Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Zijn bij mijn weten ook helemaal geen regels voor fotografen. Je kan natuurlijk het secretariaat vragen of je mag fotograferen. Doorgaans zijn de meeste ruiters niet tegen op fotograferen. Loop alleen niet in de weg, ga op gepaste afstand staan en stoor de ruiters niet voor de proef
magda_90 schreef:Er zijn wedstrijden die een vaste fotograaf hebben, informeer dus altijd vooraf of je überhaupt mag fotograferen en eventueel tegen betaling mag verkopen.
Janine1990 schreef:Dat vinden ruiters zeker leuk! Al heb je maar een FB pagina (let wel, via een FB pagina is het slechts een kwestie van rechter muisknop en opslaan om de foto te verkrijgen).
Geeft ook wat meer vertrouwen natuurlijk
tammy1990 schreef:Janine1990 schreef:Dat vinden ruiters zeker leuk! Al heb je maar een FB pagina (let wel, via een FB pagina is het slechts een kwestie van rechter muisknop en opslaan om de foto te verkrijgen).
Geeft ook wat meer vertrouwen natuurlijk
ja helaas doet facebook wel de kwaliteit zeer sterk naar beneden halen.
Zo krijg je toch in ieder geval wat bekendheid. tammy1990 schreef:magda_90 schreef:Er zijn wedstrijden die een vaste fotograaf hebben, informeer dus altijd vooraf of je überhaupt mag fotograferen en eventueel tegen betaling mag verkopen.
het is vooral oefenen, dus als ik gelukte foto's hebt, mogen ze die gratis hebben, ik vind dat ik nog niet ervaren genoeg ben om er geld voor te vragen, ik ben van mening dat ik daarvoor eerst meer ervaring voor nodig moet hebben. maar idd vooraf informeren is een goede tip, bedankt.
ClaudiaDer schreef:Hihi, dat is dus ook misschien wel gelijk een dingetje.
Als daar een fotograaf staat zijn brood/geld te verdienen, vind die het vast niet prettig als jij foto's gratis weggeeft.
Vraag in ieder geval altijd bij het secretariaat, en mocht er een andere fotograaf zijn; overleg daar ook even mee.
Zo voorkom je misverstanden!
magda_90 schreef:Dan geef jij dus gratis foto's weg en "kaap" je zo inkomen van de fotografen daar. Dat is niet de bedoeling. Zijn er al vaste fotografen, dan zoek je een andere wedstrijd.
. Dat gebeurt nu eenmaal als de technologie vordert, toen men de kruiwagen ging gebruiken in de mijnen zijn er bijvoorbeeld ook een boel mensen ontslagen. Een fotograaf moet zich gewoon meer gaan onderscheiden als ie werk wil blijven houden, het is imo niet aan iedereen die het leuk vind om een foto te maken en dat een beetje kan om alle fotograven in bedrijf te gaan houden door maar geen foto's te maken of geld te vragen terwijl ze daar zelf niet achter staan. Bovendien zal dat die ontwikkeling ook nauwelijks afremmen. Tenzij een organisatie de exclusieve rechten om daar te fotograferen aan iemand verkocht/vergeven heeft heb je als hobbyist net zo veel recht om gewoon lekker te fotograferen als iemand anders op wedstrijd
magda_90 schreef:Het is niet mijn mening, maar wel de realiteit op wedstrijden. Je zal niet de eerste zijn die daadwerkelijk mot met de huisfotografen krijgt ondanks jouw goede bedoelingen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee immers.
Urielle schreef:magda_90 schreef:Het is niet mijn mening, maar wel de realiteit op wedstrijden. Je zal niet de eerste zijn die daadwerkelijk mot met de huisfotografen krijgt ondanks jouw goede bedoelingen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee immers.
Met akkoord van de organisatie denk ik niet dat je daar problemen mee krijgt.
Een akkoord vind ik wel iets noodzakelijks: denk ook aan ruiters wiens paard schrikt van de fotograaf en die daar zeer geërgerd op kunnen reageren. Nu gaat dat met springen vermoedelijk wat relaxter zijn dan met dressuur, maar toch.
liedje89 schreef:Hangt misschien van de regio af en het type wedstrijd, ik heb hier nooit problemen gehad als ik gewoon naar een willekeurige wedstrijd ging om te fotograferen. Als iemand afspraken heeft met de organisatie lijkt het me wel logisch dat je niet fotografeerd, maar dat is altijd makkelijk na te vragen bij de organisatie met een mailtje van te voren. Als die afspraken er niet zijn zou ik me niet op mijn kop laten zitten door een middelmatige prof die blijkbaar niet slim genoeg is om als "huisfotograaf" wel zo'n afspraak te maken of goed genoeg is om zich gewoon te onderscheiden met zijn kwaliteit
liedje89 schreef:magda_90 schreef:Dan geef jij dus gratis foto's weg en "kaap" je zo inkomen van de fotografen daar. Dat is niet de bedoeling. Zijn er al vaste fotografen, dan zoek je een andere wedstrijd.
Tenzij een organisatie de exclusieve rechten om daar te fotograferen aan iemand verkocht/vergeven heeft heb je als hobbyist net zo veel recht om gewoon lekker te fotograferen als iemand anders op wedstrijd![]()