Paniekaanval ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

Paniekaanval ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 10:49

Allereerst ter informatie: afgelopen maandag hebben wij een van onze twee paarden moeten laten inslapen. Het andere paard is een paar dagen onrustig geweest, lopen roepen en zoeken, maar heeft gelukkig steun van de twee paarden van onze buren die overdags in de naastgelegen weide lopen.
Savonds en snachts staat mijn paard op stal, nu dus helaas alleen. Volgende week weekend komt er een nieuw maatje bij, eerder is helaas onmogelijk.
Paardlief is redelijk rustig, krijgt veel aandacht van ons....

Vanochtend echter trof ik mijn paard aan op stal, badend in zweet en schuim, van top tot teen zeiknat.
In de eerste instant ie dachten we zelfs dat de waterleiding gesprongen was, zweet liep in straaltjes van hem af. Hij was erg onrustig en paniekerig, echter gecontroleerde paniek. Versnelde ademhaling en wat opgetrokken flanken, maar niet onhandelbaar. (Ter info: het is een Left Brain Introvert)
Uit de stal gehaald, deken op en in de rijbak gewandeld totdat hij enigszins droog was.
Toen de paarden van mijn buren buiten gezet werden en hij ze zag, hinnikte hij, piepte zelfs, alles weer okay en ging zo dicht mogelijk bij ze staan grazen. Niks meer aan de hand.

Het is wel duidelijk dat hij z'n maatje mist en daar last van heeft......maar daar een 'paniekaanval' van krijgen ?

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij advies geven hier mee om te gaan. Wat kan ik voor hem doen om herhaling en ongelukken te voorkomen ?

Michellette

Re: Paniekaanval ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:53

Kan hij niet een paar nachtjes uit logeren bij de buren op stal in de avond en nachturen?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:55

Oei wat vervelend Flink zweten en op getrokken staan Hou voor de zekerheid maar goed in de gaten of het geen koliek is

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:59

Wat sneu! Is er niet iemand waar je een shet of pony lenen kan die hem gezelschap kan houden?
Je zit voor mij een beetje ver weg, anders had ik wel een shetje te leen voor je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:01

dresjoepie schreef:
Oei wat vervelend Flink zweten en op getrokken staan Hou voor de zekerheid maar goed in de gaten of het geen koliek is

Ik dacht ook eerder aan koliek. Kan ook door stress komen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:04

let goed op vooral als hij LBI is! Ik heb er ook zo eentje staan. Helaas kan zo'n "aanval" ontaarden in koliek, weet ik inmiddels na 14 jaar uit ervaring. Die van mij kan ook niet alleen zijn, sinds de dood van de pony staat hij samen met een ezel, maar als die ezel ook maar 2 sec. uit beeld is. begint het!

Mensen zeggen altijd dat hij zo mooi rustig blijft, maar schijn bedriegt: zweten, grote, wijd open paniekogen. Hij "bevriest" als het ware en keert in zichzelf.

Als ik jou was, zou ik hem of bij de buren zetten of een pony/paard lenen van de buren tot zijn nieuwe gezelschap arriveert.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 11:07

Wat fijn dat er gelijk Bokkers zijn die meedenken :o !!! Dank je wel !!

Michellette, helaas, uit logeren gaan is niet mogelijk en ook niet dat mijn buren hun paarden savonds/snachts hun paarden buiten zouden laten staan.

Dresjoepie, ik hou hem zeker goed in de gaten, dank je voor de tip !

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:09

Dan zit er niks anders op dan je eigen bed in de andere stal te zetten :D

En waarom kan het nieuwe maatje eigenlijk pas over een week komen?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 11:19

Joolien: dank je wel, ik hou hem goed in de gaten !

Morrie: ik ken de valkuil van een LBI, vandaar dat ik me ook zorgen maak. Het aparte is, is dat hij de laatste dagen dus ook echt rustig is geweest, ook op stal. Eet rustig z'n hooi, is bezig met z'n voerbal, we hebben staan kroelen......absoluut geen signalen van onrust.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 11:23

Nou Shirley, daar zit ik dus ook aan te denken.... serieus !

Ik ben helaas afhankelijk van andere mensen die vanuit de andere kant van het land moeten komen en niet eerder vrij kunnen regelen van hun werk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:28

Is er geen bokker in de buurt met een pony over?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:34

freespirit schreef:
Nou Shirley, daar zit ik dus ook aan te denken.... serieus !

Ik ben helaas afhankelijk van andere mensen die vanuit de andere kant van het land moeten komen en niet eerder vrij kunnen regelen van hun werk.

Zou het zelf ook gerust doen, hoor!
Heb wel vaker bij een ziek dier geslapen, dus waarom niet preventief?

Is een paardentaxi geen optie?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 16:28

Nou, paardebeest hele ochtend lekker op het land kunnen grazen met de buurpaarden in de aangrenzende wei strak in het vizier. Smiddags samen bezig geweest, poetsen, spelletjes, at liberty grondwerk, super middagje ! Hij kon de gehele tijd de buurpaarden zien. Heerlijke middag gehad.

Nu echter zijn de buurpaarden op stal gezet en ik heb mijn paard ook naar binnen gehaald. Hij word weer onrustig, wil z'n muesli niet eten, staat met z'n hoeven op de grond te schrapen en begint al weer wat te zweten op borst en flanken.

Buurvrouw (niet praktizerend dierenarts) heeft me sedeerpasta aangeboden, maar dat lijkt me ook niet een ideale oplossing.

Ben benieuwd of ik m'n eigen bed ga zien vanacht ;( , vind het zo zielig voor m'n paardebeest ;(
Laatst bijgewerkt door freespirit op 10-01-16 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:31

Nee, niet sederen!
Dat kan heel fout uitpakken...

Dan liever erbij blijven als dat helpt.
Radiootje aan, laptopje mee, gezellig!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 18:03

Paard staat rustig maar alert op stal en zweet bij oksels en flanken. Mest prima maar vaak (doet dit paard altijd bij opwinding). Laat z'n hooi staan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:09

Je hebt ook niet zolang een kat of hond ofzo erbij?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:49

freespirit schreef:
Paard staat rustig maar alert op stal en zweet bij oksels en flanken. Mest prima maar vaak (doet dit paard altijd bij opwinding). Laat z'n hooi staan.

lijkt mijn paard wel met oud&nieuw.... ik ben er dan ook altijd bij, al jaren en pas als ie gaat eten, ga ik naar huis..

Is er echt geen optie om een pony of desnoods een geit te lenen van iemand voor een weekje? Dit gaat echt niet "wennen" voor hem hoor.

Ik heb voor het geval mijn ezel plots wegvalt altijd wel een optie om even een klein beesie te lenen van 1 van mijn vele paardenburen gelukkig

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:59

Wellicht is het een idee om je paard in de tussenliggende periode uit logeren te doen op een pensionstal.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:07

Toen het Maatje van mijn eerste paard overleed hebben wij een tijdje fytocalm gebruikt.Rustgevende vloeistof is dat op aanraden van de DA.
Dat was ook een heel drama van niet eten dagen blijven roepen.

Nu is ze in September zelf overleden en haar huidige maatje treurt nog ondanks dat ze nog altijd een vriendje over heeft.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 19:11

Zo apart, paard staat nu op het oog rustig te eten en ziet er ontspannen uit, maar heeft een zeiknatte buik van het zweten. Ik volg een opleiding aan een kunstacademie en zit nu gezellig bij hem in m'n schetsboekje te tekenen (wel kouwe vingers !!) Paardlief vind het geloof ik wel gezellig.

Ik ga inderdaad kijken of ik kan regelen dat er voor een weekje een beessie bij kan komen of dat we hem voor een paar dagen in een pensionstalling kunnen zetten.

Fijn dat jullie allemaal zo meedenken, waardeer ik zeer !!

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:24

Wij hebben nog wel een shet staan. Redelijk in de buurt ook.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:38

mcfly schreef:
Wij hebben nog wel een shet staan. Redelijk in de buurt ook.

Dat zou mooie oplossing zijn!!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:56

Ik zou toch eens gaan tempraturen Zo om de 2 uur totdat je echt naar bed moet! Rustig eten en staan maar toch zweten ik snap je bezorgdheid

mcfly Dat zou fijn zijn voor het paard zeg

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:00

Of vraag je buren of één van hun paarden een weekje 's nachts bij jullie mag staan.
Als hier een paard doodgaat zijn de anderen ook een paar dagen van slag - en dan staan ze nog niet eens alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:03

Paard des noods op ander stal tijdelijk stallen waar wel andere paarden zijn?

Vergeet niet dat een paard een prooi dier is. In die zin kan heel beangstigend zijn om alleen achter te blijven.