Hengstje voetje bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Hengstje voetje bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 17:18

Volgende week komt de bekapper. Ik heb weekje tijd om te leren.
Ik vraag mijn Hengstje van april geboren voetje dmv touw omdat hij anders bijt.
Aanvankelijk ging dat heel goed met beloning, maar nu protesteert hij door zich te laten vallen tegen mij om zijn been te onttrekken. Sta er beetje alleen voor. Iemand tips hoe ik alsnog voetje zou kunnen leren vragen zodat de bekapper zijn werk kan doen?
Alvast bedankt.

marianne1980

Re: Hengstje voetje bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:20

Hoe kan hij je bijten? Kan je hem korter vastzetten anders, zodat hij niet bij je kan?

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:25

Mijn hengst heeft dit ook allemaal gehad. Wat ik deed is het touw één keer om de bar leggen en het uiteinde zelf vast houden (4m touw). Dan kon ik zijn hoofd recht houden. Daarnaast kreeg hij gewoon een flinke tik als hij beet, hij deed dit ontzettend vaak en hij is ook nog eens ontzettend dominant! Wat betreft het been hield ik hem gewoon vast... Als ik hem écht niet kon houden, been loslaten en om laten vallen. Klinkt misschien grof, maar ze krijgen er niets van. Als hij het nu weer wilt doen, roep ik een keer en dan stopt hij gelijk.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:29

heel herkenbaar probleem ik heb het ook allemaal gehad met mijn hengst. Ik heb dit probleem ook opgelost door het touw eenmaal door een ring van de muur heen te doen en deze vast te houden. Toen hij bij mij had geleerd dat hij zich dan maar moest laten vallen. Heb ik hem aan een longeertouw vast gemaakt deze eenmaal om een ijzere buis (iets wat sterk is) en iemand anders deze vast laten houden (die heel sterk is) en stug vol blijven houden zodat hij niet om kan vallen. Hij heeft het een keer geprobeerd en nu is hij heel braaf.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 12:41

Ik hing hem redelijk lang vast aan touw. Dus toch iemand erbij halen die vasthoud....
Is nog een kleine sprot maar speelt nu al beetje baas over de papa. Als papa bijt in zijn been laat hij zich vallen, ze doen eigenlijk niet anders....
Dus ik ga hem moeten leren dat ik niet wil spelen zoals papa. Hoop dat het zal lukken op deze manier Mandy. Wou het proberen via clickeren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:50

Waarom niet eerder begonnen met oefenen? Dan had je nu geen probleem gehad. Dit zijn dingen die een veulen van 9 maanden al aardig moet kunnen.

Jonge hengsten zijn vaak wat lastiger met hun voorbenen omdat ze met spelen in elkaars voorbenen happen.

Happen mag niet, en proberen met jou te spelen mag niet. Dus er gaan al 2 dingen fout, dat is geen goede basis.

Voor nu door iemand vast laten houden die hem netjes corrigeerd als hij stout doet (happen, weg willen lopen, voetjes terug trekken) en een ander rustig voetjes vragen. Regelmatig een korte sessie oefenen werkt beter dan 1x een uur staan klooien.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 18:09

Dennis schreef:
Waarom niet eerder begonnen met oefenen? Dan had je nu geen probleem gehad. Dit zijn dingen die een veulen van 9 maanden al aardig moet kunnen.

Jonge hengsten zijn vaak wat lastiger met hun voorbenen omdat ze met spelen in elkaars voorbenen happen.

Happen mag niet, en proberen met jou te spelen mag niet. Dus er gaan al 2 dingen fout, dat is geen goede basis.

Voor nu door iemand vast laten houden die hem netjes corrigeerd als hij stout doet (happen, weg willen lopen, voetjes terug trekken) en een ander rustig voetjes vragen. Regelmatig een korte sessie oefenen werkt beter dan 1x een uur staan klooien.

Ik ben eerder begonnen. Van eerste week al maar door ernstige persoonlijke problemen even niet meer door gedaan. Heb nog geluk dat ik de paarden nog kan houden!!! Gaat snel hoor dat ze het verleren....daarbij, wat gepasseerd is is gepasseerd. Het heeft heen nut dit aan te halen.
Ik leer het met clickeren. Maakt niet uit hoe oud paard is maar hoe je het aanpakt. Absurd om te stellen dat je MOET beginnen als een paard jong is.
Dat kan op elke leeftijd. Hoe denk je dat ze dit met paarden doen die uit de wild komen?
Gaat goed nu. Zonder trekken of sleuren maar met geduld. Doe het nog altijd alleen.
Touw is geen slecht idee. Hij vindt dit minder eng dan een hand die naar zijn been grijpt. Dan belonen. Eens hij het goed snapt neem ik ze met de hand.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 09-01-16 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:23

Meid meid.. bezint eer gij begint.

Ten eerste verleert een jong dier iets niet als hij iets kent.
Ten tweede moet je hem nu corrigeren, want hoe langer je hiermee wacht, hoe moeilijker het wordt.
Ten derde ga je dit niet oplossen door te clickeren.

Dus.. een klap tegen zijn bakkes als hij bijt.. dat mag hij niet.. niet als hij straks ouder is, maar ook nu niet.
En zelf ook héél concequent zijn.. en niet werken met een clicker.. want hij heeft zo de link gelegd met een voedsel beloning, wat het bijten weer in stand houdt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 18:28

Casarell schreef:
Meid meid.. bezint eer gij begint.

Wat wil je daarmee zeggen? Kan ik er aan doen wat er gebeurd is. Jij hebt daarover NIET te oordelen!!!!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:33

Ik oordeel ook alleen over wat je hier zelf neer zet..
En daarvan vind ik dat je eerst na moet gaan denken voor je wat doet.. want anders gaat het straks de verkeerde kant op.
Dus.. bezint eer gij begint.. ;)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:38

Wat kan werken is om zijn voetje gewoon vast te houden. Ook als je denk dat hij zich laat omvallen. Meestal gebeurt dit niet en als hij realiseert dat je niet wil spelen kan het snel klaar zijn. Wat je ook kan doen is het even heel anders aanpakken. Vraag aan de linkerkant zijn rechter voetje en andersom. Kan prima werken. Als het voetje geven dan goed begrepen is loop je weer om.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:45

Een clicker is een prima instrument om iets aan te leren, juist bij paarden met voedselnijd (om even op voorgaande reacties in te gaan) maar het staat en valt bij goed aan leren (beginnen met voedselweigeren is bijv stap 1 bij paarden met voedselnijd) en reteconsequent zijn. Nu ken ik deze bokker totaal niet en kan daar niet over oordelen.
Verder, ben je niet te lief geweest? Bijten is echt not done, een beste lel/trap uitdelen is vaak de snelste manier, maar dan wel altijd en direct. Dat doen ze onderling ook en veel harder dan jij ooit zal kunnen. Je zou jezelf eens kunnen filmen tijdens een trainingsessie, mobiel in de hoek zetten bijvoorbeeld en met krijt vooraf op de vloer het gebied uittekenen dat er gefilmd wordt. Dat achteraf terug kijken kan erg inzichtelijk zijn.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:48

Is het hangen/vallen niet een balans probleempje? Die van mij vond het zeker in het begin makkelijker om steun te hebben aan de muur. Dus ipv met z'n neus naar de muur met z'n lichaam tegen de muur

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:30

Mijn 4 jarige hengstje bekappen is ook een behoorlijke uitdaging.
Dat happen zodra je de voorbenen aanraakt en gaan liggen bij het vast nemen van de voorbenen is echt een hengsten-dingetje.
fysiek afstraffen of geweld, helpt trouwens helemaal niks. Het enige wat je daarmee bereikt is dat hij bang wordt of nog harder gaat vechten.

Als veulen/jong paard was hij heel braaf en stond hij netjes stil. Maar met ouder te worden, is hij er steeds meer een worstelpartij van beginnen maken. Totdat hij zich eigenlijk continu liet vallen zodra de smid de voorbenen vast hield. Het voetjes geven is ook het probleem niet. Dat doet hij direct. Maar het is echt het stil staan terwijl iemand een voorbeen vast houdt, waar hij het geduld niet voor heeft en wat hem triggert.
Hij doet dit trouwens ook veel erger bij mannen. Maakt niet uit hoe zacht en kalm ze zijn, zodra een man de wei in loopt, ziet hij er een soort van sparringpartner in. En dan zie je aan paardlief zijn hele houding en blik dat hij zich alvast klaar maakt voor een leuk speeluurtje. (leuk voor hem, minder leuk voor de smid. :o )
Vol tegen hem in gaan, versterkt dit trouwens nog. Hoe meer weerwerk hij ondervindt van de smid, hoe leuker hij het vindt.

Dat heb ik redelijk simpel 'opgelost' door alleen vrouwen bij hem te laten.
Zijn huidige bekapper is een vrouw en zijn DA's zijn ook steeds vrouwen.
Niet dat het dan opeens een zacht ei is, maar hij houdt zich wel veel meer in. Er is toch iets van macho-uitstraling aan een man, wat hem schijnbaar steeds uitdaagt?
Ook beginnen we beter met de achtervoeten. Voor veel bekappers/smeden is dat onlogisch omdat de voorbenen veiliger lijken.
Maar bij een hengst is het veel logischer om achteraan te beginnen. (Mijn hengst zal ook achteraan nooit uithalen terwijl hij met zijn voorbenen wel omhoog durft kappen.) En dan zijn die achtervoetjes toch al bekapt voordat hij begint te klieren.
In principe is hij ook niet echt gevaarlijk, alleen heel vervelend en vermoeiend. (Of zoals mijn bekapster het zegt: "hij wil je gelukkig niet dood") En dat hij zich continu tegen de grond probeert te gooien is zeer onpraktisch.
Bijten/happen doet hij trouwens eerder zelden. Ik heb hem van veulen af aan geleerd dat ik niet wil dat hij zich met zijn hoofd naar iemand toe buigt. Door heel consequent steeds zijn hoofd weg te duwen, wanneer hij dit deed. Ook zich naar mij toe draaien wanneer ik hem kroel/aai/poets etc. is niet toegestaan.
Ondertussen weet hij heel goed dat hij naar voor moet blijven kijken en de verleiding om te happen is zo ook veel minder voor hem. Ben echt heel blij nu dat ik dat van in het begin zo heb aangeleerd. ;)
Ook mag hij zijn hoofd niet naar beneden bewegen wanneer ik zijn benen aanraak. Want dat kan ook aanleiding zijn. Dus niet zozeer het happen afstraffen maar wel steeds consequent corrigeren wanneer hij zich draait/opkrult of zijn hoofd buigt. En niet slaan, maar gewoon zacht maar kordaat weg duwen.
En de juiste houding belonen (rustig hoofd naar voor op de juiste hoogte en voor zolang jij het vraagt) ipv alleen het bijten af te straffen.

En verder is het een beetje aanvoelen wanneer je streng moet zijn en je stem moet verheffen en wanneer je juist stoïcijns kalm moet blijven.
De mijne is naast een klier en een vechter, ook een heel gevoelig paard (kruising Lusitano-QH) dus met druk en geweld kom je bij zo'n paard echt nergens. Want dit kan ook heel mis gaan, ik ken wel wat Lusitano's (hengsten) die simpelweg niet meer door een smid bekapt kunnen worden...
Hij is nu 3 keer bekapt door een vrouw, nadat het echt te erg werd bij mijn vaste mannelijke smid.
En ik begin nu toch echt wel vooruitgang te merken. De laatste keer is hij niet meer tegen de grond gegaan. Dus ik heb goede hoop dat ik binnenkort een braaf hengstje heb. ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 23:09

Bedankt Lucky voor je uitgebreide antwoord!
Ik herken het feit dat hij erger is bij mannen! Mijn kleine held gaat bvb ook ruwer om met mijn vriend dan met mij. Misschien geleerd aan zijn zusje. Die behandelt hij ook veel zachter nu.
Ik heb iets tegen geweld gebruiken. Herken het feit: voetje geven: geen probleem alswel het houden.
Voet geeft hij zonder probleem maar van zodra ik het tussen mijn benen wil houden zakt hij.
Misschien mijn fout maar gans de familie zit hier samen en papa en zoonlief doen niet liever dan elkaar plagen en spelen :-). Normaal dan dat hij het vasthouden van zijn been ziet als zoals een hengst die in zijn been zou bijten.
Ik ga er met veel geduld aan werken en thx voor de tip: ik ga het zelf doen en niet vragen aan een vriend.
Is de ene Lusitano bij de andere. Mijn ene merrie is de braafheid zelve terwijl de moeder van dit hengst je ongelofelijk moeilijk bekapt. Heb reuzengeduld moeten hebben bij haar. Dat belooft dus met haar zoon :-)(trouwens Berber/Lusitano :-))
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 11-01-16 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:16

Pff wow wat vervelend... Lastig zo'n hengstje.

Ik ben zelf begonnen met 6 maanden. En dan om de week 10 minuten oefenen.
Moet er wel bij zeggen dat hij mij nooit gebeten heeft. Maar wel een beetje slaan
met de achterbenen.

Ik heb geoefend met vastzetten steeds een beentje kort optillen.
Echt 1 seconde, dan belonen en een stukje wortel. Dit had hij snel door en vond het al
gauw leuk om voetjes te geven (als hij het zelf deed negeerde ik dat). De achterhoefjes
waren wel iets lastiger dat vond hij eng. Als hij een beetje uithaalde (het was niet echt slaan hoor,
maar dan zei ik op een boze toon zijn naam en kreeg hij niks) Ik heb daarvoor gewoon heel veel tijd genomen. Als hij ging hangen of zijn been weg wilde trekken; gewoon vasthouden en als hij ontspande direct belonen.
Steeds heel kort optillen en dat belonen + worteltje. Vandaag is de hoefsmid geweest voor mijn andere
pony's en hij heeft alle 4 de hoefjes kort even gevijld om te oefenen. Is dat voor jouw hengstje ook
niet mogelijk of moet hij echt flink bekapt?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 23:37

Tinkertje89 schreef:
Is het hangen/vallen niet een balans probleempje? Die van mij vond het zeker in het begin makkelijker om steun te hebben aan de muur. Dus ipv met z'n neus naar de muur met z'n lichaam tegen de muur

Haha .... ik denk het niet.
Van bij de geboorte was hij al een super speelvogeltje. Hij is super lenig en fit :-).
Hij denkt wellicht dat ik wil spelen zoals zijn papa'tje met hem doet.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:46

Ik heb ook een jonge hengst van 22-03-15. Ik schrok en beetje van je bericht want ik vind Dylan al ondeugd als hij gaat hengelen met been terwijl ik het ophoudt. Nou mag een jonkie wel een beetje ondeugd doen en grenzen opzoeken. Immers door de grens op te zoeken en baas die duidelijk grenzen aangeeft leert het paard.
Het probleem met bijten herken ik niet dus daar durf ik niets over te zeggen. Ik werk met mijn veulen met Parelli methode. Ik vraag het voorbeen door de zwilwrat aan te raken en het achterbeen door het spronggewricht aan te raken. Parelli werkt in 4 fases, 1 aanraken, 2 zachtjes knijpen, 3 harder knijpen, 4 knijpen en draaien. Ik heb nooit harder dan fases 2 hoeven toepassen. Dylan had wel eens de neiging op mij te leunen. De balans houden is nog lastig voor zo'n jonkie. Helemaal de voorbenen, paarden dragen meer gewicht op de voorhand. NH vraagt je ook je verplaatsen in de visie van het paard. Ik denk dat begrip en geduld beter werken dan straffen maar een leider is ook hard en duidelijk. Je kan het je veulen makkelijker maken. Hij moet wel beetje stevig staan de duw hem even tegen de schouder zodat hij zijn voorbenen recht naast elkaar neerzet. Als ik iemand heb die mijn helpt vraagt is diegene om Dylan vast te houden aan de lead rope en koekje of stukje wortel te voeren. Ben ik alleen dan kriebel ik het been dan ik ophoudt. Dylan ziet friendly game ook als een beloning en hij wordt dan ook rustig en blijft beter stil staan.
Belonen wat hij wel goed doet maakt dat het een leuke ervaring wordt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:53

Ik heb geoefend maar ging niet voldoende en voelde me beschaamd dat hoefsmid vandaag problemen zou hebben.
Ik heb hem tot het laatste bewaard zodat hoefbekapper al goeie indruk had over andere paarden/ veulen.
Ik stond gewoon met open ogen te kijken naar mijn hoefbekapper.
Heb enorm veel moed opgedaan.
Zo ongelofelijk goed dat hij mijn hengst je toch bekapt heeft.
Moraal van verhaal: volharden zijn op een zeer betrouwbare manier.
Hij hield gewoon beentje vast en ging zachtjes mee met de beweging zonder te forceren.
Ik zag zelfs dat hij de beentjes redelijk los in de handen had.
Hengstje probeerde los te komen maar zonder te verpinken ging hij zachtjes mee in de beweging.
Hij heeft me enorm moed gegeven. Dat is vooral wat ik nodig had.
Gewoon blijven houden en zeggen tegen jezelf: ik weet dat het lastig is jongen maar we gaan er samen door.
Tot mijn allergrootste verbazing heeft hij zelfs de 4 voetjes op de pikkel kunnen plaatsen.
Chapeau en nu zet ik zijn werk verder. Ik weet dat dit zo goed ging door bijzondere charisma van mijn bekapper en wil dat stukje goede energie in me bewaren om zelfde energie te proberen te gebruiken bij al mijn handelingen.
Ik zag Chamane soms slaan, maar hij zei dat dit niet slaan is om te raken anders had hij hem al lang mee gehad. Is een brave hengst zei hij....joepie!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:40

Fijn! Dan heb je een goede smid die goed kan omgaan met jonge dieren. Ik geloof dat fijne goede herinneringen belangrijk zijn. Helaas blijven slechte herinnering ons beter bij. Natuurlijk onze hersenen willen ons in bescherming nemen en voorkomen dat we dezelfde fouten nog eens maken. Het zal voor paarden niet veel anders zijn. Gewoon doorgaan en proberen te voorkomen dan je hengstje een negatieve ervaring op doet.