Probleem met deken omdoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lovas

Probleem met deken omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 23:16

Hallo! Ik heb een vraag. Ik verzorg een paard, en als ik de deken aan de voorkant vast wil maken gaat ze met haar been omhoog (vrij heidsdressuur kunstje) en dan zet ze hem uitstrekkend weer neer. Hierdoor heeft ze laatst mijn knie geraakt wat pijnlijk was. Ik sta nu verder af deken om te doen. Aangezien iemand anders haar dit aanleert die dit paard ook verzorgt is het heel onduidelijk als ik het afstraf en de ander het goedkeurt. Nu is het echte probleem dat ze als je geen eten geeft ze gelijk haar oren plat doet en wilt bijten. Tuurlijk word ik dan boos, ik waarschuw gelijk. Of ze het echt zou doen weet ik niet, maar echt gedaan heeft ze gelukkig nog niet! Tis een topper en pas met deken om doen krijgt ze dit gedrag. Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door Lovas op 12-01-16 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ninji

Re: Probleem met deken omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:18

Negeren. Als ze ongevraagd een beentje geeft moet je er niet op reageren en mee doorgaan waar je mee bezig bent, en als ze hapt waarschuwen of corrigerend tikje en doorgaan. Laten merken dat je niet onder de indruk bent :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:19

Overleggen met de andere verzorger. Als jij weet welke hulp / commando zij geeft om dit kunstje te krijgen, kun je met haar bespreken dat het niet zo handig is bij het omdoen van de deken, en dat een ander commando dus handiger is.
Ook klinkt het alsof dit paard de vrijheidsdressuur oefeningen niet goed aangeleerd krijgt; het klinkt alsof ze ook beloond wordt als ze uit zichzelf een kunstje doet, en dat mag niet. Belonen doe je pas als het paard de oefening goed uitvoert op commando.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:20

Als ze het doet haar even opzij zetten of even proberen dat ze achter uit gaat.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:20

Dit lijkt me iets wat je samen af moet stemmen. Zelf denk ik dat wanneer je voor je paard staat je eerder in de "gevarenzone" staat, ik zou er naast gaan staan. Echter zou een paard nooit mogen dreigen, dit lijkt me dan ook iets wat tijdens het vrijheidsdressuur ook heel erg duidelijk gemaakt moeten worden. Kortom overeenstemmen wat wel is toegestaan en wat niet

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:23

Dat is zo 1,2,3 niet opgelost of afgeleerd.

Kun je niet naast haar gaan staan, zodat ze jouw "commando" niet ziet?

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 23:32

Shirley schreef:
Dat is zo 1,2,3 niet opgelost of afgeleerd.

Kun je niet naast haar gaan staan, zodat ze jouw "commando" niet ziet?

Ik sta sowieso naast haar en het is zo dat ze het doet als ik de deken vastmaak, dat voelt ze en gelijk die been omhoog. En ik beloon het gedrag niet, wat denk ik de ander wel doet en dan wilt ze bijten in mijn schouder. Waarschijnlijk is het drijgen maar toch.. Wel bedankt voor je bericht maar helaas voelt ze het.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:23

En als je de deken vast laat en gewoon over dr hoofd aan- en uitdoet?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:03

Gewoon iedere keer dat been terug op de grond laten zetten, al doe je er een uur over om die deken om te krijgen.

Volgens mij heeft VD er op zich niet zo veel mee te maken, eerder een gebrek aan de juiste opvoeding. Een paard wat op een goede manier VD oefeningen is aangeleerd zou ze pas moeten doen als het commando gegeven wordt en niet eerder. Dat dreigen met bijten zou ik sowieso gelijk afstraffen.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 01:32

Nies_ schreef:
Gewoon iedere keer dat been terug op de grond laten zetten, al doe je er een uur over om die deken om te krijgen.

Volgens mij heeft VD er op zich niet zo veel mee te maken, eerder een gebrek aan de juiste opvoeding. Een paard wat op een goede manier VD oefeningen is aangeleerd zou ze pas moeten doen als het commando gegeven wordt en niet eerder. Dat dreigen met bijten zou ik sowieso gelijk afstraffen.

Geen juiste opvoeding kan meespelen maar zo klinkt dit niet. Dit "probleem" is zo te horen voortgekomen uit VD. Het verkeerd aanleren van de oefeningen dus onkunde.

Klinkt als verkeerd conditioneren. Als het paard zonder commando de oefening uitvoert en vervolgens beloond wordt dan krijg je typisch dit gedrag.

Overleggen met de andere verzorger dus.. Succes!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 08:51

Willen bijten vind ik toch niet getuigen van een goede opvoeding.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 19:16

Nies_ schreef:
Willen bijten vind ik toch niet getuigen van een goede opvoeding.

Dat kan inderdaad kloppen. maar aangezien ze niet mijn eigen paard is, is het aan de eigenaar de taak het paard op te voeden en niet de mijne.. Dat maakt dit ook zo lastig. Ik denk zelf ook dat dat niet op comando aan de andere verzorger ligt en het drijgen te bijten aan de opvoeding.