Inrijden op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Incroyable

Inrijden op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 01:17

Hey bokkers,

Ik heb een vraagje: hoelang rijden jullie in op wedstrijd? En waar laten jullie dat van afhangen?
Ik hoor het graag. :D

Groetjes Jolijn

flettie

Re: Inrijden op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:53

Bij voorkeur niet langer dan een half uur waarvan zeker zo'n 15 minuten los werken in stap, ca. 10-15 minuten draf en een keer links en rechts aangalopperen.
Vorige maand nog de proef ingegaan zonder vooraf gegaloppeerd te hebben. Gelukkig kan ik dat wel maken bij mijn paard ;)

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:01

Ik rij altijd een half uur in. Soms iets langer, maar dan stap ik voornamelijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:40

Mijn vorige paard had 45-60 minuten nodig (heet van omgevingsspanning), mijn hengst ongeveer 30 en mijn merrie nu nog 20 (weinig conditie)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:46

20 tot max 30 minuten .. Beetje warm rijden op lengte. Dan even oppakken en de ring in!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:55

Ik rij meestal max 20 minuten in. Anders is de energie echt op bij de tweede proef. Blijft tricky met een koudbloed en het behoud van de impuls. Uitloop etc heb ik dan ook een hekel aan, omdat dat standaard in mijn nadeel werkt. ( zelfs 10 minuten extra al)

Ooit gecheckt bij de ringmeester, juiste tijd erop en weer checken tijd.....en uiteindelijk liep het 2 (!!!!!!!) uur uit. Nou.. Toen had ik echt een dood paard, ondanks continue stappen tussendoor.
Was 'gelukkig' een onderlinge club springwedstrijd, maar ik stond daarna een tijd bekend als de ruiter die mikado speelde met het parkours, dus dan weet je genoeg :=

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:59

rond de 20 min, eerst lkkr warm stappen en de omgeving laten verkennen, even draven op de linker en rechterhand en even een kort galopje.

Nu hebben wij geen trailer en als we ergens heen gaan doen we dat stappend, dus als hij eenmaal op bestemming is is hij al flink warm gestapt :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:04

Mmm dan rij ik wel lang warm zie ik.. maar goed dan looptv hij het fijnst...
Minimaal 30 min liever 45

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:07

hooguit 20 minuten, meer hebben wij niet nodig. kan ook wel 3 kwartier maar paard word er niet anders van dus zie ik het nut er niet van in om zo lang los te rijden

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:07

Ik probeer 15 a 20 minuten aan te houden, dan hoef ik tussentijds weinig te stappen en is ze zo fris mogelijk. Mijn advies, ga thuis is timen om te kijken wanneer jij het gevoel krijgt Ja nu zou ik een proef willen rijden. Doet dit 1 a 2 weken en je weet precies hoeveel tijd je het beste in kunt calculeren!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:12

Hier ook bij voorkeur 45min. 1 die heter wordt naarmate ze aan het werk is en daar vervolgens eerst in moet ontspannen. Energie voor 10 en blijft heet tot het afstappen, of je nou een halfuur of 2 uur aan het werk bent :')
Hiervoor reed ik er 1 die na 15-20 minuutjes de ring in kon maar daar zat ik vaak wel 10 min langer op alleen lange teugel en een beetje acclimatiseren.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:06

Verschilt per paard, de een 15 minuten en de ander 3 kwartier. Ik zorg dat paard los is en gehoorzaam aan de hulpen staat, laatste 5 minuten bovenin zetten en dan de ring in.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:15

Lowara schreef:
Ik rij meestal max 20 minuten in. Anders is de energie echt op bij de tweede proef. Blijft tricky met een koudbloed en het behoud van de impuls. Uitloop etc heb ik dan ook een hekel aan, omdat dat standaard in mijn nadeel werkt. ( zelfs 10 minuten extra al)

Ooit gecheckt bij de ringmeester, juiste tijd erop en weer checken tijd.....en uiteindelijk liep het 2 (!!!!!!!) uur uit. Nou.. Toen had ik echt een dood paard, ondanks continue stappen tussendoor.
Was 'gelukkig' een onderlinge club springwedstrijd, maar ik stond daarna een tijd bekend als de ruiter die mikado speelde met het parkours, dus dan weet je genoeg :=

Ook wel eens meegemaakt. Tijdens de wedstrijd tot twee keer toe de volgorde omgegooid. Dat betekent dat je wel tot 2 x toe aan het inspringen gaat. Toen we eindelijk aan de beurt waren had ie er ook niet zo'n zin meer in. Wel foutloos door het parcours. Maar geen winst (stijl) Jury vond hem wat te "lauw" door het parcours gaan. Normaal doe ik het niet snel maar toen ben ik toch wel even -:(- -:(- naar de jury gestapt.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:18

Lowara schreef:

Babootje schreef:
Lowara schreef:

Ook wel eens meegemaakt. Tijdens de wedstrijd tot twee keer toe de volgorde omgegooid. Dat betekent dat je wel tot 2 x toe aan het inspringen gaat. Toen we eindelijk aan de beurt waren had ie er ook niet zo'n zin meer in. Wel foutloos door het parcours. Maar geen winst (stijl) Jury vond hem wat te "lauw" door het parcours gaan. Normaal doe ik het niet snel maar toen ben ik toch wel even -:(- -:(- naar de jury gestapt.

Ik snap echt niet dat dat gewoon mag, omgooien van de volgorde en uitloop van 2 uur :oo 8)7

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:23

Kwartiertje meestal. :D Paardlief heeft niet veel nodig, even opwarmen alleen.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:27

Mijn pony rij ik maximaal zo'n 10/15 minuten los en dan eigenlijk alleen maar stap anders is hij veel te heet voor ik de ring in ga en is de proef een drama. Wel even de zijgangen erbij met loswerken en lekker laag en rond.

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:30

Naar mijn mening hangt het echt helemaal van je paard af. Het ene paard moet minimaal een half uur los gereden worden voordat deze een beetje lekker loopt en dus een proef kan lopen, waar je bij het andere paard zo op kan stappen en de sterren van de hemel kan rijden.
Ik zou het tijdens het trainen een beetje aankijken hoelang je gebruikt om los te rijden zegmaar totdat je echt op bepaalde punten gaat trainen. Als jij meestal een kwartier bezig bent met losrijden zou ik dan ook een kwartier of net 20 minuutjes pakken :)
Succes met je wedstrijd !

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:01

Kwartiertje, twintig minuten. Liever niet meer.

Maar dat hangt geheel van het paard af! Ga het thuis timen, check hoelang jij aan het losrijden bent voordat jij vindt dat je een proef kan rijden.

Voor mij is het belangrijk dat mijn paard scherp aan de hulpen staat en lekker soepel in het lijf is. Dat soepel zijn is iets dat ik thuis train. Als ik mijn trainingen goed afstel, dan is een beetje opwarmen meer dan genoeg om mijn paard soepel te laten worden.
Daarnaast check ik vaak even kort of de oefeningen een beetje kloppen met wat we thuis hebben getraind. Maar je moet de oefeningen op wedstrijd niet meer moeten aanleren. Dan ben je natuurlijk veel te laat.

Naover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:30

Bij mij op de manege mag je maar 15 min inrijden

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:41

Naover schreef:
Bij mij op de manege mag je maar 15 min inrijden

Is ook wel logisch. Die paarden moeten vaak meerdere keren lopen. Inrijden + proef rijden is al snel 20 minuten. Ook weer uitstappen is een half uur op je paard. Als zo'n paardje drie of vier keer moet lopen, is dat intensief zat.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:47

Het is imo totaal afhankelijk van het paard. De ene heeft langer tijd nodig om warm te worden dan de ander. Je kan er echt geen stempel opdrukken.