Plotselinge kou, deken op?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fenia

Plotselinge kou, deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 22:03

Iedereen heeft het vast wel mee gekregen, de kou in het noorden van Nederland. Voor mijn gevoel is de temperatuur van de ene dag op de andere dag enorm gedaald. Vanochtend toen ik buiten kwam lag er hier een laagje sneeuw en sneeuwde het nog steeds (friesland). Ook was het behoorlijk koud en stond er een ijzige wind. De voorspellingen zijn ook dat deze kou sowieso tot woensdag nog aanhoud. Nou liep ik de hele dag al te twijfelen of ik mijn paard (KWPN'ner) een (ongevoerde) regendeken op zou gooien ivm de koude wind en de sneeuw. Normaal staat hij niet onder een deken en de voorgaande jaren had hij ook een dikkere vacht opgebouwd dan dat hij nu gedaan heeft ivm de zachte winter.

Nou ben ik benieuwd wat jullie bokkers deze dagen zouden doen, deken op of deken af? Hij staat overdag van ongeveer 11 tot 4/5 buiten. Savonds staat hij in de box. De schuur waarin hij staat zit aan het woonhuis vast dus in de stallen is het goed te doen, de deken zou dan ook alleen zijn voor buiten. En het zou na donderdag weer warmer worden, zou hij dan na deze 2 koude dagen de deken weer af kunnen? Ik zet hem nml niet zelf buiten, en wil degene die hem buiten zet ook niet elke dag tot last zijn met het gesjouw met dekens.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met wat de verstandigste keuze is, deze dagen deken op, of gewoon een uurtje eerder naar binnen als het echt koud begint te worden en deken af houden?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:06

Als hij gaat bibberen dan zou ik hem naar binnen (laten) halen en de volgende keer een regendeken omdoen. Ik doe de dekens na een koude periode ook weer af als er alleen een ongevoerde of fleecegevoerde regendeken op ligt. Ik gebruik liever fleecegevoerd om de isolatielaag die je door een deken erop leggen weghaalt te vervangen, maar een ongevoerde kan op zich ook.

Edit: vorig jaar was het opeens rond het vriespunt, storm en regen. Toen gingen ze bij mij ook tijdelijk onder dek, zowel de shetten als de kwpn'er. Ze hadden het echt koud.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 04-01-16 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:06

ik zou hem even een deken opdoen,het is wel plotseling koud geworden begrijp ik in nederland?
Maar ik ben en muts die denkt dat mijn paarden mensen zijn :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:07

Als hij de afgelopen weken zonder deken heeft gestaan, dan heeft hij een wintervacht en moet het opzich kunnen.
Ik kan me voorstellen wanneer je een ouder paard hebt of een koukleum, je dit dan wel doet.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:10

onze fjorden staan gewoon zonder deken 24/7 buiten met voldoende ruwvoer en schuil mogelijkheid om uit de wind te staan. Heb ze niet zien bibberen

Fenia

Re: Plotselinge kou, deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 22:20

Mizora, ik heb een fleece gevoerde regendeken. :j

Ik hoef morgen pas half 11 op school te zijn, dus kan hem dan zelf buiten zetten. Dit zou ik woensdag ook kunnen doen dus ben ik diegene welke hem normaal buiten zet ook niet tot last met mijn dekens haha. Als het morgen weer zo koud en vies is als vanochtend, krijgt hij zijn deken wel op. Het is niet echt een koukleum en oud is hij met zijn 13 jaar ook nog niet echt, maar zoals ik al zij heb ik nog niet echt het idee dat hij zo'n dikke vacht heeft opgebouwd als voorgaande jaren. Hij was vanmiddag toen ik hem op stal zet ook vrij nat door de sneeuw, maar ik had nog niet echt het idee dat hij het steenkoud had. (stond nog niet te rillen in ieder geval) Maar hij was ook flink aan het rennen en doen omdat hij zo graag naar binnen wou dus misschien dat hij daardoor opgewarmd was haha.

Geerke, haha opzich valt de kou nog ontzettend mee als we naar 1963 of als die andere extreme winters kijken, maar we hebben hier inmiddels wel al 2 dagen last van stroomdipjes (knipperende lampen) door ijslaagjes op de stroomkabels, schaatsende auto's op de snelweg en noem maar op, ook zat er vanmiddag een heel ijslaagje over mijn fiets. Ik ben zelf ook zo'n vreselijke koukleum en doodsbang dat paardlief het ook koud krijgt haha, daarom dat ik hier ook even om goeie raad vraag anders had hij inmiddels al onder alle dekens die ik kon vinden gestaan :+

Joyce, maar jou n fjorden hebben ook net een wat dikkere vacht als Vladimir, dus die kunnen ook wel wat meer hebben denk ik haha. :o

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:23

Ooh heej Mariska. Joyce van Fjordhestgard :')
Zo'n dikke vacht hebben ze niet hoor, omdat het stuk warmer was dan vorig jaar. Iig vorig jaar hadden ze veel dikkere vacht

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:25

Zeker als ie overdag voldoende kan eten om de kachel aan te houden zou ik hem niet zo snel een deken op doen. Ik vond het zelf vanmiddag heel goed te doen, pas na 5u werd het flink koud buiten. De vacht mag ook gerust nat zijn van de regen of sneeuw, zolang die goed werkt komt de vocht niet tot de huid.

Mijn 20 jarige staat ook zonder deken zonder problemen tot nu toe. Zou wel altijd een deken met lichte voering doen ipv een ongevoerde ivm die verminderde isolatielaag. Hier een smartex voor nood in de kast.
Haar vacht isoleerd blijkbaar zo goed dat de ijspegeltjes aan de haren hingen van het rollen in de ochtend, maar ze op d'r huid heerlijk warm voelde.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 22:26

JoycexEnya schreef:
Ooh heej Mariska. Joyce van Fjordhestgard :')
Zo'n dikke vacht hebben ze niet hoor, omdat het stuk warmer was dan vorig jaar. Iig vorig jaar hadden ze veel dikkere vacht

haha ik had al door wie je was hoor Joyce :+ Maar ik denk wel dat fjorden sneller en zichzelf beter op kou kunnen voorbereiden en verdragen omdat het koudbloedjes zijn die oorspronkelijk uit koudere gebieden komen dan een warmbloed die geen kou is gewend. Tenminste zo'n gevoel krijg ik altijd bij fjorden, kan ook tussen mijn oren zitten hoor! :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:30

Zolang ze niet bibberen hebben ze het niet echt koud. Paarden hebben het niet zo snel koud maar langdurig nat, buiten koud en harde wind is wel een combi die voor kou zorgt. Nat zorgt ervoor de isolatie van de vacht minder wordt, harde wind zorgt voor meer verdamping van het vocht waardoor er meer warmte van het lijf onttrokken wordt en zorgt ervoor dat het isolerende laagje lucht tegen de vacht aan ook verdwijnt. Als het dan ook nog koud is krijgt je paard het moeilijk met warm stoken, zeker als er niet onbeperkt ruwvoer wordt gevoerd.

Het is zeker afhankelijk van het type paard. Shetten/Fjorden die tot nu toe ongeveer stonden te zweten in hun wintervacht zullen er veel minder snel last van krijgen dan warmbloeden die het tot nu toe aangenaam vonden.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 22:30

RianneH schreef:
Zeker als ie overdag voldoende kan eten om de kachel aan te houden zou ik hem niet zo snel een deken op doen. Ik vond het zelf vanmiddag heel goed te doen, pas na 5u werd het flink koud buiten. De vacht mag ook gerust nat zijn van de regen of sneeuw, zolang die goed werkt komt de vocht niet tot de huid.

Mijn 20 jarige staat ook zonder deken zonder problemen tot nu toe. Zou wel altijd een deken met lichte voering doen ipv een ongevoerde ivm die verminderde isolatielaag. Hier een smartex voor nood in de kast.
Haar vacht isoleerd blijkbaar zo goed dat de ijspegeltjes aan de haren hingen van het rollen in de ochtend, maar ze op d'r huid heerlijk warm voelde.

Hij krijgt overdag meerdere keren hooi, hij kan dus in principe de hele tijd door eten. Ik heb hem vandaag rond 3 uur/half 4 buiten gezet, 5 uur staat hij sowieso al niet meer buiten. Met lichte voering, bedoel je daarmee ook een fleece gevoerde regendeken?

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:32

hier staat de fries ook onder een fleece gevoerde regendeken.
normaal staat hij gewoon zo kaal buiten. maar ivm de gure wind en de vallende sneeuw hebben we een deken om gedaan.
hij heeft namenlijk niet echt een wintervacht en stond toch wel licht rillend op stal.
hij staat overdag een aantal uren buiten maar verder gewoon op stal.
(regio noord oost friesland omgeving buitenpost/veenwouden )

edit: typo
Laatst bijgewerkt door SCC op 04-01-16 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:33

Inderdaad, fleecevoering tot 100-150 grams. Ook afhankelijk van je paard natuurlijk ;)

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 22:35

Mizora schreef:
Zolang ze niet bibberen hebben ze het niet echt koud. Paarden hebben het niet zo snel koud maar langdurig nat, buiten koud en harde wind is wel een combi die voor kou zorgt. Nat zorgt ervoor de isolatie van de vacht minder wordt, harde wind zorgt voor meer verdamping van het vocht waardoor er meer warmte van het lijf onttrokken wordt en zorgt ervoor dat het isolerende laagje lucht tegen de vacht aan ook verdwijnt. Als het dan ook nog koud is krijgt je paard het moeilijk met warm stoken, zeker als er niet onbeperkt ruwvoer wordt gevoerd.

Het is zeker afhankelijk van het type paard. Shetten/Fjorden die tot nu toe ongeveer stonden te zweten in hun wintervacht zullen er veel minder snel last van krijgen dan warmbloeden die het tot nu toe aangenaam vonden.

Ik denk dat ik gewoon even af ga wachten tot morgen. Mocht het al stevig waaien en sneeuwen/regenen, krijgt hij zijn deken op. Als het droog is en de wind mee valt, zet ik hem zonder buiten en controleer ik na 1/2 uurtjes wel of hij zichzelf goed warm kan houden. Natuurlijk krijgt hij met en zonder deken genoeg hooi mee naar buiten, maar dat vind ik sowieso altijd wel erg belangrijk. Bedankt voor jullie advies in ieder geval! Als ik het goed begrijp is het dus ook geen probleem dat hij eventueel 2 dagen met fleece gevoerde deken staat en daarna als de temperatuur weer wat stijgt hij weer zonder komt te staan?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:37

Als het droog blijft is het niet nodig. Kou kunnen ze goed tegen. Als hij neerslag op geeft zou ik wel een deken op doen.

Edit: na een paar dagen weer deken af is geen probleem.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 22:39

Top! Dan wacht ik gewoon morgen even af om te kijken hoe het weer dan is! :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:14

Alleen ons oude cushing paardje heeft nu een regendeken op. De rest krijgt gewoon extra veel ruwvoer en daar redden ze het prima op

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 07:14