paard voor 1e keer scheren. en hoe nu met deken en stal?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ericalover

paard voor 1e keer scheren. en hoe nu met deken en stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 18:07

Hallo,

Ik ga mijn paardje zaterdag laten scheren voor de eerste keer. ze heeft een erg dikke vacht omdat ze in de herfst dag en nacht buiten stond. omdat we nog bezig waren met de stal bouwen.
die stal is inmiddels klaar en omdat ik nu weer volledig wil trainen zit ze gewoon te dik in het vacht en krijg ik haar haast niet droog.

zoals ik vertelde wordt ze zaterdag geschoren. maar nu zit ik in twijfel wat ik het beste kan doen met de deken.
ze gaat overdag naar buiten in de wei. en dat is op een open vlakte. en s'avonds tegen het schemeren aan gaat ze naar binnen. maar ze staat niet in een dichte stal. maar een kap schuurtje.
(hier onder de foto.)
momenteel heeft ze een 0 grams op omdat ze toch al dik in het haar zit.(op de foto heeft ze de 0 grams op en daar hebben we ook de andere dekens van waarvan de 400 met nek)
dan hebben we nog een 200 grams outdoor en een 400 met nek.

Wat zouden jullie mij adviseren??
Afbeelding

Afbeelding

Maureen95

Re: paard voor 1e keer scheren. en hoe nu met deken en stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:09

Ik zou eerlijk gezegd wachten met scheren. Er wordt deze week veel regen verwacht. Als jij je paard scheert heb je best kans dat ze snel ziek wordt :=
Als je wel scheert zou ik haar een heeele warme deken opdoen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:11

Waar in Nederland woon je?
Hoe snel heeft je paard het normaal warm?
Hier in het Zuiden in het nog 10 graden overdag. Mijn paard staat geschoren (2 weken geleden) dag en nacht buiten met een 100 gram. Hij heeft het daar overdag nog vrij warm onder maar hij heeft het ook snel warm.
Ik zou met deze temperaturen met een 200 gram beginnen en kijken hoe je paard eronder voelt. De 400 zou ik bewaren voor als we vorst krijgen

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:13

Maureen95 schreef:
Ik zou eerlijk gezegd wachten met scheren. Er wordt deze week veel regen verwacht. Als jij je paard scheert heb je best kans dat ze snel ziek wordt :=
Als je wel scheert zou ik haar een heeele warme deken opdoen.

waarom zou een paard ziek worden van regen?

Maureen95

Re: paard voor 1e keer scheren. en hoe nu met deken en stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:14

Van regen en wind kan die een beste griep krijgen :)

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:14

Paarden ervaren kou anders dan ons. Ik denk dat een deken met nek sowieso fijn is als het regent of sneeuwt. Ik zou zelf een regen deken met nek kopen en onderdekens in diktes aanschaffen zodat je die kunt wisselen en kunt wassen. Wij doen het al jaren zo en bevalt erg goed. De onderdeken fungeren ook als stal dekens als het bv een regenachtige dag is geweest en de regendeken toch wel nat is.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:26

Maureen95 schreef:
Van regen en wind kan die een beste griep krijgen :)

Griep/ verkoudheid krijg je van een virus of bacterie. Niet van regen.

Je kunt het beste gewoon naar het paard kijken. Mijn paard vind een hals heel vervelend. Die krijgt dan ook nooit een hals op tot het vriespunt. Pas als het overdag onder het vriespunt komt. Doe ik het wel haalt hij hem zelf eraf en dat vind ik gevaarlijk. En die van mij staat dus 24/7 geschoren buiten. Al weet hij volgens mij niet eens wat koud hebben betekent

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:30

Vanaf januari gaan de dagen weer lengen en dan gaan ze meestal best snel beginnen met ruien.
Als jouw paard goed gezond is heb dus ook kans dat de rui al snel in zet komende weken.
Wil je dan nog gaan scheren of kun je het die paar wintermaanden nog wel even uitzingen met die dikke vacht en dan volgend najaar voor het eerst scheren?

anders zou ik afhankelijk van de temp er een 300 grams of evt 400 grams (bij vorst) opleggen, evt met een hals bij slecht weer.

ericalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 18:32

twinducklin schreef:
Waar in Nederland woon je?
Hoe snel heeft je paard het normaal warm?
Hier in het Zuiden in het nog 10 graden overdag. Mijn paard staat geschoren (2 weken geleden) dag en nacht buiten met een 100 gram. Hij heeft het daar overdag nog vrij warm onder maar hij heeft het ook snel warm.
Ik zou met deze temperaturen met een 200 gram beginnen en kijken hoe je paard eronder voelt. De 400 zou ik bewaren voor als we vorst krijgen

Ik woon in het noorden zuid oost drenthe. waar nu sneeuw ligt. en idd wat kouder dan 10 graden helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:33

Ik vind het ook vrij laat om nu nog te gaan scheren, als je even wacht beginnen ze alweer te verharen.
Mocht je het graag willen dan zou ik na het scheren je 400 grams deken opleggen. Je zou dan nog een onderdeken kunnen kopen mocht het echt harder gaan vriezen.

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:36

Dat verschilt per paard. Heeft je paard het snel koud? Mijn paard staat onder een 200 grams en is volledig geschoren en gaat overdag zo veel mogelijk naar buiten. Ze heeft een hele tijd lang geschoren onder een 100 grams gestaan en had het daar warm mee (met die temperaturen van de laatste tijd 5 tot 16 graden). Nu het wat kouder wordt heeft ze haar 200 grams gekregen en dat vindt ze prima nu het wat koeler wordt. Dus kijkt goed naar je paard, je kan zelf het beste beslissen of ze het koud of warm heeft en dus wat voor haar het beste werkt.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:46

In Drenthe is het nu best wel koud toch? Dat maakt wel uit. Hier in de regio is het gewoon nog 8 graden overdag. Maar met temperaturen rond het vriespunt zou ik wel die 400 grams deken op doen (met hals) en eventueel een onderdeken bijkopen voor als het nog echt koud wordt.
Vaak scheer je een paard toch wat eerder in het seizoen en maken ze na het scheren nog wel iets van een vachtje aan. En het is dan ook nog wat minder koud, dus is de overgang wat minder groot. Nu zijn de dagen al weer langer aan het worden dus zal ze geen extra vacht meer aanmaken.

Maakt ook nog uit hoe dik je paard in haar vacht zit. Als ze echt een berenvacht heeft haal je best wel wat weg als je haar scheert. Is het vachtje wat dunner, maakt het ook wat minder uit.
Mijn paard is ongeschoren en staat nu onder 380 gram. Heeft wel een wat dikkere vacht op zijn hals maar onder de deken valt dat heel erg mee. Denk dat als ik hem nu nog zou laten scheren dat ik dan dezelfde deken maar dan mét hals op zou doen. Mijn paard staat overigens ook overdag buiten, 's nachts in een buitenstal.

En natuurlijk gewoon je gezond verstand gebruiken. Is ze ietsje klam onder de deken, haal je de hals er af. Echt te warm? Dunnere deken op. Worden de oren koud en voelt ze onder de deken koud aan, warmere deken weer op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:52

je kunt ook alleen een deel van de hals en de zij/buik eruit scheren, dan kan ze toch haar warmte kwijt en neem niet nu nog haar hele vacht af

ericalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 18:53

Sanned schreef:
In Drenthe is het nu best wel koud toch? Dat maakt wel uit. Hier in de regio is het gewoon nog 8 graden overdag. Maar met temperaturen rond het vriespunt zou ik wel die 400 grams deken op doen (met hals) en eventueel een onderdeken bijkopen voor als het nog echt koud wordt.
Vaak scheer je een paard toch wat eerder in het seizoen en maken ze na het scheren nog wel iets van een vachtje aan. En het is dan ook nog wat minder koud, dus is de overgang wat minder groot. Nu zijn de dagen al weer langer aan het worden dus zal ze geen extra vacht meer aanmaken.

Maakt ook nog uit hoe dik je paard in haar vacht zit. Als ze echt een berenvacht heeft haal je best wel wat weg als je haar scheert. Is het vachtje wat dunner, maakt het ook wat minder uit.
Mijn paard is ongeschoren en staat nu onder 380 gram. Heeft wel een wat dikkere vacht op zijn hals maar onder de deken valt dat heel erg mee. Denk dat als ik hem nu nog zou laten scheren dat ik dan dezelfde deken maar dan mét hals op zou doen. Mijn paard staat overigens ook overdag buiten, 's nachts in een buitenstal.

En natuurlijk gewoon je gezond verstand gebruiken. Is ze ietsje klam onder de deken, haal je de hals er af. Echt te warm? Dunnere deken op. Worden de oren koud en voelt ze onder de deken koud aan, warmere deken weer op.

bedankt!!
en idd gezonde verstand wordt zeker gebruikt. ik wou jullie mening graag horen! en ik heb er veel aan

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:59