Pony's durven niet meer door de poort van de wei

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equitis

Pony's durven niet meer door de poort van de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 17:28

Hallo,

Zoals de titel al zegt durven allebei mijn pony's ineens niet meer door de poort van hun wei. Een van de pony's is best snel bang en vond de poort ineens eng (heeft geen stroom gehad etc.) dus we dachten dat het wel over zou gaan. Nu vind onze andere pony het ook ineens heel eng en durft er ook niet meer doorheen terwijl zij juist nooit echt ergens bang van is.

Nu vraag ik me af waardoor dat zou kunnen komen. De poort is breed genoeg en er is nooit iets engs gebeurd bij de poort, het is zowel bij het binnenlopen van de wei als eruit gaan.

Als ik ze mee wil nemen stoppen ze al een paar meter voor de poort en dan willen ze absoluut niet verder. Ik vind het ontzettend raar aangezien ze het verder altijd zonder problemen gedaan hebben. Ik ben heel benieuwd of jullie een idee hebben hoe dit zou komen. Verder gaan de pony's wel graag mee en het naar huis lopen is geen probleem, echt alleen rond de poort is het het een drama. Als ze er eenmaal doorheen gaan schieten ze er ook zo snel mogelijk doorheen en ik merk dat ze het erg eng vinden allemaal. Ik dacht zelf misschien aan wateraders, kunnen paarden hier last van hebben?

Ik hoor het graag!

MissBmx

Re: Pony's durven niet meer door de poort van de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:30

Ik denk eerder dat jij onzeker bent geworden door de eerste pony en die onzeker overgebracht hebt op de andere pony.
Ik zou het eens proberen met grondwerk zodat jij de leider wordt en ze vertrouwen krijgen dat als jij zegt dat het kan dat het ook kan

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:31

Lekt er geen stroom de grond in rond de poort? Het kan nl zijn dat ze dan via de bodem een schok voelen.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 17:32

Gillbo schreef:
Ik denk eerder dat jij onzeker bent geworden door de eerste pony en die onzeker overgebracht hebt op de andere pony.
Ik zou het eens proberen met grondwerk zodat jij de leider wordt en ze vertrouwen krijgen dat als jij zegt dat het kan dat het ook kan

Nee dit is niet het geval. Ik loop er altijd normaal doorheen omdat zij dat allebei ook deden. Maar ineens stopten ze zelf, terwijl ik niet wist dat ze iets eng vonden. Tevens is een van de pony's echt zo bomproof en vind echt niks eng en ik ben echt niet onzeker.
Ik doe heel veel grondwerk met ze en heb binnenkort weer les dus daar ligt het niet aan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:40

Volgens mij is het die periode van 't jaar... Wij hebben opeens paard etende tegels. 8)7

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 17:52

agee schreef:
Lekt er geen stroom de grond in rond de poort? Het kan nl zijn dat ze dan via de bodem een schok voelen.

Jaa dat zou misschien kunnen! Ik ga de stroom eens uitzetten en kijken of het dan verbeterd!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:55

Equitis schreef:
agee schreef:

Jaa dat zou misschien kunnen! Ik ga de stroom eens uitzetten en kijken of het dan verbeterd!

Slim bedacht van die stroom. Overigens is bij ons ook alles eng, spannend en noem maar op. Paarden die ineens alle kanten op gaan behalve naar stal of de paddock :) Maargoed, dat helpt jou niet...ben je alleen als ze er doorheen moeten? Is de bangste pony wel de leider van de twee? Dat heb ik namelijk met mijn paard en pony. Mijn pony staat onder mijn paard maar is nergens bang voor. Maar als mijn paard stopt, stopt hij ook. Best lastig soms. Maar als ik hem vastpak gaat het dan wel goed...

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:02

Ga eens in de doorgang staan en voel of er wat gebeurd.. als paarden altijd door een doorgang gaan en opeens niet meer dan zegt dat iets.. bij ons lekte er ook stroom als je erover heen stapt is er geen prob maar owee als je de "aarde" raakt .. dat voelen de paarden ook .. dus ff checken of het dat niet is

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 17:10

mirrex schreef:
Ga eens in de doorgang staan en voel of er wat gebeurd.. als paarden altijd door een doorgang gaan en opeens niet meer dan zegt dat iets.. bij ons lekte er ook stroom als je erover heen stapt is er geen prob maar owee als je de "aarde" raakt .. dat voelen de paarden ook .. dus ff checken of het dat niet is

Jaa ik heb er zelf ook al gestaan maar voel niks raars..

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:18

Eerst stroomlek uitsluiten.
De squeeze game van Parelli zou kunnen helpen.
Eerst even een stapje naar de poort toegaan, wachten op ontspanning en dan weg van de poort, dan kunnen ze verwerken dat de poort niet eng is, dan weer een stapje dichterbij tot pony grens aangeeft, aarzelt of stil gaat staan, wachten op ontspanning en dan weer weg. Zo kom je steeds een stapje verder en moet het uiteindelijk ontspannen lukken.

Paarden zijn van nature claustrofobisch dus door smalle (ook al vinden wij het niet smal) openingen gaan kan voor paniek zorgen. Je kunt het ook eerst simuleren door twee hindernissen te plaatsen en daar doorheen te gaan, later smaller maken etc.

Miscchien niet op een dag, want als je teveel pusht zal het niet gaan lukken.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 18:46

Freya6 schreef:
Eerst stroomlek uitsluiten.
De squeeze game van Parelli zou kunnen helpen.
Eerst even een stapje naar de poort toegaan, wachten op ontspanning en dan weg van de poort, dan kunnen ze verwerken dat de poort niet eng is, dan weer een stapje dichterbij tot pony grens aangeeft, aarzelt of stil gaat staan, wachten op ontspanning en dan weer weg. Zo kom je steeds een stapje verder en moet het uiteindelijk ontspannen lukken.

Paarden zijn van nature claustrofobisch dus door smalle (ook al vinden wij het niet smal) openingen gaan kan voor paniek zorgen. Je kunt het ook eerst simuleren door twee hindernissen te plaatsen en daar doorheen te gaan, later smaller maken etc.

Miscchien niet op een dag, want als je teveel pusht zal het niet gaan lukken.

Jaa ik snap het maar de poort is zo breed voor een tractor etc.
Tevens liepen ze er altijd probleemloos door dus het ligt niet aan claustrofobie ofzo, ik hou het in de gaten. Maar hoe denken jullie over wateraders?