zijn er regels voor (beginnende) fotografen bij wedstrijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardengekXD

zijn er regels voor (beginnende) fotografen bij wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 22:02

hallo,

ik fotografeer nu al iets meer als een jaar, en ik wil graag wedstrijden gaan fotograferen, met iets meer als een jaar ben ik toch nog steeds een beginnende fotograaf en heb ik nog meer lucky shots als wat meer ervaren fotografen, ik wil dan ook graag oefenen om meer ervaring op te doen. moet ik als fotograaf ook gewoon toegangs geld betalen? en waar moet ik opletten? natuurlijk niet dat ik in de weg loop enzo, ik heb wel heel veel ervaring naast het paard, dus ik weet wel wat paarden nodig hebben en wat ze kunnen doen in spannende situaties. wat mag ik ook allemaal als fotograaf? moet ik me ook aanmelden als fotograaf? is er ook verschil in de kleine klasse en in de grote klasse voor fotografen?

Janine1990

Re: zijn er regels voor (beginnende) fotografen bij wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:07

Bij wat voor wedstrijden wil je fotograferen?

De meeste wedstrijden wordt namelijk helemaal geen entree gevraagd :) Zijn bij mijn weten ook helemaal geen regels voor fotografen. Je kan natuurlijk het secretariaat vragen of je mag fotograferen. Doorgaans zijn de meeste ruiters niet tegen op fotograferen. Loop alleen niet in de weg, ga op gepaste afstand staan en stoor de ruiters niet voor de proef :)

Hoe het bij de echt grote concoursen zit, weet ik niet.

paardengekXD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 22:14

ik zou vooral springen leuk vinden om te fotograferen, ik heb wel eens een keer geholpen bij een wedstrijd als vrijwillerger, maar dat is ook al heel wat jaren geleden, en alles veranderd met de jaren. vandaar me vragen. ik heb een zoomlens, dus op gepaste afstand zou helemaal wel goed moeten komen. en idd gewoon niet in de weg lopen. zouden de ruiters het ook leuk vinden om de foto's terug te kunnen zien? want dan kan ik wel visite kaartjes ervoor maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:16

Dat vinden ruiters zeker leuk! Al heb je maar een FB pagina (let wel, via een FB pagina is het slechts een kwestie van rechter muisknop en opslaan om de foto te verkrijgen).
Geeft ook wat meer vertrouwen natuurlijk ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:16

Er zijn wedstrijden die een vaste fotograaf hebben, informeer dus altijd vooraf of je überhaupt mag fotograferen en eventueel tegen betaling mag verkopen.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:23

Op sommige concoursen zijn al fotograven aanwezig die zijn "aangenomen" door het bestuur, dus dan zou je het eventjes moeten vragen. Verder mag je gewoon fotograferen als je dat wilt!

paardengekXD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 22:24

magda_90 schreef:
Er zijn wedstrijden die een vaste fotograaf hebben, informeer dus altijd vooraf of je überhaupt mag fotograferen en eventueel tegen betaling mag verkopen.

het is vooral oefenen, dus als ik gelukte foto's hebt, mogen ze die gratis hebben, ik vind dat ik nog niet ervaren genoeg ben om er geld voor te vragen, ik ben van mening dat ik daarvoor eerst meer ervaring voor nodig moet hebben. maar idd vooraf informeren is een goede tip, bedankt.

paardengekXD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 22:26

Janine1990 schreef:
Dat vinden ruiters zeker leuk! Al heb je maar een FB pagina (let wel, via een FB pagina is het slechts een kwestie van rechter muisknop en opslaan om de foto te verkrijgen).

ja helaas doet facebook wel de kwaliteit zeer sterk naar beneden halen.
ps heb een facebook pagina, wat in het naarjaar een beetje stil licht door het slechte weer en het weinig licht, mijn camera is niet echt licht gevoelig, waardoor ik met te weinig licht met me iso omhoog moet en veel ruis krijgt. met springen heb ik dus ook een zonnige dag nodig aangezien mijn sluitertijd dan flink omhoog moet en dan gaat de iso ook meer omhoog, die ik toch zo laag mogelijk wilt houden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:29

tammy1990 schreef:
Janine1990 schreef:

ja helaas doet facebook wel de kwaliteit zeer sterk naar beneden halen.

Je kan, als je het echt gratis wilt doen, natuurlijk wel aanbieden de foto's te mailen als mensen er om vragen. Maar als ik jou was zou ik dan wel een duidelijk logo laten staan :) Zo krijg je toch in ieder geval wat bekendheid.

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:34

tammy1990 schreef:
magda_90 schreef:

het is vooral oefenen, dus als ik gelukte foto's hebt, mogen ze die gratis hebben, ik vind dat ik nog niet ervaren genoeg ben om er geld voor te vragen, ik ben van mening dat ik daarvoor eerst meer ervaring voor nodig moet hebben. maar idd vooraf informeren is een goede tip, bedankt.

Hihi, dat is dus ook misschien wel gelijk een dingetje.
Als daar een fotograaf staat zijn brood/geld te verdienen, vind die het vast niet prettig als jij foto's gratis weggeeft.

Vraag in ieder geval altijd bij het secretariaat, en mocht er een andere fotograaf zijn; overleg daar ook even mee.
Zo voorkom je misverstanden! :D

paardengekXD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 22:40

ClaudiaDer schreef:
Hihi, dat is dus ook misschien wel gelijk een dingetje.
Als daar een fotograaf staat zijn brood/geld te verdienen, vind die het vast niet prettig als jij foto's gratis weggeeft.

Vraag in ieder geval altijd bij het secretariaat, en mocht er een andere fotograaf zijn; overleg daar ook even mee.
Zo voorkom je misverstanden! :D

ja idd, het zal idd niet netjes zijn zo, en misschien kan die mij zelfs wel tips geven, kan ook zijn dat ik dan de foto's voor mezelf houd, en alleen met een watermerk op facebook zet, zo kan die dan ook niet overgenomen worden. maar idd ff met die mensen praten is een goed idee.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 08:20

Dan geef jij dus gratis foto's weg en "kaap" je zo inkomen van de fotografen daar. Dat is niet de bedoeling. Zijn er al vaste fotografen, dan zoek je een andere wedstrijd.

paardengekXD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 08:45

nee idd dat wil ik niet doen nee, het moet wel leuk en eerlijk blijven voor iedereen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:38

Wat je ook kunt doen is bijvoorbeeld eens zoeken bij de clinics in je buurt. Of vraag een springinstructeur of je een dag mee mag naar de klanten. De ruiters die akkoord zijn met fotograferen kun je dan schieten. Dan zit je ook niet met een andere fotograaf die niet happy is of ruiters die vervelend doen uit wedstrijdspanning etc.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:41

Gewoon op startlijsten kijken wanneer er een wedstrijd in de buurt is en dan contact op nemen of je foto's mag komen maken. Als de ruiters ze daarna ergens op internet kunnen vinden, vinden de meesten dat alleen maar heel leuk, ook als de kwaliteit niet zo geweldig is. Bij de meeste wedstrijden komt helemaal geen fotograaf dus dat moet echt wel lukken hoor.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:05

magda_90 schreef:
Dan geef jij dus gratis foto's weg en "kaap" je zo inkomen van de fotografen daar. Dat is niet de bedoeling. Zijn er al vaste fotografen, dan zoek je een andere wedstrijd.

Dat hangt natuurlijk wel ernstig af van de kwaliteit van de foto's die je maakt, als je ook echt amateur kwaliteit foto's maakt voor je eigen plezier vind ik het een beetje onzin te zeggen dat je daarmee echt oneerlijk concurreert tegen de prof die daar loopt. Als je moeder een foto van je maakt op wedstrijd is dat immers ook geen oneerlijke concurrentie voor de fotograaf, als die maar goede kwaliteit levert zijn er uiteindelijk toch wel mensen die zo'n foto wel willen hebben ook al hebben ze al een amateur foto van zo'n wedstrijd.

Overigens vind ik het argument dat je als hobby fotograaf nergens gratis foto's mag maken omwille van eerlijke concurrentie altijd een beetje onzin. Door technologische vooruitgang kunnen meer mensen nu eenmaal makkelijk een mooie foto maken en is er minder vraag naar profs :$ . Dat gebeurt nu eenmaal als de technologie vordert, toen men de kruiwagen ging gebruiken in de mijnen zijn er bijvoorbeeld ook een boel mensen ontslagen. Een fotograaf moet zich gewoon meer gaan onderscheiden als ie werk wil blijven houden, het is imo niet aan iedereen die het leuk vind om een foto te maken en dat een beetje kan om alle fotograven in bedrijf te gaan houden door maar geen foto's te maken of geld te vragen terwijl ze daar zelf niet achter staan. Bovendien zal dat die ontwikkeling ook nauwelijks afremmen. Tenzij een organisatie de exclusieve rechten om daar te fotograferen aan iemand verkocht/vergeven heeft heb je als hobbyist net zo veel recht om gewoon lekker te fotograferen als iemand anders op wedstrijd :j *-:)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:06

Het is niet mijn mening, maar wel de realiteit op wedstrijden. Je zal niet de eerste zijn die daadwerkelijk mot met de huisfotografen krijgt ondanks jouw goede bedoelingen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee immers.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:12

Hangt misschien van de regio af en het type wedstrijd, ik heb hier nooit problemen gehad als ik gewoon naar een willekeurige wedstrijd ging om te fotograferen. Als iemand afspraken heeft met de organisatie lijkt het me wel logisch dat je niet fotografeerd, maar dat is altijd makkelijk na te vragen bij de organisatie met een mailtje van te voren. Als die afspraken er niet zijn zou ik me niet op mijn kop laten zitten door een middelmatige prof die blijkbaar niet slim genoeg is om als "huisfotograaf" wel zo'n afspraak te maken of goed genoeg is om zich gewoon te onderscheiden met zijn kwaliteit :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:29

magda_90 schreef:
Het is niet mijn mening, maar wel de realiteit op wedstrijden. Je zal niet de eerste zijn die daadwerkelijk mot met de huisfotografen krijgt ondanks jouw goede bedoelingen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee immers.

Met akkoord van de organisatie denk ik niet dat je daar problemen mee krijgt.
Een akkoord vind ik wel iets noodzakelijks: denk ook aan ruiters wiens paard schrikt van de fotograaf en die daar zeer geërgerd op kunnen reageren. Nu gaat dat met springen vermoedelijk wat relaxter zijn dan met dressuur, maar toch.

paardengekXD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 13:39

Urielle schreef:
magda_90 schreef:

Met akkoord van de organisatie denk ik niet dat je daar problemen mee krijgt.
Een akkoord vind ik wel iets noodzakelijks: denk ook aan ruiters wiens paard schrikt van de fotograaf en die daar zeer geërgerd op kunnen reageren. Nu gaat dat met springen vermoedelijk wat relaxter zijn dan met dressuur, maar toch.

je moet idd ook geen onverwachte bewegingen maken, of zomaar ergens achter vandaan komen, en rekening houden met de glinsteringen van de zon.

Wanaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:00

liedje89 schreef:
Hangt misschien van de regio af en het type wedstrijd, ik heb hier nooit problemen gehad als ik gewoon naar een willekeurige wedstrijd ging om te fotograferen. Als iemand afspraken heeft met de organisatie lijkt het me wel logisch dat je niet fotografeerd, maar dat is altijd makkelijk na te vragen bij de organisatie met een mailtje van te voren. Als die afspraken er niet zijn zou ik me niet op mijn kop laten zitten door een middelmatige prof die blijkbaar niet slim genoeg is om als "huisfotograaf" wel zo'n afspraak te maken of goed genoeg is om zich gewoon te onderscheiden met zijn kwaliteit :=

Ik volg dit even!
Je zou dus wel aanraden om van tevoren altijd toestemming te vragen? :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:09

Ik heb eigenlijk nog nooit van te voren gemaild, maar dat komt ook door het type wedstrijden waar ik heen ga misschien daar is eigenlijk nooit een fotograaf in dienst. Als er wel een keer een zou zijn of er ergens een briefje hangt om niet te fotograferen dan zou ik bij die wedstrijden ook best gewoon willen kijken dus dat maakt me dan ook niet zoveel uit dat ik het van te voren navraag :o

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:29

liedje89 schreef:
magda_90 schreef:

Tenzij een organisatie de exclusieve rechten om daar te fotograferen aan iemand verkocht/vergeven heeft heb je als hobbyist net zo veel recht om gewoon lekker te fotograferen als iemand anders op wedstrijd :j *-:)

Ja helemaal mee eens.

Gewoon gaan, evt even vragen of het toegestaan is om foto's te maken, wat in 90% van de gevallen waarschijnlijk prima is, en lekker gaan schieten. Leuke oefening idd!

Bij dressuur altijd even opletten waar je staat, daar zijn paarden en pony's altijd iets oplettender op omgeving dan andere wedstrijden en kan het voor ruiter/menner sneller als storend worden ervaren. Met springen en andere snelheidsonderdelen heb ik de ervaring dat dat minder tot niet uit maakt, die dieren zijn gefocused op andere dingen

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:55

Als ik ergens wil gaan fotograferen, vraag ik het inderdaad ook altijd van tevoren.
En als men op de wedstrijden die ik zelf organiseer wil komen fotograferen, vind ik het ook altijd wel netjes als dat eerst gemeld/gevraagd wordt.