De LRV en de VLP, gekte alom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

De LRV en de VLP, gekte alom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 18:09

Er zijn heel wat belgische bokkers, dus hela, deze vraag is aan jullie! (En de Nederlandse bokkers die mij over dit dilemma wat wijzer kunnen maken ook, natuurlijk. :D)

De LRV is één chaos gebaseerd op vage communicatie, en de VLP is dan weer gek duidelijk, maar ik zit dus wat vast. Ik zou Endurance willen starten dit jaar (via de VLP, want LRV doet geen Endurance-wedstrijden meer) maar wil me niet beperken tot endurance. Ik wil mijn paard ook kunnen voorbrengen in de (basis) Dressuur en soms eens een paar sprongen wagen voor de gekte. Ik zou tenslotte graag eens Eventing willen doen met het paardenbeestje, niet te hoog gegrepen, gewoon in de laagste klassen blijven, puur voor de lol. Het is echter moeilijk om aan wedstrijden te beginnen als je zo "grijs" bent in de paardenwereld van de VLP en de LRV, heb ik gemerkt. Ik rijd met Lana zowel bitloos als met bit, ik zou graag wedstrijden meedoen om doelen voor ogen te hebben en omdat ik ook wel wat competitiviteit wil af en toe, maar ik ben niet van plan een hardcore wedstrijdruiter te worden. Recreatie vind ik maar saai, en dat is niet alleen voor mij saai, maar duidelijk ook voor Lana nu ze conditie heeft. Twintig km is meestal het maximum dat recreatieruiters doen, en dat is veelal stap... en dat zie ik niet zitten, en Lana is te gek op lopen en alles van zichzelf geven daarvoor.

Hoe pak ik dit aan? LRV vertelde me dat ze dus geen endurance meer doen, maar ik heb de indruk dat LRV een stuk goedkoper is als je ook dressuur/springen/eventing wilt meedoen van tijd tot tijd. Ik ga me wel zoiezo terug moeten aanmelden bij de VLP als ik endurance wil meedoen, maar twijfel om bij de LRV te gaan vanwege al het geld. Gelden licenties evenzeer bij de LRV? Het is me zo'n enigma. :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:51

Wat is je vraag precies?

Ik rij LRV, je kunt via daar dressuur, springen en eventing rijden. Het is goedkoper maar hou er rekening mee dat je via de LRV maar acht wedstrijden mag rijden in de zomer. Wedstrijden die je club uitkiest/toegewezen krijgt om naartoe te gaan dus geen vrije keuze. Je hoeft geen brevet te hebben om te starten. Promoveren in dressuur is pittig, omdat je bij de eerste zeven moet rijden voor punten. Je bent dus erg afhankelijk van de concullega's ipv alleen je eigen prestaties. Afhankelijk van je club kun je verplicht worden om mee te rijden in het achttal of viertal en je moet helpen op wedstrijden. Ik vind dat nu wel gezellig (leuke club) maar daar moet je dus maar net zin in hebben.
Het zijn echt twee systemen naast elkaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:02

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 19:07

Dat maakt het meteen al een stuk duidelijker! De LRV vertelde niet dat er een limiet op de wedstrijden zat.

Eigenlijk vroeg ik me concreet af wat simpeler is om te doen (ook met hoe ver de wedstrijden van elkaar af liggen, hoe zit transport in elkaar, hoe werkt het puntensysteem in de LRV en de VLP). Ik zou graag meegenieten van een groep van tijd tot tijd, maar ik blijf als het erop aankomt eerder een solitaire ruiter als het aankomt op wedstrijden.

Zou het een verstandige keuze zijn om lid te worden van de VLP voor wedstrijden en van de LRV voor het pistegebruik? Ik heb namelijk geen piste met dat mijn paard op een weide staat 24/7. Als je lid bent bij de LRV krijg je vaak korting voor het gebruik van pistes in de buurt, en dat leek me wel handig, natuurlijk.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:23

VLP is duurder dan LRV, maar als je endurance wedstrijden wil starten, heb je geen keuze en moet je bij de VLP lid worden. Er bestaat echter een 'recrea' vergunning waarmee je al eens kan proeven van bepaalde wedstrijden. In de endurance kan je zo de 20 km klasse starten met een recrea vergunning. Ik veronderstel dat er op de spring- en dressuurwedstrijden van de VLP ook zo een klasse is waar je kan starten met recrea vergunning.

Op die manier kan je het eerste jaar eens kennismaken met verschillende sporten, zonder dat je meteen veel geld moet neertellen.

Zou de endurance je dan bevallen kan je het jaar nadien nog een sportieve licentie nemen (50 euro) + je hebt dan ook een A-brevet nodig (niet nodig voor de 20 km) + eenmalige immatriculatie paard (70? euro, geldig over alle disciplines).

Maar als ik het goed voorheb, kan je met een jumpinglicentie (bvb. J2) ook dressuurwedstrijden (D2) en endurancewedstrijden (E2) starten op hetzelfde niveau.

Urielle

Re: De LRV en de VLP, gekte alom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:45

Is dat zo Elfie? Want ik dressuur, ik spring en als ik ervaring genoeg heb wil ik ook SGW, maar ik heb me laten vertellen dat ik bij de VLP dan drie licenties moest hebben a plm. 85 per stuk... jaaaaaa, dan ben ik gekke henkie niet he :+ Ik rij nu KNHS en LRV.

Voor de LRV: alles kan binnen de provincie. Ik rij in Antwerpen en ben al geweest van tegen Limburg tot tegen Oost-Vlaanderen. De clubs mogen in groepen kiezen, elk jaar zijn ze groep 1, 2 of 3 waarbij 1 als eerst mag kiezen en 3 als laatste. Afgelopen jaar hadden we eerste keuze en was het relatief dichtbij, komend jaar is het laatste keuze en dan is het geluk hebben... maar vermoedelijk ver weg. Dat is tenminste wat onze secretaris uitlegde.

Transport is bijna overal individueel geworden, niet vaak meer met een grote vrachtwagen.
Puntensysteem bij de LRV is zo: http://www.lrv.be/reglementen/overgangs ... g-dressuur http://www.lrv.be/reglementen/overgangs ... g-springen en http://www.lrv.be/reglementen/overgangs ... g-eventing

Voor de piste: bij ons in de regio's zijn er geen. In de zomer is er een oefenveld met een ruim springveld. In de winter heeft onze club eens per twee weken dressuurles in een bak die afgehuurd wordt, waar je 5 Euro voor betaald ex lesgeld. Maar doordeweeks kun je daar niet terecht. Daarentegen ken ik wel een club in een ander stuk van de provincie waar ze weer twee prachtige binnenbanen van 20x60 hebben die van de club zelf is ;)
Dus dat is goed uitzoeken hoe het zit.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:23

Volgens mij is dat niet (meer)...
Lijkt me toch een beetje absurd om meerdere (dure) licenties te nemen als je meerdere disciplines beoefend?!

Dat gezegd zijnde, veel duidelijkheid is er niet te vinden op de VLP site...
Enige dat ik tot hiertoe gevonden heb is dit stuk:
http://www.vlp.be/Endurance-Deelname-wedstrijden/

Onder Inschrijvingen ter plaatse staat er bij Opgelet! (kan de zin niet kopiëren) een zin waaruit ik interpreteer dat je met een dressuur- of jumping licentie ook endurancewedstrijden mag starten.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 23:08

Elfie - Yep, daar maakte ik mij dus ook zorgen over. Want dat zou optellen tot een hele som :=
Ik ga eens een berichtje sturen naar de VLP om te zien wat ze daarover zeggen en het dan ook hier posten.

Eventjes nog een vraag - moet je je per se aanmelden bij een VLP club als je VLP wedstrijden gaat doen? Ik dacht van niet, normaalgezien.

Urielle, super uitgelegd. Ik ga eens verder zoeken naar sympathiekere clubs. (Ik heb de Sint Joris club geprobeerd, maar die waren precies énorm tegen bitloos) Lana is nog steeds "in opleiding" dus ik ga niet meteen aan dressuur beginnen met haar, daar moet ze eerst flexibel genoeg voor zijn en met contact leren omgaan. Het probleem is ook vooral dat trainingsgewijs verder opleren nogal moeilijk is zonder piste en een ondergelopen weide. In de zomer geen probleem, maar nu is het echt wat zoeken.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:24

Ik rij vlp, quasi uitsluitend eventing. Ik heb een nationale licentie, hiermee kan ik ook jumpings via het hrov rijden, hrov valt onder vlp, ik denk dat ik ook nationale jumpings kan rijden, maar dat heb ik nog niet gedaan. Je hoeft dus geen verschillende licenties hebben als je meerdere takken wil rijden, je moet alleen zorgen dat je licentie hoog genoeg is voor wat je wil. Bv je kan met een provinciale dressuurlicentie ook provinciaal springen en Occ eventing rijden (Occ zijn oefencrossen van 60,80 of 90 al dan niet met klassement), maar met die provinciale licentie kan je geen nationale wedstrijd rijden en eventing start al vanaf B (90) nationaal.

Vlp en lrv zijn echt totaal verschillend en heeft ook wel zijn eigen 'publiek'. De redenen dat ik vlp kies:
- 'vrijheid': ik wil zelf kiezen waar en hoeveel wedstrijden ik rij, ik heb ook geen tijd om te helpen op tornooien, eetfestijn, bloemenverkoop en noem maar op
- betere ondergronden, mooie wedstrijden
- eventingseizoen vlp loopt van eind maart tot sept, dus de mooie zomerperiode, lrv eventing is van okt tot maart, ik ben niet graag een ganse dag met paard op schok in de vrieskou of gietende regen
- nadelen die ik dan maar voor lief neem: het is duur, zowel de licentie, als de inschrijving per wedstrijd. Je wint bij vlp wel prijzengeld dus als je wat goed kan meerijden, vallen de kosten op zich nog mee maar sowieso veel duurder als lrv.

Als je endurance wil rijden, zal je natuurlijk wel bij vlp moeten aansluiten, maar met die laagste licentie, kan je dus ook dressuur en jumping rijden tot bepaald niveau.
Om een licentie bij het vlp aan te vragen, ben je verplicht om lid te worden bij een vlp aangesloten club. Prijzen hiervan worden bepaald door de club en verschillen onderling ook wel erg. Mijn club vraagt €25 per jaar en geeft korting bij intieme wedstrijden. Ik ken ook clubs die het dubbele rekenen en geen voordelen geven... Op de website van vlp kan je een overzicht krijgen van alle aangesloten clubs.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 23:46

Leuk om ook de motivatie te kennen! :j
Van het moment dat ik hoorde dat ik zou moeten helpen op alle wedstrijden én meedoen én helpen bij verscheidene dingen was de goesting ook wat over. Als je een vakantiejob hebt, een drukke studierichting en de resterende tijd aan je paard besteed blijft er niet veel over.

Moet je dan ook vaak bij de desbetreffende club aanwezig zijn? Want de dichtsbijzijnde clubs die ik ken hier in de omgeving zijn haast traumatiserend. Moet de club dan ook de takken die je in kwestie wilt doen geven/zich in verdiepen?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 08:41

Voor die clubs zijn die leden alleen extra inkomsten dus bij de clubs die ik ken (en ik kom wel op verschillende plaatsen) moet je alleen betalen ;)
Je mag om het even welke club kiezen, ongeacht welke tak van sport zij beoefenen.

Tja, lrv is een echt groeps- en familiegebeuren. Die mensen zijn daar elk weekend mee aan de gang, hetzij om zelf te rijden, hetzij om te helpen. Nu is mijn dochter bijna 3, dus de weekends dat ik geen wedstrijd heb, wil ik thuis zijn om ook leuke dingen te doen met haar, stel dat zij ook wil paardrijden, kan ik mij wel voorstellen dat ik bij de lrv zou gaan, omdat je het dan met het ganse gezin kan doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:02

Elk weekend valt wel mee hoor. Wij hebben eens per vier jaar een zomertoernooi te organiseren, eens per jaar helpen op een indoor, en onze club heeft eens per jaar de eerste outdoor die eigenlijk indoorseizoen is. Die laatste twee is maar gewest dus dat gaat over enkele clubs, dat zomertoernooi eens per vier jaar is wel heel groot.
Dan ga ik graag jureren dus ik ga zelf een aantal keren voor de LRV jureren, maar dat is normaal eens per jaar of per twee jaar.

Dus dat valt reuze mee. Wel hebben veel ruiters bezwaar tegen het verplichte viertal of achttal. Is ook erg veel en soms krap qua tijd met dressuur en springen er bij of je hoeft maar in de middag te rijden en je achttal moet om 9 uur de ring in. Dat is ook niet leuk.

Wat wel fijn is, is de relaxter mentaliteit. Honden, koeien, kinderwagens, kinderen, fietsen over het terrein, die paarden moeten overal tegen kunnen en gewoon hun fatsoen houden. Hele verademing na dat typische dressuurgezeik over een scheefstaand bloemetje. Een seizoen LRV en je vierjarige is topbraaf. :))

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:20

Bij lrv verschilt het sowieso heel erg van club tot club en daar heb ik dan ook probleem mee dat het niet voor iedereen gelijk is :+ . Wij zijn afgelopen zomer verhuisd naar een 'boerengemeente' en heb dus eens geïnformeerd bij de lokale club hier. Je moet verplicht 8 tornooien mee rijden, 2x per jaar bloemen en kaarten verkopen, mee helpen op eetfestijn, 4x jureren, om de 4 jaar eigen tornooi organiseren waarvan ze vragen om 1 week te helpen. En je bent verplicht om tweewekelijks te komen trainen voor het 8-tal. Als ik hiernaast dan ook nog de eventings van vlp zou willen rijden, dan ben ik wel bijna elk weekend aan de gang.

Het relaxte zie je trouwens ook wel terug op de vlp eventings, daar heb je een leuke sfeer waarbij iedereen elkaar helpt en supportert voor elkaar. Maar vlp jumping en zeker dressuur is inderdaad geen fijne mentaliteit.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:30

Nog over de lrv:
- het zomerseizoen loopt van mei tot oktober, de disciplines op een tornooi zijn springen, dressuur en afhankelijk van je club ook verplicht achttal. 8 wedstrijden in totaal.
- het winterseizoen springen loopt van oktober tot april dacht ik. Dat zijn indoors in mooie pistes. Ik dacht ook 8 wedstrijden in totaal.
- het winterseizoen dressuur loopt van maart tot mei, dat is outdoor, soms indoor. Meestal op pistes. Ook 8 wedstrijden dacht ik.
- het eventingseizoen loopt van oktober tot april, dezelfde terreinen als VLP veronderstel ik, want zoveel zijn er niet. Het aantal wedstrijden weet ik niet, maar het kan zo maar zijn dat dat er ook 8 zijn. Diciplines zijn springen, dressuur en de cross.

Je kunt dus aan 32 wedstrijden in totaal deelnemen in je gewest.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 11:45

Dus de clubs zijn in feite wereldjes op zichzelf, als ik het goed begrijp?
Mijn grootste probleem is dat ik geen eigen transport heb naar wedstrijden en ik dus niet iedere week even "Hey we gaan op wedstrijd" kan zeggen. Natuurlijk kan ik trailers huren, maar dat wordt me dan toch wel lekker duur, iedere week. De wedstrijden die ik zou rijden zouden dus endurance zijn, waar ik gewoon meekan met vrienden met een tweepaardstrailer. De rest valt te wikken en te wegen en mensen betalen die bereid zijn voor de transport te zorgen. Altijd een gekte als je geen eigen trailer hebt, maar om het te proberen...

Persoonlijk vind ik de jumpings en de dressuurwedstrijden altijd niet zo'n toffe sfeer hebben, vlp of lrv. Een beetje te elitair naar mijn gevoel. :/ De lrv is wel ietwat minder, maar evengoed zeer "posh" moet ik zeggen.

Ik kijk nog een keertje rond bij de resterende clubs. Het probleem is vooral dat de VLP clubs in de omgeving ontzettend duur zijn en dan ook nog eens clubs zijn met de slechtste reputaties. Ik heb in elke vlp club in de buurt gereden, maar Meerdaalhof en Wimpelhof? Nee, die heb ik ver achter me gelaten. Daar kom ik niet binnen met mijn paard. Ze zouden uw paard nog een mot verkopen als ge ze even achterlaat...

Urielle, haha, dat lijkt me inderdaad wel heel fijn! Nu moet ik wel zeggen dat mijn haflinger van niets onder de indruk is, en als ik niet oplet graait ze paraplu's mee :')

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:30

Ik nodig je uit om eens in de lrv van Nederokkerzeel te komen kijken ;)
VLP ben ik niet bekend om hier in de buurt, rij al 10 jaar lrv (dat is al zolang ik paardrij :=)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:15

SheeNegro schreef:
Nog over de lrv:
- het zomerseizoen loopt van mei tot oktober, de disciplines op een tornooi zijn springen, dressuur en afhankelijk van je club ook verplicht achttal. 8 wedstrijden in totaal.
- het winterseizoen springen loopt van oktober tot april dacht ik. Dat zijn indoors in mooie pistes. Ik dacht ook 8 wedstrijden in totaal.
- het winterseizoen dressuur loopt van maart tot mei, dat is outdoor, soms indoor. Meestal op pistes. Ook 8 wedstrijden dacht ik.
- het eventingseizoen loopt van oktober tot april, dezelfde terreinen als VLP veronderstel ik, want zoveel zijn er niet. Het aantal wedstrijden weet ik niet, maar het kan zo maar zijn dat dat er ook 8 zijn. Diciplines zijn springen, dressuur en de cross.

Je kunt dus aan 32 wedstrijden in totaal deelnemen in je gewest.

Dat is bij ons gewest anders:

Zomer hetzelfde. Wel vind ik het vervelend dat bij ons 4 of 5 van de 8 wedstrijden in juli vallen. Vakantie, drachtige of net bevallen merrie, kreupel,... Je bent zo een heel aantal wedstrijden kwijt.

Winter springen is gewoon van oktober /november tot maart, zijn 5 wedstrijden.
Dressuur dezelfde periode, 3 wedstrijden.
Tellen alleen mee om naar het provinciaal te komen waar je wel punten kunt rijden.

Bij ons is het in de winter erg krap losrijden. Dat bakje is kleiner dan 20x40 en dan met tien man losspringen en de rest stapt wat over het erf los. Dus accommodatie ligt echt aan je gewest.

Gezellig vind ik het wel. Bij de paarden. Pony's een beetje zozo. :o

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:11

Urielle: in vlaams-brabant valt net alles in augustus.. Wij hebben het probleem dat we moeten wachten op de boeren met hun stro velden. In andere provincie's is dit probleem niet omdat daar meer grasterreinen zijn.
We hebben ook geluk met de ruiterschool (Oud-Heverlee) waar veel van onze indoors door gaan. Vanderhasselt is ook zo'n toplocatie en het oefenterrein van grimbergen en de laatste jaren hebben er een nieuwe toplocatie bij. (Ik spreek vooral voor dressuur := )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:08

Fijn! Bij ons moeten ze van ellende in Nederland gaan lenen omdat er anders maar één locatie is met twee binnenbanen (die betaalbaar is denk ik)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 17:32

Niets is minder waar. We hebben gewoon echt geen plek meer en ze blijven maar plek innemen voor nóg meer huizen. :=

De ruiterschool is inderdaad een verademing, ook als je geen piste hebt. Ik woon er niet ver vandaan en kan de piste huren zonder lid te zijn van de lrv voor onder de 10 euro (wel buitenpiste dan, maar daar maken we geen probleem over, dat is het leuke aan koudbloeden - blijven gewoon door weer en wind op hun pootjes staan!)

Ik heb onlangs nog een berichtje gestuurd naar de lrv omdat ik ook wilde weten waar ik precies zou mogen starten met mijn haflinger, pony's of paarden? Want ik weet dat je boven de 16 niet meer op pony's mag starten, wat ik ook gezeur vind. Nu, ze is 1m48... en ze vertelden me dat het eigenlijk niet mocht. Ik mocht het proberen tussen de paarden want "ze meten toch niet" maar het was op eigen risico. Moesten ze haar meten dan zou ik eruit liggen. Daar werd ik toch ook even boos over zeg, wat kunnen ze toch moeilijk doen als je geen gewoon sportpaard hebt... alsof ze bang zijn om te verliezen van een "boerenknol", als het ware.

Doet me ook denken aan Amerika, daar hebben ze een muildier uitgesloten van springwedstrijden omdat dat beestje de hele resem dus gewonnen had. Ze mocht niet meer meedoen daarna. Zelfde gezeur hier neem ik aan.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:55

Wat ik weet over het meedoen van een pony tussen de paarden is:
Als de pony reeds ooit al 3x gemeten is geweest bij de pony's dan is hij officieel opgenomen binnen de lrv als pony, dan kan je als 16jarige dat net overgaat van pony's naar paarden 1 a 2 jaar meerijden met je officiële pony tussen de paarden. Indien dit niet het geval is (het 3x gemeten zijn) mag je bij de paarden starten, met je paard (pony). Ook is het zo, dat als je LRV club geen ponyvereniging heeft en je bent ouder dan 12 jaar, je dan met je pony tussen de paarden mag starten.

Nu is in principe is een haflinger een paard dacht ik ;)

Het enige risico dat je hebt met pony tussen de paarden starten is dat je benadeelt wordt. In dressuur omdat het minder 'mooi' is en bij het springen omdat de afstanden niet uitkomen. Maar dat risico weet je als je als volwassenen met een pony wilt wedstrijd rijden. Dat risico is bij de VLP ook van toepassing. Bij mijn weten worden er geen meetcontroles uitgevoerd op de tornooien ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:12

Ja, ik start met mijn hengstje van 1.51. Wel paard dus volgens Belgie, maar ik reed van de zomer geen rottige punt hoor, ondanks dat ie bij de KNHS M2-startgerechtigd is en in de LRV 'maar' L2 loopt. Elke keer zo'n middenmootje. Echt stom, reed ik de ene dag bij de LRV en werd ik 14e in de L2 ofzo en dan de volgende dag in het M1 wel in allebei de proeven je rubriek winnen... right...
Nou ja, het is maar hobby.

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:39

zal ik mijn ervaringen ook maar even geven ter aanvulling :)

ik ben begonnen in lrv. Ik rij in de zomer de 8 toernooien mee, zowel springen, indviduele dressuur als groepsdressuur. In het najaar en voorjaar zijn er telkens 3 crossen, dus 6 in totaal (ik rij aspiranten, wil de overgang naar B maken). Voor de rest zijn er nog indoors in de winter en dressuurdagen in voor- en najaar. Deze doe ik mee als ik zin heb.
Voordeel vind ik de lage prijs, de sfeer, de clubtrainingen, de combinatie van dressuur en springen op wedstrijd, ...

Ik ga wel dit jaar een J02/J03 licentie bijnemen. Ik zou namelijk graag de gaten tussendoor opvullen met jumpings bij trens of vor. Voordelen daar zijn idd goede bodem en ook ander soort wedstrijd (al eens een 2-fasen of aparte barrage ipv gewoon clear round)
Ook enkele OCC crossen bij vlp staan op de planning, dit is mogelijk om via lrv in te schrijven zonder bijkomende licentie.

Als ik jouw situatie zo hoor zou ik voor lrv gaan, in combinatie met een licentie bij vlp voor endurance! :)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 18:46

Een haflinger hoort inderdaad een paard te zijn, maar volgens de officiële LRV-raadgeving (aka mail en herhaaldelijk vragen bij de LRV zelf) is ze dus 'maar' een pony.

Het is inderdaad zo dat er een risico is, ook omdat vooral tijdens het jureren van dressuur alles enorm subjectief gebeurt, en ze vaak hun gedacht zeggen over "Ik vind ze niet zo mooi" of zoiets dergelijks. Een vriendin geweten die dressuur deed met haar arabier en er haast uitgesmeten werd omdat de jury arabieren geen dressuurpaarden vond. Alle gekte op een stokje... Dat neem je er natuurlijk bij, hoewel het niet simpel is. := Al vaker op mijn tong moeten bijten in sommige gevallen. Dat het bij de VLP ook zo is heb ik ook gehoord, maar zij doen tenminste niet zo enorm negatief over de zwaardere types zoals tinkers, haflingers en dergelijke. De LRV is daarentegen heel erg pro-sportpaarden, heb ik de indruk. Wat heb jij vooral in verschil opgemerkt qua gevoel tijdens de wedstrijden? :)

Urielle, ben ook eens op je profiel wezen zien en ik vind je nochtans echt netjes rijden, wat zeuren die nu? Was dit op een LRV of VLP wedstrijd waar je in het M1 je rubriek dubbel won? En dan zeggen ze nog dat ze objectief zijn... jaja, dat zal wel wezen.
Achja, inderdaad een hobby, maar het kan niet al te fijn zijn als de jury altijd in je weg zit. :/

Rayaa, dankje voor de uitleg! Hangt het niet enorm af van je club? Oh, en heb je eigen vervoer? Dat is namelijk ook een groot valpunt voor mij om bij de lrv te gaan. Ik heb geen eigen trailer en moet altijd een beetje rondkijken om voor eventjes een trailer te kunnen lenen, en dat kan natuurlijk niet iedere week.

Ik merk ook inderdaad op dat veel van de LRV doorgaat in de wintermaanden. Is dit goed te doen met crossen en dergelijke met de ondergrond? Die van mij mag dan wel enorm vast op haar voeten staan, om toch niet een smakker op de grond te maken... :') Om even als een enorm groentje over te komen (Want nog nooit in mijn leven heb ik wedstrijden gereden, gewoon mijn brevetten gehaald en that's it) wat zijn OCC crossen?

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:53

alles hangt natuurlijk af van de club :) ik ben recent veranderd van club en die is dan ook nog eens in een ander gewest, en ik merk grote verschillen.
De dressuurdagen en springindoors in de winter zijn per gewest, de toernooien zijn met meerdere gewesten samen en de crossen zelfs met meerdere provincies.
De verschillen tussen de clubs liggen vooral in de trainingen. Zo had mijn vorige club 1 groepstraining, in de winter viel die stil. Mijn huidige organiseert bovendien ook een (erg goedkope) springtraining, die in de winter gewoon doorgaat, dan wordt er een binnenpiste gezocht.

Ik heb inderdaad wel eigen vervoer! ik heb een hele tijd het geluk gehad dat ik op wandelafstand zat van het clubterrein, maar nu neem ik steeds de trailer. 2 keer per week voor training en dan nog zo goed als elk weekend voor wedstrijd :)
zonder eigen rijbewijs en trailer zou het hele wedstrijdgebeuren voor mij onmogelijk worden :/