Tekenen of niet....?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Tekenen of niet....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 17:49

Even de situatie. ER is een landgoed met een kasteel, van de kasteelbewoner huurt de boer zijn woning, stallen en grond. De boer is een eind in de tachtig, maar wonderbaarlijk fit en gewoon nog aan het werk.
Wij mijn stalgenoten en ik huren een stal van de boer. Volpension, dus ook weidegang en voer.

Nu komt de boer met een verklaring die wij moeten tekenen dat wij zullen vertrekken als hij er niet meer is. Dat is geen idee van hemzelf maar van de kasteelbewoner. Boer moppert er over want hij staat hier niet achter, hij gaat er terecht van uit dat als hij er niet meer is de boel gewoon ophoud. Kasteelbewoner wil boel juridisch dicht timmeren. Boer is naast kasteel geboren en getogen, hij doet gewoon wat kasteelbewoner van hem vraagt. (generatie dingetje)

Zouden jullie deze verklaring tekenen?

Ik twijfel: Ik heb geen zakelijke relatie met de kasteelbewoner en ben niet van plan die aan te gaan (erg nare man).
Ik voel mij onheus bejegend omdat ik gewoon ben zaken in overleg te regelen en dan kun je alsnog samen afspreken de afspraak op papier te zetten
Het initiatief is volledig eenzijdig
Ik heb geen enkel belang bij het tekenen van dee verklaring
Boosheid voel ik ook omdat de kasteelbewoner voorbij gaat aan de emoties rond het botte "voor als jij er niet meer bent" Ik (wij allemaal) ben erg zuinig op de boer.
Ik heb er geen belang bij, maar het berokkent me ook geen nadeel, tenzij er iets onredelijks over termijnen staat, dat weet ik nog niet

Shirley

Re: Tekenen of niet....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:54

Ja, zou dat wel ondertekenen.
Je bent sowieso niet van plan daar te blijven als de boer er niet meer is en je zou je hem er nu een plezier mee doen, als ik lees dat hij graag aan de wensen van de kasteelheer voldoet :(:)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:55

Het is een moeilijk iets.
Huurders staan erg in hun rechten en de eigenaar van de woning wil gewoon zeker weten dat jullie niet moeilijk gaan doen als de boer overlijdt.
Ook en onderhuurder heeft nl (in grote mate) recht op huurbescherming wat inhoudt dat jullie mogen blijven als de boer er niet meer is.
De eigenaar van het hele spul wil door dit contract voorkomen dat hij de boel niet makkelijk opnieuw kan verhuren/verkopen omdat jullie er dan nog inzitten.

Staat er in jullie contract met de boer dat het contract eindigt bij overlijden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:03

Ik zou toch minstens een redelijke periode bedingen waarin jij en je stalgenoten de mogelijkheid hebben om op je gemak een andere plaats voor de dieren te zoeken.

In Belgie wordt huur in principe nl. niet ontbonden bij overlijden, volgens mijn boek burgerlijk recht.
Ik weet niet of deze bepaling gelijk is aan Nederland en of er nog haken en ogen aan vast zitten (vast wel)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 18:13

Er is geen overeenkomst met de boer, alleen een mondelinge overeenkomst, met wat het kost en wat daarvoor geboden wordt. Weggaan heeft nog maar één iemand hier gedaan en die heeft gewoon met boer afgesproken wanneer ze weg ging..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:16

Ok, dat verandert de zaak natuurlijk.
Een mondelinge verbintenis is ook geldig maar ja, bewijs dat. :+
Hoewel je nu met dat contact met de kasteelheer juist wel wat concreets kunt hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:31

logisch dat de kasteelheer dit vraagt. De boer doet aan onderverhuren en dat mag niet zomaar. ivm huurbescherming is het begrijpelijk dat de heer zwart op wit wil hebben dat bij vertrek van de boer jullie ook vertrekken. Immers heeft de kasteelheer een overeenkomst met de boer, en niet met jullie.

Als jullie daar willen staan gewoon netjes tekenen. Eventueel wel vooraf nog een opzegtermijn of zoektermijn voor jullie bedingen. Bijv. bij onverwacht overlijden/stoppen 1 kalendermaand de tijd om wat anders te vinden. Dit zodat jullie niet van de ene op de andere dag ineens op straat komen te staan maar tij hebben een nieuwe stal te zoeken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:34

Huurbescherming rust alleen op woningen.
Dus je kunt sowieso er niet op rekenen dat je recht hebt er te mogen blijven als je niet tekent.

Sterker nog, als de kasteelbewoner nu zou besluiten zijn grond met stallen niet meer te verpachten aan de boer (maar uitsluitend de woning, daarin wordt de boer nl beschermd) dan mag hij dat gewoon doen.

Dat gezegd hebbende... wat een hork dat hij zo met die boer omgaat.
Als je toch al niet wil blijven, zou je het papier best kunnen tekenen. Dan heeft die boer geen gezeur met de grondeigenaar en jullie willen toch weg.
Aan de andere kant zou ik het zelf denk ik ook wel als een principe-kwestie zien.

Ik denk dat ik eens met de grondeigenaar in gesprek zou gaan en proberen te achterhalen wat zijn beweegredenen zijn.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 20:50

joyce B schreef:
logisch dat de kasteelheer dit vraagt. De boer doet aan onderverhuren en dat mag niet zomaar. ivm huurbescherming is het begrijpelijk dat de heer zwart op wit wil hebben dat bij vertrek van de boer jullie ook vertrekken. Immers heeft de kasteelheer een overeenkomst met de boer, en niet met jullie.

Als jullie daar willen staan gewoon netjes tekenen. Eventueel wel vooraf nog een opzegtermijn of
voor jullie bedingen. Bijv. bij onverwacht overlijden/stoppen 1 kalendermaand de tijd om wat anders te vinden. Dit zodat jullie niet van de ene op de andere dag ineens op straat komen te staan maar tij hebben een nieuwe stal te zoeken.

Ik vind het ook logisch als dat bespoken wordt, maar dat doet de kasteel"heer" niet. Hij komt met een brief die wij moeten tekenen voor als de boer dood is. Hij had ook kunnen vragen hoe wij dat zien. Wij willen hier namelijk helemaal niet blijven als de boer dood is. Ik vind het misschien wel begrijpelijk, maar ook heel schofterig.
De boer doet misschien wel aan onderverhuren, maar dat doet hij met medeweten door kasteelmens al ongeveer 25 jaar

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 08:40

Lastig. Om de boer een plezier te doen zou je wel kunnen tekenen. Staat er een tijdsbestek in wanneer jullie vertrokken moeten zijn als de boer overlijdt? Dat zou ik er wel bij op papier willen hebben. Is het een optie om zelf even met de kasteel heer om tafel te gaan zitten en alles een door te spreken voordat je tekent?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 22:15

Misschien is die optie er wel, maar ik wil geen zaken doen met de man. Iemand die zich gedraagt alsof hij nog in het feodaal tijdperk zit vertrouw ik voor geen meter. Mijn idee is om met de boer om de tafel te gaan (en de stalgenoten) Want als ik niet teken wat zullen dan de gevolgen kunnen zijn voor de boer. Ons kan het kasteelmens niet raken, maar hij kan wel de boer dwingen ons onder druk te zetten... en dat willen we niet.
Ik verwacht dat er uiteindelijk wel eea getekend zal worden. Maar dat doe ik dan voor de boer en voor niemand anders.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:25

tsja ik zou best zoiets willen tekenen, ik snap het ook wel dat als de boer dood gaat de eigenaar misschien andere plannen heeft, dan kan je daar maar beter nu duidelijkheid over hebben dan straks voor een verassing te staan, maar dan wel met duidelijke afspraken zoals hoeveel tijd je krijgt om vervangende stalling te zoeken. ik zou dus niet zomaar tekenen dat je weg gaat maar een goed document laten maken (door de eigenaar, hij wil het dus dan zorgt ie maar voor goede papieren) waarin duidelijk staat omschreven onder welke omstandigheden de huur stopt en hoeveel opzegtijd daar bij zit. je kunt immers niet van de ene op andere dag een nieuwe stalling vinden over het algemeen.

Wanaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:17

Chapeau2002 schreef:
Lastig. Om de boer een plezier te doen zou je wel kunnen tekenen. Staat er een tijdsbestek in wanneer jullie vertrokken moeten zijn als de boer overlijdt? Dat zou ik er wel bij op papier willen hebben. Is het een optie om zelf even met de kasteel heer om tafel te gaan zitten en alles een door te spreken voordat je tekent?

Eens, en op het moment dat er een termijn afgesproken is, kun je er juist ook rechten aan ontlenen. :)

Deleted123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:18

Chapeau2002 schreef:

Ja, goeie!