Uitdagen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLV

Uitdagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 19:49

Beste bokkers,

Sinds een 1,5 week geleden heb ik een shetlander merrie en ik weet toen voor dat ik haar had gekocht ze ook makkelijk in omgang was enz. Nu ze van mij is staat ze op een pension en staat ze echt voor het eerst met paarden/pony's op de weide. Dit gaat ook goed en ze bijt goed van der af. Alleen wat me nu in eens opvalt.. Ze is onwijs ondeugend bij longeren bijv. en probeert als ik met haar aan de hand wil lopen op een stukje wat donker is (dus in de avond) vind ze dat in een keer eng.......
Ze probeert er goed onderuit te komen en blijf hierbij consequent.
Is dit uitproberen of is ze vals?

Groetjes, :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Uitdagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:10

Ik verplaats dit topic van VSW naar OPG.

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:24

Vals zowieso niet; shetjes zijn nou eenmaal eigenwijs.

Ook zal ze nu wel een beetje gewend zijn aan de nieuwe stal en aan jou. Hierdoor zal ze meer van zichzelf laten zien en inderdaad gaan kijken waar de grenzen liggen. Dus inderdaad gewoon lekker verwennen, consequent zijn en grondwerk bijv. Om leiderschap (verder) te ontwikkelen.

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 22:49

Gebruiker201 schreef:
Vals zowieso niet; shetjes zijn nou eenmaal eigenwijs.

Ook zal ze nu wel een beetje gewend zijn aan de nieuwe stal en aan jou. Hierdoor zal ze meer van zichzelf laten zien en inderdaad gaan kijken waar de grenzen liggen. Dus inderdaad gewoon lekker verwennen, consequent zijn en grondwerk bijv. Om leiderschap (verder) te ontwikkelen.

Dankjewel :)!

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 02:26

Als ze niet in het donker buiten wil lopen is er misschien wel wat naars gebeurt 's nachts, mogelijk heeft ze nachtblindheid. Wellicht is ze het gewoon niet gewend dan buiten te lopen. Dit zou ik geleidelijk opbouwen en uiteraard lekker belonen als het goed gaat. Je hebt haar nog niet zo lang, het is natuurlijk nog even wennen en elkaar leren kennen. Veel succes en plezier samen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 02:35

hoogstwaarschijnlijk gewoon gewenning..

het duurt grofweg 1 week per jaar dat een paard/pony oud is voor ze weer helemaal zichzelf zijn (kan sneller kan, langer duren natuurlijk)

ondeugend met longeren, kan natuurlijk gewoon zijn dat zij er weinig van begrijpt, of dat je zelf wat verkeerde hulpen/aanwijzingen geeft.. het beste dat je kunt doen is een instructeur eens mee laten kijken.. En hoe vroeger je dat doet, des te sneller ben je erachter wat daar scheelt en hoe je dat op kunt lossen..

ik denk dat je teveel verwacht in een hele korte tijd..
ze kent haar omgeving nog helemaal niet zo goed en in het donker ziet het er weer anders uit.. Dus vanzelfsprekend dat sommige paarden/pony's daar wat angstig of stakerig door zijn..

gewoon in kleine stapjes.. ik zou vooral bij daglicht lekker in het weekend wandelen met haar..
en s avonds als het donker is, kun je bijvoorbeeld gewoon een appeltje brengen en uitgebreid poetsen.. of longeren als er goed licht is.

gewoon vriendelijk vragen, maar wel consequent zijn.. het is jouw feestje en als je pony lief is mag ze dat meevieren..

Dus ze mag best angstig zijn buiten, maar als jij 10 meter wilt lopen, dan wordt er 10 meter gelopen..
Dat mag best in alle rust en stapje voor stapje. maar tot waar jij wilt en niet tot waar zij het genoeg vind.

Wel heel goed opletten dat wat jij wilt binnen haar kunnen van dat moment ligt..

Dus als jij zeker weet dat je pony gewoon 100 meter kan meelopen langs de weg zonder hysterische paniekaanval.. Dan kies je voor 75 meter, lekker belonen en terugwandelen. immers ze heeft het dan braaf gedaan en tot waar jij wilde dat ze liep..

je kunt wel een kilometer willen vragen, maar als je pony bij 200 meter in paniek schiet, zich lostrekt en terugstormt, dan is dat een slechte ervaring, bouw je geen vertrouwen op en ga je eigenlijk alleen maar achteruit..

kortom..
tijd,
rust
en vertrouwen opbouwen.

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 10:59

Dank jullie wel!:) nog een vraagje, als je een hoofdstel in doet heb je dan meer grip? Dus meer controlen dan bij een halster?:)

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:20

Je hebt wel meer controle ja. Alleen punt is dat stel het paard schrikt of jij geeft een enorme ruk aan het touw; heeft het paard pijn in zijn mond....

Dus het is maar net wat je wilt! Ik zal zelf kiezen voor een touwhalster; omdat het dunner is dan een stalhalster werkt het toch beter alleen kan je hem geen pijn doen in zijn mond.

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 19:49

Gebruiker201 schreef:
Je hebt wel meer controle ja. Alleen punt is dat stel het paard schrikt of jij geeft een enorme ruk aan het touw; heeft het paard pijn in zijn mond....

Dus het is maar net wat je wilt! Ik zal zelf kiezen voor een touwhalster; omdat het dunner is dan een stalhalster werkt het toch beter alleen kan je hem geen pijn doen in zijn mond.

Dat is waar en het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze pijn krijgt
... Maar aan het halster enz doet ze het nu keurig :)! En met longeren is dan een hoofdstel beter of halster?:) als het om controle gaat

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:52

Ik niet meer controle met bit. Als hij gaat rennen loopt hij nu in een rondje, bij een bit komt er druk in de mond waar hij dan voor wil vluchten. Bit is om te verfijnen niet voor controle. Dus controle -> halster, verfijnen -> bit (bitloos kan ook natuurlijk)

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:08

Longeren is het allerbeste met kaptoom in mijn mening. Een halster gaat namelijk snel scheef; zeker als je pony een beetje trekt. Gewoon kijken waar je pony het beste op reageert en wat jij fijn vindt!