Hoelang nog met oude keurmerk cap rijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nynke1995

Hoelang nog met oude keurmerk cap rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 12:12

Hallo,
Ik ben op zoek naar een nieuwe cap, maar er is nog maar heel weinig keuze, omdat er een nieuw keurmerk komt.
Ik heb een mooie gezien, maar als ik deze zou kopen hoelang zou ik daar nog mee mogen rijden?
Ik kan nergens goede informatie vinden, dus heeft iemand een idee? Geen zin om over twee jaar weer een nieuwe te moeten kopen als hij nog nooit gevallen is..

Of komen er binnen nu en paar weken ineens allemaal nieuwe caps op de markt?

_Fabienne

Re: Hoelang nog met oude keurmerk cap rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:17

Ik zit met dezelfde vraag! Harry's Horse heeft nu net een cap met een vernieuwd keurmerk op de markt gebracht. Maar het volgens mij is dit maar een tijdelijk keurmerk. Ben benieuwd wanneer nou precies het nieuwe keurmerk komt.

Dit is de cap van Harry's Horse in ieder geval. http://www.ej.nl/ruiter/veiligheid/veil ... _5204.html

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 19:02

Ja klopt en QHP ook, maar deze vind ik niet echt mooi. De harry's challenge en de caps van lamicell spreken me wel aan maar vind het zonde als ze snel weer moeten worden vervangen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:34

Is VG1 de nieuwe code voor de nieuwe eisen aan veiligheidshelm? Dan zijn er toch al aardig wat modellen verkrijgbaar naar mijn idee.

Het is eigen keus en/of je een goedgekeurde veiligheidshelm draagt. Enkel een manege of tijdens les of clinic oid zouden ze dit kunnen verplichten.

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:29

Het nieuwe keurmerk, heeft weinig verschillen met het oude. Hij is maar 1mm dikker. Het oude keurmerk is nog gewoon EU goedgekeurd en kan je dus nog prima mee rijden.
1 voordeel, de winkels verkopen straks alleen nog het nieuwe keurmerk. Dus.. De oude zijn ontzettend in de uitverkoop.

http://www.dekroo.nl/paarden/?tt=11370_ ... dshelm.htm
Deze bijvoorbeeld, standaard fijne cap voor 34,95

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 20:47

Ja bij divoza waren ook nog maar heel weinig caps te koop. Het klopt dat er paar nieuwe modellen zijn van HH en Qhp maar deze vind ik niet mooi.
Maar uiteindelijk zullen ze wel willen dat iedereen het nieuwe keurmerk draagt maar ik wil graag weten over hoeveel jaar ze dat willen inzetten. Anders is t zonde om nu een cap aan te schaffen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:53

Hoe willen ze dat gaan controleren dan?

Er rijden nu ook nog mensen met een hele oude cap. Terwijl de opvolger ondertussen ook al vervangen is..

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 20:56

Ja geen idee, voor recreatief gebruik maakt t niks natuurlijk maar wil graag weten hoe knhs er mee om wil gaan op wedstrijden

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:24

De huidige caps zijn gewoon nog veilig en bruikbaar, maar er is gewoon een vernieuwde certificering.
Wat FeeY zegt betreft uitverkoop gaat niet gebeuren, de meeste ruitersportzaken hebben schaarste omdat de certificeringseisen nogal wat voeten in de aarde heeft gehad bij fabrikanten om alle machines ed om te zetten naar het nieuwe in een heel kort tijdsbestek.
Langzaamaan komen de meeste merken nu met caps met het nieuwe keurmerk.

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:45

Odetje92 schreef:
De huidige caps zijn gewoon nog veilig en bruikbaar, maar er is gewoon een vernieuwde certificering.
Wat FeeY zegt betreft uitverkoop gaat niet gebeuren, de meeste ruitersportzaken hebben schaarste omdat de certificeringseisen nogal wat voeten in de aarde heeft gehad bij fabrikanten om alle machines ed om te zetten naar het nieuwe in een heel kort tijdsbestek.

Wat ik zeg is niet waar?
Als je nu kijkt bij de grote ruitersportzaken is dit wel degelijk waar hoor! Ik heb zelfs hierboven een voorbeeldje gestuurd.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:51

De meeste ruitersportzaken hebben amper meer caps op de plank liggen deze overbruggingsperiode,
doordat de certificering sneller kwam dan er ingespeeld kon worden zal er geen tot weinig sprake zijn van overschot aan 'oude' caps

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:01

FeeY schreef:
Odetje92 schreef:

Wat ik zeg is niet waar?
Als je nu kijkt bij de grote ruitersportzaken is dit wel degelijk waar hoor! Ik heb zelfs hierboven een voorbeeldje gestuurd.

Ik heb dat linkje bekeken maar zijn maar enkele maten die er nog zijn. Als het je maat is heb je zeker geluk!

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 09:29

Ik heb de knhs gemaild en kreeg dit als antwoord:

Het is inderdaad zo dat er een nieuwe norm zit aan te komen voor helmen en bodyprotectors. Om dit te bespoedigen heeft de NMA de huidige norm ingetrokken en een tijdelijk norm vastgesteld.
Dit heeft niet direct consequenties. Alle producten die onder de oude norm zijn gemaakt zijn veilig en kunnen zonder problemen verkocht worden. Volgens de branchevereniging van producenten van ruitersportartikelen aangesloten bij de FGHS (http://www.fghs.nl ) zal begin 2016 de nieuwe norm bekend worden gemaakt. Er zal vervolgens in alle redelijkheid gekeken worden of er een overgangstermijn nodig is of dat de producten die onder de huidige norm vallen ook automatisch onder de nieuwe norm vallen. Zodra over dit onderwerp meer bekend is zal de KNHS de communicatie op zich nemen”

Op zich nog onduidelijk want we zijn nu eind januari en nog niks duidelijk...

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:25

Tine00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:00

Ik heb een nieuwe cap van QHP, hele fijne cap! Houd er wel rekening mee dat de meeste nieuwe caps een stuk zwaarder zijn dan de oude. De eerste keer dat ik mijn nieuwe cap op had reed ik een anderhalf uurs bosrit waarbij ik nogal hoofdpijn kreeg doordat ik nog aan het gewicht moest wennen. Als je er aan gewend bent zijn het hele fijne caps! Ik vind ze ook iets mooier aansluiten dan de oudere soorten.

Deleted123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 06:56

nynke1995 schreef:
Ik heb de knhs gemaild en kreeg dit als antwoord:

Het is inderdaad zo dat er een nieuwe norm zit aan te komen voor helmen en bodyprotectors. Om dit te bespoedigen heeft de NMA de huidige norm ingetrokken en een tijdelijk norm vastgesteld.
Dit heeft niet direct consequenties. Alle producten die onder de oude norm zijn gemaakt zijn veilig en kunnen zonder problemen verkocht worden. Volgens de branchevereniging van producenten van ruitersportartikelen aangesloten bij de FGHS (http://www.fghs.nl ) zal begin 2016 de nieuwe norm bekend worden gemaakt. Er zal vervolgens in alle redelijkheid gekeken worden of er een overgangstermijn nodig is of dat de producten die onder de huidige norm vallen ook automatisch onder de nieuwe norm vallen. Zodra over dit onderwerp meer bekend is zal de KNHS de communicatie op zich nemen”

Op zich nog onduidelijk want we zijn nu eind januari en nog niks duidelijk...

Als er in alle redelijkheid gekeken gaat worden denk ik dat de huidige ook gewoon onder de nieuwe norm gaan vallen, als je kijkt dat hij maar 1mm dikker is en verder weinig verschil. Je weet het natuurlijk nooit zeker, maar dat lijkt me het meest logisch..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:30

Ik rij nog gewoon met een oudere cap en heb paar maanden terug eentje van de decathlon gekocht. Voldoen gewoon hoor. Het is niet dat je oude cap ineens 'niet meer mag'. Deze mag zelfs gewoon op wedstrijden gebruikt worden. De oude caps zullen in een jaar of 10 wel verdwenen zijn. Maar je gaat niet aan kapitaalvernieting doen natuurlijk. ik heb voor wedstrijden een hele gave cap met carbon look. Deze is echt alleen met wedstrijden gebruikt en gooi ik echt niet weg. Het is een beetje zoals met auto's, er komt een nieuwe veiligheidsnorm, maar de oude mogen gewoon 'opgebruikt' worden.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:47

weet iemand wat het werkelijke verschil is tussen de nieuwe en oude eisen/caps? Tine schreef dat de nieuwe caps zwaarder zijn (lijkt mij ook niet fijn maar goed)?

Kingsfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:54

Ik heb een nieuwe cap gekocht in januari. Deze voldoet aan de nieuwste eisen. Wat de verkoopster mij aangaf; de nieuwe caps hebben een betere pasvorm zijn dikker en er is gelet op de veiligheid van de klep en de ventilatie. Deze zitten bij sommige caps kort aan de rand waardoor er een zwak punt ontstaat en bij een val kapot breekt. De vulling is ook aagepast zodat er geen plastic of wat ook door kan. De nieuwe veiligheidseisen gaan in maart in binnen europa. Daarom was de productie een tijdje stopgezet. Harry's horse en global qhp zijn hier al op ingespeeld.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 08:08

Een oude cap kun je dus blijven gebruiken gedurende de levensduur van het produkt. Oftewel zolang je cap niet af is. Dus goed in donker en koel bewaren, uit laten wasemen na gebruikt, na een val weggooien. En dat soort dingen. Ik heb net 2 maanden terug een nieuwe gekocht bij de Decathlon en mijn wedstrijdcap van 7 jaar oud (al 5 jaar netjes in het donker opgeslagen) is er ook nog. Die voldoen gewoon nog. Een cap die 5 jaar lang in een vochtige zadelkamer heeft gelegen of veel in de auto in de zon zou ik minder snel vertrouwen dan een cap die netjes bewaard is in een donkere kast uit de zon en bij een vrij constante temperatuur. Een cap veroudert ook door slechte opslag in hitte, zon, veel temperatuursverschillen en dat soort dingen. Dat moet je dus voorkomen en dan kun je als je geluk hebt en dus niet valt lang met je cap doen. Na een val moet je vervangen.
Het is dus net als met auto's wat ik hierboven schreef.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:44

De cap die ik meenam naar 3 maanden Griekenland kon ik zo weggooien. Door de hitte Was de lijmlaag helemaal los! Blijkbaar kunnen ze daar dus niet zo goed tegen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:33

Dat kan. Hoe je ze bewaart maakt veel uit. Dat is met heel veel spullen het geval overigens.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:53

Klopt Germie. Vraag me af hoe mensen dat in zuidelijke landen doen. De bewuste cap heb ik of opgehad of lag in mijn kamer. Geen idee welk merk het Was maar enige kwaliteit mag je toch wel verwachten.
# ontopic #
Zijn er al meer mensen met een nieuwe cap?

Kingsfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:19

nvdm schreef:
weet iemand wat het werkelijke verschil is tussen de nieuwe en oude eisen/caps? Tine schreef dat de nieuwe caps zwaarder zijn (lijkt mij ook niet fijn maar goed)?

De nieuwe caps zijn idd zwaarder. En meer paddenstoel model :D Maar veiligheid is ook iets waard

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:20

is het nu verplicht om een cap met het nieuwe keurmerk te dragen?