Ik heb bij mij op de wedstrijden regelmatig paarden in het Z zonder ijzers Maar bij ons is de Z ook wel altijd op zand dus dat is dan ook geen enkel probleem
Waarom zou dit niet mogelijk zijn? Enigste wat lastig word is op gras starten, maar als jij altijd op zand start waarom niet? Ik ben altijd van mening zolang je geen ijzers nodig hebt er niet onder laten slaan! Ik heb bij Romeo alleen ijzers in het zomerseizoen ivm lange buitenritten met de wagen, dan had hij ze echt nodig anders sleten zijn hoeven veel te hard.
Ja hoor, hier is er een, Z2 op blote voeten, ook op gras. Het is nog nooit voorgekomen dat ik niet kon starten vanwege slechte bodem. Sterker nog, een keer een wedstrijd gereden op een natte bodem, was Z1, en waar mijn clubgenootje met een paard op ijzers met stiften onderuit ging, kon ik op blote voeten netjes doorrijden!
Het ligt enorm aan je paard. Sommige paarden liggen in een droge wei al bij elke bocht op hun neus terwijl andere zonder problemen door de modder racen.
orkaan
Geplaatst: 06-01-16 14:58
Ja hoor Z2 gereden (en hier is bijna alles op gras) gewoon zonder ijzers, ging prima
Dorine92
Geplaatst: 06-01-16 15:03
Kan wel maar op gras vind ik t altijd een beetje eng. Ik haat rijden op gras sowieso al, maar afgelopen zomerseizoen moest ik er toch aan geloven want anders kon ik te weinig zz-licht wedstrijden starten naar mijn zin. Dus ook maar achterijzers eronder gezet zodat daar kalkoenen in konden. Dat doe ik dus nooit meer... toen de achterijzers er weer onder vandaan gingen aan het eind van het seizoen, had hij gelijk een hoefkneuzing. En dat terwijl hij elke 6,5 week nieuwe ijzers kreeg! Dus heb het nooit laten verslonzen. Heb hem 6 weken uit de running gehad dus achteraf gezien was het het niet waard, die achterijzers Voor heeft hij ijzers vanwege zn franse stand, anders had hij zeker blootsvoets gelopen. De fjord reed ik trouwens ook Z mee zonder ijzers. Moest dat namelijk zelf betalen als ik dat wilde dus daar had ik geen zin in. Gaf mn geld liever uit aan lessen De andere paarden allemaal alleen voorijzers
Hier ook Z1 zonder ijzers, start zo veel mogelijk op zand, maar op gras kan ook.
Anoniem
Geplaatst: 06-01-16 18:15
Sizzle schreef:
Het ligt enorm aan je paard. Sommige paarden liggen in een droge wei al bij elke bocht op hun neus terwijl andere zonder problemen door de modder racen.
Stalgenootje rijd ook Z2 zonder ijzers, maar hier word er eigenlijk alleen maar op zand gereden. Maar het ligt inderdaad ook aan je paard
Mungbean
Geplaatst: 07-01-16 11:46
Sommige paarden durven te glijden, andere gaan krabbelen. Je ziet dat mooi als de bodem bevroren is. De ene loopt alsof hij ieder moment zijn nek kan breken met korte rare stapjes en de ander loopt gewoon door alsof er niets is. Krabbelaars zijn gevaarlijk want die vechten tegen het glijden en vallen dan juist om. Nog afgezien van het feit dat dat er niet uit ziet in de proef.
Gewoon aan kijken, thuis regelmatig op gras trainen om te kijken wat er kan en wat er niet kan.
Ik heb zonder ijzers ZZ dressuur en ZZ vaardigheid (voor de wagen dus) gereden met verschillende pony's. Zelfde pony's reden ook B dressuur en B springen onder het zadel zonder ijzers (hoger niet ivm geen geschikt ruitertje). Maar ook wel ZZ met ijzers, zonder kalkoenen. Train thuis ook zonder, dus ken mijn pony's. 1 ging wel op kalkoenen op wedstrijd en trainde ik voorzichtig op gras, de rest probleemloos.
M2 zonder ijzers maar het Z krijgt hij ze ook niet onder. (Als we het Z redden ) Ik start op gras en zand. Hij heeft 4 benen en die gebruikt hij dan ook maar. Het scheelt dat hij niet beter weet en stevig op zijn pootjes staat.
Maar wat Sizzle zegt. De ene struikelt al over een grasspriet terwijl een ander nog niet verblikt of verbloosd van een ijs weide met schaatsbaan (zoals de mijne)
Amaranth7
Geplaatst: 10-01-16 15:47
Z2 zonder ijzers. Rij gerust op gras, nooit geen problemen mee.
Met ijzers gaat die van mij te voorzichtig lopen, dus daarom maar zonder.
Anoniem
Geplaatst: 10-01-16 15:49
Amaranth7 schreef:
Nooit geen..
smurffie
Geplaatst: 10-01-16 15:50
Dressuur geen probleem, springen op zand ook niet. Springen op gras of crossen zonder kalkoenen vind ik tricky
Amaranth7
Geplaatst: 10-01-16 15:53
Relaxed schreef:
Amaranth7 schreef:
Nooit geen..
Zo zeggen wij dat hier, boerentaal haha. Nooit problemen mee :p.
Eef2711
Geplaatst: 10-05-16 22:58
Emma hindle Grand Prix zonder ijzers. Volgens mij vanaf 2011
Ik denk dat Prinses van Denemarken, Nathalie of Sayn-Wittgenstein, internationaal GP amazone, daar een goed voorbeeld van is. Haar paarden lopen ook zonder ijzers.