Halve hals - wugmodel bij breed paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katleen

Halve hals - wugmodel bij breed paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:28

Hoi bokkers!

ik zit met een dilemma ivm winterdekens bij mijn breed geschouderd paard. Tot heden gebruikte ik steeds de rambo duo maar mijn paard begint bij haar schoft toch een plekje te krijgen hiervan. Dit is echter het eerste jaar dat dat gebeurt.

Nu zou ik graag rondkijken voor een deken in wugmodel, dus met een halve hals, maar ik lees dat deze niet geschikt zouden zijn voor een paard met brede schouders. En laat mijn paard nu net brede schouders (vooral naar voren gericht) hebben...

Zit er verschil in de amigo wugs tov de rambo? Ik lees ook dat rhino eerder kleiner valt?

Iemand ervaringen/tips?

alvast bedankt! :D

Wesco

Re: Halve hals - wugmodel bij breed paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:30

Ik heb een haflinger met brede schouders. De enige dekens die goed liggen zijn de Fedimax dekens (Duits) en de Shires dekens. Een halve hals past bijna nooit bij mijn haflinger. De deken gaat dan trekken.

Katleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 17:40

Welk model heb jij van fedimax? Heb je daar ervaring mee met het model met halve hals?

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:42

Horze! Mijn paard is breed van voor en heeft genoeg ruimte met deze dekens. De loopsplit is hoger en naar voren geplaatst ;) zeer tevreden over deze dekens.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:44

Ik las "wurgmodel" en vroeg me af wie zo'n hekel aan z'n paard heeft dat hij zoiets zou willen aanschaffen :')

Maar ik heb geen ervaring met deze dekens, lees even mee :)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:49

ik heb voor onze PRE en Quarter die allebei flink breed zijn de Amigo wug, die passen super en ze krijgen geen schuurplekken en geen drukplekken in de manenkam

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:51

Afbeelding

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:52

Het is ook mogelijk om een extra passtuk voor de borst te kopen voor de ultrabrede typjes.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:54

Haha, ik las ook in eerste instantie "wurg"model.
Die halve halzen vind ik eigenlijk niks, heb het model vorige winter aangeschaft voor mijn 24-7 in de wei lopende merrie, maar die hals blijft als zij graast gewoon overeind staan (kan de wind/regen dus makkelijk onder slaan) en vouwt of valt dus helemaal niet met de beweging mee naar beneden.
Dit jaar heb ik gewoon een héle hals die met klittenband onder de hals dicht gaat, en dat bevalt 10 x beter.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 06-01-16 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:59

ik heb goede ervaringen met Silvano dekens halve hals
ik heb een kruising quarter en hij heeft vroeger deze dekens gedragen
deze heeft een iets opstaande halve hals zodat de manen niet geplet worden.

ik heb nog een nieuwe maat 6.3 te koop

Katleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 18:12

Wurgen ga ik haar in eerste instantie nog niet doen :+

Iedereen al erg bedankt voor het meedenken! Ik ga even alle merken opzoeken :)

Het plekje (haar weg, huid is wat "harder") aan haar schoft/manen blijkt ook erg te jeuken (paard heeft daarnaast ook zomereczeem en ontzettend snel jeuk), vandaar het idee voor de halve hals. Ik vind een hele hals ook fijner, maar aangezien de meeste dekens dan ook daar een naad hebben lopen, lijkt mij dat geen oplossing.

Mirgino, heb helaas 6'6 nodig..

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:13

bij mijn shet met brede schouders zit de rhino wug perfect

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:19

Laatst bijgewerkt door Wesco op 06-01-16 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:23

Katleen schreef:
Wurgen ga ik haar in eerste instantie nog niet doen :+

Iedereen al erg bedankt voor het meedenken! Ik ga even alle merken opzoeken :)

Het plekje (haar weg, huid is wat "harder") aan haar schoft/manen blijkt ook erg te jeuken (paard heeft daarnaast ook zomereczeem en ontzettend snel jeuk), vandaar het idee voor de halve hals. Ik vind een hele hals ook fijner, maar aangezien de meeste dekens dan ook daar een naad hebben lopen, lijkt mij dat geen oplossing.

Mirgino, heb helaas 6'6 nodig..

deze vallen als 195cm
mijn paard is 160cm en had van Horseware 6.6 en Silvano 6.3
Silvano heeft een betere pasvorm vind ik.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:38

Ik heb op mijn lusitano met behoorlijke hals ook een rambo duo liggen, die ligt keurig, maar eind van de winter mist hij ook wel een plekje manen daar... -O-
Ik heb een wug gepast bij hem, van rambo, maar die drukte toen teveel op/in de hals, dus dat heb ik niet gedaan.
Mijn ervaring is dat Dominick losser op de hals en de schouders ligt bij bredere paarden, daar zit ook nog wel aan te denken als ik wat anders wil gaan proberen...

Katleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 09:35

Het missende stukje manen vind ik al niet meer erg, de jeuk baart mij meer zorgen... Het zou naar mijn gevoel even helemaal moeten kunnen herstellen/tot rust komen zonder een dekenrand in de buurt :\

Dominick kan ik inderdaad ook nog eens naar kijken, bedankt!

Wesco, dank voor de foto's!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:42

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:44

Afbeelding

Afbeelding

De haflinger van mijn moeder heeft het bovenste model op (onderste foto is zelfde merk voor het idee) en die ligt eigenlijk top. Ook heeft hij een Bucas turnout en die ligt ook top, alleen die zijn er niet met halve hals volgens mij.

Katleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 11:54

Welk merk zijn deze?

bucas gaat helaas scheef liggen hier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:33

Hier ervaring met
silvano(paardenboulevard)
rhino
horze
nika

en dan liggen de laatste 2 t mooiste. Inmiddels dan althans, nu zijn nek t breedste is.
Maar t blijft denk ik altijd wel kwestie van passen, en hoe je paard/pony verder gebouwd is.

edit:inmiddels geen dekengebruiker meer.

Katleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 10:02

Tegen mijn verwachting in ligt de amigo wug heel netjes! Ietsje lang op de rug, maar ruim genoeg bij borst en hals :D

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:08

Ah mooi, heb zelf de weatherbeeta met halve hals geprobeerd,maar daar kreeg mijne kale plekken van op zijn borst en bleef omhoog staan bij het grazen. Heb nu de bucas select big neck daar kan een losse hals bij. Die valt mooi om zijn borst en manen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:37

Je zou ook eens kunnen kijken naar Stormshield dekens, die zijn voor quarter horses ontwikkeld, ook brede schouder dus, en hebben juist een "cutback" model waarbij de schoft vrij is. Of een V-model bij de schoft waardoor er ook druk verminderd wordt.
Zelf heb ik ook een stormshield deken, de Versality Bellyband deken. Mijn merrie heeft geen brede schouders, maar ik kan de deken kleiner maken zodat het daar minder ruim is door middel van een verstelsysteem.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:54

Op mijn oude haf lees EXTREEM BREDE BOEG EN HALS waren de Rhino wug de enige passende dekens!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:42

Patricia_86 schreef:
bij mijn shet met brede schouders zit de rhino wug perfect

Bij mijn shet ook, ook de Rhino. Da's alleen wel het ponymodel, niet de grotepaardenrhino. D'r manen blijven heel, ze worden alleen wel plat (ze heeft een manenboog).

Voor mijn IJslander, met schouders model schotelantenne, durfde ik het niet aan. Ten eerste omdat de voorsluitingen van de Rhino niet verstelbaar zijn, maar ook omdat ik niet verwacht dat zijn hals er in past. Voor hem ben ik uitgekomen bij Weatherbeeta, ook een erg fijne deken. Die zijn er vast ook met wug. De voorsluitingen zijn dan verstelbaar enne... als mijn ruin er in past past elk paard er in. Hij heeft ook een Amigo, die zit iets krapper maar kan voor nood ook voor hem.