Modder + sokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rollie

Modder + sokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 17:49

Wat doen jullie met de sokken als ze een beetje in de moeder staan? Helemaal eraf of een deel of zo laten? Bij mijn oude tinker is het er nu af maar bij de jongere tinker niet.

mcfly

Re: Modder + sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:40

Laten zitten. Die sokken zorgen er namelijk voor dat het vocht niet op de huid komt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:41

Tussendoor regelmatig helemaal laten opdrogen in ieder geval. Als ze 24/7 in het vocht (kunnen) staan komt er een moment dat de natte sokken juist zorgen dat de huid niet meer droogt.

Zorg er dus voor dat de sokken regelmatig enkele uren echt droog staan, bijvoorbeeld door het paard op stal of op een echt droge bodem buiten te zetten.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:24

Mijn pony had last van beginnend mok. Had niet echt hele langen sokken maar het kon niet goed drogen. Laatst is hij helemaal geschoren dus zijn benen ook gelijk. Mok is ook helemaal weg nu.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:26

Zeker niet scheren. Sokken hebben een vetlaagje wat water afstoot zodat er geen vuil en vocht op de huid komt.
Zorg wel voor een droog stukje wei/paddock, niet alleen voor de benen maar ook voor de hoeven.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:29

Kunnen ze droog staan dan vooral lekker laten zitten. Mok komt van binnenuit. Mijn tinker kon moeiteloos in de modder staan. Maar kon ook droog staan en deed dat ook echt.
Kan hij niet droog staan zou ik de kootholte vrij knippen maar de lange haren eroverheen te laten vallen

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 04:56

gewoon scheren. vele paarden met sokken hebben vaak mijt,mok rasp.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:22

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:41

ik heb het gelezen en zit veel waarheid in inderdaad. ik heb mijn tinker,veel onder de douche en was veel. dus talg is bij mij weinig. verder krachtvoer krijgt ze 2handjes(haast niks) en geen groente,fruit en brood. ik scheer wel en nooit last van jeuk. mok,mijt. ze staat droog op paddock en hou de boel schoon zodra,ze op stal komt. dus ja,sokken kan je laten zitten maar moet je talg kweken dus niet wassen. mijt kan in stro zitten en lekker in je lange,sokken gaan zitten. haal je,sokken eraf dan moet je boel droog maken aks ze binnen komen. maar komen geen mijten in.sucses met kiezen maar,weet dat het vaak niet aangeprezen wordt tinker alles eraf te scheren maar hier een veel blijere tinker. en daar gaat het mij om. dan maar een sokloze tinker.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:55

Ik zou ze laten zitten. Mijn IJslander en het lopen ook in een grote modderpoel (met schuilstal) rond maar hebben gelukkig nog nooit mok gehad en ik denk dat ik dankbaar moet zijn voor hun flinke sokken.

Maybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:43

Stukje afknippen dat sokken niet in de modder hangen. Verder niet teveel aan doen. Zorgen dat je paard ook droog kan staan. :)

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:08

hier laat ik ook de sokken staan, terwijl ze allebij zijn geschoren om ze toch tegen de modder te beschermen.
Ik knip ze wel een beetje bij zodat het nog een beetje netjes staat ;)
Heb nooit last van mok.
Af en toe was ik de voetjes even.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 23:28

Zolang er geen sprake is van mok blijf ik van de sokken af. Toen ze mok had heb ik alleen de kootholte kort gehouden maar de sok zelf laten zitten. Zo kon ik het beter behandelen en bleef het door de rest van de sok toch nog beschermd. Mocht ze ooit nog een keer last krijgen van mok wil ik het zelfde doen.

Monieksintel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:21

Laten zitten, als het echt in de koot nat wordt droog ik het altijd uit met een handdoek of er af

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:29

Dribbelkont schreef:
ik heb het gelezen en zit veel waarheid in inderdaad. ik heb mijn tinker,veel onder de douche en was veel. dus talg is bij mij weinig. verder krachtvoer krijgt ze 2handjes(haast niks) en geen groente,fruit en brood. ik scheer wel en nooit last van jeuk. mok,mijt. ze staat droog op paddock en hou de boel schoon zodra,ze op stal komt. dus ja,sokken kan je laten zitten maar moet je talg kweken dus niet wassen. mijt kan in stro zitten en lekker in je lange,sokken gaan zitten. haal je,sokken eraf dan moet je boel droog maken aks ze binnen komen. maar komen geen mijten in.sucses met kiezen maar,weet dat het vaak niet aangeprezen wordt tinker alles eraf te scheren maar hier een veel blijere tinker. en daar gaat het mij om. dan maar een sokloze tinker.

Ook in geschoren sokken gaan mijten zitten, ze graven namelijk tunneltjes in de bloedbanen. of je moet wel moet wel heel heel erg kaal scheren maar dat geeft alleen maar weer meer jeuk door de stoppels.

Ik scheer absoluut z'n sokken niet maar behandel ze preventief tegen mijten met neocidol of cebaciel.
Lekker de sokken laten zitten! ze zitten er niet voor niets, bied bescherming.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:34

Absoluut afblijven. Ieder gehannes aan sokken vergroot de kant op aantasting van een (bij een gezond paard) natuurlijk afweermechanisme.
Ja óok als ze in de modder staan er mee.
De sokken worden vies, er gaan modderklonten in hangen, maar niks te vrezen als ze dagdelen redelijk droog kunnen staan.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:29

zo ieder zijn eigen. ik wil niet prefentief behandelen met cebacil of neocidol. nu nooit meer last.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:49

Ik doe er helemaal niks mee. Laat de sokken gewoon zitten en de modder ook. Zo nu en dan kijk ik even tussen de haren op de huid en dan kan ik ook mooi zien dat de modder puur aan de buitenkant zit, en daaronder de haren en huid mooi schoon en droog zijn. In het voorjaar, als de ergste modder opgedroogd is houdt ik een grote schoonmaak en borstel en was ik de sokken goed.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:49

Paarden nu toch verweid naar weiland met volle dichte graszode. De blub werd écht te erg, ze zakten er echt IN, de hoger gelegen stukken begonnen ook al te verweken. Zo kunnen de benen niet meer opdrogen, ze moeten wel óp het land kunnen staan, niet er in.
Moet wel zeggen dat het in geen 13 jaar (zo lang als ik in Drenthe woon) nog nooit zó nat en blubby is geweest als dit seizoen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:52

Dat is echt per paard verschillend denk ik ook afhankelijk van de hoeveelheid haren daar. :j

Mijn Fjorden staan 24/7 buiten en ploeteren dus ook graag door de modder. Ik heb ze kootholtes al jaren geschoren en nog nooit last gehad van mok.
De sokken zorgen inderdaad voor een afwatering maar ik ben van mening dat de kootholtes hier ook minder snel door drogen. Daarnaast komen er allemaal ijsballen in te hangen als het gaat vriezen. Vandaar dat ik ze al jaren afscheer. Op die manier kan ik ze ook beter in de gaten houden. Vaak droog ik de voetjes voor het rijden ook even af met een oude handdoek.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:52

Dat artikel komt in ieder geval niet overeen met mijn ervaring :P
Met sokken altijd mok in de herfst/winter en zonder sokken mokvrij. Sokken worden in de herfst/winter nooit gewassen dus ze zouden toch vet moeten zijn. Daarnaast staat ze maar van 8/9 tot 16/17 buiten dus veel tijd om te drogen. Toch drogen ze niet genoeg om mok tegen te houden. Sokvrij is hier dus echt mokvrij :j
Dus het zal wel per paard verschillen.

R_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:05

Hier blijven de sokken er gewoon aan.
Weiland is altijd redelijk nat rond deze tijd vooral voor het hek is het vrij blubberig nu, maar nog nooit geen last gehad van mok.
S'avonds gaan ze op stal en kunnen de sokken weer opdrogen.
Zal ook wel per paard verschillen inderdaad, de een zal er gevoeliger voor zijn als de ander.

santens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:05

Toen ik mijn paard kocht was hij helemaal geschoren inclusief sokken. Maar ik laat ze lekker groeien. Ze horen bij hem.
Nu zijn ze erg vies, maar hij staat s'nachts op stal dus dan kunnen ze goed drogen. Als het straks wat warmer wordt ga ik ze lekker wassen :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:31

Vroeger in NL had ons paard altijd mok, zowel in de zomer als in de winter. Stond als hij buiten stond in de modder met slecht weer een aantal uren per dag. Met mooi weer was er weinig aan de hand en had hij toch ook mok. Ik deed er van alles aan :o Sokken knippen, wassen met spul van dierenarts etc. Hij had echt pijn het arme beest.

Hier staan ze 24 uur per dag buiten. Hebben droge inloop stal. Staan veel nat en 's nachts als ze hooi eten in de modder (Overdag schrale wei, helemaal goed voor dit sobere ras). Zodra ze stoppen met eten gaan ze in de droge stal staan of op de drogere gedeelte van de grote paddock (Meer dan 1000 vierkante meter). Ik kijk nergens meer naar, knip niet, was niet en blijf er helemaal van af. Inderdaad zien ze er af en toe niet uit :oo , met echt modderpegels aan de sokjes. Als het warm weer wordt en lente ga ik pas de benen eens afspoelen en ze wat op kalefateren. Als de smid komt en pootjes gaan omhoog, kijken we en checken we. Alles is super mooi en schoon. Dus af blijven vind ik een heel goed advies.

Zelf denk ik dat het ook te maken heeft met het feit dat onze paarden geen stro hebben in de stal (gewone droge harde grond in hun stal) en ze buiten hun stal poepen en piesen. Elke dag wordt in de paddock de kak weggehaald. Dus ondanks de modder is het wel schoon, waarmee ik bedoel minder bacterie vorming. Dus mijn idee is, dat mok door meer wordt veroorzaakt dan enkel vocht, modder nat staan. Daar moeten ze in principe gewoon tegen kunnen.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 01:41

Interessant om te lezen dat er zoveel verschil Is. Wat zou het toch makkelijk zijn als er per ras\omstandigheid een duidelijke voorkeur is. TS waarom je ene tinker wel en de andere niet?