Ideale zadeltassen voor meerdaagse tochten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

Ideale zadeltassen voor meerdaagse tochten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 22:59

Hai,

Ik heb inmiddels aardig wat ritten gemaakt, maar het blijft een gedoe met de zadeltassen. Ik wil erg graag informatie over de ideale zadeltassen. Ik kan zelf goed leren of zeildoeken tassen maken, maar ik weet niet zo goed waar ik aan moet beginnen.

De tassen moeten niet klepperen, niet schuren en wel groot zijn.
Verder ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met bijv. De bevestigingsplekken, wel of niet een singeltje er aan, wel of geen banaantasstuk op de rug van het paard etc.
Ik kan zelf dus schapenvacht of fleecestukken onder de tassen maken, maar ik weet niet wat het beste is en het fijnste voor het beest.

Het gaat om een trektocht van zo'n 3 tot 5 dagen waarbij de paarden zo'n 5-8u per dag lopen.

Graag jullie opinie!

Kuggur

Re: Ideale zadeltassen voor meerdaagse tochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:10

Typische "hangt ervan af" vraag. Wat denk je mee te moeten slepen? Alleen proviand voor de dag, telefoon en zo,of moeten er ook zaken mee als een slaapzak, tent etc?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:25

Ja er moet veel in kunnen/aan kunnen, zoals idd slaapzak, tent/matje. Het is overigens voor een engels zadel;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:29

En wat is 'groot'? Moeten er vierkante dingen in, of is een lange, dunne banaan ook goed?

Is het anders niet een idee om een zadeltas die jou wel bevalt op een goed zittend dekje vast te (laten) maken? Dan hoef je geen aparte onderleggers meer te maken voor op het paard en is de kans dat het gaat klapperen zo minimaal mogelijk.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:36

Ik zeg: Neem een pakpaard mee, dat is nog altijd ideaal. Heb je wel een pakzadel nodig, maar je hebt geen gedoe met een te zwaar geladen paard plus ruiter. Je kunt makkelijk van alles mee nemen, ook voer en water.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:39

mrie schreef:
Ik zeg: Neem een pakpaard mee, dat is nog altijd ideaal. Heb je wel een pakzadel nodig, maar je hebt geen gedoe met een te zwaar geladen paard plus ruiter. Je kunt makkelijk van alles mee nemen, ook voer en water.

Nou, dat dus.

Klapperen is voor een belangrijk deel belading en als je meer dan twee tassen ter grootte van een legerpukkel nodig hebt voor je bagage, dan ben je nog niet toe aan langere trektochten.

Tassen maak je vast aan je zadel; elke andere oplossing is gedoemd te mislukken op langere tochten.
Wil je echt op reis, koop dan naast je pakpaard ook een trekkingzadel, bijvoorbeeld: http://www.paardzadel.nl/dressuur-zadel ... king-zadel of heel concreet: http://www.bokt.nl/markt/ad/86190/trekking-zadel dit is een koopje als het een goed zadel is!!

Creatieve andere oplossing van een goede kennis: neem een goede regenbroek, knip die in twee stukken (door het kruis, zodat je twee lange delen krijgt), naai de onderkant dicht; ringetje erin verwerken en voorzie de bovenkant van deugdelijke sluiting en ophangmogelijkheden. Voorzie je zadel van passende bevestigingspunten en hang je "worsten" daaraan op.

Succes en goede reis :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:29

Ik ben helemaal fan van de ortlieb paarden tassen :-)

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:43

Zo zag onze bepakking er uit. Trektocht van 10 dagen, waarvan 8 dagen rijden. We hadden alles bij ons, behalve onze overnachtingsplek. Eten voor onszelf haalden we per dag op bij een buurtwinkel als we aan waren gekomen op de plaats van overnachting. Voer voor de paarden zat gewoon bij de bepakking in. En dus ook slaapzak, kussen en matje.

Ik heb dus tassen van Ortlieb (achter) en tassen van Stowaway (voor en banaan). En dat is ruim voldoende pakruimte voor 10 dagen vakantie met paard.
Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:07

Heeft je zadel goede bevestigingsringen? Zo niet, dan zou ik beginnen met dat te regelen. Inderdaad moeten zadeltassen aan je zadel hangen voor de gewichtsverdeling.
Ortlieb tassen zijn heel mooi en goed, maar passen ook niet aan ieder zadel (heb ik weer :') ) Pas wel op dat je tassen niet te groot zijn, want dan stop je er teveel spullen in (= gewicht). In principe kun je met 2 legerpukkels (of vergelijkbare maat/vorm) en een roltas voor slaapzak/matje best een dag of 8 op pad. Je moet alleen niet de illusie hebben dat je elke dag schone kleren aan kunt doen. Als je een tentje mee wil nemen heb je in principe een tweede paard nodig, al dan niet met ruiter. Met een tweede ruiter kun je het tentje verdelen over beide paarden, pakpaard is in principe prettiger.