Aantal km

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rollie

Aantal km

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 16:52

Wat vinden jullie ongeveer het maximale aantal km wat je op een buitenrit kan rijden?

En wat is jullie meest gereden km aantal? Was dat grotendeels in stap, draf of galop?

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:54

Ik zie echt alleen maar topics van jou :') En het lijkt me eerlijk gezegd niet echt een vraag wat je verder kan helpen of andere bokkers helpt? :+ Misschien moet je 25 nuttige berichten plaatsen?

En anders: Dat verschild compleet per paard! Elk paard is anders gebouwd en heeft een andere conditie :)

xniieeenke

Re: Aantal km

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:55

SnowBall, precies!

Verschilt per paard, vind het een beetje 'n rare vraag.

Roadracer

Re: Aantal km

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:13

Je kunt niet zomaar zeggen wat het maximaal te rijden km is. Dit is van heel veel dingen afhankelijk, zoals:
Conditie van het paard (en de ruiter)
Terrein (zwaar of licht)
Type paard/pony

Je moet kijken wat je paard aan kan, wat je doel is (evt. ergens naar toe trainen) en rustig opbouwen als je langere tochten zou willen maken.

Op een normale buitenrit is het toch met name stap en draf afwisselen, en misschien af en toe een stukje galop op een mooi pad :)

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:40

Daar valt geen antwoord op te geven, mijn langste buitenrit (qua kilometers) was 57 km, met een gemiddelde snelheid van ruim 10 km per uur en tussendoor een half uur pauze.

Maar het betreft hier een Arabisch Volbloed die toen o.a. getraind werd voor de endurance, en dus al heel wat 30+ ritten had gelopen. En al meerdere 30+ (klasse 1) endurance wedstrijden had uitgelopen.

Dit is niet voor elk paard haalbaar en zeker niet op dat tempo, 10 km/h is veel draf en galop in je rit met een aantal stap momenten. Je paard moet dus al een flinke conditie hebben om dat te kunnen.

Een buitenrit van 15-25 km met veel stap en wat draf en galop kan elk paard wat regelmatig gereden wordt aan. Voor mij en mijn paard zijn dat nog steeds normale rondjes, 20 - 25 km rijd ik zonder enige moeite in mijn uppie en dan heb ik een lekker buitenritje gehad en zijn we met 2,5 a 3 uur weer thuis.