Dominante merrie en nieuwe pony in groep- advies gevraagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siepjes

Dominante merrie en nieuwe pony in groep- advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 09:17

Mijn merrie is een echte baas- dominante merrie. De afgelopen jaren heb ik het gevoel dat haar hormonaal hysterisch gedrag alleen maar erger is geworden. Ze is nu bijna 23 jaar.
Ik heb nog een pony van bijna 32 jaar. Ze waakt over de pony met hart en ziel. Nu heb ik voor mijn dochter een nieuwe pony gekocht. Een ruin van 11 jaar - heel lief - absoluut niet dominant. Met de pony klikte het vanaf het eerste moment. Maar mijn paard is helemaal uit haar huisje. Ik heb ze uiteraard niet bij elkaar gezet. Maar ze vliegt als hij ook maar iets in de buurt is hem aan - langs draad - in stal. Ze drijft de 32 jarige pony de hele tijd op in de wei zodat ze niet bij hem in de buurt mag komen.
Het in de ochtend naar de wei brengen is heel gevaarlijk omdat ze dus heel hysterisch doet. Zo snel mogelijk naar de wei- loopt me omver en luistert niet naar mij om achter mij te blijven lopen. Vervolgens gaat ze dus langs de weides af aanvallen en dreigen.

Ik heb hier 2 kinderen van 11 en 14 rondlopen die altijd met de paarden bezig zijn. Ik vind het echt gevaarlijk. Wat kan ik doen om het wen-proces te versnellen?

Ik ben ook thuis in natural horsemanship - maar mn communicatietechnieken negeert ze gewoon. Ik zie ook dat ze hierin mij dus niet accepteert als leider. Ondanks mijn jarenlange oefening is dat er niet van gekomen. Haar gedrag is de laatste jaren alleen maar erger geworden (door afrastering rennen ivm dominantie naar andere paarden- tijdens rijden schoppen naar andere paarden).

Soms denk ik - ik zou haar nog t meest plezier doen met een weide en een vaste kudde. Dat heen en weer gedoe met paarden kan ze gewoon niet meer tegen.

Verder staan mn paarden gewoon aan huis - 1 hectare (opgesplitste) weides- open stallen- paddock. Behalve deze heb ik geen andere paarden en we rijden nog gewoon met de 2 oudjes - aangepast.

Nou ik ben benieuwd naar jullie tips. Want t levert me nu echt veel stress op.

jansje73

Re: Dominante merrie en nieuwe pony in groep- advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 09:24

Jeetje wat vervelend. Hoe lang heb jij je nieuwe pony al ? Is er ook de mogelijkheid om de nieuwe pony op een andere plek te zetten zodat hij nog verder van de merrie afstaat ?

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 09:39

Nu n week- dus er is nog hoop. De nieuwe pony is natuurlijk ook n kuddedier en die kan ik slechts alleen ver weg gaan zetten. Dat vind ik ook zielig . Ik zie t probleem echt bij de dominantie van de merrie .

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:18

ik zou er 1 of 2 kleine shetlanders ofzo iets bij halen er zijn genoeg paarden die wel een huis zoeken en waar niet veel voor gevraagd word.
zo vergroot je de kudde en denk ik dat je merrie zich veel meer op haar gemak gaat voelen en je nieuwe pony ook een vriendje kan vinden. zo vergroot je de kudde en misschien ook de kans op succes.
verder is het misschien wel iets om gewoon een paar keer per week ofzo in de weide te gaan zitten en de paarden te laten wennen aan jou gezelschap zonder dat je iets met ze doet. je zou ook met ze kunnen knuffelen en troetelen in de weide. dan accepteren ze jou en word je misschien een deel van de kudde

luckyluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:43

Zou me nog niet gelijk zo druk maken. kan nog wel goed komen .
Als je ze bij elkaar doet doe dan de oude paardjes 1 voor 1 bij de nieuwe in, en niet andersom, anders gaat de merrie helemaal baasje spelen.
Gewoon nog ff laten wennen, komt echt wel goed.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:53

Geef het de tijd, dit kan heel lang duren. Ik heb ook een paard dat ontzettend dominant is geworden in korte tijd.
Normaal gooide ik hem bij een nieuw paard, even snuffelen en gillen en dan is het klaar. Zo'n 4 jaar geleden was hij voor het eerst heel dominant toen hij zijn maatje had verloren. Hij was alleen maar aan het jagen en kon niet samen staan. Inmiddels hebben ze heel veel ruimte, meer dan toen, en nu zijn het de beste maatjes.
Een jaar geleden kwamen er weer twee nieuwe paarden bij. Ook hierbij was hij alleen maar aan het opjagen, letterlijk dag en nacht. Hij stopte geen enkel moment, niet als ik iets bij hem probeerde, niet als hij een halster naar hem toe gesmeten kreeg en ook niet toen hij er bijna bij neerviel van vermoeidheid. Het hek stond krom, zo ver werden de paarden in de hoek gedreven. Hij jaagt ze nog steeds wel weg, maar op een normale manier zoals vaker gebeurd. Het enige wat ik heb moeten doen is apart zetten en 2 dagen naast elkaar laten staan. Daarna heel lang gewacht en nu is het goed.

Ander verhaal is toen 4 maanden later weer een nieuw paard kwam. Deze was extreem onzeker en onderdanig. Voor de zekerheid met een lintje ertussen samen gezet, aangezien hij vanwege recente castratie nog niet bij de merrie mocht. Dit lintje werkte echter niet dus volgende dag samen gezet. Even opgekeken, nooit wat gedaan. Het is sinds die dag altijd perfect verlopen...

Heb dus veel geduld en zoals hierboven al werd gezegd, één voor één samen zetten. Doe eerst de oude pony, mogelijk worden ze zelfs maatjes. Doe later pas de dominante merrie, apart van de oude pony. Als het klikt, kun je ook de ruin met de oude pony samen zetten en aan de andere kant de dominante pony. Misschien helpt het, misschien niet..

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:01

NH werkt gewoon niet bij dominante merries tenzij je graag naar het ziekenhuis gaat...
Als je een goed omheinde paddock hebt gewoon de nieuwe pony en de dominante bij elkaar zetten, het kan even duren maar uiteindelijk lossen ze dit zelf wel op. En idd liefst een vaste kudde of alleszins de dominante altijd eerst apart bij de nieuwe laten!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:18

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb eens een merrie moeten trainen die mogelijk moeilijke achtergrond had en ontzettend dominant was. Bij kleine correctie ging ze al los. En dan bedoel ik echt gericht aanvallen: steigeren, klauwen, op je af springen, bijten, trappen... Werkelijk alles en levensgevaarlijk. Na een paar weekjes doorzetten is dit een heel fijn rijdpaard geworden...

Gelijk samen zetten ben ik ook fan van, mits dit goed gaat. Deze methode heb ik altijd gevolgd. Samen zetten, uurtje weg lopen bij wijze van spreken en dan is het goed. Tot mijn paard vorig jaar maar bleef jagen. Had ik ze laten staan, was het verschrikkelijk slecht afgelopen. Let hierbij heel goed op en spring nooit tussen jagende/vechtende paarden in!
Eerst samen met andere pony zetten kan ook goed helpen, omdat de nieuwe dan al een maatje heeft. Nu kan ook dit weer anders aflopen, aangezien eentje het 3e wiel kan worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:21

Dat is geen dominantie die je beschrijft.
Dat is een angstschopper en dat zijn de lastigste.
Zet haar eerst eens zonder de andere pony met de nieuwe samen. Dan heeft ze niets te verdedigen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:56

@ yacintha: dat heb ik dan ook in et gezegd: mijn dominante bitch is ook een heel fijn (rij)paard maar probeer NH en ze slaat je recht de SEH in. Gewoon normaal doen en ze is een droom.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:03

Je schrijft dat het gedrag van de oude merrie de laatste jaren al moeilijker werd. Is ze wel eens nagekeken op bijv. cystes op de eierstokken of ppid? Van beide hoor je regelmatig dat paarden er agressief van kunnen worden. Is dit het niet zou je ook tijdelijk iets kalmerends kunnen geven. Zylkene is een goede kuur maar je kan het ook puur natuurlijk houden en een kamille preparaat gebruiken. Wordt ze niet suf of half gedrogeerd van maar ze voelt zich gewoon wat relaxter.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 05:56

In principe is ze niet agressiever geworden naar ons. Maar haar gedrag is neurotischer geworden. Ze is bv ook bijna altijd hengstig terwijl vroeger ik nog niet eens ns merkte dat ze hengstig was.
maximuss- merk ik ook dat NH ship weinig toevoegt. Als ze iets anders in dr bol heeft zal ze zich niet op mij focussen en wil ze het liefst wegrennen (over mij heen maakt niet uit). Terwijl bij de andere paarden je de aandacht dan toch goed terug kan krijgen.
Ik was niet van plan nog een extra dier aan te schaffen- hopelijk zal de tijd helpen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 06:05

Wij hebben er ook zo 1 staan.. Kan inmiddels in de paddocks niet meer bij een ander staan..Heel irritant. Dit paard is echter ook respectloos naar mensen toe..Ik kan hem aardig " de baas" maar ben dan ook zeer consequent en geef dit paard geen vinger. Leiderschap gaat duidelijk niet goed bij de eigen baas en dan zie je dit soort paarden steeds meer hun eigen plan trekken..
Misschien es iemand bijhalen die je nog wat extra's kan leren op t gebied van NH..
Suc6!

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 19:32

We zijn nu n paar weken verder. Maar helaas nauwelijks beter. Ze blijft agressief op draad afrennen. Ook het naar de wei brengen is nu n hele stress. Ze rent me omver en is echt neurotisch . Soms denk ik wel ns is dit paard 22. Ik vind het erg vervelend omdat t niet hanteerbaar is en niet veilig voor kids.
Zo kan t natuurlijk niet blijven gaan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 01:29

Serieus, laat je merrie scannen. Veranderde cyclus en veranderd gedrag is gewoon een indicatie om de DA erbij te halen en je merrie te laten scannen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 07:07

Wat heb je tot nu toe geprobeerd?
Of ben je gewoon verder gegaan met wat je in de op beschreef? Dan is een topic met tips natuurlijk een beetje nutteloos.

Scannen of testen op cushing is zo verkeerd nog niet, dan kan je het lichamelijke aspect uitsluiten of verhelpen.
Verdere tips heb ik niet zonder meer info wat je Tot nu toe hebt geprobeerd.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:29

Als ik het zo leest continu hengstig, veel verandert is ze inderdaad al eens door de da getest op cuching of de eierstokken opgevoeld?