Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

JoycexEnya schreef:Ooh heej Mariska. Joyce van Fjordhestgard
Zo'n dikke vacht hebben ze niet hoor, omdat het stuk warmer was dan vorig jaar. Iig vorig jaar hadden ze veel dikkere vacht
Maar ik denk wel dat fjorden sneller en zichzelf beter op kou kunnen voorbereiden en verdragen omdat het koudbloedjes zijn die oorspronkelijk uit koudere gebieden komen dan een warmbloed die geen kou is gewend. Tenminste zo'n gevoel krijg ik altijd bij fjorden, kan ook tussen mijn oren zitten hoor!
RianneH schreef:Zeker als ie overdag voldoende kan eten om de kachel aan te houden zou ik hem niet zo snel een deken op doen. Ik vond het zelf vanmiddag heel goed te doen, pas na 5u werd het flink koud buiten. De vacht mag ook gerust nat zijn van de regen of sneeuw, zolang die goed werkt komt de vocht niet tot de huid.
Mijn 20 jarige staat ook zonder deken zonder problemen tot nu toe. Zou wel altijd een deken met lichte voering doen ipv een ongevoerde ivm die verminderde isolatielaag. Hier een smartex voor nood in de kast.
Haar vacht isoleerd blijkbaar zo goed dat de ijspegeltjes aan de haren hingen van het rollen in de ochtend, maar ze op d'r huid heerlijk warm voelde.
Mizora schreef:Zolang ze niet bibberen hebben ze het niet echt koud. Paarden hebben het niet zo snel koud maar langdurig nat, buiten koud en harde wind is wel een combi die voor kou zorgt. Nat zorgt ervoor de isolatie van de vacht minder wordt, harde wind zorgt voor meer verdamping van het vocht waardoor er meer warmte van het lijf onttrokken wordt en zorgt ervoor dat het isolerende laagje lucht tegen de vacht aan ook verdwijnt. Als het dan ook nog koud is krijgt je paard het moeilijk met warm stoken, zeker als er niet onbeperkt ruwvoer wordt gevoerd.
Het is zeker afhankelijk van het type paard. Shetten/Fjorden die tot nu toe ongeveer stonden te zweten in hun wintervacht zullen er veel minder snel last van krijgen dan warmbloeden die het tot nu toe aangenaam vonden.