij de vorige eigenaar en nu bij jou? Gaat hij misschien veel minder naar buiten dan hij gewent is?
Ik snap dat het vervelend is, helemaal omdat je er best een bedrag voor hebt betaald, maar misschien loont het meer de moeite om te gaan kijken hoe je het luchtzuigen kunt stoppen of verminderen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:59

Het was een particuliere koop toch?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 16:26

Joolien schreef:
Ja dat moet je kunnen aantonen, en dat is gewoon heel lastig. En als ik jou zo hoor, denk ik niet dat ie het daar ook deed, dan zou hij het direct vanaf het begin moeten doen.

Wat je kunt doen, is de da laten langskomen en het bespreken. Maar ik denk gewoon dat je geen kans hebt, ook al heeft een paard slijtage aan de tanden, dan nog kan dat van iets anders zijn. Gaat je veel tijd en gedoe kosten om daar wat van te maken denk ik zo. Dus dan kun je beter je energie stoppen in het proberen te voorkomen dat het een echte stalondeugd wordt. Want hoe eerder je erbij bent, hoe beter kun je het nog terugdraaien.

Hij deed het de eerste paar dagen maar heb het gemeld na 2 a 3 weken.

Delphi schreef:
Ik denk dat het erg moeilijk is om vast te laten stellen dat hij dit bij de vorige eigenaar ook deed. Ik denk dat je nog het meeste bereikt met een DA de tanden na te laten kijken op slijtage, al hoeft er niet altijd slijtage te zijn. En als er slijtage is, bewijs maar eens dat dat echt van langdurig luchtzuigen is.
En dan nog zal je het aan moeten gaan vechten, wat je het nodige zal kosten.
Ik denk inderdaad dat de koop ongedaan maken nog makkelijker gaat zijn, maar dat is iets dat je niet wilt.

Kan het geen verveling zijn? Hoe stond het paard eerst bij de vorige eigenaar en nu bij jou? Gaat hij misschien veel minder naar buiten dan hij gewent is?
Ik snap dat het vervelend is, helemaal omdat je er best een bedrag voor hebt betaald, maar misschien loont het meer de moeite om te gaan kijken hoe je het luchtzuigen kunt stoppen of verminderen.

Verveling denk ik ook niet ... Hij heeft altijd wel hooi en ik heb een appelbal opgehangen.
Hij gaat net zo veel naar buiten en heeft net als bij hen een stal met buitenluik.

Kriel schreef:
Het was een particuliere koop toch?

Klopt :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:29

Deze dingen zijn lastig te bewijzen. Je moet aan kunnen tonen dat hij het deed toen hij nog bij de oude eigenaar was, anders heb je eigenlijk nergens recht op.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:31

in sommige gevallen kun je luchtzuigen zien aan de tanden, misschien kan de tandarts kijken? als hij iets ziet deed hij het sowiso al voor hij bij jou was :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 16:34

Ik lees dat de eigenaar dan nog niet perse mee hoef te gaan met mijn voorstel om geld terug te geven.. Ik wil t paard niet terug doen dus ik denk dat ik dan vrij weinig te zeggen heb.

Ik kam altijd een DA laten komen om te kijken of hij het langer doet maar dan is de garantie nog niet dat ik een deel terug krijg.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:37

Brainless schreef:
Antedateren is nu alleen nog mogelijk als hij duidelijk afgesleten tanden heeft.
Als dit niet het geval is, kun je helaas niet meer bewijzen dat het paard het al zou moeten hebben voor de koop.

Dat is natuurlijk niet waar. Als je bijvoorbeeld aan de hand van getuigen kunt aantonen dat hij het daar al had, is je zaak net zo 'hard'.
Brainless schreef:
Geld terug kun je wettelijk niet eisen.
Al je gelijk krijgt (wat nu heel moeilijk wordt) dan kun je de koop ongedaan maken.

Ook dat is niet juist. Je kunt uiteraard partieel ontbinden, waarbij je aanpassing van de vraagprijs vraagt tot een niveau dat wel past bij datgene dat je geleverd hebt gekregen.

In dit geval: als je geen enkel aanknopingspunt hebt waarmee je inzichtelijk kan maken dat het paard dit al deed, zou ik er geen geld en moeite in steken en bezien hoe je het paard zo kan plaatsen dat hij dit gedrag niet meer vertoont. Dat kan zijn een andere box, een andere plek in de stal (waar veel of juist heel weinig te zien is, binnenbox, buitenbox, binnenbox met buitenluik, meer uren buiten, minder uren buiten, slowfeeder etcetera) en inderdaad veterinair goed laten begeleiden, dan hoef je er ook geen last van te hebben.

Mocht je wel aanknopingspunten hebben dat hij dit al deed, dan zou ik eerlijk gezegd (je zegt zelf al dat het een duur paard was) wel partieel ontbinden en een deel van de koopprijs terugvragen.
Succes

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:39

Heb je er weleens aan gedacht dat het paard relaxed overkomt omdat het die manier van stress afvloeien heeft?
Een paard dat na een week al aperelaxed is is niet echt heel waarschijnlijk, verhuizen levert gewoon stress op en daar heeft een dier gemiddeld genomen een maand of 3 voor nodig (ik zie zelfs langer verschil, dat men dacht dat het al helemaal goed zat, maar na een paar extra maanden dat beeld moet bijstellen, het nog beter wordt). Ook degene die geen grote problemen veroorzaken hebben aanpassingstijd nodig, ook bij hun is het niet in een weekje gebeurd.

Wat doe jij allemaal met het paard nu ( hoe snel ben je begonnen met serieus werk, ben je meer of minder gaan doen dan hiervoor?), hoe vaak heeft het dier vrije gang, contact met soortgenoten? Hoeveel ruwvoer krijgt het dier als het op stal staat? Hoeveel kans heeft het dier om buiten dit stress af te laten vloeien?
Laatst bijgewerkt door Bowen op 13-01-16 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:40

Xivura schreef:
Ik lees dat de eigenaar dan nog niet perse mee hoef te gaan met mijn voorstel om geld terug te geven.. Ik wil t paard niet terug doen dus ik denk dat ik dan vrij weinig te zeggen heb.

Ik kam altijd een DA laten komen om te kijken of hij het langer doet maar dan is de garantie nog niet dat ik een deel terug krijg.

Wat is het grote probleem als je het dier toch wil houden eigenlijk?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:44

hoe zag zijn stal/tralies eruit bij de verkoper?
en heb je het toevallig op foto

tip misschien voor anderen die op zoek zijn:

altijd proberen om het paard op stal al te zien.
zijn de tralies blinkend en bij de stal ernaast niet? dan hebben ze iets verborgen mogelijk door alles schoon te poetsen..

maar meestal kun je het eigenlijk al goed zien (want meestal word het niet 'schoongemaakt').. de stal van een luchtzuiger vertoond vaak tandafdrukken of een schonere plek op het metaal waar hij likt/grip heeft.

helaas heeft TS daar niets meer aan.. tenzij ze per ongeluk nog een foto heeft van de stal waar hij in zijn box stond bij de verkoper..

Verder, als het een handelaar is, zou je hem nog terug mogen brengen.
is het een particulier, dan zul je moeten kunnen aantonen dat hij al lucht zoog voor je hem kocht als je de koop wilt veranderen of ongedaan wilt maken.